Του  Πάρι Μπίλλια* Ήμουν φοιτητής ακόμα, όταν διάβασα για πρώτη φορά την πρόταση να δημιουργηθεί θαλάσσια αστική συγκοινωνία, που θα μπορούσε, μάλιστα, να συμβάλλει...

Του  Πάρι Μπίλλια*

Ήμουν φοιτητής ακόμα, όταν διάβασα για πρώτη φορά την πρόταση να δημιουργηθεί θαλάσσια αστική συγκοινωνία, που θα μπορούσε, μάλιστα, να συμβάλλει στην επίλυση του κυκλοφοριακού προβλήματος. Στα τριάντα χρόνια που έχουν περάσει από τότε, αυτή έχει καταντήσει ένα ακόμα ανέκδοτο σαν αυτό του μετρό – που είπε και ο πρωθυπουργός μας. Αναλύοντας με νηφαλιότητα τα δεδομένα, αντιλαμβάνεται κανείς, ότι ακόμα κι αν μπει σε τροχιά υλοποίησης το εγχείρημα, η δημιουργία θαλάσσιας αστικής συγκοινωνίας, απέχει ελάχιστα από τη δημιουργία μιας… κακόγουστης φάρσας, ιδιαίτερα κοστοβόρας. 1 ) Για να είναι βιώσιμο το εγχείρημα θα πρέπει να υπάρχει πραγματικό ενδιαφέρον από τους πολίτες για να μετακινηθούν με πλοίο καθημερινά  και όχι μόνο για λόγους διασκέδασης ή αναψυχής.  Έχει καταμετρηθεί; Με ποιες έρευνες; Και με τι ερωτήματα; Διασφαλίστηκε η δυνατότητα εξαγωγής συμπερασμάτων επί ποιοτικών χαρακτηριστικών μιας τέτοιας διερεύνησης; 2 ) Οι στάσεις που προβλέπονται να κατασκευαστούν σε  αυτή την φάση από την Εγνατία Οδό είναι, Νέοι Επιβάτες, Αεροδρόμιο, Καλαμαριά, Μέγαρο Μουσικής, Δημαρχείο και πλατεία Ελευθερίας. Χωροθέτηση προβληματική, κατά την άποψη μου. Οι περισσότεροι κάτοικοι του δήμου Θερμαϊκού μένουν στην Περαία –όπου δεν προβλέπεται στάση- και όχι στους Ν. Επιβάτες. Εκείνη δε του αεροδρομίου είναι σε αρκετά μεγάλη απόσταση απ` αυτό, (περίπου 1 χλμ) σε περιοχή εκτός σχεδίου πόλεως με ανύπαρκτες αστικές υποδομές και δύσκολα προσεγγίσιμη. Για να είναι προσβάσιμη στο κοινό, θα πρέπει να αποκτήσει οδικές συνδέσεις που μέχρι σήμερα δεν έχουν καν μελετηθεί από την Εγνατία Οδό. Επιπλέον, για τις δύο παραπάνω στάσεις – και προκειμένου να γίνουν δελεαστικές στους επιβάτες- απαιτείται η κατασκευή χώρων στάθμευσης ,οι οποίοι, από ότι γνωρίζω, επίσης δεν περιλαμβάνονται στη μελέτης της Εγνατίας οδού. Το ίδιο ισχύει και για την στάση στην μαρίνα της Καλαμαριάς. Οι υπόλοιπες τρεις στάσεις εκτιμώ είναι ότι είναι σε μικρή απόσταση μεταξύ τους. 3 ) Η απορία που γεννάται από τα παραπάνω είναι, κατά πόσον η μελέτη της κατασκευής των λιμενικών και κτιριακών έργων των στάσεων συνοδεύεται από μια επικαιροποιημένη μελέτη προέλευσης προορισμού καθώς επίσης και από μελέτη οικονομικής βιωσιμότητας. Η Εγνατία Οδός ισχυρίζεται ότι η μελέτη που διαθέτει προβλέπει ετήσια μετακίνηση πέντε εκατομμυρίων επιβατών με την θαλάσσια αστική συγκοινωνία, δηλαδή περίπου δεκατέσσερις χιλιάδες ημερησίως, αριθμός που μου φαίνεται αρκετά αισιόδοξος.

Οι ημερήσιες μετακινήσεις στο πολεοδομικό συγκρότημα εκτιμώνται σε δύο εκατομμύρια, άρα η θαλάσσια συγκοινωνία δεν θα καλύψει ούτε το 1% των ημερήσιων μετακινήσεων. Το κόστος των υποδομών προβλέπεται περίπου δεκαπέντε εκατομμύρια.  Προκειμένου μια φάρσα της θαλάσσιας αστικής συγκοινωνίας να μην εξελιχθεί σε μια ακόμα τραγωδία για την πόλη, είναι απαραίτητο κατά την άποψη μου η κατασκευή των υποδομών να ξεκινήσει αφού έχει ολοκληρωθεί ο διαγωνισμός για την ανάληψη του μεταφορικού έργου. Εναλλακτικά θα μπορούσε τα έργο να υλοποιηθεί με ΣΔΙΤ. Σε καμιά περίπτωση όμως δεν πρέπει να γίνουν τα έργα υποδομής και να πετάξουμε δεκαπέντε εκατομμύρια χωρίς την  βεβαιότητα  της λειτουργίας της αστικής θαλάσσια συγκοινωνίας.

*Ο Πάρις Μπίλλιας είναι πρόεδρος του ΤΕΕ/ΤΚΜ