Στην ανάληψη κοινών πρωτοβουλιών για την επιτάχυνση των διαδικασιών σε επίπεδο κυβερνήσεων και αρμόδιων ενεργειακών φορέων της Ελλάδας και της Κύπρου, αναφορικά με το... Παρέμβαση ΥΠΕΝ στη Λευκωσία για την ηλεκτρική διασύνδεση Αττικής – Κρήτης

Στην ανάληψη κοινών πρωτοβουλιών για την επιτάχυνση των διαδικασιών σε επίπεδο κυβερνήσεων και αρμόδιων ενεργειακών φορέων της Ελλάδας και της Κύπρου, αναφορικά με το έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας – Κύπρου – Ισραήλ, στο οποίο περιλαμβάνεται και η διασύνδεση Κρήτης – Αττικής, καλεί ο υπουργός Ενέργειας Γ. Σταθάκης τον Κύπριο ομόλογό του Γ. Λακκοτρύπη.

Σύμφωνα με πληροφορίες, που δημοσιεύονται σε ρεπορτάζ της Α. Ζούντα στην «Αυγή»,  το απόγευμα της Τρίτης 30 Οκτωβρίου 2018  ο Γ. Σταθάκης απέστειλε επιστολή στον Γ. Λακκοτρύπη σχετικά με την πορεία του έργου διασύνδεσης Ελλάδας – Κύπρου- Ισραήλ (EuroAsia Inlerconnector). Είναι προφανές ότι η τακτική της αρμόδιας υπηρεσίας της Κομισιόν, που λειτουργεί τουλάχιστον παρελκυστικά ως προς το τμήμα του έργου που αφορά στη διασύνδεση Κρήτης – Αττικής (υπαναχώρηση από τη συμφωνία για τη διαλειτουργικότητα), προκάλεσε πλέον πολιτική παρέμβαση, ώστε να «τρέξει» το project στη βάση των συμφωνηθέντων, ενώ το επόμενο βήμα είναι η μετάβαση του υπουργού στις Βρυξέλλες.

Ο Γ. Σταθάκης θυμίζει, στην επιστολή του, την αποδοχή από όλες τις εμπλεκόμενες πλευρές ότι τα διαφορετικά σκέλη του έργου (Αττική – Κρήτη, Κρήτη – Κύπρος, Κύπρος – Ισραήλ) έχουν διαφορετικό βηματισμό, μελετητική ωριμότητα και χρονοδιαγράμματα υλοποίησης, καθώς και ότι, σύμφωνα με το μνημόνιο συνεργασίας που υπεγράφη τον Οκτώβριο 2017, το τμήμα Αττική – Κρήτη θα υλοποιηθεί από εταιρεία στην οποία ο Έλληνας διαχειριστής (ΑΔΜΗΕ) θα έχει τουλάχιστον το 51% της μετοχικής σύνθεσης.

Στη βάση αυτή, σημειώνεται, εκδόθηκαν όλες οι συνακόλουθες κανονιστικές αποφάσεις των ρυθμιστικών αρχών Ελλάδας και Κύπρου, μεταξύ των οποίων και η πρόσφατη απόφαση της ΡΑΕ να ορίσει ως φορέα υλοποίησης του τμήματος Αττική – Κρήτη την εταιρεία Ariadne Interconnector. Ο υπουργός επαναλαμβάνει την αφοσίωση του ίδιου και της κυβέρνησης στο εγχείρημα διασύνδεσης της Κύπρου με το δίκτυο ηλεκτρικής ενέργειας της ηπειρωτικής Ευρώπης -δεδομένου ότι μέσω αυτής θα αρθεί η μακρά ενεργειακή απομόνωση της νήσου. Σε αυτό το πλαίσιο, προτείνει για την επιτάχυνση των διαδικασιών να αναλάβουν οι κυβερνήσεις, οι διαχειριστές και οι ρυθμιστικές αρχές των δύο χωρών πρωτοβουλίες επαναπροσέγγισης της μελετητικής ωρίμανσης του έργου.

Η υπαναχώρηση της Κομισιόν

Υπενθυμίζεται ότι, ενώ στις 8 Οκτωβρίου υπήρξε συμφωνία των εμπλεκομένων πλευρών στις Βρυξέλλες για το θέμα της διαλειτουργικότητας, σε σχέση με το έργο της Ε.Ε. (PCI) EuroAsia Interconnector και ειδικότερα για τις τεχνικές προδιαγραφές, που ήταν το τελευταίο στάδιο για την οριστική συμφωνία υλοποίησης του έργου της διασύνδεσης Κρήτης – Αττικής, δύο εβδομάδες μετά η αρμόδια υπηρεσία της Κομισιόν «έκανε πίσω», για να παραπέμψει τελικά το θέμα στον αρμόδιο επίτροπο Μ.Α. Κανιέτε.

Τα δύο κρίσιμα ζητήματα στα οποία υπήρξε «υπαναχώρηση», με θέσεις που περιέργως ταυτίζονται με τις αντίστοιχες της εταιρείας του EuroAsia, είναι τα εξής:

* Θεωρείται ότι το μετοχικό κεφάλαιο της Ariadne θα μπορούσε, αρχικά, να είναι όσο μικρό βολεύει όποιον δεν διαθέτει τα απαραίτητα κεφάλαια και στη συνέχεια να αυξάνεται σταδιακά αν οι συμμετέχοντες βρίσκουν τα αντίστοιχα κεφάλαια. Ο ΑΔΜΗΕ με 51% συνεισφέρει με 200 εκατ. ενώ ο EuroAsia έχει προτείνει 24.000 ευρώ για συμμετοχή με 39% – όταν ο προϋπολογισμός του έργου είναι 1 δισ.

* Ζητείται ενοποίηση των προμηθειών για τα τρία υποέργα του PCI αν και έχουν διαφορετικές «ταχύτητες». Αρχικά αναφερόταν ρητά ότι κάθε έργο θα δημοπρατηθεί ξεχωριστά, αν αυτό επιθυμεί η Ariadne, ενώ στη συνέχεια προτάθηκε ενοποίηση προμηθειών για όλο το project.

Σημειώνεται ότι το ελληνικό τμήμα είναι ώριμο προς δημοπράτηση το πρώτο τρίμηνο 2019 – και μάλιστα η Ελλάδα «καίγεται», καθώς τίθεται το εθνικής σημασίας θέμα ασφάλειας εφοδιασμού του μεγαλύτερου νησιού της χώρας. Όμως, το δεύτερο έργο, η διασύνδεση Κρήτης – Κύπρου, θα είναι τεχνολογικά ώριμο να δημοπρατηθεί το 2021 και το τρίτο, η διασύνδεση Κύπρου – Ισραήλ, δεν υπάρχει καν, αφού δεν έχουν συναντηθεί οι ρυθμιστικές αρχές των εμπλεκόμενων κρατών