Εντατικούς ελέγχους κάθε κρίσιμης υποδομής της χώρας προαναγγέλλει ο υπουργός Υποδομών, Χρήστος Σπίρτζης, µε συνέντευξή του στη δημοσιογράφο Μαρία Λιλιοπούλου στο «Έθνος της Κυριακής»,... Νέο νομοσχέδιο για τη δημιουργία ηλεκτρονικού μητρώου των δημοσίων και ιδιωτικών έργων

Εντατικούς ελέγχους κάθε κρίσιμης υποδομής της χώρας προαναγγέλλει ο υπουργός Υποδομών, Χρήστος Σπίρτζης, µε συνέντευξή του στη δημοσιογράφο Μαρία Λιλιοπούλου στο «Έθνος της Κυριακής», στην οποία περιγράφει τους βασικούς άξονες του νομοσχεδίου για το ηλεκτρονικό Μητρώο Υποδομών, που κατατίθεται σύντομα στη Βουλή. «Δεν μπορεί κανείς να ρισκάρει µε την ασφάλεια των πολιτών» σημειώνει, προσθέτοντας πως θα θεσμοθετηθούν όλα τα εργαλεία ώστε να µπει στο μικροσκόπιο το σύνολο των υποδομών.

Ηλεκτρονικό Μητρώο Υποδομών

Ειδικότερα για τους βασικούς άξονες του νομοσχεδίου για τη δημιουργία ηλεκτρονικού μητρώου των δημοσίων και ιδιωτικών έργων ο υπουργός Υποδομών ανακοινώνει τα ακόλουθα:

Βρισκόμαστε στην τελική φάση σύνταξης του νομοσχεδίου, το οποίο θεσμοθετεί το κεντρικό ηλεκτρονικό Μητρώο Υποδομών, που θα περιλαμβάνει τις απαραίτητες μελέτες και προβλέψεις για την ασφάλεια, τη συντήρηση και τη λειτουργία κάθε υποδομής. Με τη λειτουργία αυτού του συστήματος θα μπορεί κάθε δημόσιος φορέας να προγραμματίζει εγκαίρως τη συντήρηση και το κόστος της, να προβλέψει το απαιτούμενο προσωπικό και τις δεξιότητές του και ταυτόχρονα οι αρμόδιοι φορείς να έχουν το εργαλείο για τον εποπτικό έλεγχο, τη συντήρηση και την ασφάλεια των υποδομών και των πολιτών. Να γνωρίζουμε, µε δύο λόγια, όλοι πότε έγινε συντήρηση, πότε πρέπει να γίνει, από ποιους και ποιος έχει την ευθύνη λειτουργίας. Στο νομοσχέδιο προβλέπεται, επίσης, η θεσμοθέτηση του Παρατηρητηρίου Τιμών και Προδιαγραφών, προκειμένου να υπάρχουν σύγχρονες προδιαγραφές και πραγματικές τιμές και τιμολόγια τεχνικών εργασιών, ώστε να ξέρουμε, επιτέλους, ότι ο προϋπολογισμός ενός έργου δεν είναι ένα μέγεθος που δεν αντιστοιχεί στο πραγματικό κόστος.

Οι υποχρεώσεις και οι ευθύνες όλων των εμπλεκόμενων μετά την παράδοση ενός έργου είναι καθορισμένες και σήμερα. Λείπουν τα εργαλεία και οι διαδικασίες, ώστε να έχουμε αξιόπιστους ελέγχους και σύστημα επιτήρησης, κυρίως στα ιδιωτικά έργα. Ακόμη και οι στοιχειώδεις προδιαγραφές των τεχνικών εταιρειών ιδιωτικών έργων, για λόγους παλαιοκομματικής θεώρησης, δεν υπάρχουν. Στον βωμό του κέρδους και της ψηφοθηρίας, για δεκαετίες, ο τομέας των ιδιωτικών έργων λειτουργούσε χωρίς διαβάθμιση, μητρώα και προδιαγραφές.

Έλεγχοι υποδομών

Με αφορμή τη διακοπή των δρομολογίων του τραμ από τον Ν. Κόσµο μέχρι το Σύνταγμα εξαιτίας σοβαρών βλαβών στην υπόγεια µη συντηρημένη κοίτη του Ιλισού, ο υπουργός ανακοινώνει ότι το υπουργείο θα προχωρήσει σε πρόγραμμα εντατικών ελέγχων σε όλες τις κρίσιμες υποδομές.

Ο υπουργός σημειώνει ότι η περίπτωση του τραμ στον Ιλισό «είναι ένα τρανταχτό αλλά τυπικό παράδειγμα του πώς λειτουργεί το ελληνικό κράτος στις δημόσιες υποδομές. Το 1936 έγινε η εκτροπή της υπόγειας κοίτης του Ιλισού. Από τότε σε έλεγχο που έγινε το 1988 και στη συνέχεια «θάφτηκε» διαπιστώθηκαν φθορές υλικών και δυσλειτουργίες. Το ίδιο επαναλήφθηκε το 2002, πριν ξεκινήσουν τα έργα του τραμ. Ελέγχθηκε µόνο η πλάκα επικάλυψης του τραμ και όχι τα τοιχία αντιστήριξης. Εμείς κάναμε το αυτονόητο. Ενεργοποιήσαμε και συντονίσαμε όλους τους συναρμόδιους φορείς, ξεπερνώντας γραφειοκρατικές αγκυλώσεις και προληπτικά διακόψαμε τα δρομολόγια του τραμ. Δεν μπορεί κανείς να ρισκάρει µε την ασφάλεια των πολιτών. Ο τρόπος αντιμετώπισης του προβλήματος στον Ιλισό δίνει την κατεύθυνση που πρέπει να ακολουθήσουν όλοι οι φορείς, δημόσιοι και ιδιωτικοί. Προληπτικοί περιοδικοί έλεγχοι όλων των υποδομών, τακτικές απαιτούμενες συντηρήσεις, καθορισμένες ευθύνες, προδιαγραφές προσωπικού λειτουργίας. Στο νομοσχέδιο θα προβλέπονται και οι διαδικασίες ιεράρχησης των ελέγχων σε κρίσιμες υποδομές».

Στην ίδια συνέντευξη, που δημοσιεύεται στο «Έθνος της Κυριακής» ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χ. Σπίρτζης μιλάει και για άλλα θέματα πρώτης γραμμής του τομέα αρμοδιότητα του και για πολιτικά θέματα.