Του Τάσου Κρομμύδα* Εκθέσεις – ειδήσεις Δημοσιεύτηκε η βαρυσήμαντη Έκθεση του Διακυβερνητικού Πάνελ για την Κλιματική Αλλαγή, για τις διαστάσεις της συγκράτησης της υπερθέρμανσης... Κλίμα & Ενέργεια – Ειδήσεις και καλά παραδείγματα

Του Τάσου Κρομμύδα*

  1. Εκθέσεις – ειδήσεις

Βασικό συμπέρασμά της πως πρέπει να μειώσουμε στο μισό όλες τις παγκόσμιες εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου μέσα στα επόμενα 12 χρόνια και να τις μηδενίσουμε έως τα μέσα του αιώνα για να έχουμε μια λογική πιθανότητα περιορισμού της υπερθέρμανσης του πλανήτη στους 1,5C. «Ο περιορισμός της υπερθέρμανσης σε 1,5C σε σύγκριση με 2C θα μπορούσε να μειώσει τον αριθμό των ανθρώπων που εκτίθενται σε κινδύνους που σχετίζονται με το κλίμα κατά μέχρι και αρκετές εκατοντάδες εκατομμύρια μέχρι το 2050».

Η Έκθεση εκτιμά πως σε μόλις 12 χρόνια από τώρα, θα πρέπει σε παγκόσμιο επίπεδο και σε σχέση με το 2010 (άρα ακόμα περισσότερο σε σχέση με το 2018) η κατανάλωση κάρβουνου να μειωθεί κατά 61% – 78% και η κατανάλωση πετρελαίου να μειωθεί κατά 3% – 37%.

Μια χρήσιμη επισκόπηση της Έκθεσης.

  • Τουλάχιστον 15, 4 δισεκατομμύρια έχουν δοθεί από τον κρατικό προϋπολογισμό, τους λογαριασμούς ενέργειας των καταναλωτών και τους πόρους της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ως επιδότηση των ορυκτών καυσίμων στην ηλεκτροπαραγωγή τα τελευταία 15 χρόνια μέσα από 10 άμεσους και έμμεσους μηχανισμούς.
  • Ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριο: Η προστασία της υγείας των πολιτών της ΕΕ από την ατμοσφαιρική ρύπανση παραμένει ανεπαρκής. Η ατμοσφαιρική ρύπανση αποτελεί την αιτία περίπου 400 χιλιάδων πρόωρων θανάτων το χρόνο, ενώ το εξωτερικό κόστος που συνδέεται με τις επιπτώσεις της στην υγεία εκτιμάται στα 330 έως 940 δισεκατομμύρια ευρώ ετησίως. Η Ελλάδα ήταν η μόνη χώρα της ΕΕ που δεν υπέβαλε όλα τα απαιτούμενα στοιχεία για το 2016 σχετικά με την Οδηγία για την ποιότητα του ατμοσφαιρικού αέρα (Οδηγία 2008/50).
  • Οι δασικές πυρκαγιές στη Μεσόγειο θα διπλασιαστούν στο σενάριο υπερθέρμανσης 3C ενώ θα αυξηθούν κατά 40% ακόμα και στο -όλο και πιο απίθανο- σενάριο υπερθέρμανσης 1.5C
  • Τελευταία στην Ευρώπη η Ελλάδα (μαζί με τη Λιθουανία) με μόλις 1% μερίδιο του τρένου στις επιβατικές μεταφορές (επιβατοχιλιόμετρα). Πρώτες με διαφορά οι 2 πιο ορεινές χώρες (Ελβετία & Αυστρία).
  1. Καλά νέα και παραδείγματα
  1. Διάφορα

*Ο Τάσος Κρομμύδας είναι Ηλεκτρολόγος Μηχανικός, με ειδίκευση στα οικονομικά και τις πολιτικές της ενέργειας. Σύμβουλος σε Διεθνείς Οργανισμούς για θέματα προσαρμογής στην κλιματική αλλαγή.