Της Γιούλης Μανώλη/ Τα αυτοκίνητα χωρίς οδηγό είναι  πιθανό να προκαλούν κυκλοφοριακή συμφόρηση στις πόλεις εάν κινούνται κάνοντας συνεχώς κύκλους με χαμηλές ταχύτητες για... Κυκλοφοριακή συμφόρηση στις πόλεις από τα αυτοκίνητα χωρίς οδηγό

Της Γιούλης Μανώλη/

Τα αυτοκίνητα χωρίς οδηγό είναι  πιθανό να προκαλούν κυκλοφοριακή συμφόρηση στις πόλεις εάν κινούνται κάνοντας συνεχώς κύκλους με χαμηλές ταχύτητες για να αποφύγουν το κόστος της στάθμευσης.

Στο παραπάνω συμπέρασμα οδηγείται ανάλυση που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Transport Policy.

Χρησιμοποιώντας τη θεωρία των παιχνίων και τα μοντέλα κυκλοφοριακής προσομοίωσης, ο συγγραφέας της έκθεσης Adam Millard-Ball διαπίστωσε ότι τα αυτοκινούμενα οχήματα, εάν δε ληφθούν μέτρα, εκ των πραγμάτων θα οδηγούνται να κάνουν κύκλους αντί να πληρώνουν για πάρκινγκ.

Αυτόνομα οχήματα

Σύμφωνα με το μοντέλο του Millard-Ball, ακόμη και μόλις 2.000 αυτοκινούμενα οχήματα, εάν «ριχτούν» στο κέντρο του Σαν Φρανσίσκο, θα μπορούσαν να επιβραδύνουν την κυκλοφορία στην πόλη σε λιγότερο από 2 μίλια την ώρα.

Ο Millard-Ball, αναπληρωτής καθηγητής περιβαλλοντικών σπουδών στο Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια στη Σάντα Κρουζ, συνέκρινε την κατάσταση με τους οδηγούς που κινούνται αργά στις παραλαβές των αεροδρομίων. “Οι οδηγοί πηγαίνουν όσο αργά μπορούν προκειμένου να μη χρειαστεί να ξανακάνουν τον κύκλο», ανέφερε χαρακτηριστικά σε δήλωσή του.

Ενώ υπάρχει αισιοδοξία ότι τα αυτόνομα οχήματα (AVs) θα μπορούσαν να λύσουν τα προβλήματα κυκλοφορίας εφ’ όσον συντονίζονται με τα άλλα οχήματα και τις αστικές υποδομές, η μελέτη δείχνει επίσης ότι οι ιδιαιτερότητες των αυτόνομων οχημάτων θα μπορούσαν να δημιουργήσουν περισσότερα προβλήματα. Ο Millard-Ball όχι μόνο κατέληξε στο συμπέρασμα ότι για τα αυτόνομα οχήματα η πιο φθηνή επιλογή θα ήταν να έκρινε ότι θα ήταν να μην σταθμεύουν, αλλά και διαπίστωσε ότι η μετακίνηση με βραδύτερες ταχύτητες θα ήταν ακόμα πιο αποδοτική οικονομικά για την αντιστάθμιση του κόστους της ηλεκτρικής ενέργειας που καταναλώνουν τα συγκεκριμένα οχήματα και της συντήρησης που χρειάζονται.  Τα αυτόνομα οχήματα, δήλωσε, “θα έχουν κάθε κίνητρο να δημιουργήσουν χάος”.

Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ

Άλλη ανάλυση από το Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ και το Boston Consulting Group διαπίστωσε ότι η αντικατάσταση των διαμετακομιστικών διαδρομών με διαδρομές αυτόνομων οχημάτων θα σήμαινε αύξηση των μετακινήσεων κατά 5,5% στο κέντρο της πόλης της Βοστόνης. Το BBC αναφέρει ότι μελέτη της βρετανικής κυβέρνησης που εκπονήθηκε το 2017 κατέληγε και αυτή ότι τα οχήματα χωρίς οδηγό θα αυξήσουν βραχυπρόθεσμα τη συμφόρηση στις πόλεις.

Οι στόλοι των κοινόχρηστων AV (autonomous vehicles) θα βοηθούσαν στο μετριασμό του προβλήματος – αντί να κάνουν κύκλους  για να σκοτώσουν το χρόνο, τα κοινόχρηστα αυτοκίνητα θα μπορούσαν να παίρνουν νέους επιβάτες και να συνεχίζουν να κινούνται. Ο καλύτερος  συντονισμός με τους φορείς δημόσιων μεταφορών θα μπορούσε επίσης να μειώσει τη συμφόρηση στο κέντρο της πόλης.

Αλλά ο Millard-Ball πρότεινε μια άλλη πιθανή λύση: Την τιμολόγηση της συμφόρησης. Η χρέωση των οχημάτων για την κατάληψη χώρου στο κέντρο της πόλης, δήλωσε, θα μπορούσε να αποτρέψει τη χρήση τους στο κέντρο της πόλης ή να κάνει το πάρκινγκ μια πιο οικονομική επιλογή σε σύγκριση με τους κύκλους. Ο δήμαρχος της Νέας Υόρκης, Bill de Blasio, πρότεινε ένα σύστημα τιμολόγησης της συμφόρησης για να μειώσει τις επιπτώσεις και να βοηθήσει στη χρηματοδότηση των επισκευών του μετρό. Σύμφωνα με τον Millard-Ball τα τέλη χρέωσης στα αυτόνομα οχήματα πρέπει να αποφασιστούν όσο  είναι ακόμη καιρός:

“Κανείς δεν διαθέτει αυτόνομο όχημα τώρα, οπότε δεν υπάρχει οργανωμένη εκλογική βάση  για να αντιταχθεί στη χρέωση για τη χρήση δημόσιων δρόμων”, ανέφερε. “Αυτή είναι η στιγμή για να καθιερώσουμε το μέτρο  και να αποφύγουμε το εφιαλτικό σενάριο του κυκλοφοριακού κομφούζιου».

NEWSLETTER