Ως μια «ομπρέλα» υπό την οποία εντάσσονται δράσεις και έργα στην κατεύθυνση της αειφορίας, της καινοτομίας, της τεχνολογικής επανάστασης και της κλιματικής αλλαγής, χαρακτηρίζεται... Η ατζέντα της βιώσιμης αστικής κινητικότητας για το 2019

Ως μια «ομπρέλα» υπό την οποία εντάσσονται δράσεις και έργα στην κατεύθυνση της αειφορίας, της καινοτομίας, της τεχνολογικής επανάστασης και της κλιματικής αλλαγής, χαρακτηρίζεται πλέον η βιώσιμη κινητικότητα, όχι μόνο από την Ευρωπαϊκή Ένωση, αλλά από τη διεθνή κοινότητα, ενώ η ετήσια εκστρατεία, η οποία κινητοποιεί τους πολίτες, προκειμένου να αλλάξουν τη νοοτροπία και τις συνήθειές τους ως προς τις μετακινήσεις του, είναι μόνο «το ένα κομμάτι» της όλης προσπάθειας.

Τα παραπάνω τονίζει μιλώντας στον ραδιοφωνικό σταθμό του ΑΠΕ- ΜΠΕ, «Πρακτορείο 104,9 FM» η Καλλιόπη Παπαδάκη, Εθνική Συντονίστρια Βιώσιμης Κινητικότητας. Η κα Παπαδάκη επισημαίνει την «τεράστια αλλαγή» της κλιματικής αλλαγής, τόνισε πως η μετακίνηση των πληθυσμών επιβάλλεται πλέον να πραγματοποιείται με προδιαγραφές βιωσιμότητας, αφού «σύμφωνα με τους υπολογισμούς το 70% των αερίων που προκαλούν το πρόβλημα του θερμοκηπίου οφείλονται στις μετακινήσεις και τις μεταφορές», ενώ υπενθυμίζει πως το φετινό σύνθημα της εκστρατείας είναι «Ας περπατήσουμε όλοι μαζί».

Στόχοι

Η αναφορά της κας Παπαδάκη στους στόχους της ΕΕ και στο πώς αυτοί μπορούν να συνδεθούν με καινοτόμες δράσεις των ελληνικών πόλεων γίνεται μετά τη βράβευση που έλαβε χώρα την Παρασκευή 5 Απριλίου στο Μέγαρο της Παλαιάς Βουλής, παρουσία της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Η Εθνική Συντονίστρια Βιώσιμης Κινητικότητας σημείωσε δε πως το συγκεκριμένο υπουργείο, αλλά και το υπουργείο Μεταφορών «και γενικότερα όλοι οι συναρμόδιοι φορείς», στοχεύουν σε μια αλλαγή νοοτροπίας σε γενικότερο πλαίσιο. «Έχουμε πέσει με τα μούτρα σε έναν αγώνα αφενός να αλλάξουμε το πώς οι ίδιοι οι πολίτες αντιλαμβάνονται τον τρόπο που πρέπει να μετακινηθούν και αφετέρου να τους δώσουμε και λύσεις, γιατί μπορεί να λέμε «άσε το αυτοκίνητο σου και πήγαινε με άλλο τρόπο στη δουλειά ή για βόλτα», αλλά αυτός ο άλλος τρόπος πρέπει να υπάρχει» σημειώνει χαρακτηριστικά η κα Παπαδάκη.

«Αυτό σημαίνει λοιπόν ότι γίνεται προσπάθεια και σε θεσμικό επίπεδο, προκειμένου να προωθηθούν οι αναπλάσεις των πόλεων, να αλλάξουν τα χαρακτηριστικά τους, να έχουμε περισσότερη ασφάλεια όσον αφορά το ποδήλατο και το βάδισμα, περισσότερους πεζόδρομους, περισσότερους όχι ποδηλατόδρομους αλλά χώρους για το ποδήλατο, να υπάρχουν καλύτερα μέσα μαζικής μεταφοράς και από την άλλη, να υπάρχουν και κίνητρα για τους πολίτες να τα χρησιμοποιήσουν» συμπληρώνει και τονίζει πως το έτος 2018 ήταν μια χρονιά «αρκετά πολύπλοκη» στα χρονικά της εκστρατείας.

ΣΒΑΚ

«Μέχρι το 2015 συμμετείχαμε στην εκστρατεία αυτή δειλά. Μετά το 2015 άρχισαν οι ελληνικές πόλεις να καταλαβαίνουν ότι είναι σημαντικό και κάθε χρόνο να έχουμε όλο και περισσότερες συμμετοχές. Το 2018 όμως η εκστρατεία συνδυάστηκε μαζί με την προώθηση των Σχεδίων Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ), των σχεδίων δηλαδή που επεμβαίνουν πια στις πόλεις επί της ουσίας, κάνουν δηλαδή μελέτες, κάνουν έργα κλπ», εξηγεί, και σημειώνει πως το 2018 η εκστρατεία για την Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Κινητικότητας 2018 χάρη στον συνδυασμό της με τα ΣΒΑΚ αποτέλεσε μια ενέργεια την οποία «αγκάλιασε πολύ καλύτερα και ο τεχνικός κόσμος και το στελεχιακό δυναμικό των δήμων, πέραν δηλαδή από τους ανθρώπους που τρέχουν τα θέματα της ευαισθητοποίησης» κάτι που «πυροδότησε μια περαιτέρω έκρηξη».

Η κα Παπαδάκη εξηγεί πως όλη η δυναμική υποστηρίζεται από το υπουργείο, το Πράσινο Ταμείο που χρηματοδοτεί τους δήμους κάθε χρόνο και σημειώνει πως γίνονται έργα στο θέμα των μεταφορών ενώ σε γενικές γραμμές τα ακαδημαϊκά ιδρύματα «είναι δίπλα στις πόλεις, να τους βοηθήσουν να κάνουν τα ΣΒΑΚ». Εκτιμά δε πως όλες οι δράσεις που γίνονται στο πλαίσιο των εκστρατειών Βιώσιμης Κινητικότητας και των ΣΒΑΚ πρόθεση είναι να αποτελέσουν κάτι που θα είναι «πέρα από μια μόδα», επειδή στην πράξη αλλάζουν τη μορφή της πόλης. «Πήγα στη Λάρισα και δεν τη γνώρισα από τα έργα που έχουν γίνει τα τελευταία χρόνια με βάση τα ΣΒΑΚ, είναι από τις πρώτες πόλεις που τα προχώρησαν. Αυτό λοιπόν το βλέπεις μετά στην καθημερινότητά σου και σου αρέσει,και το θέλεις…»

Το 2019 της «προσβασιμότητας» και της «προσπελασιμότητας»

Οι ελληνικές πόλεις χρησιμοποίησαν στο προηγούμενο έτος την εμπειρία από το 2015 και παρά τις δυσκολίες και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά που έχουμε στην Ελλάδα – «τους στενούς δρόμους σε σχέση με τους ευρωπαϊκούς, τα λιγότερα μέσα, τα θέματα της μορφολογίας των πόλεων, ανηφόρες, κατηφόρες» – έγινε ξαφνικά αντιληπτό ότι «παρόλα αυτά και με τα λίγα μέσα που έχουμε, με τα λίγα χρήματα που έχουμε» πολλά μπορούν να γίνουν εξήγησε η κα Παπαδάκη. Περιέγραψε δε πως μόνο η πόλη της Βιέννης έχει ετήσιο προϋπολογισμό για την εκστρατεία της βιώσιμης κινητικότητας «που πλησιάζει τα δύο εκατομμύρια ευρώ». Ποσό που δεν μπορεί να συγκριθεί με τα ελληνικά δεδομένα «αν σκεφτεί κάποιος με πόσα χρήματα οι ελληνικοί δήμοι προσπαθούν να κινήσουν αυτή την εκστρατεία», όπως χαρακτηριστικά εξηγεί η Εθνική Συντονίστρια Βιώσιμης Κινητικότητας, που δηλώνει πάντως ιδιαίτερα ικανοποιημένη με τα αποτελέσματα. Σε ό,τι αφορά τώρα την επιδραστικότητα των δράσεων, η κ.Παπαδάκη δηλώνει αισιόδοξη: «Θέλω να πιστεύω ότι το μάτι του πολίτη μαθαίνει στο ωραίο, χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το Μετρό της Αθήνας, που από τη στιγμή που φτιάχτηκε διατηρείται απίστευτα καθαρό. Αυτό δεν είναι τυχαίο: το βρήκαμε καθαρό, μας αρέσει και το κρατάμε έτσι».

Οι εν λόγω δε εκστρατείες δεν μένουν στατικές, εξηγεί η Εθνική Συντονίστρια Βιώσιμης Κινητικότητας, καθώς κάθε χρονιά το θέμα αλλάζει και η προσπάθεια είναι «να γίνει πιο επίκαιρο, να ακουμπήσει και κάποιες άλλες πτυχές». Η κα Παπαδάκη ανέφερε δε χαρακτηριστικά πως το 2019 το θέμα της εκστρατείας εστιάζεται στο βάδισμα, στο ασφαλές περπάτημα και στο ποδήλατο, την ασφαλή ποδηλασία.

«Έχουμε ξεφύγει δηλαδή από το θέμα των μέσων μαζικής μεταφοράς, δίνεται έμφαση σε θέματα προσβασιμότητας και προσπελασιμότητας σε ανθρώπους δηλαδή με οποιοδήποτε είδους κινητικό πρόβλημα και θέλω να πω ότι δεν αναφερόμαστε μόνο στα ΑμεΑ . Αναφερόμαστε πάρα πολύ και στην τρίτη ηλικία, όπως είναι γνωστό είμαστε πλέον σε μια εποχή όπου η λεγόμενη αργυρή οικονομία και ό,τι έχει να κάνει με την τρίτη ηλικία είναι στην αιχμή του δόρατος» τονίζει. Αναφέρεται δε και στις απλές καθημερινές δυσκολίες προσβασιμότητας όπως όταν «μια μαμά με ένα καροτσάκι και ένα μωρό που δεν μπορεί να περάσει το δρόμο».

Εκστρατεία

Φέτος στο πλαίσιο της εκστρατείας Βιώσιμης Κινητικότητας του 2019 δίνεται επίσης έμφαση στη σχέση όλη αυτή του ποδηλάτου, του περπατήματος με την υγεία των πολιτών και με θέματα κοινωνικοποίησης, «το ότι δηλαδή όταν ο δημόσιος χώρος πια, οικειοποιείται από τους πολίτες, τότε ο δημόσιος χώρος γίνεται ένας χώρος στον οποίο δεν κινούμαστε απλώς αλλά τον ζούμε και διοργανώνουμε διάφορες δράσεις, κάτι πάρα πολύ σημαντικό για την ασφάλεια, για την ισοτιμία, για την κοινωνική ισότητα και όλα αυτά τα θέματα» τονίζει η κα.Παπαδάκη.

Ερωτηθείσα τέλος για το αν είναι ζητούμενο πλέον να προωθηθεί στην ΕΕ και μια νέα κοινωνικοποίηση που θα έχει σαν χώρο δράσης τον μικρότερο πυρήνα μιας γειτονιάς, η κα.Παπαδάκη εξηγεί πως αυτό είναι πράγματι ένα ζητούμενο. «Ακριβώς έτσι. Σκεφτείτε ότι ακόμη και ευρωπαϊκές πόλεις, όπου σίγουρα το περιβάλλον ευνοεί, έχουν εστιάσει πάρα πολύ σε αυτό το θέμα, ίσως επειδή η οικογένεια δεν είναι τόσο δεμένη όσο είναι στην Ελλάδα ή ο καιρός δεν το επιτρέπει και γίνονται διάφορα πολύ ενδιαφέροντα πράγματα. Για παράδειγμα (σ.σ ευρωπαϊκές πόλεις) κλείνουν κάποιους δρόμους μετά το απόγευμα και τους αποδίδουν στα παιδιά της γειτονιάς με έναν πολύ απλό τρόπο με έναν ξύλινο φράχτη ο οποίος μπαίνει μετά τις επτά και ξαναβγαίνει στις δέκα. Απλά πράγματα», καταλήγει η Εθνική Συντονίστρια Βιώσιμης Κινητικότητας.

NEWSLETTER