Του Θεόφραστου Βαμβουρέλλη* Το παραλιακό μέτωπο της Αττικής αλλάζει. Παράλληλα με την ανάπλαση του Φαληρικού Όρμου η Περιφέρεια Αττικής εξετάζει την κατασκευή μιας μεγάλης... Νέο έργο: ποδηλατοδρόμος 40 χιλιομέτρων στην «Αθηναϊκή Ριβιέρα»

Του Θεόφραστου Βαμβουρέλλη*

Το παραλιακό μέτωπο της Αττικής αλλάζει. Παράλληλα με την ανάπλαση του Φαληρικού Όρμου η Περιφέρεια Αττικής εξετάζει την κατασκευή μιας μεγάλης διαδρομής περιπάτου και ποδηλάτου που θα ξεκινάει από το Φάληρο και θα καταλήγει στη Βάρκιζα.

Η κίνηση αυτή είναι μέρος του σχεδίου της Περιφερειακής Αρχής να μετατρέψει το παραλιακό μέτωπο του Σαρωνικού σε «Αθηναϊκή Ριβιέρα». Ήδη ο RenzoPiano, ο Αρχιτέκτονας του Κέντρου Πολιτισμού «Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος έχει προβλέψει στο σχεδιασμό της περιοχής την κατασκευή ενός μικρού δικτύου ποδηλατοδρόμων. Στην περίπτωσή μας όμως αναφερόμαστε σε κάτι πολύ μεγαλύτερο.

Ένας ποδηλατόδρομος μήκους 40 χιλιομέτρων περίπου θα ξεκινάει μαζί με μία διαδρομή περιπάτου από τα Ολυμπιακά Έργα Φαλήρου (Κλειστό Γήπεδο Τάε Κβο Ντο) και θα κινείται κατά μήκος του παραλιακού μετώπου. Διατρέχοντας κατά σειρά τον Άλιμο, το Ελληνικό και τη Γλυφάδα θα καταλήγει στη Βουλιαγμένη και τη Βάρκιζα.

Στρατηγικός Σχεδιασμός

Μητροπολιτικό Δίκτυο Ποδηλάτου της Αθήνας (περιλαμβάνεται στο Ρυθμιστικό)

Μήκος: 226 χλμ

Α’ Φάση:

180 χλμ

Β’ Φάση:

46 χλμ

Η πρόταση για τον μεγάλο ποδηλατόδρομο εντάσσεται στον ευρύτερο Στρατηγικό Σχεδιασμό Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας που εκπονεί η Περιφέρεια Αττικής και ο οποίος περιλαμβάνει ακόμα τρεις μεγάλους ποδηλατικούς άξονες:

  • O πρώτος θα συνδέει το σταθμό μετρό «Κατεχάκη με το πάρκο Γουδή, την Πολυτεχνειούπολη και Πανεπιστημιούπολη Ζωγράφου, το πάρκο Ιλισίων και τον σταθμό μετρό «Ευαγγελισμός».
  • Ο δεύτερος θα είναι επέκταση του ήδη κατασκευασμένου νότιου τμήματος Φάληρο – Γκάζι με χάραξη παράλληλη στις γραμμές του Ηλεκτρικού Σιδηρόδρομου και
  • Ο τρίτος θα συνδέει το Πάρκο Τρίτση (Άγιοι Ανάργυροι) με το Σούνιο ακολουθώντας το ίχνος της παλαιάς σιδηροδρομικής γραμμής.

Η ιδέα για τον ποδηλατικό άξονα του παραλιακού μετώπου πρωτοδιατυπώθηκε πριν από μια δεκαετία. Ανατέθηκαν μάλιστα και οι προμελέτες, πέντε τον αριθμό, όσοι και οι Δήμοι ενδιαφέροντος, οι οποίες όμως κόλλησαν λόγω ασυμβατότητας, πολυκατακερματισμού του αντικειμένου και εντέλει αδιαφορίας.

Δημόσιο συμφέρον

Σήμερα η ιδέα επανέρχεται, ενταγμένη όμως σε έναν ευρύτερο σχεδιασμό που ήδη εξελίσσεται και προβλέπει την ανάδειξη του παραλιακού μετώπου προς όφελος του δημόσιου συμφέροντος και της προσβασιμότητας στους κατοίκους και τους επισκέπτες, όχι μόνο του Νότιου Τομέα αλλά όλου του Λεκανοπεδίου. Στόχος των παρεμβάσεων είναι η απρόσκοπτη σύνδεση του αστικού ιστού με τη θάλασσα της Αττικής σε ένα ενιαίο συνεκτικό σύνολο.

Ειδικότερα, η υλοποίηση του παραλιακού πεζόδρομου και ποδηλατόδρομου προσβλέπει στη διεύρυνση της προσπελασιμότητας της παραλίας προς το ευρύ κοινό, στηνανάπτυξη προσβάσεων μεταξύ παραλίας και πόλης, στην ενοποίηση του θαλάσσιου μετώπου της πόλης και στην ολοκληρωμένη σύνδεση του νέο συνόλουμε τα Ολυμπιακά Ακίνητα, τις περιοχές φυσικού και πολιτισμικού ενδιαφέροντοςκαι τους χώρους αναψυχής της παραλιακής ζώνης.

*Θεόφραστος Βαμβουρέλλης, πολιτικός μηχανικός
-Μέλος Κεντρική Αντιπροσωπείας ΤΕΕ
-Υποψήφιος Περιφερειακός Σύμβουλος Νοτίου Τομέα Αττικής με τη Δύναμη Ζωής και τη Ρένα Δούρου