Του Αργύρη Δεμερτζή   Τι είπε ο υπουργός ΠΕΝ Γ. Σταθάκης σε συνέντευξη Τύπου τελικής παρουσίασης του νομοσχεδίου, για τον έλεγχο και την προστασία... Αυθαίρετα: Αυτά είναι τα τελικά πρόστιμα – Αλλαγές της τελευταίας ώρας για νομιμοποιήσεις και κατεδαφίσεις

Του Αργύρη Δεμερτζή

 

Τι είπε ο υπουργός ΠΕΝ Γ. Σταθάκης σε συνέντευξη Τύπου τελικής παρουσίασης του νομοσχεδίου, για τον έλεγχο και την προστασία του δομημένου περιβάλλοντος, ενόψει της ψήφισης του στην Ολομέλεια της Βουλής

Με ρυθμίσεις προσθήκες, της τελευταίας ώρας στο νομοσχέδιο του ΥΠΕΝ, για τον έλεγχο και την προστασία του δομημένου περιβάλλοντος δίνεται η δυνατότητα νομιμοποίησης με ευνοϊκούς όρους, βιομηχανικών κτιρίων, που έχουν χτιστεί και μετά την 28η Ιουλίου 2011. Επίσης με άλλη ρύθμιση προβλέπεται δυνατότητα κατεδάφισης των νέων αυθαιρέτων αυτοβούλως από τους ιδιοκτήτες τους, ώστε να αποφύγουν τα νέα δρακόντεια πρόστιμα, που προβλέπει το νομοσχέδιο. Παράλληλα όσον αφορά τα τελικά πρόστιμα των αυθαιρέτων έχουν γίνει βελτιώσεις για ακόμη ευνοϊκότερα  ποσά πληρωμής τους και σε περισσότερες δόσεις, ιδίως για ιδιοκτήτες, που ανήκουν στις ευαίσθητες και χαμηλών εισοδημάτων κατηγορίες των πολιτών.

Ο υπουργός ΠΕΝ Γιώργος Σταθάκης, πλαισιωμένος από τη γενική γραμματέα Ειρήνη Κλαμπατσέα και την ειδική σύμβουλο του υπουργείου Σταυρούλα Αγρίου, με αφορμή το γεγονός ότι στην Ολομέλεια της Βουλής αρχίζει η συζήτηση την Τρίτη 17 Οκτωβρίου 2017 και ολοκληρώνεται την Τετάρτη 18 Οκτωβρίου 2017, με την ψήφιση του νομοσχεδίου, παρουσίασε σε συνέντευξη Τύπου στους δημοσιογράφους, τις νέες ρυθμίσεις και τους στόχους του νέου νομοθετήματος.

Ειδικότερα από τη συνέντευξη Τύπου προκύπτει ότι:

Νέες νομιμοποιήσεις

-Με ρύθμιση, που προστέθηκε στο νομοσχέδιο κατά το στάδιο της επεξεργασίας του από την αρμόδια Επιτροπή της Βουλής, δίνεται η δυνατότητα να νομιμοποιηθούν, με μειωμένο ποσό, από το 20%, που προέβλεπε ο προηγούμενος νόμος 4178/14 στο 10% του προστίμου βιομηχανικά κτήρια, που έχουν χτιστεί και μετά την 28η Ιουλίου 2011, χωρίς έκδοση οικοδομικής άδειας, εφόσον όμως τηρούν τους προβλεπόμενους όρους δόμησης στην περιοχή ανέγερσης του κτιρίου. Η ειδική αυτή ρύθμιση έγινε σύμφωνα με τον υπουργό ΠΕΝ προκειμένου να ευνοηθούν βιομηχανικές επενδύσεις. Παράλληλα στο ίδιο πνεύμα με πρόστιμο, που αντιστοιχεί στο 20% του προστίμου και όχι στο σύνολο του προστίμου, όπως προέβλεπε ο προηγούμενος νόμος των αυθαιρέτων,  θα αντιμετωπίζονται και άλλα κτίσματα, που αφενός μεν ανεγέρθηκαν χωρίς οικοδομική άδεια,  αφετέρου δε πληρούν τους πολεοδομικούς όρους οικοδόμησης τους.

Η εξήγηση που δόθηκε από την πλευρά των εκπροσώπων του ΥΠΕΝ, όπως διατυπώθηκε από την κ Αγρίου, απαντώντας σε σχετικές δημοσιογραφικές ερωτήσεις είναι ότι:

-«Υπάρχουν αυθαίρετα τα οποία καταγράφονται ως αυθαίρετα επειδή δεν έχουν οικοδομική άδεια. Γιατί δεν έχουν οικοδομική άδεια; Είτε γιατί δεν είναι σύμφωνα με τις πολεοδομικές διατάξεις και δεν μπορούν να βγάλουν οικοδομική άδεια, είτε γιατί αδιαφόρησαν για τους δικούς τους λόγους, για λόγους ταχύτητας για να προλάβουν, δεν έβγαλαν οικοδομική άδεια ενώ είναι σύμφωνα με τις πολεοδομικές διατάξεις. Αυτά που είναι σύμφωνα με τις πολεοδομικές διατάξεις και μπορούν να εκδώσουν νόμιμα, κανονικά οικοδομική άδεια το δικαιούνται δηλαδή, αυτοί σε αυτές τις περιπτώσεις έχουμε βάλει το 20% του προστίμου να πληρώνουν, σα τιμωρία για το ξεκίνησαν ενώ μπορούσαν να βγάλουν οικοδομική άδεια και δεν έβγαλαν».

Αυτοβούλως κατεδαφίσεις

-Με άλλη ρύθμιση, για νέα αυθαίρετα προβλέπεται στο νομοσχέδιο ότι όποιος, εντός τριάντα ημερών, αμέσως μετά την καταγραφή του αυθαιρέτου, αυτοβούλως κατεδαφίζει το αυθαίρετο κτίσμα του, σαν κίνητρο για να το κατεδαφίσει, δεν θα πληρώνει το πρόστιμο ανέγερσης αλλά θα πληρώνει τέλος 500 ευρώ. Μέχρι τώρα αυτή η δυνατότητα απαλλαγής του ιδιοκτήτη από το πρόστιμο, παρά την κατεδάφιση του αυθαιρέτου δεν υπήρχε. Σημειώνεται ωστόσο ότι από αυτή τη ρύθμιση εξαιρούνται πρόχειρες και λυόμενες κατασκευές. Ο λόγος όπως τον εξήγησαν οι εκπρόσωποι του ΥΠΕΝ είναι:

-«Φοβόμαστε μήπως γίνει καταστρατήγηση και έτσι πρόχειρες κατασκευές, τις ορίζονται στο νόμο, λυόμενες είτε προσωρινές που μπαίνουν το Μάη τις αιγιαλούς, τις παραλίες, στα δάση και τις αρχαιολογικούς χώρους που έχουν εκμετάλλευση εμπορική, και μετά μέχρι να τα καταγράψει η Πολεοδομία φτάνει Σεπτέμβρης και τα απομακρύνουν με 500 €. Σε αυτές τις περιπτώσεις είπαμε ότι δεν ισχύει αυτό το ευνοϊκό το 500ευρω για να μην έχουμε την καταστρατήγηση».

Ο υπουργός ΠΕΝ Γ. Σταθάκης παρουσιάζοντα τα τελικά πρόστιμα των αυθαιρέτων είπε ότι «στο παρόν νομοσχέδιο υπάρχουν ευνοϊκότερες ρυθμίσεις για τις ευπαθείς κοινωνικές ομάδες, που έχουν ως αποτέλεσμα τη μείωση παραβόλων και προστίμων για την τακτοποίηση των αυθαιρέτων. Ακόμη αυξάνεται ο αριθμός των δόσεων και γίνονται εκπτώσεις σε ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, κατά κύριο λόγο μακροχρόνια ανέργους και ομάδες που στηρίζονται στο εισόδημα κοινωνικής αλληλεγγύης»

 

Τα τελικά πρόστιμα των αυθαιρέτων

Αναλυτικά σε ενημερωτικό σημείωμα του ΥΠΕΝ σημειώνονται τα παρακάτω:

Παράβολα & Πρόστιμα – Μειώσεις & Κοινωνικά Κριτήρια

 

Μειώσεις στα παράβολα

Μειώνονται στο μισό τα παράβολα για όλες τις περιπτώσεις εκτός από την τελευταία που το παράβολο παραμένει σταθερό:

  1. 250 ευρώ για αυθαίρετη κατασκευή/χρήση μέχρι 100 τ.μ.
  2. 500 ευρώ για κτίριο/χρήση άνω των 100 τ.μ. και μέχρι 500 τ.μ.
  3. 000 ευρώ για κτίριο/χρήση άνω των 500 τ.μ. και μέχρι 2.000 τ.μ.
  4. 000 ευρώ για κτίριο/χρήση άνω των 2.000 τ.μ. και μέχρι 5.000 τ.μ.
  5. 000 ευρώ για κτίριο/χρήση μεγαλύτερα των 5000 τ.μ.

Μειώσεις στα πρόστιμα

Μείωση του ενιαίου ειδικού προστίμου σε ευάλωτες ομάδες του πληθυσμού

α) Εξακολουθούν να ισχύουν οι μειώσεις:

  1. για ΑΜΕΑ που καταβάλλουν το 15%-20% του προστίμου ανάλογα με το ποσοστό αναπηρίας (για 80% και 67%) και το εισόδημα (με ατομικό εισόδημα έως 40.000 ευρώ ή οικογενειακό εισόδημα έως 60.000 ευρώ για την πρώτη περίπτωση και 18.000 ή 24.000 ευρώ αντίστοιχα για τη δεύτερη περίπτωση).
  2. για παλιννοστούντες ομογενείς και πολύτεκνους που καταβάλουν το 20% του προστίμου οι πρώτοι και το 20%-50% οι δεύτεροι, ανάλογα με τις περιπτώσεις, π.χ.:

– Τρίτεκνοι με ατομικό εισόδημα έως 25.000 ευρώ ή οικογενειακό εισόδημα έως 40.000 ευρώ, καταβάλλουν ποσοστό 30% του προστίμου. Οι διατάξεις αυτές εφαρμόζονται και για τις μονογονεϊκές οικογένειες.

– Πολύτεκνοι με ατομικό εισόδημα έως 40.000 ευρώ ή οικογενειακό εισόδημα έως 80.000 ευρώ, καταβάλλουν ποσοστό 20% του ενιαίου ειδικού προστίμου.  Πολύτεκνοι με δευτερεύουσα κατοικία (επιφάνεια  μικρότερη των 80 τ.μ.), καταβάλλουν 50% του προστίμου.

β) Διευρύνονται τα κοινωνικά κριτήρια:

– σε μακροχρόνια ανέργους που καταβάλουν το 30% του προστίμου

– σε δικαιούχους επιδόματος κοινωνικής αλληλεγγύης που καταβάλουν το 20% του προστίμου

Σημαντική και για τις δύο ομάδες είναι η απόφαση για διετή αναστολή καταβολής των δόσεων.

Το ενιαίο ειδικό πρόστιμο μειώνεται, επίσης,  στις ακόλουθες περιπτώσεις:

α)         επιπλέον κατά 20% εάν η αυθαίρετη κατασκευή ή χρήση υπαχθεί μέσα στο πρώτο εξάμηνο από τη ψήφιση του νομοσχεδίου,

β)         επιπλέον κατά 10% εάν υπαχθεί μέσα στο δεύτερο εξάμηνο από τη ψήφιση του νομοσχεδίου,

γ)         επιπλέον κατά 10% εφόσον υποβληθεί η μελέτη στατικής επάρκειας ταυτόχρονα με τη δήλωση υπαγωγής.

– Εάν για την υπαγωγή αυθαίρετων ολοκληρωθούν οι προβλεπόμενες εργασίες προσαρμογής: α)  με βάση  την απόφαση της Επιτροπής Ελέγχου Αυθαίρετων Κατασκευών ή β) με βάση  την απόφαση του Συμβουλίου Αρχιτεκτονικής ή του Περιφερειακού Συμβουλίου Αρχιτεκτονικής ή του Κεντρικού Συμβουλίου Αρχιτεκτονικής για τις αυθαίρετες κατασκευές ή χρήσεις σε διατηρητέα κτίρια, τότε το ενιαίο ειδικό πρόστιμο μειώνεται κατά το κόστος των εργασιών προσαρμογής και μέχρι 50% αυτού, εξαιρούμενου του παραβόλου  εφόσον προσκομιστεί  βεβαίωση της Επιτροπής ή των Συμβουλίων ότι οι εργασίες προσαρμογής υλοποιήθηκαν προσηκόντως.

– Εάν για την υπαγωγή αυθαίρετων ολοκληρωθούν οι προβλεπόμενες εργασίες στατικής ενίσχυσης με την εκπόνηση στατικής μελέτης, το ενιαίο ειδικό πρόστιμο μειώνεται κατά:

α)         60% σε περιοχές σεισμικής επικινδυνότητας 3,

β)         50% σε περιοχές σεισμικής επικινδυνότητας 2,

γ)         30% σε περιοχές σεισμικής επικινδυνότητας 1.

– Μείωση 30% με 50% (ανάλογα με τα τετραγωνικά) θα ισχύσει για κτίσματα που ολοκλήρωσαν την ενεργειακή αναβάθμιση.

– Έκπτωση 20% προβλέπεται για όσους πληρώσουν εφάπαξ και 10% για όσους καταβάλουν το 30% του προστίμου.

Επίσης, μειώνονται, τα πρόστιμα για:

– τα κτίσματα που δεν έχουν οικοδομική άδεια, αλλά έχουν υπερβάσεις δόμησης μικρότερες από 100 έως 500 τ.μ.

– αυθαίρετες κατοικίες που έχουν κατασκευασθεί μεταξύ 1983-1993

– αυθαίρετα σε περιοχές εκτός σχεδίου και στις οποίες εκκρεμεί η έγκριση πολεοδομικής μελέτης

– αυθαίρετα υπόγεια – εσωτερικούς εξώστες (πατάρια) – σοφίτες

– στάσιμους οικισμούς κάτω των 500 κατοίκων που δεν είναι παραλιακοί και κοντά σε χιονοδρομικά κέντρα και που έχουν κατασκευασθεί πριν από το 1993

– Επιπλέον, δίνεται η δυνατότητα να μειωθεί κατά 20% η οφειλόμενη εισφορά ενός ιδιοκτήτη ακινήτου – για ακίνητα που μπαίνουν στο σχέδιο πόλης.

(*) Μείωση προστίμου δεν ισχύει εφόσον, πριν από την ημερομηνία υπαγωγής, εντοπιστούν οι αυθαίρετες κατασκευές ή οι αλλαγές χρήσης από το αρμόδιο Παρατηρητήριο. Στην περίπτωση αυτή, το ενιαίο ειδικό πρόστιμο αυξάνεται σε κάθε περίπτωση κατά 20%.

Το ενιαίο ειδικό πρόστιμο αυξάνεται:

α)         κατά 10%, αν η αυθαίρετη κατασκευή ή  χρήση υπαχθεί στις διατάξεις του παρόντος το τρίτο εξάμηνο από τη ψήφιση του παρόντος

β)         κατά 20%, αν η αυθαίρετη κατασκευή ή  χρήση υπαχθεί στις διατάξεις του παρόντος το τέταρτο εξάμηνο από τη ψήφιση του παρόντος

γ)   κατά 10%, αν η αυθαίρετη κατασκευή ή χρήση ευρίσκεται σε περιοχές προστασίας για τις οποίες έχουν εκδοθεί και ισχύουν προεδρικά διατάγματα καθορισμού όρων δόμησης.

Περιβάλλον

 

– εξακολουθούν να ισχύουν οι απαγορεύσεις υπαγωγής των αυθαιρέτων που βρίσκονται σε αιγιαλούς, δάση, ρέματα, κοινόχρηστους χώρους, αρχαιολογικούς χώρους κ.λπ.,

– αυξάνονται τα πρόστιμα σε περιβαλλοντικά ευαίσθητες περιοχές που καλύπτονται από ειδικά διατάγματα προστασίας (περιοχές NATURA κ.λπ.)

Παρουσίαση του νομοσχεδίου

Ο υπουργός ΠΕΝ Γιώργος Σταθάκης είπε στους δημοσιογράφους, ότι  είναι  πρόθεση του, στην ολομέλεια της Βουλής να έχουμε ένα νομοσχέδιο με τη μεγαλύτερη κατά το δυνατό συμφωνία για δυο λόγους:

  • Πρώτον, επειδή το νομοσχέδιο στοχεύει στην αντιμετώπιση των πρωταρχικών αιτίων που οδήγησαν στη δημιουργία ενός άναρχου και αυθαίρετου δομημένου περιβάλλοντος και
  • Δεύτερον γίνεται μια νέα αρχή για το δομημένο περιβάλλον με ένα ξεκάθαρο μήνυμα ότι δεν θα έχουν πλέον καμία τύχη παραβατικές συμπεριφορές του παρελθόντος.

Ο ίδιος είπε ότι με το νέο νομοσχέδιο εισάγονται πολλές και σημαντικές τομές για τη συνολική αντιμετώπιση του προβλήματος. Αυτό το νομοσχέδιο είναι ένα από τα βήματα που είναι μέρος μιας συνολικής στρατηγικής που έχουμε σχεδιάσει και υλοποιούμε ως Κυβέρνηση και η οποία θα δημιουργήσει συνθήκες για να αποκτήσει και η χώρα μας χωροταξική πολιτική, ώστε να μπορούμε να μιλάμε για βιώσιμη ανάπτυξη με διαφάνεια, με ασφάλεια Δικαίου και με κανόνες κοινούς και σεβαστούς απ’ όλους. Στο πλαίσιο αυτής της στρατηγικής εντάσσονται:

  1. Η ανάρτηση των δασικών χαρτών που οριοθετεί οριστικά το δασικό δυναμικό της χώρας.
  2. Το Κτηματολόγιο. Επίκειται άμεσα η θεσμοθέτηση του ενιαίου φορέα του Κτηματολογίου με την ενοποίηση Υποθηκοφυλακείων και Κτηματολογίου στον αμέσως επόμενο μήνα.
  3. Η προετοιμασία του νομοθετήματος για τη διαχείριση των περιοχών NATURA.
  4. Ο νόμος που ψηφίσαμε πέρσι στα τέλη του χρόνου για την κατάρτιση πολεοδομικών σχεδίων από τους Δήμους για το σύνολο της ελληνικής επικράτειας.
  5. Τα ειδικά χωροταξικά σχέδια, τα περιφερειακά σχέδια που εγκρίνονται αυτό το διάστημα.

-«Δημιουργούμε δηλαδή με άλλα λόγια συντονισμένα, συντεταγμένα τα κατάλληλα εργαλεία προκειμένου να αποκαταστήσουμε δυσλειτουργίες και χρόνιες συγκρούσεις που είχαν να κάνουν με τις χρήσεις γης» είπε ο υπουργός και ανέφερε ότι το συγκεκριμένο νομοσχέδιο έχει ορισμένες καινοτομίες, οι οποίες σύμφωνα με τον κ. Σταθάκη είναι:.

  1. Καθιερώνεται η διάκριση της αδειοδότησης από τον έλεγχο της εφαρμογής. Μέχρι τώρα η αδειοδότηση και ο έλεγχος γινόταν στις Πολεοδομίες, η αδειοδότηση τώρα θα είναι έργο των Πολεοδομικών και θα ασκείται σε επίπεδο Δήμου. Ο έλεγχος όμως θα ασκείται από το Παρατηρητήριο δομημένου περιβάλλοντος σε επίπεδο αιρετής Περιφέρειας.
  2. Απλοποιούνται ιδιαίτερα και επιταχύνονται οι διαδικασίες έκδοσης και ελέγχου των αδειών δόμησης ώστε για μια σημαντική κατηγορία αδειών για τις οποίες υπάρχει ένα ασφαλές νομοθετικό πολεοδομικό πλαίσιο, να εκδίδονται αμέσως οι άδειες μετά την ηλεκτρονική υποβολή τους. Προβλέπεται ο διαχωρισμός των κυρώσεων ενός νέου αυθαιρέτου και μιας απλής πολεοδομικής παράβασης, με στόχευση να επιταχυνθούν οι διαδικασίες ολοκλήρωσης του χαρακτηρισμού αυθαιρέτου. Ταυτόχρονα στο πλαίσιο της απλοποίησης, εισάγεται η έννοια της γνωστοποίησης οικοδομικών εργασιών έτσι ώστε να μην σταματούν οι οικοδομικές εργασίες όταν προκύπτει ανάγκη τροποποίησης της μελέτης.
  3. Προβλέπεται ουσιαστική αναθεώρηση τόσο του μηχανισμού όσο και των μέσων εποπτείας και ελέγχου της ποιότητας του δομημένου περιβάλλοντος όσο και των μεθόδων αντιμετώπισης αυθαίρετης δόμησης.
  4. Εισάγονται νέα θεσμικά εργαλεία, όπως η Τράπεζα δικαιωμάτων δόμησης και κοινοχρήστων χώρων, η ηλεκτρονική ταυτότητα του κτηρίου και η ηλεκτρονική καταγραφή των αυθαιρέτων που έχουν κατασκευαστεί μετά τις 28 Ιουλίου του 2011.

 

 Οι τομές του νομοσχεδίου

Στις τομές του νομοσχεδίου,  είπε στη συνέχεια ο υπουργός ΠΕΝ ότι περιλαμβάνονται το Παρατηρητήριο Δομημένου Περιβάλλοντος ένας νέος μηχανισμός παρακολούθησης, καταγραφής, ελέγχου και λήψης μέτρων για την προστασία του δομημένου περιβάλλοντος. Ο νέος μηχανισμός προβλέπει σημαντική αποκέντρωση αρμοδιοτήτων και πόρων προς την αιρετή Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση, η οποία αναλαμβάνει ουσιαστικά σε αυτό το επίπεδο, και αποτελείται από τρεις διαφορετικές δομές:

  1. Το Παρατηρητήριο Δομημένου Περιβάλλοντος που θα υπάγεται στο ΥΠΕΝ το κεντρικό δηλαδή Παρατηρητήριο.
  2. Τα Περιφερειακά Παρατηρητήρια που θα παράγονται στην κάθε Περιφέρεια.
  3. Τα Τοπικά Παρατηρητήρια που θα υπάγονται στην κάθε περιφερειακή Ενότητα τις πάλαι ποτέ παλαιές Νομαρχίες.

Προκειμένου οι περιφερειακές Αρχές να έχουν τους πόρους που απαιτούνται για την άσκηση των νέων αυτών αρμοδιοτήτων, το νομοσχέδιο προβλέπει την εκχώρηση του 25% των προστίμων για αυθαίρετες κατασκευές μετά το 2011 στην Περιφέρεια που αυτά ανήκουν, και το 25% στο οικείο ΟΤΑ. Το υπόλοιπο 50% θα αποδίδεται στο Πράσινο Ταμείο για δράσεις περιβαλλοντικού ισοζυγίου.

Επίσης σύμφωνα με τον υπουργό ΠΕΝ, με το νέο νομοσχέδιο προβλέπεται ότι:

-Για τη μεταφορά συντελεστή δόμησης, για την εξασφάλιση των κοινοχρήστων χώρων και των διατηρητέων κτηρίων ορίζονται αυστηρές προϋποθέσεις στη βάση της νομολογίας που έχει παραχθεί από σειρά αποφάσεων του Συμβουλίου της Επικρατείας.

-Η Τράπεζα Δικαιωμάτων Δόμησης και Κοινοχρήστων Χώρων που δημιουργείται ως ψηφιακή εφαρμογή από το ΥΠΕΝ έχει ως σκοπό να αξιοποιήσει και να διαχειριστεί τα δικαιώματα δόμησης, με σκοπό την προστασία του φυσικού και πολιτιστικού περιβάλλοντος και το δημόσιο συμφέρον.

-Ζητούμενο είναι να επιτευχθεί η δημιουργία ελεύθερων κοινοχρήστων χώρων, η διατήρηση και αποκατάσταση κτηρίων πολιτιστικής κληρονομιάς και η αναβάθμιση πολεοδομικά και περιβαλλοντικά επιβαρυμένων περιοχών. Η ηλεκτρονική ταυτότητα κτηρίου στοχεύει στην αποτύπωση της υφιστάμενης κατάστασης του κτηρίου και των αδειών που το συνοδεύουν, ώστε να μπορεί να διευκολύνεται ο έλεγχος και η παρακολούθηση των μεταβολών κατά τη διάρκεια του χρόνου ζωής ενός κτηρίου.

-Με την επέκταση του προγράμματος e-poleodomia δημιουργείται ηλεκτρονική πολεοδομική ταυτότητα Δήμου, μια ηλεκτρονική πλατφόρμα καταγραφής και επικαιροποίησης κάθε πληροφορίας που σχετίζεται με τη χωροταξική και πολεοδομική κατάσταση κάθε Δήμου.

-Εισάγεται, για πρώτη φορά, η προέγκριση, η οποία στις περισσότερες περιπτώσεις είναι προαιρετική, αλλά δημιουργεί ασφάλεια Δικαίου. Η διαδικασία της προέγκρισης είναι υποχρεωτική ειδικά για περιπτώσεις κτηρίων άνω των 3.000 τ.μ., όταν προβλέπεται η έκδοση οικοδομικής αδείας από άλλες Υπηρεσίες πλην της Υπηρεσίας Δόμησης, καθώς και σε έργα ιδιαίτερης περιβαλλοντικής και οικιστικής σημασίας.

-Καταγράφονται ηλεκτρονικά τα αυθαίρετα που έχουν κατασκευαστεί μετά την 28η Ιουλίου του 2011, από τον εντοπισμό και μέχρι την κατεδάφισή τους.

-Με τη δημιουργία των νέων διοικητικών δομών και των Ελεγκτικών μηχανισμών που αναλύθηκαν παραπάνω, επιδιώκεται μια νέα προσέγγιση για την αντιμετώπιση των αιτιών που προκαλούν την αυθαίρετη δόμηση που λαμβάνει υπόψη το περιβαλλοντικό της αποτύπωμα.

-Αντίθετα με τις προσπάθειες στο παρελθόν που εστίαζαν αποκλειστικά στο αποτέλεσμα, δηλαδή στη διαχείριση του αυθαίρετου και προσπαθούσαν να ρυθμίσουν ένα τόσο σύνθετο ζήτημα με κριτήριο την ικανοποίηση στενά και μόνο δημοσιονομικών αναγκών. Αυτό που επιδιώκουμε είναι η πλήρης καταγραφή του οικιστικού αποθέματος της χώρας, η περαιτέρω περιβαλλοντική και πολεοδομική διαχείρισή του, ώστε αφ’ ενός όλα τα κτίσματα να αποκτούν τις προϋποθέσεις και τις απαιτήσεις της νομιμότητας, αφ’ ετέρου να επιτευχθεί περιβαλλοντικό ισοζύγιο και αποκατάσταση της επιβάρυνσης του περιβάλλοντος.