Του Κώστα Βουτσαδάκη/   Προγράμματα τύπου «Εξοικονομώ κατ’ Οίκον» καλούνται – μεταξύ άλλων – να χρηματοδοτήσουν οι εταιρείες εμπορίας πετρελαιοειδών και λοιποι προμηθευτές ενέργειας... «ΙΧ» Εξοικονομώ κατ’ Οίκον από τις εταιρίες πετρελαιοειδών

Του Κώστα Βουτσαδάκη/

 

Προγράμματα τύπου «Εξοικονομώ κατ’ Οίκον» καλούνται – μεταξύ άλλων – να χρηματοδοτήσουν οι εταιρείες εμπορίας πετρελαιοειδών και λοιποι προμηθευτές ενέργειας στο πλαίσιο των δράσεων εξοικονόμησης ενέργειας. 

Με το ισχύον θεσμικό πλαίσιο οι εταιρείες καλούνται να εξασφαλίσουν την επίτευξη συγκεκριμένης ενεργειακής εξοικονόμησης, ύψους 202 χιλιάδων τόνων ισοδύναμου πετρελαίου (ktoe) για την περίοδο 2017 – 2020.

Στόχος που με τα ως τώρα δεδομένα φαίνεται επιτεύξιμος καθώς καλύφθηκε  σε μεγάλο βαθμό με τα λεγόμενα συμπεριφορικά μέτρα (όπως ενημέρωση οδηγών με φυλλάδια για τεχνικές εξοικονόμησηες καυσίμων). Όμως για την επόμενη περίοδο 2021 – 2030 ο στόχος εξοικονόμησης θα είναι πολύ υψηλότερος και τα μέτρα πιο ουσιαστικά: μεταξύ αυτών η αντικατάσταση καυστήρων κεντρικής θέρμανσης και κουφωμάτων σε σπίτια και επιχειρήσεις, η τοποθέτηση λαμπτήρων χαμηλής κατανάλωσης, κ.α. που συνεπάγονται και πολύ υψηλότερες επενδύσεις.

Ο Σύνδεσμος των Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών πρότεινε δέσμη μέτρων για την επίτευξη του εθνικού στόχου ενεργειακής εξοικονόμησης για το 2030 που προβλέπει η Κοινοτική νομοθεσία, με στόχο να πείσει το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας να εξαιρέσει τις εταιρίες εμπορίας από το λεγόμενο καθεστώς επιβολής για την εξοικονόμηση ενέργειας. Δηλαδή την θέσπιση υποχρέωσης για τους προμηθευτές ενέργειας να επιτύχουν συγκεκριμένους στόχους εξοικονόμησης υπό την απειλή επιβολής υψηλών προστίμων σε περίπτωση απόκλισης από το στόχο.

Ενδεικτικά σε περίπτωση πλήρους αποτυχίας για την περίοδο 2014 – 2020 (αν δηλαδή δεν γινόταν καθόλου εξοικονόμηση) το πρόστιμο για το σύνολο των εταιρειών θα ξεπερνούσε τα 100 εκατ. και θα οδηγούσε – όπως τόνισε ο πρόεδρος του ΣΕΕΠΕ Γιάννης Αληγιζάκης – την πλειονότητα των εταιριών σε κλείσιμο.

Οι λόγοι για τους οποίους ο ΣΕΕΠΕ ζητά την εξαίρεση των μελών του ή την απαλλαγή τους από το καθεστώς επιβολής είναι ότι ουσιαστικά με το ισχύον καθεστώς οι εταιρείες καλούνται να επενδύσουν για τη μείωση των πωλήσεών τους και επιπλέον ότι δεν έχουν σχέση πιστότητας (π.χ. μακροχρόνια συμβόλαια) με τους πελάτες τους.

Ο κ. Αληγιζάκης τόνισε ότι τα θέματα αυτά τέθηκαν σε συνάντηση που πραγματοποιήθηκε με τον υφυπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας Γεράσιμο Θωμά ο οποίος ανέφερε ότι δεν έχουν ληφθεί αποφάσεις για τη διατήρηση ή μη του καθεστώτος επιβολής και την συμπερίληψη των εταιριών εμπορίας σε αυτά.

Στα μέτρα που προτείνει ο ΣΕΕΠΕ περιλαμβάνεται η μείωση του ορίου ταχύτητας στους αυτοκινητόδρομους από 120 σε 110 χιλιόμετρα την ώρα και στις πόλεις από 40 σε 30 χλμ, η οποία μπορεί να οδηγήσει σε σημαντική μείωση της κατανάλωσης καυσίμων (12 % για πετρελαιοκίνητα οχήματα και 18 % για βενζινοκίνητα) και να καλύψει ένα σημαντικό μέρος του στόχου. Προτείνεται επίσης η επιδότηση μικρομεσαίων επιχειρήσεων για επενδύσεις εξοικονόμησης ενέργειας, η λήψη μέτρων για εξοικονόμηση στη βιομηχανία σε εθελοντική βάση, η διάθεση μέρους των φόρων που επιβαρύνουν την ενέργεια στο Πράσινο Ταμείο για τη χρηματοδότηση δράσεων εξοικονόμησης ενέργειας, η δημιουργία των λεγόμενων «πράσινων διαδρόμων» για τις εμπορευματικές μεταφορές, κ.α. Τα μέτρα αυτά εφαρμόζονται ήδη από άλλες χώρες της ΕΕ και είναι εγκεκριμένα από την Κομισιόν ως δράσεις εξοικονόμησης ενέργειας.