Απροστάτευτοι από διπλή χρέωση, την οποία ωστόσο έχουν ήδη καταβάλλει  με την πληρωμή της εισφοράς σε χρήμα, για τη σύνδεση των ακινήτων τους με... Εντάξεις στο σχέδιο πόλης: Αντιμέτωποι ξανά με το λογαριασμό ύδρευσης και αποχέτευσης,  που έχουν ήδη πληρώσει, οι ιδιοκτήτες ακινήτων  

Απροστάτευτοι από διπλή χρέωση, την οποία ωστόσο έχουν ήδη καταβάλλει  με την πληρωμή της εισφοράς σε χρήμα, για τη σύνδεση των ακινήτων τους με τα δίκτυα ύδρευσης και αποχέτευσης είναι οι ιδιοκτήτες σε περιοχές που εντάσσονται στο σχέδιο πόλης.

Ο Συνήγορος του Πολίτη, με αφορμή υπόθεση ιδιώτη από την περιοχή Πάτημα Χαλανδίου ΙΙ γνωμοδοτεί ότι  «ο νόµος προβλέπει ότι κατά τη διαδικασία ένταξης γίνεται κατ’ αναλογία η προεκτίµηση του κόστους για τα απαιτούµενα έργα, μεταξύ των οποίων τα δίκτυα ύδρευσης και αποχέτευσης. Επιπλέον, προβλέπει ότι στη χρηµατοδότηση των έργων συµµετέχουν από τη µια οι ιδιοκτήτες, µε την καταβολή της εισφοράς σε χρήµα οπότε και εξαντλείται κάθε άλλη υποχρέωσή τους, από την άλλη ο ∆ήµος και το ∆ηµόσιο µε συγκεκριµένα ποσοστά».

Οι εταιρίες ύδρευσης, στην προκειμένη περίπτωση η ΕΥΔΑΠ ΑΕ στέλνουν κανονικά το λογαριασμό της διπλής χρέωσης, οι δήμοι και ευρύτερα το κράτος, που έχουν την ευθύνη των κοινόχρηστων δικτύων και έργων υποδομής σιωπούν και δεν αναλαμβάνουν την ευθύνη τους. Το αρμόδιο υπουργείο Περιβάλλοντος εμφανίζεται να συμφωνεί με την έκθεση του Συνηγόρου του πολίτη, η οποία ωστόσο είναι γνωμοδοτική και δεν δημιουργεί δεσμευτικά αποτελέσματα. Έτσι οι πολίτες είναι αντιμέτωποι με τον διπλό λογαριασμό που όμως έχουν ήδη πληρώσει.

Η έκθεση του Συνηγόρου του πολίτη

Στην έκθεση του Συνηγόρου του Πολίτη  (Βοηθός Συνήγορος του Πολίτη: Ιωάννης Σαγιάς Ειδικοί επιστήµονες: Αγγελική Μποσδογιάννη, Έλενα Σταµπουλή) αναλυτικά σημειώνεται:

Ο Συνήγορος του Πολίτη εξέτασε υπόθεση πολίτη που αφορούσε στην κάλυψη των εξόδων επέκτασης του δικτύου ύδρευσης και µεταφοράς του µετρητή στην περιοχή Πάτηµα Χαλανδρίου ΙΙ. Ο πολίτης διαµαρτυρόταν για τη χρέωση αυτή, υποστηρίζοντας ότι είχε ήδη πληρώσει την αναλογούσα εισφορά για τη σύνδεσή του µε το δίκτυο ύδρευσης, όταν πλήρωσε την εισφορά σε χρήµα ( άρθρα 9 και 14 του ν. 1337/83) για την ένταξη του ακινήτου του στο σχέδιο πόλης.

Τo ζήτηµα αφορά όλες τις περιοχές που έχουν ενταχθεί ή εντάσσονται στο σχέδιο πόλης, σύµφωνα µε τις διατάξεις του ν. 1337/83. Αρµόδιοι για την κατασκευή των δικτύων ύδρευσης είναι είτε η ΕΥ∆ΑΠ Α.Ε. στη γεωγραφική περιοχή δραστηριότητάς της είτε ο αντίστοιχος οργανισµός τοπικής αυτοδιοίκησης (ΟΤΑ).

Ο νόµος προβλέπει ότι κατά τη διαδικασία ένταξης γίνεται κατ’ αναλογία η προεκτίµηση του κόστους για τα απαιτούµενα έργα, μεταξύ των οποίων τα δίκτυα ύδρευσης και αποχέτευσης. Επιπλέον, προβλέπει ότι στη χρηµατοδότηση των έργων συµµετέχουν από τη µια οι ιδιοκτήτες, µε την καταβολή της εισφοράς σε χρήµα οπότε και εξαντλείται κάθε άλλη υποχρέωσή τους, από την άλλη ο ∆ήµος και το ∆ηµόσιο µε συγκεκριµένα ποσοστά.

Η ΕΥ∆ΑΠ Α.Ε., ωστόσο, χρεώνει στους ιδιοκτήτες ακινήτων στις εν λόγω περιοχές το κόστος κατασκευής του δικτύου ύδρευσης, χωρίς να φροντίσει να λάβει τα αναλογούντα ποσά από τους ∆ήµους. Στην προκειµένη περίπτωση, ο ∆ήµος Χαλανδρίου, υποστήριξε ότι στα κοινόχρηστα δίκτυα που αφορά η εισφορά σε χρήµα, δεν περιλαµβάνονται τα δίκτυα ύδρευσης και αποχέτευσης, αλλά άλλα κοινόχρηστα έργα, όπως πλατείες και οδοί.

Η ΕΥ∆ΑΠ µε τη σειρά της επικαλέστηκε τις καταστατικές της διατάξεις ως νεότερες και ειδικότερες (στις οποίες γίνεται ρητή αναφορά για την υποχρέωση του αιτούµενου τη σύνδεση να καταβάλει το κόστος αυτής) και την κυριότητά της επί του δικτύου ύδρευσης.

Ο Συνήγορος επεσήµανε ότι η εισφορά σε χρήµα εισήχθη ως υποχρεωτική και εκ των προτέρων καταβαλλοµένη από την ένταξη στο σχέδιο πόλεως και αφορά την κατασκευή «βασικών πολεοδοµικών έργων» στα οποία εντάσσονται και τα δίκτυα παροχών και κάθε έργο που αποβλέπει στην εύρυθµη λειτουργία της πόλης. Τόνισε δε, ότι η σωρευτική επιβάρυνση των ιδιοκτητών των ακινήτων µε τη δαπάνη κατασκευής των έργων ύδρευσης και την καταβολή της χρηµατικής εισφοράς, που περιλαµβάνει και τη συµµετοχή τους για τα δίκτυα ύδρευσης και αποχέτευσης, οδηγεί σε διπλή επιβάρυνση για την ίδια αιτία. Όσον αφορά στις επισημάνσεις της ΕΥ∆ΑΠ, αποσαφήνισε, ότι η έννοια του δικτύου στις σχετικές πολεοδοµικές διατάξεις έχει την έννοια της παροχής πρόσβασης στο κοινόχρηστο αγαθό του νερού, και όχι της εγκατάστασης, ως περιουσιακό στοιχείο, το οποίο ανήκει κατά κυριότητα στην ΕΥ∆ΑΠ.

Το αρµόδιο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας συµφώνησε µε τις απόψεις του Συνηγόρου του Πολίτη. Ο Συνήγορος του Πολίτη επισηµαίνει ότι η υποχρέωση των ιδιοκτητών για τις δαπάνες κατασκευής των δικτύων ύδρευσης εξαντλείται µε την καταβολή εισφοράς σε χρήµα και προτείνει να επανεξεταστεί ο τρόπος υπολογισµού της εισφοράς σε χρήµα και να διασφαλιστεί η είσπραξη της συµµετοχής των υπόλοιπων φορέων (∆ηµοσίου, ΟΤΑ).