Του Θοδωρή Παναγούλη/ Τη διασύνδεση με το ηπειρωτικό σύστημα του συνόλου σχεδόν της νησιωτικής χώρας, δηλαδή και των Δωδεκανήσων και των νησιών του Βορείου...

Του Θοδωρή Παναγούλη/

Τη διασύνδεση με το ηπειρωτικό σύστημα του συνόλου σχεδόν της νησιωτικής χώρας, δηλαδή και των Δωδεκανήσων και των νησιών του Βορείου Αιγαίου (η διασύνδεση Κυκλάδων και Κρήτης έχει ήδη δρομολογηθεί), σκοπεύει να θέσει σε εφαρμογή η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας. Το πόρισμα της επιστημονικής επιτροπής που είχε συστήσει η ΡΑΕ τον Δεκέμβριο του 2015, με σκοπό να μελετήσει τις δυνατότητες και τη σκοπιμότητα των ηλεκτρικών διασυνδέσεων των νησιών, έχει ήδη -στο κύριο μέρος του- παραδοθεί στην Αρχή.
Εκείνο που προκύπτει είναι η ανάγκη να διασυνδεθούν και τα υπόλοιπα νησιά των Κυκλάδων που σήμερα δεν είναι ενταγμένα στον προγραμματισμό, καθώς και τα Δωδεκάνησα. Για τα νησιά του Βορειοανατολικού Αιγαίου προκρίνεται ως οικονομικότερη η λύση της κατασκευής εκεί νέων μονάδων ηλεκτροπαραγωγής με φυσικό αέριο, ωστόσο εξετάζονται και κάποια βιώσιμα εναλλακτικά σενάρια διασυνδέσεων.
10ΕΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟ

Στόχος της Αρχής είναι εντός του 2018 να περιληφθούν στο δεκαετές πρόγραμμα ανάπτυξης του συστήματος οι διασυνδέσεις των νησιών που κρίνονται αναγκαίες, και μάλιστα με δεσμευτικά χρονοδιαγράμματα.
Παρότι δεν είναι ευρέως γνωστό, ο νόμος 4414/16, που αφορά τις ΑΠΕ και ψηφίστηκε τον προηγούμενο Αύγουστο, δίνει στη ΡΑΕ την αρμοδιότητα αλλά και την ευθύνη να καθορίσει τον βέλτιστο τρόπο με τον οποίο πρέπει κάθε νησί να ηλεκτροδοτείται.
Μάλιστα, η Αρχή έχει τη δικαιοδοσία ακόμα και να… αποσύρει την άδεια πετρελαϊκών μονάδων που λειτουργούν σήμερα σε νησιά, στον βαθμό που κρίνει ότι μπορεί να γίνει διασύνδεση, προκειμένου να πιέσει τον ΑΔΜΗΕ να υλοποιήσει τη διασύνδεση αυτή.
«Είμαι σήμερα περισσότερο αισιόδοξος για την προώθηση κρίσιμων

διασυνδέσεων, λόγω και της πολιτικής βούλησης αλλά και της κινητικότητας του νέου ΑΔΜΗΕ. Σε κάθε περίπτωση, όμως, η Αρχή και εγώ προσωπικά δεσμευόμαστε να προβούμε σε κάθε νόμιμη και δυνατή λύση για την ολοκλήρωση των έργων αυτών» ανέφερε πρόσφατα ο πρόεδρος της ΡΑΕ, Νίκος Μπουλαξής. Τα νέα έργα που εισηγείται η επιτροπή ως ώριμα και βιώσιμα είναι τα εξής:

► Τέταρτη φάση διασύνδεσης των Κυκλάδων, στην οποία εντάσσονται οι εξής διασυνδέσεις:

-Πάρος – Σαντορίνη – Φολέγανδρος Μήλος – Σίφνος – Σύρος.
-Νάξος – Δονούσα, Νάξος – Σχοινούσα – Αμοργός και Κουφονήσι- Σχοινούσα – Ηράκλειά.
-Πάρος – Ίος – Σίκινος – Φολέγανδρος.
-Σίφνος – Σέριφος – Κύθνος.
-Λαύριο – Κέα.
-Σαντορίνη – Ανάφη – Αστυπάλαια.
Εξετάζονται, επίσης, εναλλακτικά σενάρια, όπως η διασύνδεση Σύρου – Σερίφου – Μήλου, αντί για τη διασύνδεση Σύρου – Σίφνου – Μήλου, περίπτωση κατά την οποία η Σίφνος θα διασυνδεθεί με τη Σέριφο και η τελευταία με το Λαύριο.
► Για τα Δωδεκάνησα η εισήγηση προβλέπει την κατασκευή διασύνδεσης Λαυρίου – Κω και διακλάδωση από την Κω προς Κάλυμνο και Ρόδο. Εναλλακτικά εξετάζεται η διασύνδεση μέσω Κρήτης.
► Για τα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου, αν και προκρίνεται ως οικονομικότερη η λύση της κατασκευής νέων μονάδων ηλεκτροπαραγωγής με φυσικό αέριο, εξετάζονται δύο εναλλακτικές διασυνδέσεις: Αλιβέρι – Σκύρος – Μυτιλήνη, Μυτιλήνη – Χίος – Σάμος και Μυτιλήνη – Λήμνος – Αγ. Ευστράτιος ή εναλλακτικά να γίνει απευθείας η διασύνδεση Αλιβέρι – Μυτιλήνη και ξεχωριστά η διασύνδεση Αλιβέρι Σκύρος. ·

Ελάφρυνση των επιβαρύνσεων για τις Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας

Η διασύνδεση των νησιών σχετίζεται με το μεγάλο ζήτημα του κόστους παροχής των Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ) για τα νησιά, το οποίο αποτελεί σημαντικό μέρος του τιμολογίου ηλεκτρικής ενέργειας που λαμβάνει κάθε καταναλωτής και είναι ένα «παράθυρο» για μείωση των τιμολογίων.
Στόχος, λοιπόν, είναι η μείωση ή ακόμα και η εξάλειψή του σε βάθος χρόνου.
Σε ετήσια βάση, το ύψος των συνολικών επιβαρύνσεων των καταναλωτών από τις ΥΚΩ ανέρχεται στην τάξη των 500-800 εκατ. ευρώ, ανάλογα κυρίως με το κόστος του πετρελαίου.
«Είναι κάτι παραπάνω από προφανές ότι το κόστος των έργων διασύνδεσης ακόμα και του συνόλου σχεδόν των νησιών, το οποίο εκτιμάται περί τα 3-3,5 δισ. ευρώ, είναι άμεσα συγκρίσιμο με τις επιβαρύνσεις για ΥΚΩ των νησιών ορισμένων μόνο ετών, καθώς μόνο την τελευταία πενταετία οι επιβαρύνσεις των καταναλωτών ανέρχονται σε ποσά περί των 3,5 δια ευρώ, εκ των οποίων περίπου το 70% αντιστοιχεί στο κόστος καυσίμου (πετρελαίου)» είπε πρόσφατα ο πρόεδρος της ΡΑΕ.
Υπενθυμίζεται ότι ο μέχρι σήμερα προγραμματισμός των διασυνδέσεων, ενταγμένος στο 10ετές πρόγραμμα του ΑΔΜΗΕ, έχει ως εξής:

► Είναι ήδη σε εξέλιξη η πρώτη φάση της διασύνδεσης των Κυκλάδων, που περιλαμβάνει τη σύνδεση της Σύρου με Λαύριο και Τήνο, Πάρο και Μύκονο (ήδη είναι διασυνδεδεμένες μέσω Εύβοιας η Άνδρος και η Τήνος). Το έργο αναμένεται να ολοκληρωθεί τους επόμενους μήνες.

► Η δεύτερη φάση διασύνδεσης των Κυκλάδων, που έχει ήδη εγκριθεί, περιλαμβάνει τις συνδέσεις Πάρου – Νάξου και Νάξου – Μυκόνου, καθώς και την αναβάθμιση της σύνδεσης μεταξύ Άνδρου και Εύβοιας. Προβλέπεται να ολοκληρωθεί στις αρχές του 2019.

► Η τρίτη φάση για τις Κυκλάδες, που επίσης έχει εγκριθεί, αφορά στην πόντιση δεύτερου καλωδίου μεταξύ Λαυρίου – Σύρου, με προοπτική λειτουργίας το 2022.
► Ειλημμένη είναι επίσης η απόφαση για διασύνδεση της Κρήτης, η οποία (λόγω μεγέθους) θα αφαιρέσει σημαντικό βάρος από τους ώμους των καταναλωτών.
Θα προηγηθούν η λεγάμενη «μικρή» διασύνδεση ικανότητας 2×140 μεγαβάτ από την Πελοπόννησο (με προοπτική ολοκλήρωσης το 2020) αλλά και η «μεγάλη», ικανότητας 2X500 MW, μέσω Αττικής, για την οποία η ΡΑΕ έχει θέσει ως στόχο να ολοκληρωθεί το 2021-2022, νωρίτερα από τον προγραμματισμό του ΑΔΜΗΕ.
Η μεγάλη διασύνδεση σχετίζεται και με το μεγάλο έργο της διασύνδεσης με την Κύπρο (Euro Asia Interconnector).

ΠΗΓΗ:  Έθνος της Κυριακής