Του Αργύρη Δεμερτζή/ Τρία συναρμόδια υπουργεία των  Εσωτερικών, Οικονομίας και  Περιβάλλοντος,  οι  Ενώσεις  των  Περιφερειών και των Δήμων και  η Ένωση των  ΔΕΥΑ  κάθισαν... 916 εκατ. ευρώ για έργα διαχείρισης λυμάτων σε  237 οικισμούς – Τα ημιτελή έργα και τα βαριά πρόστιμα!

Του Αργύρη Δεμερτζή/

Τρία συναρμόδια υπουργεία των  Εσωτερικών, Οικονομίας και  Περιβάλλοντος,  οι  Ενώσεις  των  Περιφερειών και των Δήμων και  η Ένωση των  ΔΕΥΑ  κάθισαν στο ίδιο τραπέζι και δήλωσαν αποφασισμένοι να κλείσουν το άγος άνω της εικοσαετίας, που βαραίνει τη χώρα στον τομέα των έργων διαχείρισης λυμάτων. Δαπανήθηκαν περί τα 2,8 δις ευρώ για έργα, πολλά από τα οποία δεν έχουν ολοκληρωθεί ή δεν έχουν καν ξεκινήσει με αποτέλεσμα σε σύνολο  468 οικισμών της χώρας όλων των κατηγοριών να απομένουν 237 οικισμοί προς συμμόρφωση.

Τα πρόστιμα

Με βάση την Οδηγία 91/271, η χώρα μας είχε υποχρέωση μέχρι το 2005, να έχει ολοκληρώσει τις απαραίτητες υποδομές, δίκτυο αποχέτευσης και επεξεργασία λυμάτων σε οικισμούς άνω των 2.000 κατοίκων (οικισμοί Γ Προτεραιότητας) οι οποίοι είναι 385. Αντίστοιχα οι οικισμοί Α΄ Προτεραιότητας είναι 19 και  64  οι οικισμοί Β’ Προτεραιότητας.

Για τις καθυστερήσεις με βάση την Οδηγία 91/271, όσον αφορά την ελλιπή διαχείριση λυμάτων και την ελλιπή ικανοποίηση των υποχρεώσεων της χώρας, ήδη έχουμε τρεις καταδικαστικές αποφάσεις.

  • Η μία αφορά τη Ανατολική Αττική όπου πληρώσαμε εφάπαξ πρόστιμο 10 εκατομμυρίων ευρώ τον Οκτώβριο του ’15 και πληρώνουμε 3,64 εκατομμύρια κάθε εξάμηνο και αφορά σε όλες τις περιοχές, Μαρκόπουλο, Νέα Μάκρη, Ραφήνα, Πικέρμι, Κορωπί, Παιανία, Σπάτα. Πράγμα, που όπως επισήμανε χαρακτηριστικά  Ο Σ. Φάμελλος  «αποδεικνύει το πόσο κοντά στα κέντρα αποφάσεων και τόσο κοντά στην πρωτεύουσα δε λήφθηκαν ούτε εκεί αποφάσεις και σχεδιασμοί τα προηγούμενα χρόνια».
  • Η δεύτερη καταδικαστική απόφαση αφορά το Θριάσιο Πεδίο όπου υπάρχει ήδη εισήγηση πολύ υψηλού προστίμου για τη χώρα, που επίκειται ν’ ανακοινωθεί και επίσημα, που φτάνει στα 16 εκατομμύρια εφάπαξ και στα 35.000 ευρώ την ημέρα.
  • Η τρίτη καταδικαστική απόφαση είναι  για Προσοτσάνη, Δοξάτο, Ελευθερούπολη, Βάγια, Γαλάτιστα, από το Σεπτέμβριο του ’17 και τα πρόστιμα προς καταλογισμό.

Υπογραφή προγραμματικής συμφωνίας

Την Τετάρτη 7 Φεβρουαρίου 2018, ο Υπουργός Εσωτερικών, Πάνος Σκουρλέτης, ο Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομίας και Ανάπτυξης, Αλέξης Χαρίτσης, και ο Αναπληρωτής Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Σωκράτης Φάμελλος, παραχώρησαν κοινή συνέντευξη Τύπου για την υπογραφή της Προγραμματικής Σύμβασης για τη μελέτη, την κατασκευή και τη λειτουργία των έργων διαχείρισης λυμάτων των οικισμών Γ΄ Προτεραιότητας. Στη συνέντευξη Τύπου συμμετείχαν, επίσης, ο Πρόεδρος της ΕΝΠΕ, Κωνσταντίνος Αγοραστός, ο Πρόεδρος της ΚΕΔΕ, Γιώργος Πατούλης, και ο Πρόεδρος της ΕΔΕΥΑ, Γιώργης Μαρινάκης.

Στη συνέντευξη Τύπου τονίστηκε η αναγκαιότητα να ολοκληρώσει η χώρα αφενός τα έργα διαχείρισης λυμάτων σε 169 οικισμούς Γ’ κατηγορίας (με πληθυσμό πάνω από 2.000), για τα οποία η Κυβέρνηση εξασφάλισε πόρους ύψους 916 εκατ. ευρώ και αφετέρου να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις και το χρονοδιάγραμμα της Οδηγίας 91/271/ΕΟΚ. Σε αυτή την κατεύθυνση κρίθηκε σκόπιμο να συγκροτηθεί και να εφαρμοστεί ένα «Εθνικό Επιχειρησιακό Σχέδιο Υποδομών Λυμάτων», που θα αφορά στους εν λόγω οικισμούς. Υπήρξε η δέσμευση όλων των εμπλεκομένων μερών να συμβάλουν εντός τους φάσματος των αρμοδιοτήτων τους για την επιτυχή ολοκλήρωση αυτής της σύμβασης.

Η προγραμματική σύμβαση προβλέπει τη μελέτη, κατασκευή και λειτουργία των έργων διαχείρισης λυμάτων των οικισμών Γ’ Προτεραιότητας (από 2.000 έως 15.000 κατοίκων)

Τα έργα αφορούν σε 237 οικισμούς, που δεν διαθέτουν αποχετευτικό δίκτυο, και το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης είναι για τους 190 οικισμούς το 2020 και για τους υπόλοιπους 47 οικισμούς έως το 2023.

Για την υλοποίησή τους έχουν δεσμευτεί συνολικά 916 εκατ. ευρώ μέσω κοινοτικής συμμετοχής και εθνικής συνδρομής, ενώ εάν απαιτηθεί πρόσθετη χρηματοδότηση θα διατεθούν πόροι από πηγές όπως το εθνικό σκέλος του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, το Ταμείο Υποδομών ή από το πρόγραμμα χρηματοδότησης ΟΤΑ που διαχειρίζονται τα υπουργεία Εσωτερικών και Οικονομίας & Ανάπτυξης σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.

 

Τι είπαν στη συνέντευξη Τύπου

Στη συνέντευξη Τύπου οι αρμόδιοι μεταξύ άλλων ανέφεραν:

Π. Σκουρλέτης: Στόχος της κυβέρνησης είναι να παράσχει στους δήμους το υποστηρικτικό πλαίσιο για να γίνουν άμεσα τα απαιτούμενα έργα που θα ανταποκρίνονται στις ανάγκες των πολιτών, ενώ χαρακτήρισε καθοριστική τη συνεργασία των συναρμόδιων υπουργείων με την αυτοδιοίκηση.

Α. Χαρίτσης: Από τη συνολική χρηματοδότηση, το ποσό των 872 εκατ. ευρώ προέρχεται από το νέο ΕΣΠΑ. Στις υποδομές διαχείρισης λυμάτων κατευθύνεται η μερίδα του λέοντος – 200 εκατ. ευρώ – από τους πρόσθετους πόρους ύψους 1 δισ. ευρώ που εξασφάλισε η Ελλάδα στο νέο ΕΣΠΑ.

 Σ. Φάμελλος:  Προχωρήσαμε στην κοινή ομάδα έργου για  να βελτιώσουμε τον προγραμματισμό και την αποτελεσματικότητα με συνεργασία όλων των επιπέδων Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης. Για  να αναβαθμίσουμε και να βελτιώσουμε την ικανότητα όλων των εμπλεκομένων και ιδιαίτερα των υπεύθυνων φορέων της Αυτοδιοίκησης που πρέπει να τα κατασκευάσουν και να τα λειτουργήσουν τα έργα αυτά. Να βελτιώσουμε τα εργαλεία και τη γνώση των φορέων αυτών και να καλύψουμε τις χρηματοδοτικές ανάγκες.

Κ. Αγοραστός:  Πρέπει να βελτιώσουμε την ταχύτητα στις δημοπρατήσεις έργων. Με αυτό τον τρόπο η Ελλάδα μπορεί να κατασκευάζει και δεύτερο δημόσιο έργο με τον ίδιο προϋπολογισμό καθώς οι εκπτώσεις που δίνονται σήμερα υπερβαίνουν το 50% χωρίς να επηρεάζεται η ποιότητα των έργων γιατί οι προδιαγραφές τους είναι ίδιες».

Γ. Πατούλης: Έχουμε μπροστά μας ένα μείζον ζήτημα με περιβαλλοντικές, κοινωνικές και οικονομικές διαστάσεις. Εκτός από τις ευρωπαϊκές οδηγίες μας υποχρεώνουν οι ίδιες οι τοπικές κοινωνίες και ιδίως των απομακρυσμένων ορεινών και νησιωτικών περιοχών να δώσουμε μία οριστική λύση στο ζήτημα και να μην ερχόμαστε αντιμέτωποι με τριτοκοσμικές καταστάσεις.

 Γ. Μαρινάκης: Είναι γεγονός ότι έχουμε μείνει πάρα πολύ πίσω, όπως επίσης είναι γεγονός ότι αντί να είμαστε τα άλογα που τραβούν το άρμα, γινόμαστε τελικά το κάρο που το τραβούν τα άλογα και τα άλογα λέγοντα «πρόστιμα» από ό,τι ακούσατε. Έχουμε μείνει πολύ πίσω και αυτό το πράγμα θα προσπαθήσουμε με στοχευμένες ενέργειες να το ανατρέψουμε

 Στη δημοσιότητα  η πορεία των έργων 

Στο πλαίσιο της προγραμματικής σύμβασης συστάθηκε κοινή  Επιτροπή Καθοδήγησης , η οποία συνεδρίασε για πρώτη φορά και ενέκρινε τον κανονισμό λειτουργίας της. Επίσης συζήτησε για τον προγραμματισμό του Επιχειρησιακού Σχεδίου, η υλοποίηση του οποίου έχει χρηματοδοτηθεί από τη DG REGIO της Ευρωπαϊκής Ένωσης και περιλαμβάνει τα Περιφερειακά Επιχειρησιακά σχέδια. Θα  παραδοθεί στην κοινή Επιτροπή σε 10-15 μέρες.  Αμέσως μετά, η Ειδική Γραμματεία Υδάτων θ’ αξιολογήσει τα σχέδια αυτά και θα γίνουν περιφερειακές διαδικασίες διαβούλευσης για την οριστικοποίησή τους.  Παράλληλα με την κοινή Επιτροπή αρχίζει η λειτουργία μιας Τεχνικής Γραμματείας, που έχει ήδη συγκροτηθεί κατά τα πρότυπα της Ομάδας Διοίκησης Έργου, με Κοινή Υπουργική Απόφαση, με συμμετοχή στελεχών από τη ΜΟΔ, από τον ΥΜΕΠΕΡΑΑ και από την Ειδική Υπηρεσία του ΕΣΠΑ.  Αυτά τα στελέχη που αυτή τη στιγμή είναι 8 με το συντονιστή τους, θ’ αναλάβουν από μια Περιφέρεια ο καθένας τουλάχιστον και θ’ αναλάβουν τη υποστήριξη των φορέων για την ωρίμανση μελετών, την ένταξη, τη χρηματοδότηση την παρακολούθηση και την καλή λειτουργία και την όλη Διοίκηση του έργου. Προβλέπονται επίσης  τεχνικές προγραμματικές συμβάσεις ώστε δικαιούχοι, φορείς της Αυτοδιοίκησης που χρειάζονται στήριξη από άλλους φορείς της Αυτοδιοίκησης ή από άλλους φορείς κατασκευής και Διεύθυνσης Έργων να την έχουν.

Ο αναπληρωτής υπουργός ΥΠΕΝ Σ. Φάμελλος σε σχετική ερώτηση του ecopress απάντησε:

-«Από την κοινή Επιτροπή θα δημοσιοποιηθεί άμεσα η σημερινή εικόνα και εν συνεχεία θα δημοσιοποιείται από την Τεχνική Γραμματεία το στάδιο εξέλιξης του κάθε έργου, αν έχει μελέτη, αν έχει περιβαλλοντικούς όρους, αν έχει διαγωνισμό, αν έχει συμβατοποιημένο έργο και σε ποιο σημείο βρίσκεται».

 

Χρηματοδότηση έργων  λυμάτων στην Ελλάδα

Η Ελλάδα διαχρονικά έχει επενδύσει σημαντικά ποσά για την επεξεργασία των αστικών αποβλήτων όλων των οικισμών. Πρόκειται για χρηματοδότηση τόσο έργων όσο και μελετών που χρηματοδοτήθηκαν από συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα. Στον παρακάτω πίνακα αποτυπώνεται διαχρονικά το ποσό που δόθηκε για τα έργα της επεξεργασία των λυμάτων.

Διαχρονική χρηματοδότηση έργων λυμάτων

Χρηματοδοτικό πρόγραμμα Ποσά Χρονική Περίοδος Προγράμματος
Β’ Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης (ΚΠΣ) 321.939.000€ 1994-1999
Γ’ Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης (ΚΠΣ) 668.243.809€ 2000-2006
ΕΣΠΑ 2007-2013 898.730.050 € 2007-2013
ΕΣΠΑ 2014-2020 (χωρίς να περιλαμβάνονται οι χρηματοδοτήσεις ΕΤΠΑ) 872.000.000 € 2014-2020
Συνολικό ποσό για επεξεργασία λυμάτων ανεξαρτήτως προτεραιότητας οικισμών  

2.760.912.859 €

 

 

Υφιστάμενη Κατάσταση Οικισμών Γ’ Προτεραιότητας

Σε σύνολο 468 οικισμών το 2018 έχουμε 19 οικισμούς Α προτεραιότητας, 64 οικισμούς Β΄ προτεραιότητας και 385 οικισμούς Γ΄ προτεραιότητας.

Με βάση τα ολοκληρωμένα έργα του ΕΠΠΕΡΑΑ 2007-2013 (τελική συγχρηματοδοτούμενη δημόσια δαπάνη 245 Μ€) και τα ημιτελή έργα (τελική συγχρηματοδοτούμενη δημόσια δαπάνη  83,6 Μ€) που ολοκληρώνονται με εθνικούς πόρους (έως 3/2019), 70 οικισμοί αποκτούν υποδομές συλλογής ή/και επεξεργασίας λυμάτων (ΕΕΛ: Εγκαταστάσεις Επεξεργασίας Λυμάτων ή /και ΔΑ : Δίκτυα Αποχέτευσης) και εν δυνάμει συμμορφώνονται με την Οδηγία, λαμβάνοντας υπόψη την ανάγκη εκσυγχρονισμού ορισμένων μη λειτουργικών (παλαιών) ΕΕΛ.

Έτσι, υπό την παραπάνω προϋπόθεση, συνολικά 78+70 =148 οικισμοί (σύμφωνα με τον πίνακα) θεωρούνται εν δυνάμει σε συμμόρφωση με την Οδηγία (117 οικισμοί ήταν σε συμμόρφωση το 2014) και απομένουν 237 οικισμοί προς συμμόρφωση.

 

Στο ΕΣΠΑ 2014-2020 εκτελούνται ή προβλέπεται να εκτελεστούν έργα για να συμμορφωθούν συνολικά 169 οικισμοί και συγκεκριμένα :

  • 163 οικισμοί θα καλυφθούν με έργα ΔΑ ή/και ΕΕΛ που χρηματοδοτούνται με πόρους του ΕΠ «ΥΜΕΠΕΡΑΑ», από τους οποίους οι 92 οικισμοί με τα τμηματοποιημένα (phasing) έργα αρμοδιότητας ΕΥΔ ΕΠ ΥΜΕΠΕΡΑΑ, με διαθέσιμη συγχρηματοδοτούμενη δημόσια δαπάνη 261,7 Μ€ και οι 71 οικισμοί με τα νέα έργα αρμοδιότητας ΕΦΔ των ΠΕΠ, με διαθέσιμη συγχρηματοδοτούμενη δημόσια δαπάνη περίπου 610,16 Μ€.
  • 6 οικισμοί θα καλυφθούν με έργα ΔΑ ή/και ΕΕΛ που χρηματοδοτούνται με πόρους του ΕΤΠΑ στο πλαίσιο των ΠΕΠ, συγχρηματοδοτούμενης δημόσιας δαπάνης 44,45 Μ€ .

Από τους υπόλοιπους 68 οικισμούς, που δεν είναι σε συμμόρφωση με την Οδηγία:

  • 47 οικισμοί δεν έχουν εξασφαλισμένη χρηματοδότηση κατά την περίοδο 2014-2020 (οικισμοί «ορφανοί»). Από αυτούς τους οικισμούς 14 έχουν έτοιμη μελέτη και στους λοιπούς απαιτείται η εκπόνηση (ή ολοκλήρωση) της μελέτης και η έκδοση αδειοδοτήσεων. Υπολογίζεται (αρχική εκτίμηση με βάση τον πληθυσμό των οικισμών αυτών) ότι οι ανάγκες για τα αναγκαία έργα ανέρχονται σε 206,7 Μ€ .
  • 21 οικισμοί έχουν ανάγκη εκσυγχρονισμού της υφιστάμενης ΕΕΛ και πρέπει να διερευνηθούν οι τρόποι αποκατάστασης αποτελεσματικής λειτουργίας. Στο παρακάτω πίνακα αποτυπώνεται η σημερινή κατάσταση των οικισμών Γ προτεραιότητας όσον αφορά την συμμόρφωσή τους απέναντι στην οδηγία 91/271/ΕΟΚ, καθώς και οι πηγές χρηματοδότησης.

Ως συμμόρφωση οικισμού (Compliant) σύμφωνα με την Οδηγία 91/271/EOK για τα αστικά λύματα νοείται η συμμόρφωση τόσο της ΕΕΛ (να έχει κατασκευαστεί, να είναι λειτουργική και να τηρεί τα όρια της οδηγίας) όσο και του δικτύου αποχέτευσης (να έχει κατασκευαστεί, να είναι λειτουργικό και να εξυπηρετεί τουλάχιστον το 98% των ισοδύναμων κατοίκων (ι.κ.), ενώ το 2% που υπολείπεται να είναι μικρότερο από 2000 ι.κ.)

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ ΣΥΜΒΑΣΗ για τη ΜΕΛΕΤΗ, ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΚΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΩΝ ΕΡΓΩΝ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΛΥΜΑΤΩΝ ΤΩΝ ΟΙΚΙΣΜΩΝ Γ΄ ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΑΣ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ.

Αντικείμενο της Προγραμματικής Σύμβασης, η οποία υπογράφτηκε στις 18-12-2017, είναι η συνεργασία των συμβαλλομένων φορέων, ώστε με την παροχή των υπηρεσιών κάθε φορέα, στο πλαίσιο της αποστολής και των αρμοδιοτήτων  του, να σχεδιαστεί και να εφαρμοστεί ένα Εθνικό Επιχειρησιακό Σχέδιο για τη μελέτη, την κατασκευή και τη διασφάλιση της λειτουργίας των υποδομών λυμάτων (δικτύων αποχέτευσης και εγκαταστάσεων επεξεργασίας λυμάτων – ΕΕΛ) των οικισμών Γ΄ προτεραιότητας στην Ελλάδα.

Το Επιχειρησιακό Σχέδιο θα σχεδιαστεί και θα εφαρμοστεί από τις αρμόδιες κεντρικές, περιφερειακές και τοπικές Ελληνικές Αρχές, τις οποίες εκπροσωπούν στην παρούσα Προγραμματική Σύμβαση οι συμβαλλόμενοι φορείς, με την υποστήριξη των αρμοδίων Υπηρεσιών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και με τη χρηματοδότησή του σε ό,τι αφορά την εκπόνηση από την Τεχνική Βοήθεια της Ε.Ε. και σε ό,τι αφορά την εφαρμογή από τους πόρους του ΕΣΠΑ 2014–2020 και συμπληρωματικά εφόσον χρειαστεί από Εθνικούς πόρους (για τις μη επιλέξιμες δαπάνες).

Το Επιχειρησιακό Σχέδιο, με βάση την αξιολόγηση της υπάρχουσας κατάστασης και τα Σχέδια Διαχείρισης Λεκάνης Απορροής Ποταμού (Σ.Δ.Λ.Α.Π.) όπως κυρώθηκαν στις 29-12-2017, θα προγραμματίζει τις δράσεις μελέτης, χρηματοδότησης και κατασκευής των υποδομών λυμάτων και τις δράσεις διασφάλισης της συντήρησης και λειτουργίας τους και θα περιέχει το κόστος και τις πηγές χρηματοδότησής τους και το χρονοδιάγραμμα εφαρμογής τους.

Για τη διευκόλυνση της εκπόνησης και της παρακολούθησης της εφαρμογής του, το Εθνικό Επιχειρησιακό Σχέδιο θα εκπονηθεί κατά Περιφέρεια και θα εμπεριέχει 13 Περιφερειακά Επιχειρησιακά Σχέδια.

Το πολιτικό όργανο που είναι η ΚοινήΕπιτροπή Καθοδήγησης (SteeringCommittee) θα εγκρίνει το Επιχειρησιακό Σχέδιο και θα παρακολουθεί την εφαρμογή του. Επίσης θα διασφαλίζει την υποστήριξή της από όλα τα αρμόδια Υπουργεία και θα εισηγείται στους συμβαλλόμενους φορείς και σε τυχόν άλλες συναρμόδιες Αρχές, κατά τον λόγο της αρμοδιότητας εκάστου, κάθε αναγκαίο μέτρο για την επιτυχή εφαρμογή του Σχεδίου.

Διαδικασία έγκρισης των Περιφερειακών Επιχειρησιακών Σχεδίων, που αποτελούν το Εθνικό Επιχειρησιακό Σχέδιο για τα Λύματα

Σύμφωνα με όσα αναφέρονται και στην Επιτελική Προγραμματική Σύμβαση η έγκριση των 13 Περιφερειακών Επιχειρησιακών Σχεδίων ακολουθεί τα εξής στάδια :

  • Αποστολή του παραδοτέου της Τεχνικής Βοήθειας της DGRegio (Στρατηγικό σχέδιο – επικαιροποίησηMASTERPLAN 2009)
  • Σχολιασμός του παραδοτέου από την ΕΓΥ (συμβατότητα με ΣΔΛΑΠ) και την Τεχνική Γραμματεία
  • Συνάντηση σε κάθε Περιφέρεια : Συνοπτική παρουσίαση του παραδοτέου της ΕΜΒΗΣ– συμμετοχή και των φορέων υλοποίησης – γνωριμία με Τεχνική Γραμματεία
  • Εισήγηση Τεχνικής Γραμματείας προς Επιτροπή Καθοδήγησης (με ενσωμάτωση τυχόν παρατηρήσεων)
  • Απόφαση Επιτροπής Καθοδήγησης για έγκριση του Περιφερειακού Σχεδίου

Δεδομένου ότι η πραγματοποίηση των περιφερειακών συναντήσεων θα απαιτήσει πολύ χρόνο για να ολοκληρωθεί και για τις 13 Περιφέρειες, κρίνεται σκόπιμο να εγκρίνονται κατά ομάδες τα Περιφερειακά Επιχειρησιακά Σχέδια.

Σύσταση Τεχνικής Γραμματείας Λυμάτων

Σκοπός σύστασης της Τεχνικής Γραμματείας, είναι η υποστήριξη της Κοινής Επιτροπής Καθοδήγησης της Προγραμματικής Σύμβασης στο συντονισμό και τη διοίκηση της εφαρμογής του Εθνικού Επιχειρησιακού Σχεδίου για τη μελέτη, την κατασκευή και τη διασφάλιση της λειτουργίας των υποδομών λυμάτων (δικτύων αποχέτευσης και εγκαταστάσεων επεξεργασίας λυμάτων – ΕΕΛ) των οικισμών Γ΄ προτεραιότητας στην Ελλάδα.

Τα στελέχη της γραμματείας έχουν την επιστημονική γνώση και επαγγελματική εμπειρία στον τομέα της μελέτης, κατασκευής και λειτουργίας υποδομών λυμάτων και στο σχεδιασμό, διαχείριση και υποστήριξη υλοποίησης σχετικών προγραμμάτων.

Καθήκοντα – αρμοδιότητες της Τεχνικής Γραμματείας Λυμάτων

Η Τεχνική Γραμματεία έχει τις ακόλουθες αρμοδιότητες:

α) Διοικεί σε επιχειρησιακό επίπεδο το σχεδιασμό και την εφαρμογή του Εθνικού Επιχειρησιακού Σχεδίου (περιλαμβανομένων των Περιφερειακών Επιχειρησιακών Σχεδίων).

β) Συνεργάζεται με την D.G. Regio της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην παρακολούθηση και παραλαβή των παραδοτέων της Τεχνικής Βοήθειας και αναλαμβάνει την αξιοποίησή τους, μετά την έγκρισή τους από την Επιτροπή Καθοδήγησης.

δ) Εκπονεί τις αναγκαίες Τεχνικές Προγραμματικές Συμβάσεις, μεριμνά για τη λήψη των αναγκαίων αποφάσεων των αρμοδίων οργάνων τους και παρακολουθεί την εφαρμογή τους.

ε) Συντονίζει τη συνεργασία μεταξύ των κυρίων των έργων (ΚτΕ), Δήμων και ΔΕΥΑ, ιδιαίτερα αυτών που εμφανίζουν αδυναμίες, με τους φορείς που αναλαμβάνουν ως Αναθέτουσες Αρχές την ωρίμανση ή/και την κατασκευή των έργων και μεριμνά για την εκπόνηση των αναγκαίων προγραμματικών ή άλλων συμβάσεων.

στ) Μεριμνά και συντονίζει την υποστήριξη των φορέων που αναλαμβάνουν ως Αναθέτουσες Αρχές την ωρίμανση των έργων, στο συντονισμό της εκπόνησης των σχετικών τεχνικών προδιαγραφών, προκηρύξεων και συμβάσεων.

ζ) Συνεργάζεται με τις Διαχειριστικές Αρχές του ΕΠ ΥΜΕΠΕΡΑΑ και των Π.Ε.Π., για να ενημερώνεται σχετικά με τις προγραμματιζόμενες προσκλήσεις κατασκευής έργων υποδομών λυμάτων και για την ένταξη των σχετικών πράξεων στο ΕΣΠΑ 2014–2020 και την παρακολούθηση του φυσικού και του οικονομικού αντικειμένου των αντίστοιχων συμβάσεων.

η) Μεριμνά και συντονίζει τη διοικητική, επιστημονική και τεχνική υποστήριξη των φορέων που αναλαμβάνουν ως Αναθέτουσες Αρχές τη δημοπράτηση, κατακύρωση και συμβασιοποίηση των έργων και την επίβλεψη της κατασκευής τους, καθ’ όλη τη διάρκεια της κατασκευής τους και μέχρι την παραλαβή τους και τη δοκιμαστική περίοδο της λειτουργίας τους.

θ) Συνεργάζεται με τους αρμόδιους φορείς έγκρισης και αδειοδότησης σε όλα τα στάδια υλοποίησης και λειτουργίας των έργων με σκοπό την επίσπευση των ενεργειών τους και την επίλυση τυχόν προβλημάτων.

ι) Συνεργάζεται με τις υπηρεσίες των συμβαλλομένων φορέων, προκειμένου να συμβάλει στον αποτελεσματικό συντονισμό τους από την Επιτροπή Καθοδήγησης και συνεργάζεται με τους εποπτευόμενους φορείς αυτών (ΜΟΔ, ΕΕΤΑΑ) για τη δημιουργία HelpDesk και την καλύτερη δυνατή αξιοποίηση των υπηρεσιών τους προς τους κυρίους των έργων, Δήμους και ΔΕΥΑ.

ια) Υλοποιεί τις αποφάσεις της Επιτροπής Καθοδήγησης που αφορούν τις αρμοδιότητές της, ενημερώνει τους συμβαλλόμενους φορείς και τυχόν άλλους αρμόδιους φορείς για τις αποφάσεις που αφορούν τις αρμοδιότητές τους, παρακολουθεί την εφαρμογή των αποφάσεων αυτών και ενημερώνει συστηματικά την Επιτροπή Καθοδήγησης για τυχόν προβλήματα ή καθυστερήσεις στην εφαρμογή τους, προτείνει λύσεις και παρακολουθεί την υλοποίησή τους.

ιβ)Ενημερώνει με εκθέσεις σε τακτά χρονικά διαστήματα την Επιτροπή Καθοδήγησης και την D.G. Regio για την πρόοδο του Εθνικού Επιχειρησιακού Σχεδίου και για τις σχετικές ενέργειές της, με βάση σχετικό χρονοδιάγραμμα που εγκρίνεται από την Επιτροπή Καθοδήγησης.

 

Σύνθεση Τεχνικής Γραμματείας

Η τεχνική γραμματεία αποτελείται από τον Συντονιστή που προέρχεται από τη ΜΟΔ Α.Ε.

Τρία στελέχη της ΜΟΔ Α.Ε. 2 Στελέχη της ΕΓΥ, 1 στέλεχος από το ΥΜΕΠΕΡΑΑ και 1 στέλεχος από την  Ειδική Υπηρεσία Συντονισμού Εφαρμογής του ΕΣΠΑ