Προοπτική για υψηλό τίμημα στην διαδικασία διάθεσης του 66% του ΔΕΣΦΑ, δίνουν τα ενισχυμένα οικονομικά μεγέθη του Διαχειριστή για το 2017. Η εκτίναξη της... Με υψηλά κέρδη αλλά και αναπτυξιακές εκκρεμότητες βαδίζει προς ιδιωτικοποίηση ο ΔΕΣΦΑ

Προοπτική για υψηλό τίμημα στην διαδικασία διάθεσης του 66% του ΔΕΣΦΑ, δίνουν τα ενισχυμένα οικονομικά μεγέθη του Διαχειριστή για το 2017. Η εκτίναξη της κερδοφορίας αλλά και των ταμειακών διαθέσιμων που παρουσίασε η εταιρεία πέρσι, λειτουργούν και ως “βάση” για την διαμόρφωση υψηλού τιμήματος στο πλαίσιο της σχετικής διαδικασίας.

Παράλληλα σε εκκρεμότητα συνεχίζει να βρίσκεται το 10ετές πρόγραμμα ανάπτυξης του εθνικού συστήματος αερίου που έχει υποβάλει για έγκριση στη ΡΑΕ ο ΔΕΣΦΑ. Παρότι η σχετική έγκριση αναμενόταν ήδη από τον περασμένο Δεκέμβριο, εντούτοις ακόμη δεν έχει υπάρξει απόφαση, εξέλιξη η οποία προσμετράται και ενόψει της ολοκλήρωσης του διαγωνισμού για την πώληση του 66% του διαχειριστή.

Οικονομικά στοιχεία

Ειδικότερα, σύμφωνα με τα οικονομικά αποτελέσματα του ΔΕΣΦΑ για το 2017, τα καθαρά κέρδη αυξήθηκαν κατά 140,6%, καθώς διαμορφώθηκαν πέρσι στα 85,6 εκατ. ευρώ, ένανται 34,3 εκατ ευρώτο 2016.

Η ενίσχυση των κερδών ήταν το αποτέλεσμα της σημαντικής αύξησης που εμφάνισε η κατανάλωση φυσικού αερίου, κυρίως για τις ανάγκες της ηλεκτροπαραγωγής, ενώ ανοδικά, σε μικρότερο πάντως βαθμό, κινήθηκε και η κατανάλωση αερίου από τα νοικοκυριά, τις βιομηχανίες και τις επιχειρήσεις. Στο πλαίσιο αυτό οι πωλήσεις του ΔΕΣΦΑ ανήλθαν σε 268,7 εκατ ευρώ, το περασμένο έτος, καταγράφοντας αύξηση κατά 59% σε σχέση με το 2016, όταν διαμορφώθηκαν σε 169,7 εκατ ευρώ.

Παράλληλα, εντυπωσιακά ήταν τα αποτελέσματα του Διαχειριστή και στο επίπεδο των ταμειακών διαθεσίμων που έφτασε στα 227,8 εκατ το 2017, νούμερο που αντιστοιχεί σε άνοδο κατά 56,1% σε σχέση με τα 145,9 εκατ, στα οποία “έκλεισαν” τα ταμειακά διαθέσιμα στο τέλος του 2016.

Στο μεταξύ, ενδεχομένως και εντός της εβδομάδας να προχωρήσει η αποσφράγιση των οικονομικών προσφορών των δύο κοινοπρακτικών σχημάτων που διεκδικούν το 66% του ΔΕΣΦΑ.

Οι προσφορές των ενδιαφερομένων υποβλήθηκαν στις 16 Φεβρουαρίου και το άνοιγμα των προσφορών αναμένεται μόλις το ΤΑΙΠΕΔ ολοκληρώσει την τεχνική αξιολόγηση των φακέλων των υποψηφίων.

Υπενθυμίζεται ότι τα δύο σχήματα που κατέθεσαν οικονομικές προσφορές είναι:
-Η κοινοπραξία εταιρειών Snam S.p.A., Enagás Internacional S.L.U. και Fluxys S.A.
-Η κοινοπραξία εταιρειών Regasificadora del Noroeste S.A., Reganosa Asset Investments S.L.U., S.N.T.G.N. Transgaz S.A. και της Ευρωπαϊκής Τράπεζας για την Ανασυγκρότηση και την Ανάπτυξη (EBRD).

Εκκρεμότητες

Όσον αφορά στην εκκρεμότητα, που συνεχίζει να βρίσκεται το 10ετές πρόγραμμα ανάπτυξης του εθνικού συστήματος αερίου που έχει υποβάλει για έγκριση στη ΡΑΕ ο ΔΕΣΦΑ Σύμφωνα με πληροφορίες του Energypress, υπάρχουν τρία αγκάθια τα οποία καθυστερούν την έγκριση του προγράμματος.

Το πρώτο και βασικότερο αγκάθι αφορά στο ότι η ΡΑΕ ακόμη δεν έχει ξεκαθαρίσει το τι μέλλει γενέσθαι με την ανταγωνιστική επένδυση που έχει προταθεί από εταιρεία Windows International, συμφερόντων του Ρώσου μεγιστάνα Λεονίντ Λεμπέντεφ, που έχει αιτηθεί την κατασκευή αγωγού φυσικού αερίου από τη Ν. Μεσημβρία Θεσσαλονίκης προς τα Σκόπια. Η ρωσική εταιρεία είχε αποστείλει επιστολή προς τη ΡΑΕ τονίζοντας ότι η αίτησή της υποβλήθηκε τον Μάρτιο του 2017 και πληροί όλα τα κριτήρια του νόμου, ενώ για τον αγωγό έχει υπογραφεί και μνημόνιο συνεργασίας με την κυβέρνηση της ΠΓΔΜ.

Το δεύτερο αγκάθι αφορά στο ότι η ΡΑΕ έχει ζητήσει από το ΔΕΣΦΑ να καταθέσει δεσμευτικό χρονοδιάγραμμα για όλα τα έργα, προκειμένου με αυτόν τον τρόπο να εξασφαλιστεί η έγκαιρη ολοκλήρωσή τους. Πρωτίστως έχει ζητηθεί δεσμευτικό χρονοδιάγραμμα για τα υπόλοιπα έργα της Ρεβυθούσας αλλά και για τους συμπιεστές που προβλέπεται να εγκατασταθούν στις διασυνδέσεις, καθώς έχουν παρατηρηθεί στο παρελθόν σημαντικές καθυστερήσεις στην έγκαιρη ολοκλήρωση των έργων.

Τέλος η έγκριση ακόμη βρίσκεται σε εκκρεμότητα καθώς η ΡΑΕ έχει υποβάλει ερωτήματα και έχει ζητήσει διευκρινίσεις για επιμέρους θέματα και προβλέψεις που περιλαμβάνονται στην πρόταση του ΔΕΣΦΑ.