Του Νίκου Γρυλλάκη/ Το βράδυ της Τρίτης 13 Μαρτίου 2018 το Περιφερειακό Συμβούλιο Αττικής πήρε απόφαση να μετατρέψει σε οικολογικό πάρκο και την έκταση... Φαληρικό Δέλτα: Ο σκουπιδότοπος γίνεται οικολογικό πάρκο 220 στρεμμάτων –  Το χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης των οδικών και αντιπλημμυρικών έργων – Τι αλλάζει στην περιχοή

Του Νίκου Γρυλλάκη/

Το βράδυ της Τρίτης 13 Μαρτίου 2018 το Περιφερειακό Συμβούλιο Αττικής πήρε απόφαση να μετατρέψει σε οικολογικό πάρκο και την έκταση των περίπου 220 στρεμμάτων που βρίσκεται μεταξύ του ΣΕΦ και του γηπέδου Μπιτς Βόλεϊ. Μια έκταση που μέχρι πρότινος είχε μετατραπεί σε έναν τεράστιο σκουπιδότοπο.

Παράλληλα προχωρούν με κανονικούς ρυθμούς τα έργα ανάπλασης του φαληρικού Δέλτα που έχει δρομολογήσει η Περιφέρεια Αττικής, ύψους 80 εκατομμυρίων ευρώ, τα οποία  αλλάζουν την εικόνα  στο Φαληρικό Δέλτα, από τη διασταύρωση της Ποσειδώνος με την εθνική οδό μέχρι τη διασταύρωσή της με τη Συγγρού.

Συγκεκριμένα με τα προωθούμενα έργα ο σημερινός δρόμος μετατρέπεται σε κανάλι, στο οποίο θα διοχετεύονται τα νερά του Ιλισού και του Κηφισού. Έτσι θα προστατεύονται από τις πλημμύρες οι γειτονιές της Καλλιθέας και του Μοσχάτου-πλημμύρες που στα παρελθόν είχαν προκαλέσει μέχρι και πνιγμούς.

Τη θέση του παίρνει ένας νέος δρόμος, που θα περνά δίπλα από τις Ολυμπιακές Εγκαταστάσεις και το ΣΕΦ, δηλαδή σχεδόν δίπλα από τη θάλασσα και θα είναι βυθισμένος κατά 3 μέτρα σε σχέση με το σημερινό ύψος της Ποσειδώνος. Σε δύο σημεία, στο ύψος των Τζιτζιφιών και του Μοσχάτου κατασκευάζονται τούνελ περίπου 300 μέτρων μέσα από τα οποία θα διέρχονται τα αυτοκίνητα. Πάνω από τα τούνελ σχηματίζονται λόφοι που θα επιτρέπουν στους κατοίκους της Καλλιθέας και του Μοσχάτου να φτάνουν πεζή μέχρι την άκρη της θάλασσας. Στη σύνδεση με τη Συγγρού θα δημιουργηθεί ένας νέος ανισόπεδος κόμβος, ενώ στη σύνδεση με την εθνική μια νέα γέφυρα.

Το οικολογικό πάρκο

Οι »μεταμορφώσεις» όμως στη μεγάλη αυτή παραλιακή ζώνη δε σταματούν εδώ. Το βράδυ της Τρίτης 13 Μαρτίου 2018 το Περιφερειακό Συμβούλιο Αττικής πήρε απόφαση να μετατρέψει σε οικολογικό πάρκο και την έκταση των περίπου 220 στρεμμάτων που βρίσκεται μεταξύ του ΣΕΦ και του γηπέδου Μπιτς Βόλεϊ. Μια έκταση που μέχρι πρότινος είχε μετατραπεί σε έναν τεράστιο σκουπιδότοπο.

Η πορεία των έργων

Η πρώτη φάση των έργων που αφορά στην κατασκευή του νέου δρόμου και του καναλιού βρίσκεται σε εξέλιξη. Ο νέος αυτοκινητόδρομος θα είναι έτοιμος και θα λειτουργήσει μέχρι το φθινόπωρο. Αμέσως θα ξεκινήσει η »κατεδάφιση» του σημερινού δρόμου, η δημιουργία των λόφων και η επαναχάραξη της γραμμής του τραμ. Τα υπόλοιπα έργα επιδιώκεται να ολοκληρωθούν λίγο πριν το καλοκαίρι του 2019.

To business plan του Πάντσο και ο πόλος έλξης για τις επιχειρήσεις

Τα βήματα που ακολούθησαν οι μελετητές στηρίζονται στο business plan που υπέγραψε ο Ρέντσο Πιάνο, ο διάσημος Ιταλός αρχιτέκτονας που εμπνεύστηκε την εικόνα του Κέντρου Πολιτισμού Σταύρος Νιάρχος. Στην παραλιακή ελάχιστα, όπως οι θερμαινόμενες πισίνες, μένουν εκτός των όσων είχε προτείνει ο Πιάνο. Στο νέο πάρκο προβλέπονται πάντως αναψυκτήρια και θεματικές διαδρομές.

Η νέα εικόνα που προωθείται στο Φαληρικό Δέλτα ανοίγει το δρόμο και για άλλες σημαντικές αλλαγές αφού θα αποτελεί πόλο έλξης για νέες επιχειρηματικές δραστηριότητες κυρίως του τουριστικού τομέα, του real estate, της εστίασης και του εμπορίου. Οι επαΐοντες της αγοράς προβλέπουν να εμφανίζονται πολυτελείς ξενοδοχειακές μονάδες και να αναβιώνει η αίγλη ενός μακρινού παρελθόντος.

Το ιστορικό της περιοχής τις τελευταίες δεκαετίες

Το χιλιοτραγουδισμένο Φαληράκι ήταν το πρώτο λιμάνι της αρχαίας Αθήνας και ως τη δεκαετία του 1970 η πιο κοντινή παραλία για τους κατοίκους του Λεκανοπεδίου…

Η έκταση που οριοθετείται από τις εκβολές του Κηφισού, τη λεωφόρο Ποσειδώνος και το Δέλτα, λειτουργεί ως ανάχωμα για την πρόσβαση προς τη θάλασσα, ενώ εμποδίζει τη δίοδο των νερών της βροχής και «πνίγει» τις γειτονιές της Καλλιθέας και του Μοσχάτου.

Το μεγαλύτερο μέρος της προέκυψε από μπαζώματα που έγιναν τις δεκαετίες του 1950 και 1960 με υλικά από κατεδαφίσεις νεοκλασικών αρχοντικών τα οποία αφανίστηκαν από τις μπουλντόζες στον βωμό της αντιπαροχής. Ο αποκλεισμός των Τζιτζιφιών από τη θάλασσα ολοκληρώθηκε το 1969, όταν κατασκευάστηκε η νέα λεωφόρος Ποσειδώνος που συνδέει τα νότια προάστια με τον Πειραιά.

Λόγω του μπαζώματος το οδόστρωμα κατασκευάστηκε σε ανάχωμα, που σε ορισμένα σημεία είναι υπερυψωμένο έως και πέντε μέτρα σε σχέση με την παλιά παραλιακή.

Ο αρχικός σχεδιασμός ήταν να παραχωρηθεί στο ΤΑΙΠΕΔ και να διατεθεί προς πώληση σε ιδιώτες. Όμως τα προβλήματα με τις πλημμύρες ανέτρεψαν αυτά τα σχέδια.