Ποιες είναι οι αλλαγές και οι νέοι  όροι και προϋποθέσεις του προγράμματος  Δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ ο νέος ΚΕΝΑΚ  και εκδόθηκε η πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος... Νέο εξοικονομώ: Ανοίγει τον Οκτώβριο-Εργασίες ανάλογα με το εισόδημα- «Κλειδί» η τακτοποίηση

Ποιες είναι οι αλλαγές και οι νέοι  όροι και προϋποθέσεις του προγράμματος

 Δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ ο νέος ΚΕΝΑΚ  και εκδόθηκε η πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος προς τράπεζες για το «Ταμείο Εξοικονομώ ΙΙ», ώστε το νέο πρόγραμμα, σύμφωνα με τους προγραμματισμούς του ΥΠΕΝ να αρχίσει από τα τέλη Σεπτεμβρίου. Πιο συγκεκριμένα:

 

 Οι βασικές  αλλαγές και οι νέοι  όροι και προϋποθέσεις του νέου προγράμματος «εξοικονομώ κατ΄οίκον» είναι:

  • Oι αιτήσεις θα καταθέτονται ηλεκτρονικά και θα παρακολουθούνται σε όλη την διάρκεια και από εκεί θα γίνεται όλη η διαδικασία του προγράμματος, καθώς θέλουμε να μειώσουμε τη γραφειοκρατία.
  • Η νέα πλατφόρμα, δηλαδή το πληροφοριακό σύστημα του «εξοικονομώ κατ΄οίκον» θα συνδέεται με το σύστημα taxis. Έτσι  θα γίνεται διασταύρωση στοιχείων άρα και του ακινήτου και των εισοδημάτων του ιδιοκτήτη. Θα μπαίνει κάποιος στην πλατφόρμα με τους κωδικούς του taxis.
  • Το ακίνητο για να ενταχθεί στο πρόγραμμα θα πρέπει να υφίσταται νόμιμα. Αν δεν υπάρχει οικοδομική άδεια θα πρέπει να υπάρχει τακτοποίηση και να υφίσταται νόμιμα το ακίνητο. Δεν έχουμε καταλήξει ακόμη στο συγκεκριμένο θέμα αλλά το λογικό είναι για να θεωρηθεί το ακίνητο τακτοποιημένο θα πρέπει να είναι αποπληρωμένα τα πρόστιμα τακτοποίησης.
  • Δεν ζητάμε τη βεβαίωση του μηχανικού αλλά θα υπάρχει κάποιο δικαιολογητικό, ότι δεν υπάρχουν αυθαιρεσίες στο κτίριο, εφόσον αυτό προκύπτει, δηλαδή έχουμε περισσότερα τετραγωνικά μέτρα δόμησης, που δεν συμφωνούν με την οικοδομική άδεια.
  • Θα έχουμε ενεργειακή επιθεώρηση και πριν και μετά τις εργασίες ενεργειακής αναβάθμισης του ακινήτου.
  • Δίνουμε προτεραιότητα ένταξης στο πρόγραμμα στα χαμηλά στρώματα.
  • Τα υψηλότερα εισοδήματα δεν αποκλείονται από το πρόγραμμα. Θα μπορούν να ενταχθούν αλλά θα έχουν μεγαλύτερο ενεργειακό στόχο.
  • Δεν είναι απαραίτητο το δάνειο, αρά μπορεί κανείς με δικά του χρήματα να βάλει το υπόλοιπο ποσό του επιλέξιμου προϋπολογισμού, εκτός από την επιχορήγηση που θα την βάλει το πρόγραμμα.
  • Οι αιτήσεις θα γίνονται με σειρά προτεραιότητας και εφόσον είναι εντάξει θα κατατάσσονται με αυτό τον τρόπο στην ηλεκτρονική πλατφόρμα.
  • Δεν θα υπάρχουν εκκρεμούσες αιτήσεις στο νέο πρόγραμμα. Αυτό γιατί θα δεσμεύονται χρήματα στο πληροφοριακό σύστημα και εφόσον δεν υπάρχουν χρήματα δεν θα μπορεί να γίνει αίτηση, άρα θα αποφευχθεί να έχουμε περισσότερες αιτήσεις που δεν θα μπορούν να εξυπηρετηθούν.
  • Το νέο «εξοικονομώ κατ΄οίκον» αναμένεται να καλύψει  000 έως 40.000 δικαιούχους ανάλογα με τις παρεμβάσεις που θα γίνουν. Σχετικές ανακοινώσεις έγιναν από την  Ι. Νίκου, προϊσταμένη Επιτελικής Δομής ΕΣΠΑ του ΥΠΕΝ σε εκδήλωση του ΤΕΕ.   Όσον αφορά την ενεργειακή αναβάθμιση δημοσίων κτιρίων & υποδομών η κ. Νίκου σημείωσε ότι δίνεται προτεραιότητα σε ενεργοβόρα κτίρια και η  επιλογή των κτιρίων γίνεται με βάση τα χαρακτηριστικά τους, όπως χρήση κτιρίου, προφίλ λειτουργίας, παλαιότητα συστημάτων, συνολική επιφάνεια, κατηγορία ενεργειακής απόδοσης, ενώ οι παρεμβάσεις θα πρέπει να ξεπερνούν τα ελάχιστα επίπεδα ενεργειακής απόδοσης. Για την βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης των μικρομεσαίων επιχειρήσεων η εκπρόσωπος του ΥΠΕΝ σημείωσε ότι αυτές αφορούν σε: Παρεμβάσεις στο κτιριακό κέλυφος. Παρεμβάσεις σε συστήματα εσωτερικές ηλεκτρικές εγκαταστάσεις, συστήματα διανομής ηλεκτρικής ενέργειας  και συστήματα παραγωγής και διανομής θερμικής ενέργειας . Αναβάθμιση ή και ένταξη νέων υλικών και εξοπλισμού για τη μείωση των απωλειών ενέργειας. Αναβάθμιση εξοπλισμού φωτισμού. Εγκατάσταση συστημάτων διαχείρισης ενέργειας. Επίσης οι  παρεμβάσεις στα κτίρια θα πρέπει να ξεπερνούν τα ελάχιστα επίπεδα ενεργειακής απόδοσης.

-Οι πόροι: Παρουσιάζοντας αναλυτικά  τους πόρους για τον τομέα της ενέργειας κατά την Προγραμματική Περίοδο 2014-2020,  η εκπρόσωπος του ΥΠΕΝ σημείωσε ότι αυτοί αφορούν: το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Ανταγωνιστικότητα,  Επιχειρηματικότητα και Καινοτομία» ύψους 758 εκ. €, το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Υποδομές Μεταφορών,  Περιβάλλον & Αειφόρος Ανάπτυξη ύψους 73 εκ. €  και τα 13 Περιφερειακά  Επιχειρησιακά  Προγράμματα  ύψος 392 εκ. €. Το σύνολο δημόσιας Δαπάνης ανέρχεται σε 1,23 δις €,   η οποία κατανέμεται ως εξής: Ηλεκτρισμός: 211 εκ. €, ΑΠΕ: 118,8 εκ. €, ΣΗΘΥΑ: 38,6 εκ. €, Φυσικό Αέριο: 210,50 εκ. € , Έξυπνοι Μετρητές: 59 εκ. €, Εξοικονόμηση Ενέργειας: 587,2 εκ. € εκ των οποίων Κατοικίες: 292,2 εκ. €, Δημόσια κτίρια: 245 εκ. €,  ΜΜΕ: 50 εκ. €. Οι Κύριες επενδυτικές προτεραιότητες, είναι:  Βελτίωση ενεργειακής αποδοτικότητας  κτιρίων και επιχειρήσεων  (κατοικίες, γραφεία,  δημόσια κτίρια, κλπ.)  Ενεργειακές υποδομές:  Ενίσχυση δικτύων  μεταφοράς & διανομής ηλεκτρισμού και φυσικού αερίου  Εγκατάσταση ευφυών συστημάτων μέτρησης ενέργειας. Προώθηση των ΑΠΕ και της ΣΗΘΥΑ.

 

Στο ΦΕΚ ο νέος ΚΕΝΑΚ

Δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ 2367/12/Ιουλίου 2017 τεύχος Β,  ο νέος Κανονισμός Ενεργειακής Απόδοσης Κτιρίων (ΚΕΝΑΚ) με την απόφαση ΔΕΠΕΑ/οικ.178581/2017. Από την έναρξη ισχύος της νέας απόφασης καταργείται η Δ6/Β/οικ. 5825/30.3.2010 απόφαση των υπουργών Οικονομικών και Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής. Κάθε αναφορά στις διατάξεις της παραπάνω καταργούμενης απόφασης θεωρείται εφεξής αναφορά στις διατάξεις της νέας απόφασης. Η Δ6/Β/οικ. 5825/30.3.2010 απόφαση των υπουργών Οικονομικών και Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής διατηρείται σε ισχύ έως και την ημέρα της δημοσίευσης της απόφασης του υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας περί εγκρίσεως των Τεχνικών Οδηγιών του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας (ΤΟΤΕΕ) της παραγράφου 4 του άρθρου 1 της νέας απόφασης. Η ισχύς της νέας απόφασης αρχίζει την επομένη της δημοσίευσης της απόφασης του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας περί εγκρίσεως των ΤΟΤΕΕ της παραγράφου 4 του άρθρου 1 της νέας απόφασης. Να επισημανθεί ότι η εξέλιξη αυτή ανοίγει πλέον το δρόμο για την άμεση έναρξη του νέου προγράμματος «Εξοικονομώ κατ’ Οίκον ΙΙ», το οποίο βρίσκεται σε κατάσταση διαρκούς αναβολής εδώ και δυόμισι χρόνια.

 

Η πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος προς τράπεζες για το «Ταμείο Εξοικονομώ ΙΙ»

Πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος προς τράπεζες και γενικότερα χρηματοπιστωτικούς οργανισμούς προκειμένου να ενεργοποιηθεί το «Ταμείο Εξοικονομώ ΙΙ»εξέδωσε το Εθνικό Ταμείο Επιχειρηματικότητας & Ανάπτυξης (ΕΤΕΑΝ). Σκοπός της πρόσκλησης είναι η δημιουργία ταμείου δανείων και η προσχώρηση χρηματοπιστωτικών φορέων σε συνεργασία μαζί του ώστε από κοινού να επενδύσουν κεφάλαια για την παροχή δανείων, ώστε να υλοποιηθεί απρόσκοπτα το νέο πρόγραμμα «ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΩ ΚΑΤ’ ΟΙΚΟΝ».  Οι Χρηματοπιστωτικοί Οργανισμοί θα χρησιμοποιήσουν ίδια κεφάλαια από κοινού με κεφάλαια του «Ταμείου Εξοικονομώ ΙΙ», το οποίο διαχειρίζεται η ΕΤΕΑΝ ΑΕ, με σκοπό τη δημιουργία και χρηματοδότηση Ταμείου Δανειοδότησης για την παροχή δανείων με ευνοϊκούς όρους σε φυσικά πρόσωπα για την ενίσχυση παρεμβάσεων βελτίωσης της ενεργειακής απόδοσης κατοικιών. Ειδικότερα:

 

Εισαγωγή – Σκοπιμότητα του έργου: Σύμφωνα με στοιχεία του έτους 2012, ο κτιριακός τομέας (οικιακός και τριτογενής) ευθύνεται για το 45% της συνολικής εγχώριας κατανάλωσης ενέργειας (Έκθεση μακροπρόθεσμης στρατηγικής για την κινητοποίηση επενδύσεων για την ανακαίνιση του αποτελούμενου από κατοικίες και εμπορικά κτίρια, δημόσια και ιδιωτικά, εθνικού κτιριακού αποθέματος, του Άρθρου 4 της Οδηγίας 27/2012/ΕΕ, Δεκέμβριος 2014). Η ενεργειακή κατανάλωση που σχετίζεται με κτίρια ανέρχεται σε 7.751 Ktoe, ενώ η κατανάλωση του οικιακού τομέα αντιστοιχεί στο 29% της συνολικής ενεργειακής κατανάλωσης της χώρας (Ενεργειακό Ισοζύγιο έτους 2012). Οι κατοικίες / νοικοκυριά αποτελούν έναν από τους πλέον σημαντικούς καταναλωτές ενέργειας στη χώρα, καθώς αντιπροσωπεύουν το 83,68% του συνολικού κτιριακού αποθέματος (72% σε επιφάνεια) με τα κατοικούμενα νοικοκυριά να ανέρχονται σε 4.122.088 (ανακοίνωση αποτελεσμάτων Απογραφής Πληθυσμού – Κατοικιών 2011, ΕΛΣΤΑΤ). Επιπρόσθετα, το πετρέλαιο θέρμανσης αποτελεί το κύριο καύσιμο (44,1% της συνολικής κατανάλωσης ενέργειας των νοικοκυριών) και το 63,7% της συνολικής κατανάλωσης ενέργειας αφορά στη θέρμανση των χώρων (ΕΛΣΤΑΤ, στοιχεία 2011-2012). Καθοριστικός παράγοντας στην κατανάλωση ενέργειας είναι η παλαιότητα των κτιρίων. Ειδικότερα, το 55% των κτιρίων με χρήση κατοικίας έχει κατασκευαστεί πριν το έτος 1980, δηλαδή είναι θερμικά απροστάτευτα, ενώ λόγω της οικονομικής ύφεσης, ο αριθμός των κτιρίων που έχει κατασκευαστεί μετά το 2010, με τις ελάχιστες απαιτήσεις του ΚΕΝΑΚ, είναι μόλις το 1,5% του συνολικού αποθέματος κανονικών κατοικιών που χρησιμοποιούν τα νοικοκυριά. Χαρακτηριστικό είναι ότι το 83,82% των κτιρίων που έχουν κατασκευαστεί πριν το έτος 1980 είναι κατηγορίας Η, σύμφωνα με τα Πιστοποιητικά Ενεργειακής Απόδοσης που είχαν εκδοθεί έως το έτος 2014 (στοιχεία ΥΠΕΝ), ενώ τα κτίρια που κατασκευάστηκαν τις επόμενες τρεις δεκαετίες ήταν σε μεγάλο ποσοστό κατηγορίας Γ ή Δ. Τα ανωτέρω στοιχεία καταδεικνύουν τη σημασία του κτιριακού τομέα στο ενεργειακό ισοζύγιο, αλλά και τη σημαντικότητα των κατοικιών για την εξοικονόμηση ενέργειας στο πλαίσιο της εθνικής στρατηγικής για την ανακαίνιση των υφιστάμενων κτιρίων, καθώς παρουσιάζουν μεγάλο δυναμικό μείωσης της ενεργειακής κατανάλωσης και βελτίωσης της ενεργειακής τους απόδοσης. Στο πλαίσιο αυτό, με γνώμονα την ολοκληρωμένη παρέμβαση εξοικονόμησης ενέργειας στον οικιακό κτιριακό τομέα και έχοντας ως κύριο στόχο τη μείωση των ενεργειακών αναγκών των κτιρίων, των εκπομπών ρύπων που συμβάλλουν στην επιδείνωση του φαινομένου του θερμοκηπίου και την επίτευξη καθαρότερου περιβάλλοντος, σχεδιάστηκε το Πρόγραμμα «Εξοικονόμηση κατ’ Οίκον ΙΙ», το οποίο θα παρέχει άμεσες επιχορηγήσεις σε τελικούς αποδέκτες, σύμφωνα με τα οριζόμενα στον σχετικό οδηγό του προγράμματος οι οποίες δύναται να συνδυάζονται με τα δάνεια που θα χορηγεί το Ταμείο Δανείων. Σε περίπτωση συνδυασμού δανείων και επιχορηγήσεων θα ακολουθούνται τα οριζόμενα στο θεσμικό πλαίσιο που διέπει τη λειτουργία των Χρηματοδοτικών Εργαλείων της ΠΠ 2014-2020.

Συνολικός προϋπολογισμός Προγράμματος:  Το Πρόγραμμα συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης (ΕΤΠΑ)) και από Εθνικούς Πόρους, μέσω των Περιφερειακών Επιχειρησιακών Προγραμμάτων (ΠΕΠ) και του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ανταγωνιστικότητα, Επιχειρηματικότητα, Καινοτομία» (Ε.Π.Αν.Ε.Κ.) του ΕΣΠΑ 2014-2020. Η συνολική Δημόσια Δαπάνη του Προγράμματος ανέρχεται σε 292,2 εκ. € (248,1 εκ. ευρώ από το ΕΠΑNΕΚ- Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Ανταγωνιστικότητα, Επιχειρηματικότητα, Καινοτομία»- και ενδεχομένως και 44,1 εκ. ευρώ από τα ΠΕΠ – Περιφερειακά Επιχειρησιακά Προγράμματα). Στον παρακάτω πίνακα δίνεται η ενδεικτική κατανομή του προϋπολογισμού των 292,2 € στο «Ταμείο Εξοικονομώ ΙΙ», που αφορά κυρίως επιστρεπτέες ενισχύσεις (δάνειο), και στο «Πρόγραμμα Άμεσης Ενίσχυσης», που αφορά μη επιστρεπτέες ενισχύσεις (επιχορήγηση κεφαλαίου και κόστος επιθεωρήσεων). Η Περιφερειακή κατανομή θα δοθεί στον οδηγό του προγράμματος.

ΤΑΜΕΙΟ «ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΩ ΙΙ» (ΚΕΦΑΛΑΙΟΥ) 68 ΕΚ. €
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΜΕΣΗΣ ΕΝΙΣΧΥΣΗΣ ΝΟΙΚΟΚΥΡΙΩΝ 224,2 ΕΚ.€

(180,1 EK € ΑΠΟ ΤΟ ΕΠΑΝΕΚ)

Επιλέξιμη κατοικία είναι η μονοκατοικία, η πολυκατοικία ως σύνολο κτηρίου και το μεμονωμένο διαμέρισμα που ικανοποιεί τα ακόλουθα κριτήρια: -Χρησιμοποιείται ως κατοικία. -Φέρει οικοδομική άδεια. -Έχει καταταχθεί βάσει του Πιστοποιητικού Ενεργειακής Απόδοσης (ΠΕΑ) σε κατηγορία χαμηλότερη ή ίση της Δ. -Δεν έχει κριθεί κατεδαφιστέα.

-Ειδικές Προϋποθέσεις για Πολυκατοικίες: Για να χαρακτηρισθεί μια πολυκατοικία, ως σύνολο κτηρίου, επιλέξιμη κατοικία θα πρέπει να πληρούνται τα ακόλουθα: Τουλάχιστον το 50% των ιδιοκτησιών (διαμερίσματα και λοιπές χρήσεις) να χρησιμοποιείται ως κατοικία. Δεν χαρακτηρίζονται όμως ως επιλέξιμες οι ιδιοκτησίες που δεν χρησιμοποιούνται για κατοικία (π.χ. κατάστημα στο ισόγειο κτηρίου). Μετά από απόφαση γενικής συνέλευσης, υποβάλλεται σχετική αίτηση από εκπρόσωπο του συνόλου των ιδιοκτητών των διαμερισμάτων με στοιχεία σχετικά με την ικανοποίηση των κριτηρίων επιλεξιμότητας του κτηρίου, καθώς και επιμέρους αιτήσεις από καθένα από τους ιδιοκτήτες διαμερισμάτων που επιθυμούν να ενταχθούν στο Πρόγραμμα. Υποβάλλεται Πιστοποιητικό Ενεργειακής Απόδοσης που αφορά συνολικά στο μέρος του κτηρίου που χρησιμοποιείται ως κατοικία. Στην περίπτωση αίτησης πολυκατοικίας ως σύνολο κτηρίου, ισχύουν επιπλέον τα εξής: -εφόσον πληρούνται τα εισοδηματικά κριτήρια της κατηγορίας 1,2 ή 3 τουλάχιστον από το 50% των ιδιοκτησιών, οι ιδιοκτήτες διαμερισμάτων που βάσει των εισοδημάτων τους εμπίπτουν στην κατηγορία 4 εντάσσονται στην κατηγορία 3, και οι ιδιοκτήτες με εισοδήματα υψηλότερα αυτών της κατηγορίας 4, εντάσσονται στην κατηγορία 4. Σε διαφορετική περίπτωση, ο κάθε ιδιοκτήτης εντάσσεται στην κατηγορία που αντιστοιχεί στο εισόδημά του. -Οι ιδιοκτήτες που δεν εντάσσονται στο πρόγραμμα συμμετέχουν στην υλοποίηση των δηλωθέντων παρεμβάσεων με ίδια κεφάλαια.

Οι Τελικοί αποδέκτες – οι  Τελικοί Ωφελούμενοι – τα Ποσοστά ενίσχυσης

Δικαίωμα συμμετοχής στο Πρόγραμμα έχουν μόνο φυσικά πρόσωπα που: α. έχουν δικαίωμα κυριότητας (πλήρους ή ψιλής) ή επικαρπίας σε επιλέξιμη κατοικία. β. πληρούν τα εισοδηματικά κριτήρια των κατηγοριών του παρακάτω πίνακα

Πίνακας 1 Κατη-γορία Ατομικό

Εισόδημα

Οικογενειακό

Εισόδημα

Βασικό Ποσοστό Επιχορήγησης Αύξηση Επιχορήγησης ανά προστατευόμενο μέλλος Μέγιστο Ποσοστό Επιχορήγησης
1 Έως 10.000 Έως 20.000 60% 5% 70%
2 10.001έως 15.000 20.001

έως 25.000

50% 5% 70%
3 15.001έως 20.000 25.001έως 30.000 40% 5% 70%
4 20.001έως 25.000 30.001έως 35.000 35% 5% 70%
5 25.001έως 30.000 35.001έως 40.000 30% 5% 50%
6 30.001έως 35.000 40.001έως 45.000 25% 5% 50%
7 35.001έως 40.000 45.001έως 50.000 0% 0% 0%

 

Τα ανώτατα όρια των επιλέξιμων δαπανών ανά ειδικότερη παρέμβαση (υποκατηγορία παρέμβασης) καθορίζονται στον Οδηγό Εφαρμογής του προγράμματος. 5. Ανώτατος επιλέξιμος προϋπολογισμός – Μορφή και ποσοστά ενίσχυσης Ο επιλέξιμος προϋπολογισμός ανά αίτηση τελικού αποδέκτη/ τελικού Ωφελούμενου δεν μπορεί να υπερβαίνει τα 250€ ανά τετραγωνικό μέτρο κατοικίας με μέγιστο τις 25.000 € συμπεριλαμβανομένου του Φ.Π.Α. (επιλέξιμος προϋπολογισμός παρεμβάσεων). Επιπλέον, καλύπτεται από το Πρόγραμμα, υπό την προϋπόθεση υπαγωγής της αίτησης σε αυτό και επίτευξης του ελάχιστου ενεργειακού στόχου του Προγράμματος:
α. το κόστος, που απαιτείται για τη διενέργεια των δύο ενεργειακών επιθεωρήσεων.
β. η αμοιβή του συμβούλου έργου. Ο τελικός επιλέξιμος προϋπολογισμός καθορίζεται βάσει των προσκομισθέντων παραστατικών δαπανών και δεν μπορεί να υπερβαίνει τον επιλέξιμο προϋπολογισμό της απόφασης υπαγωγής καθώς και τα ανώτατα όρια επιλέξιμων δαπανών ανά κατηγορία δαπάνης του προγράμματος. Οι Ωφελούμενοι των κατηγοριών 1 έως 7 (Πίνακας 1), ανάλογα με την οικογενειακή τους κατάσταση και το πλήθος των προστατευόμενων μελών τους, λαμβάνουν την αντίστοιχη επιχορήγηση σύμφωνα με τον Πίνακα 1 και είτε αναλαμβάνουν την πληρωμή του υπολοίπου ή μέρους του ποσού με ίδια κεφάλαια, είτε συνάπτουν δανειακή σύμβαση, εφόσον το επιθυμούν, για το υπόλοιπο ποσοστό του τελικού επιλέξιμου προϋπολογισμού του έργου με 100% επιδότηση επιτοκίου. Σε περίπτωση που δεν έχει επιλεγεί καθόλου δάνειο, τότε ο Ωφελούμενος δεν λαμβάνει προκαταβολή, διενεργεί τις παρεμβάσεις και μετά τη διενέργεια της δεύτερης ενεργειακής επιθεώρησης και την προσκόμιση των παραστατικών δαπανών επί πιστώσει, υπολογίζεται ανάλογα με το εισόδημά του το ποσό της επιχορήγησης καθώς και το ποσό των ιδίων κεφαλαίων. Μετά την πληρωμή του ποσού των ιδίων κεφαλαίων, εκταμιεύεται η επιχορήγηση με απευθείας πληρωμή των αναδόχων/ προμηθευτών σε τραπεζικό λογαριασμό τους από τον χρηματοπιστωτικό οργανισμό.

Βασικά χαρακτηριστικά δανείου: – Υφίσταται μηδενικό διαχειριστικό κόστος για τον τελικό αποδέκτη / τελικό ωφελούμενο, ανά φάκελο δανείου. – Δεν απαιτούνται από τον χρηματοπιστωτικό οργανισμό εξασφαλίσεις για την παροχή του δανείου. Επιτρέπεται, κατ’ εξαίρεση, η δυνατότητα να τεθεί εγγυητής κατά την υποβολή της αίτησης για υπαγωγή στο Πρόγραμμα, σε όσες περιπτώσεις το επιθυμούν οι πολίτες προκειμένου να βελτιώσουν την πιστοληπτική τους ικανότητα και ιδίως στις περιπτώσεις ηλικιωμένων, ανηλίκων, καθώς και πολιτών που στερούνται επαρκούς ατομικού εισοδήματος, όπως ενδεικτικά οικοκυρές και άνεργοι. – Η διάρκεια του δανείου είναι τέσσερα (4), πέντε (5) ή έξι (6) έτη, με καταληκτική ημερομηνία επιλεξιμότητας τόκων την 31.12.2023 σύμφωνα με το άρθρο 65 του κανονισμού 1303/2013, όπως κάθε φορά ισχύει. – Η τοκοχρεωλυτική απόσβεση του δανείου γίνεται από τον τελικό αποδέκτη / τελικό ωφελούμενο με μηνιαία συχνότητα πληρωμής δόσεων και σταθερό επιτόκιο καθ’ όλη τη διάρκεια του δανείου. – Παρέχεται η δυνατότητα για πρόωρη μερική ή ολική εξόφληση του δανείου χωρίς επιβάρυνση του δανειολήπτη.
– Ο Δικαιούχος καταβάλλει τους τόκους στον χρηματοπιστωτικό οργανισμό μετά την καταβολή της αντίστοιχης δόσης κεφαλαίου από τον τελικό αποδέκτη / τελικό Ωφελούμενο. Σε περίπτωση αδυναμίας πληρωμής δόσης κεφαλαίου από τον τελικό αποδέκτη / τελικό Ωφελούμενο, ο Δικαιούχος δύναται να καταβάλλει τους τόκους στον χρηματοπιστωτικό οργανισμό για χρονικό διάστημα έως τρεις (3) μήνες από την ημερομηνία της πρώτης καθυστέρησης. Σε περίπτωση που ο τελικός αποδέκτης / τελικός ωφελούμενος δεν επιτύχει τον τεθέντα ενεργειακό στόχο της αίτησης ή δεν υλοποιήσει το φυσικό και οικονομικό αντικείμενο των εργασιών ενεργειακής αναβάθμισης σύμφωνα με τα οριζόμενα στην απόφαση υπαγωγής δεν θα καταβάλλονται τα κίνητρα του προγράμματος. Σχετικές λεπτομέρειες που αφορούν στην επιστροφή του δανείου καθορίζονται στη δανειακή σύμβαση με τον τελικό αποδέκτη / τελικό ωφελούμενο. Δεν επιτρέπεται η μείωση, κράτηση ούτε μεταγενέστερη ειδική επιβάρυνση που να επιφέρει μείωση του ποσού της επιδότησης των τόκων. Ρητά αναφέρεται ότι δεν είναι επιλέξιμο προς επιδότηση κάθε ποσό που αφορά προμήθειες, έξοδα, κλπ. Κατά τη διάρκεια του Προγράμματος και σχετικά με την παροχή του κινήτρου της επιδότησης του επιτοκίου των δανείων, οι συνεργαζόμενοι χρηματοπιστωτικοί οργανισμοί εξετάζουν και αξιολογούν τις αιτήσεις και τα υποβληθέντα δικαιολογητικά των δυνητικών τελικών αποδεκτών / τελικών Ωφελούμενων και τους ενημερώνουν για την δυνατότητα λήψης του δανείου καθώς και το αντίστοιχο ύψος αυτού. Επιπλέον, δεσμεύονται να εφαρμόσουν τους ισχύοντες εσωτερικούς κανονισμούς και τα κριτήρια πιστοδότησης που εκάστοτε εφαρμόζουν για την αξιολόγηση της πιστοληπτικής ικανότητας τη δεδομένη χρονική στιγμή.

Φορέας σχεδιασμού και συντονισμού του Προγράμματος: Η Επιτελική Δομή ΕΣΠΑ ΥΠΕΝ, Τομέα Ενέργειας ως φορέας σχεδιασμού και συντονισμού της υλοποίησης του Προγράμματος συντονίζει τους εμπλεκόμενους φορείς με στόχο την απρόσκοπτη υλοποίηση του Προγράμματος. Στο πλαίσιο αυτό, παρακολουθεί την πορεία του Προγράμματος, σχεδιάζει και εκδίδει τις απαραίτητες οδηγίες – κατευθύνσεις προς τους εμπλεκόμενους φορείς. Οι ανωτέρω οδηγίες εκδίδονται βάσει επιστολών, μηνυμάτων ηλεκτρονικού ταχυδρομείου και ανακοινώσεων στο σχετικό διαδικτυακό τόπο του Υ.Π.ΕΝ., ανάλογα με τη σπουδαιότητά τους, με τις οποίες οι εμπλεκόμενοι στο Πρόγραμμα φορείς οφείλουν να συμμορφώνονται. Οι εν λόγω οδηγίες – κατευθύνσεις κοινοποιούνται στην ΕΥΔ ΕΠΑνΕΚ. Η Επιτελική Δομή ΕΣΠΑ ΥΠΕΝ, Τομέα Ενέργειας παρέχει την απαραίτητη πληροφόρηση προς όλους τους φορείς ενημέρωσης των δυνητικών Ωφελουμένων. Η Επιτελική Δομή ΕΣΠΑ ΥΠΕΝ, Τομέα Ενέργειας για να εκπληρώσει το ρόλο της μπορεί να ζητά ενημέρωση από τον Δικαιούχο και τους συνεργαζόμενους χρηματοπιστωτικούς οργανισμούς και έχει πρόσβαση στο Πληροφοριακό Σύστημα που χρησιμοποιείται από το Δικαιούχο.

 

Διαδικασία υποβολή αίτησης και ένταξης στο πρόγραμμα:  Τα βήματα της διαδικασίας ένταξης στο πρόγραμμα είναι:

Α/Α Βήματα Υλοποίησης
1 Ο ενδιαφερόμενος υποβάλλει ηλεκτρονικά την αίτησή του στην ηλεκτρονική πλατφόρμα της επίσημης διαδικτυακής πύλης του Προγράμματος http://exoikonomisi.ypeka.gr. Ο ενδιαφερόμενος έχει τη δυνατότητα να χρησιμοποιήσει Σύμβουλο Έργου για την διαδικασία υποβολής της αίτησης, το κόστος του οποίου καλύπτεται απευθείας από το Πρόγραμμα μετά την ολοκλήρωση των παρεμβάσεων και την επίτευξη του ενεργειακού στόχου. Ο ενδιαφερόμενος με την υποβολή της αίτησής του λαμβάνει μοναδικό αριθμό πρωτοκόλλου.
2 Ο ενδιαφερόμενος, εφόσον επιθυμεί τη λήψη δανείου, επιλέγει το Χρηματοπιστωτικό Οργανισμό που επιθυμεί για να διενεργηθεί έλεγχος της πιστοληπτικής του ικανότητας. Ο ενδιαφερόμενος θα πρέπει να επιλέξει έναν Χρηματοπιστωτικό οργανισμό στον οποίο υποχρεωτικά διατηρεί λογαριασμό (λόγω των περιορισμών που ισχύουν στην κίνηση κεφαλαίου υπάρχει ενδεχόμενο αδυναμίας συμμετοχής στο πρόγραμμα λόγω μη δυνατότητας ανοίγματος νέου λογαριασμού).
3 Οι συνεργαζόμενοι χρηματοπιστωτικοί οργανισμοί εφαρμόζουν τους ισχύοντες εσωτερικούς κανονισμούς που τους διέπουν, καθώς και τα κριτήρια πιστοδότησης για την αξιολόγηση της πιστοληπτικής ικανότητας. Οι συνεργαζόμενοι χρηματοπιστωτικοί οργανισμοί οφείλουν να ολοκληρώσουν τον πιστοληπτικό έλεγχο και να απαντήσουν στον αιτούντα με ηλεκτρονική επιστολή εντός ΧΧΧ εργάσιμων ημερών.

Μετά την ολοκλήρωση του πιστοληπτικού ελέγχου από το χρηματοπιστωτικό οργανισμό ενημερώνεται ο ενδιαφερόμενος με ηλεκτρονική επιστολή για το σχετικό αποτέλεσμα.

4 Εφόσον ο ενδιαφερόμενος εξασφαλίσει τις απαραίτητες συμφωνίες / συναινέσεις (συνιδιοκτητών πολυκατοικίας ή/και συγκύριων ιδιοκτησίας), και έχει λάβει θετική απάντηση από τον χρηματοπιστωτικό οργανισμό που έχει επιλέξει– σε περίπτωση που έχει επιλέξει τη λήψη δανείου- απευθύνεται σε Ενεργειακό Επιθεωρητή, ώστε να διενεργηθεί η πρώτη ενεργειακή επιθεώρηση της ιδιοκτησίας του / του κτηρίου και να εκδοθεί το Πιστοποιητικό Ενεργειακής Απόδοσης (ΠΕΑ)
5 Για την ολοκλήρωση της αίτησης, ο ενδιαφερόμενος καταχωρεί στο πληροφοριακό σύστημα τα στοιχεία του Α’ ΠΕΑ, τις παρεμβάσεις που έχει επιλέξει και το αντίστοιχο κόστος τους καθώς και τον ενεργειακό στόχο που θα πετύχει μετά την υλοποίηση των παρεμβάσεων. Τέλος, επισυνάπτει ηλεκτρονικά στην αίτησή του το Α’ ΠΕΑ, καθώς και λοιπά δικαιολογητικά που θα απαιτούνται.
6 Καταχώρηση της αίτησης ως «επιλέξιμη» ή «μη επιλέξιμη – απορρίπτεται». Στην περίπτωση που η αίτηση κρίνεται ως «μη επιλέξιμη – απορρίπτεται», ο ενδιαφερόμενος έχει το δικαίωμα να τροποποιήσει τα στοιχεία επισυνάπτοντας τα τυχόν ελλείποντα δικαιολογητικά. Ενημέρωση του ενδιαφερόμενου με ηλεκτρονική επιστολή για τυχόν ελλείποντα στοιχεία. Σε περίπτωση επισύναψης συμπληρωματικών στοιχείων εφαρμόζεται αντίστοιχη διαδικασία.
7 Κατά τακτά χρονικά διαστήματα καταρτίζεται λίστα υπαγωγής από τον Δικαιούχο με βάση τον αριθμό πρωτοκόλλου της αίτησης και αποστέλλεται στην Επενδυτική Επιτροπή: Έκδοση Απόφασης υπαγωγής αιτήσεων/ Ενημέρωση Ωφελουμένου ηλεκτρονικά από το πληροφοριακό σύστημα/ Κοινοποίηση της έγκρισης στο Χρηματοπιστωτικό οργανισμό (όπου απαιτείται)
8 Στην περίπτωση που δεν έχει επιλεγεί λήψη δανείου, ο Ωφελούμενος υποβάλει δήλωση αποδοχής της συμμετοχής του στο πρόγραμμα (και τους όρους αυτού).

Στην περίπτωση που έχει επιλεγεί λήψη δανείου, η υπογραφή της δανειακής σύμβασης αποτελεί και την αποδοχή του Ωφελούμενου για συμμετοχή στο Πρόγραμμα (και τους όρους αυτού). Με την υπογραφή της δανειακής σύμβασης υπάρχει δυνατότητα εκταμίευσης ποσοστού 70% του δανείου, το οποίο αποτελεί προκαταβολή για την υλοποίηση του έργου.

9 Υλοποίηση παρεμβάσεων.
10 2η Ενεργειακή επιθεώρηση / Έκδοση δεύτερου πιστοποιητικού (Β΄ΠΕΑ)
11 Μετά την έκδοση του Β’ ΠΕΑ, ο Ωφελούμενος ή ο Σύμβουλος έργου καταχωρεί στο σύστημα τα στοιχεία του Β’ ΠΕΑ, τα αναλυτικά στοιχεία των παραστατικών δαπανών των παρεμβάσεων καθώς και τα στοιχεία των αναδόχων (ΑΦΜ, Επωνυμία, Τράπεζα, ΙΒΑΝ). Τέλος επισυνάπτει ηλεκτρονικά στην αίτησή του το Β’ ΠΕΑ, τα παραστατικά δαπανών, και τα τεχνικά χαρακτηριστικά των παρεμβάσεων
12 Έλεγχος ενεργειακής αναβάθμισης κατοικίας / Πιστοποίηση φυσικού και οικονομικού αντικειμένου του έργου από τον Δικαιούχο.
13 Για την ολοκλήρωση της εκταμίευσης ελέγχονται από τον Δικαιούχο:

α) τα παραστατικά των δαπανών και τα τεχνικά χαρακτηριστικά των παρεμβάσεων

β) η επίτευξη του ενεργειακού στόχου βάσει των στοιχείων του πρώτου και του δεύτερου πιστοποιητικού ενεργειακής επιθεώρησης

Για τη λήψη των κινήτρων του Προγράμματος (επιχορήγηση, κόστος συμβούλου έργου, κόστος Α και Β ΠΕΑ και σε περίπτωση λήψης δανείου – άτοκο δάνειο) ο ωφελούμενος επισυνάπτει στο Πληροφοριακό Σύστημα τα σχετικά αποδεικτικά συμμετοχής του επί των σχετικών δαπανών. Μετά τον έλεγχο των ανωτέρω από τον Δικαιούχο αποδίδονται τα κίνητρα.

14 Ο Δικαιούχος του Προγράμματος (ΕΤΕΑΝ ΑΕ) πραγματοποιεί επιτόπιους ελέγχους στους συνεργαζόμενους χρηματοπιστωτικούς οργανισμούς για την ορθή υλοποίηση της Επιχειρησιακής συμφωνίας.

 

-Δικαιούχος: Δικαιούχος του Προγράμματος, είναι το ΕΘΝΙΚΟ ΤΑΜΕΙΟ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑΣ & ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ (Ε.Τ.Ε.ΑΝ. Α.Ε.). Ο Δικαιούχος ελέγχει τα παραστατικά δαπανών για την πληρωμή των ωφελουμένων. Ο Δικαιούχος του Προγράμματος πραγματοποιεί δειγματοληπτικούς ελέγχους στους συνεργαζόμενους χρηματοπιστωτικούς οργανισμούς. Ο Δικαιούχος διατηρεί φυσικό φάκελο κάθε έργου (ενιαίο για την περίπτωση πολυκατοικίας) για τουλάχιστον πέντε (5) έτη από την ολοκλήρωσή του.

-Χρηματοπιστωτικοί Οργανισμοί: Τα δικαιώματα και οι υποχρεώσεις των χρηματοπιστωτικών οργανισμών απορρέουν από την Επιχειρησιακή Συμφωνία που υπογράφεται με το ΕΘΝΙΚΟ ΤΑΜΕΙΟ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑΣ & ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ (Ε.Τ.Ε.ΑΝ. Α.Ε.). Κάθε ενέργεια διαφήμισης και προβολής από χρηματοπιστωτικούς οργανισμούς (π.χ. τηλεόραση, ραδιόφωνο, έντυπο υλικό, ειδική προωθητική ενέργεια), που αναφέρεται στο Πρόγραμμα «Εξοικονόμηση κατ’ οίκον ΙΙ» θα πρέπει να πληροί τους κανόνες δημοσιότητας του ΕΣΠΑ 2014 – 2020.