Την ανησυχία τους για το μέλλον του εγχώριου κατασκευαστικού κλάδου εξέφρασαν οι εκπρόσωποι των τριών «μεγάλων» κατασκευαστικών εταιρειών, ΑΚΤΩΡ, ΤΕΡΝΑ, J&P ABAΞ, στις τοποθετήσεις...

Την ανησυχία τους για το μέλλον του εγχώριου κατασκευαστικού κλάδου εξέφρασαν οι εκπρόσωποι των τριών «μεγάλων» κατασκευαστικών εταιρειών, ΑΚΤΩΡ, ΤΕΡΝΑ, J&P ABAΞ, στις τοποθετήσεις τους στο 2ο Συνέδριο Υποδομών και Μεταφορών, που συνδιοργανώνουν οι ιστοσελίδες www.ypodomes.com και www.metaforespress.gr.

Δημήτρης Κούτρας

Πιο συγκεκριμένα, ο πρόεδρος του ΑΚΤΩΡ Δημήτρης Κούτρας, κατέδειξε τον κίνδυνο του αφελληνισμού του κατασκευαστικού κλάδου λέγοντας χαρακτηριστικά «Η Εθνική Ελλάδας των κατασκευών δε θα έχει Έλληνες παίκτες αλλά μεταγραφές από το εξωτερικό».

«Αυτό που γίνεται πλέον καθήκον για όλους εμάς τους εμπλεκόμενους απέναντι στην χώρα μας και τον εαυτό μας, είναι να μεγαλώνουμε ολοένα και περισσότερο την συμμετοχή μας στο ευρωπαϊκό τουλάχιστον γίγνεσθαι των κατασκευών», ανέφερε ο κ. Κούτρας και συμπλήρωσε: «για να γίνει αυτό με τα μεγαθήρια των χωρών και των εταιρειών που έχουμε να αντιμετωπίσουμε, πρέπει να μεγαλώνουμε και εμείς το μέγεθος των εταιρειών μας. Και αυτό, το προσπαθούμε, ξεπερνώντας χιλιάδες εμπόδια μικρά και μεγάλα που μπαίνουν μπροστά μας και δεν εννοώ βέβαια τον ανταγωνισμού, που έτσι και αλλιώς εκεί κολυμπάμε, αλλά και από τις «φιλικές» δυνάμεις που έπρεπε να έχουν και αυτές κατά τη γνώμη μου, το ίδιο καθήκον με εμάς».

Χαρακτήρισε ως «άθλο» τις προσπάθειες που κάνουν οι ελληνικές εταιρείες για την παρουσία τους στην Ευρώπη, καθώς όπως είπε, περνάνε από «σαράντα κύματα».

«Την τεχνογνωσία την αναπτύσσουμε στην Ελλάδα και τη μεταφέρουμε στο εξωτερικό. Δεν είναι μία εύκολη άσκηση», ανέφερε. Όπως εξήγησε, «χωρίς κατασκευαστική δραστηριότητα και στήριξη από την Ελλάδα, είναι αδύνατη η επέκταση στο εξωτερικό, σε συνθήκες βαθύτατης κρίσης και ύφεσης».

Μάλιστα, όσον αφορά τον διεθνή ανταγωνισμό, επεσήμανε το γεγονός ότι οι ελληνικές τράπεζες βρίσκονται σε αδυναμία να παρέχουν δανειοδοτήσεις, ενώ οι ξένοι κατασκευαστές έχουν πρόσβαση στο τραπεζικό σύστημα των χωρών τους».

Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά, «ευνουχίζεται κάθε προοπτική εξωστρεφούς δραστηριότητας, με δραματικές επιπτώσεις και εντός Ελλάδας», ενώ έκανε λόγο για εν δυνάμει αφελληνισμό του κλάδου. Σύμφωνα με τον κ. Κούτρα, «τα καίρια χτυπήματα του κατασκευαστικού κλάδου στο εσωτερικό της χώρας, με επιθέσεις κάθε μορφής από διάφορες κατευθύνσεις και κέντρα, έχουνκ δραματικές επιπτώσεις. Εντός Ελλάδος αφήνει πλούσιο έδαφος για την επέκταση της ανταγωνιστικής δραστηριότητας ξένων εταιρειών και εν δυνάμει τελικά στον αφελληνισμό του κλάδου.  Την ίδια στιγμή στις χώρες του εξωτερικού, όπου η παρουσία των ελληνικών εταιρειών εξελίσσεται, τερματίζεται άδοξα κάθε προοπτική, με το κενό ευλόγως να καλύπτεται ταχύτατα από τον διεθνή ανταγωνισμό».

Κλείνοντας,  ο κ Κούτρας ανέφερε: «Όσο η κατάσταση αυτή συνεχίζεται και με ορισμένους εκπροσώπους να βάλουν κατά των Ελλήνων κατασκευαστών στο όνομα δήθεν «της φιλοπατρίας», τόσο τα προβλήματα θα αυξάνονται και θα συνεχίζουν να έρχονται «προξενιά» από το εξωτερικό για να πουλήσουμε τις εταιρείες μας. Και τελικά η Εθνική Ελλάδος των κατασκευών, που τουλάχιστον εγώ ευαγγελίζομαι, δεν θα έχει Έλληνες παίκτες αλλά μεταγραφές από το εξωτερικό».

Γιώργος Περδικάρης

Από την πλευρά του, ο εντεταλμένος σύμβουλος της ΤΕΡΝΑ, Γιώργος Περδικάρης, περιέγραψε την κατάσταση στον κλάδο, με βάση τα επίσημα στοιχεία από εργοληπτικούς συνδέσμους. Σύμφωνα με τα όσα ανέφερε, οι δημόσιες επενδύσεις στην περίοδο 2008 – 2016, παρουσίασαν μείωση με Μέσο Ετήσιο Ρυθμό Μεταβολής -4,3%, το πλήθος δημοπρασιών δημοσίων τεχνικών έργων την περίοδο 2012 – 2016 Μέσο Ετήσιο Ρυθμό Μεταβολής -9,5% και ο Μέσος Ετήσιος Ρυθμός Μεταβολής των οικοδομικών αδειών διαμορφώθηκε στο -18,5% (από 79.407 άδειες το 2007  σε 12.641 άδειες το 2016) την δεκαετία 2007 – 2016.

Επιπλέον, η συνεισφορά (σε σταθερές τιμές) του κατασκευαστικού κλάδου στο Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν (ΑΕΠ) έχει συρρικνωθεί από 8,2% το 2006, σε 4,3% το 2010 και σε 2,1% το 2016, ενώ ο δείκτης παραγωγής στις κατασκευές την οκταετία 2009-2016 παρουσίασε Μέσο Ετήσιο Ρυθμό Μεταβολής -13,2%. «Οι επενδύσεις στις υποδομές είναι ο μόνος δρόμος να μπει άμεσα φρέσκο χρήμα στην ελληνική οικονομία», ανέφερε χαρακτηριστικά, ,»καθώς είναι καθοριστικές για την οικονομική ανάκαμψη».

Επεσήμανε, ότι «το κατασκευαστικό κενό απειλεί την οικονομική ανάκαμψη», προσθέτοντας ότι «υπήρχε ήδη κενό 2 δις. ευρώ», ενώ όπως είπε, «τα νέα έργα δεν φαίνεται να συμβασιοποιούνται με τους ρυθμούς που όλοι επιθυμούν».

Κάλεσε για επιτάχυνση των διαδικασιών, λέγοντας ότι «το κράτος πρέπει να συγχρονιστεί στοιχειωδώς». «Μένουμε συνέχεια πίσω. Οι συμβασιοποιήσεις του 2016-2017 είναι σε πολύ μικρούς ρυθμούς. Δεν υπάρχει όριο χρονικό. Πρέπει να βρεθεί ένας τρόπος να περπατήσει η αδειοδότηση των έργων σε γρηγορότερους ρυθμούς», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Ιδιαίτερη αναφορά έκανε στις επενδύσεις σε ενεργειακό τομέα, καθώς όπως είπε, από τα 18,7 δις δυνητικές επενδύσεις σε υποδομές, μέχρι το 2022, το 38% αφορά την ενέργεια.

«Για την αντιμετώπιση του Brain Drain, απαιτείται ανάπτυξη. Η ελληνική οικονομία έχει δυνατότητες, αρκεί να ξεπεράσουν τις αγκυλώσεις του παρελθόντος», είπε.

Τέλος, ο εντεταλμένος σύμβουλος της ΤΕΡΝΑ επεσήμανε την ανάγκη οι ελληνικές εταιρείες να έχουν ισότιμη πρόσβαση σε χρηματοδότηση με τους ξένους εταίρους, ζητώντας απ΄ την ελληνική πολιτεία να εμπιστευτεί τις ελληνικές εταιρείες.

Κωνσταντίνος Μιτζάλης

Ο διευθύνων σύμβουλος και αντιπρόεδρος της J&P ΑΒΑΞ, Κωνσταντίνος Μιτζάλης, αναφέρθηκε στις «αλήθειες» των προβλημάτων του κατασκευαστικού κλάδου.

Αν και, όπως είπε, ο κατασκευαστικός κλάδος περνάει μεγάλη κρίση, η συμβολή των ελληνικών εταιρειών είναι καθοριστική και άκρως επιτυχημένη.

«Δεν είναι ψέμα ότι ξεπεράσαμε τους εαυτούς μας για να παραδοθούν έγκαιρα τα έργα και με βάση τις επιταγές της ΕΕ», ανέφερε, προσθέτοντας, ωστόσο, ότι «η δραστηριότητά μας στο εσωτερικό περιορίστηκε δραματικά, με την ολοκλήρωση των οδικών αξόνων».

«Καλό είναι να δοθούν λύσεις με μακροχρόνιο ορίζοντα. Μόνο έτσι θα καταφέρουμε να πετύχουμε», ανέφερε , προσθέτοντας ότι «ο κλάδος των κατασκευών έχει υποστεί διαχρονικά υπερβολική δυσφήμιση».

Μάλιστα, όπως είπε, με βάση επίσημα στοιχεία, «στην Ελλάδα κατασκευάζονται έργα με το μικρότερο κόστος σε όλη την Ευρώπη», εξηγώντας ότι τα δημόσια έργα γίνονται πεδίο αντιπαράθεσης των πολιτικών κομμάτων. «Είναι αναγκαία η ύπαρξη συγκλίσεων για τη διαμόρφωση κοινής στρατηγικής στον τομέα των έργων». Όσον αφορά τα κοινοτικά προγράμματα, ο κ. Μιτζάλης τόνισε ότι «ποτέ δεν υπήρξε έγκαιρος προγραμματισμός. Και στο τέλος για να προλάβουμε, αναπτύσσονται τα έργα ανώριμα, και η χρηματοδότησή τους συνεχίζεται απ΄ τα επόμενα προγράμματα, τα λεγόμενα προγράμματα – γέφυρες».

Υποστηριξε πως «λύσεις υπάρχουν, εξαρτώνται από την τεχνολογία και τον ανθρώπινο παράγοντα», χαρακτηρίζοντας ως ένα βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση την εξαγγελία του πρωθυπουργού για ηλεκτρονική διακίνηση δημοσίων εγγράφων.«Όσο πιο γρήγορα αντιμετωπιστούν τα προβλήματα, τόσο πιο γρήγορα ένα έργο θα παραδοθεί στην ώρα του», ειπε χαρακτηριστικά.

Επιπλέον, χαρακτήρισε ως «γάγγραινα» τις μεγάλες εκπτώσεις λέγοντας «ιστορικά, τρεις φορές παρατηρήθηκε αυτό το φαινόμενο, και εξαφανίστηκαν εταιρείες μικρές και μεγάλες». Και προσθεσε «έργα σταματούν, κοινοτικά κονδύλια χάνονται, και συνεχίζουμε με πολύ μεγάλη καθυστέρηση. Είναι άμεση ανάγκη η νομοθετική ρύθμιση του προβλήματος των εξωπραγματικών εκπτώσεων. Πρόκειται για ένα μοντέλο που έχει αποτύχει όσες φορές έχει εφαρμοστεί. Δε θα αντέξουν οι εταιρείες αυτή την πραγματική στρέβλωση του ανταγωνισμού».

«είναι σημαντικό, τόνισε να παραμερίζονται οι μικροπολιτικές σκοπιμότητες, αν και όπως τόνισε, παρόλα τα προβλήματα, τις τελευταίες δεκαετίες έχουν κατασκευαστεί στη χώρα μας χιλιάδες έργα. Υπάρχουν δημόσιοι λειτουργοί και πολιτικοί που άφησαν το στίγμα τους. Τα έργα που έγιναν μιλάνε από μόνα τους».

Τέλος, ο διευθύνων σύμβουλος και αντιπρόεδρος της J&P ΑΒΑΞ αναφέρθηκε στην έλλειψη νέων έργων στη χώρα μας και τη δυσκολία στη συμμετοχή ελληνικών εταιρειών στο εξωτερικό.

«Στερείται από την Ελλάδα η ευκαιρία παραγωγής πλούτου. Χρειαζόμαστε τη βοήθεια και της Ελληνικής πολιτείας και του τραπεζικού συστήματος, προκειμένου οι ελληνικές εταιρείες να είναι ανταγωνιστικές στο εξωτερικό. Είμαστε εδώ αρωγοί στην προσπάθεια με την κατάθεση προτάσεων. Δε λύνονται όλα σε μία μέρα. Πρέπει να γίνει η αρχή. Ήδη έχουμε αργήσει πολύ. Οι ελληνικές εταιρείες δεν ξέρουμε πόσο θα αντέξουν. Ήδη βλέπουμε την είσοδο ξένων συμφερόντων σε αυτές».