150 ευρωπαϊκές διαδρομές με περισσότερα τρένα και λιγότερες πτήσεις
ΕιδήσειςΕυρωπαϊκή ΈνωσηΜεταφορέςΟικονομίαΠεριβάλλον 27 Οκτωβρίου 2021 ecotypos
Της Ντίνας Καράτζιου/
Τρένο αντί για αεροπλάνο προτείνει το γαλλικό τμήμα της Greenpeace για 150 ευρωπαϊκές διαδρομές που αφορούν δρομολόγια με τις πλέον δημοφιλέστερες και πολυσύχναστες πτήσεις στην Ευρώπη, στις οποίες συμπεριλαμβάνει και το δρομολόγιο Αθήνα-Θεσσαλονίκη.
Με αφορμή την επικείμενη Διάσκεψη Κορυφής του ΟΗΕ για το Κλίμα (COP26) , το γαλλικό τμήμα της Greenpeace, δημοσιοποιεί τα αποτελέσματα έρευνας που έχουν στο επίκεντρο τις 150 πιο δημοφιλείς πτήσεις στην Ευρώπη υπό την έννοια του αριθμού των επιβατών που τις χρησιμοποιεί, αντιπαραβάλλοντας την επιλογή του τρένου, καθώς για τη συντριπτική πλειοψηφία αυτών, υπάρχει εναλλακτική σιδηροδρομική σύνδεση.
Η διάρκεια
Με τη διάρκεια του ταξιδιού με το τρένο, για το 34 % εξ αυτών να είναι μικρότερο των έξι ωρών, για την περιβαλλοντική οργάνωση η επιλογή τρένου αντί αεροπλάνου είναι λόγω της κλιματικής κρίσης αποτελεί αδήριτη αναγκαιότητα, καθώς στα στοιχεία της έρευνας καταδεικνύεται, ότι μόνο η επιλογή του σιδηροδρομικού ταξιδιού στους 150 προορισμούς, θα αποφόρτιζε την ατμόσφαιρα από 3,5 εκατομμύρια τόνους CO2 ετησίως!
Για το δρομολόγιο Αθήνα – Θεσσαλονίκη
Μάλιστα, στην έρευνα γίνεται ειδική αναφορά στο δρομολόγιο Αθήνας Θεσσαλονίκης, κατατάσσοντας το συγκεκριμένο αεροπορικό ταξίδι μαζί με Παρίσι-Τουλούζη, Παρίσι-Νίκαια στους τρεις top προορισμούς με την υψηλότερη κίνηση: «Εκλύουμε 10 φορές περισσότερο διοξείδιο του άνθρακα όταν κάνουμε το ταξίδι Παρίσι- Άμστερνταμ με το αεροπλάνο σε σχέση με το τρένο, την ώρα που η διαδρομή με το τρένο διαρκεί λιγότερες από τρεισήμισι ώρες», επεσήμανε η Σαρά Φαγιόλ υπεύθυνη της εκστρατείας Μεταφορών στη Greenpeace Γαλλίας.
Τα συμπεράσματα
Οι ερευνητές ανέλυσαν τις 150 πιο συχνές πτήσεις μικρών αποστάσεων εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης και τις 250 πιο συχνές πτήσεις μικρών αποστάσεων στην Ευρώπη (ΕΕ, Νορβηγία, Ηνωμένο Βασίλειο και Ελβετία) . Ιδιαίτερη προσοχή δόθηκε στις συνδέσεις που αφορούσαν τη Γαλλία, τη Γερμανία, την Ιταλία, την Ισπανία, το Βέλγιο, τις Κάτω Χώρες και την Αυστρία. Η περιβαλλοντική οργάνωση δημοσιοποίησε επίσης λίστα με τα πιο δημοφιλή αεροπορικά δρομολόγια για τα οποία η εναλλακτική λύση σιδηροδρομικού δρομολογίου μικρότερης διάρκειας από έξι ώρες, απευθείας νυχτερινό τρένο ή νυχτερινά τρένα λιγότερο από 12 ώρες.
- Για το 34% των 150 πιο δημοφιλών πτήσεων (σε αριθμό επιβατών), υπάρχει εναλλακτική με τρένο λιγότερο από έξι ώρες
- Μεταξύ αυτών των πτήσεων περιλαμβάνονται 14 από τις 30 εσωτερικές αεροπορικές συνδέσεις με τις περισσότερες πιο συχνά χρησιμοποιούμενες, συμπεριλαμβανομένων των τριών πτήσεων με τη μεγαλύτερη κίνηση (Παρίσι-Τουλούζη, Παρίσι-Νίκαια και Αθήνα-Θεσσαλονίκη) που μεταφέρουν πάνω από ένα εκατομμύριο επιβάτες ετησίως, καθώς και Μαδρίτη-Βαρκελώνη, Φρανκφούρτη-Βερολίνο και Μόναχο-Βερολίνο.
- Οι περισσότερες αεροπορικές συνδέσεις για τις οποίες υπάρχει εναλλακτική με τρένο, με το ταξίδι διαρκεί λιγότερο από έξι ώρες είναι εθνικές γραμμές και βρίσκονται σεΓερμανία, Γαλλία και Ισπανία. Μερικοί είναι επίσης διεθνείς, όπως Στοκχόλμη-Κοπεγχάγη, Παρίσι-Άμστερνταμ, Παρίσι-Φρανκφούρτη ή Παρίσι-Μόναχο.
- Για τις 21 από τις 150 εσωτερικές πτήσεις με τη μεγαλύτερη κίνηση υπάρχουν εναλλακτικές σιδηροδρομικές γραμμές με διαδρομή λιγότερο από τέσσερις ώρες.Όλες αυτές οι πτήσεις είναι εθνικές, με εξαίρεση τις πτήσεις Άμστερνταμ-Παρίσι,Άμστερνταμ-Φρανκφούρτη, Βρυξέλλες-Φρανκφούρτη και Παρίσι-Φρανκφούρτη. Οι εναλλακτικές σιδηροδρομικές γραμμές είναι κατά τη διάρκεια της ημέρας και απευθείας
- Τρεις από αυτές τις εναλλακτικές σιδηροδρομικές γραμμές διαρκούν περίπου δύο ώρες(Παρίσι-Λυών, Παρίσι-Νάντη και Παρίσι-Μπορντό).
Η Κομισιόν
Η Κομισιόν ήδη θέτει στο δημόσιο λόγο τη μετατόπιση των ταξιδιών μικρών και μεσαίων αποστάσεων από τις οδικές και τις αεροπορικές στις σιδηροδρομικές μεταφορές, με βασική στόχευση τη μείωση των εκπομπών CO2. Στην πρόσφατη διάσκεψη που διοργάνωσε με τίτλο «Δημιουργία ενός δικτύου ευρωπαϊκών σιδηροδρομικών υπηρεσιών μεγάλων αποστάσεων», η οποία πραγματοποιήθηκε στο Βερολίνο στις 30 Σεπτεμβρίου 2021 , με αφορμή την άφιξη του τρένου «Connecting Europe Express», υπογραμμίστηκε ο καταλυτικός ρόλος των σιδηροδρόμων όσον αφορά τις υπηρεσίες πολυτροπικής κινητικότητας σε τοπικό και περιφερειακό επίπεδο, ενόψει των στόχων που έχει θέσει η Ευρώπη για κλιματική ουδετερότητα ως το 2050.
Ο ρυπαίνων πληρώνει
Μάλιστα στο τραπέζι τέθηκαν ζητήματα εφαρμογής μέτρων «περιβαλλοντικής τιμολόγησης» εφαρμόζοντας την αρχή ο χρήστης –ρυπαίνων πληρώνει προκειμένου να ενθαρρυνθούν οι βιώσιμες υπηρεσίες κινητικότητας όπως ο σιδηρόδρομος.Το ζήτημα προκαλεί ευρύτερες συζητήσεις στην Ευρώπη και πρόσφατα,ο εκτελεστικός Αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και Επίτροπος της ΕΕ για το κλίμα Φρανς Τίμερμανς με μία δήλωση ανέδειξε ότι η Ευρώπη θέτει το ζήτημα στην πολιτική ατζέντα. Ανέφερε, ότι τάσσεται υπέρ μιας έμμεσης αύξησης του κόστους της πτήσης. «Είμαι υπέρ της φορολόγησης της κηροζίνης με τον ίδιο τρόπο που φορολογούμε άλλα καύσιμα. Μια εναλλακτική λύση θα ήταν να συμπεριληφθεί περισσότερο η αεροπλοΐα στην εμπορία δικαιωμάτων εκπομπής αερίων του θερμοκηπίου. Αυτό φυσικά σημαίνει ότι η πτήσεις θα γίνουν πιο ακριβές, αλλά αν προσφέρουμε παράλληλα καλές και προσιτές σιδηροδρομικές συνδέσεις με πολύ γρήγορα ή νυχτερινά τρένα, αυτό δεν θα είναι εις βάρος των πολιτών», εξήγησε. Ταυτόχρονα, ο Ευρωπαίος Επίτροπος για το κλίμα κάλεσε τους πολίτες να μειώσουν τον αριθμό των αεροπορικών τους ταξιδιών. «Κανείς δεν πρέπει να πετάει δέκα ή δώδεκα φορές το χρόνο. Εάν προσφέρει κανείς στον εαυτό μια πτήση κάθε χρόνο, δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα – ούτε για το κλίμα ούτε για το δικό του πορτοφόλι», υποστήριξε.
Σχετικά Άρθρα
- Greenpeace: εκρηκτική αύξηση των πτήσεων ιδιωτικών τζετ
- Σιδηρόδρομος: επανέρχονται δρομολόγια Λάρισας-Θεσσαλονίκης
- Γερμανία: στις ράγες το πρώτο τρένο υδρογόνου
- ΤΡΑΙΝΟΣΕ: επίσημη πρώτη του δρομολογίου Αθήνα-θεσσαλονίκη με το γρήγορο τρένο
- ΤΡΑΙΝΟΣΕ: στις ράγες το τρένο υψηλών ταχυτήτων-ξεκινούν τα δρομολόγια
- Υπουργοί … μηχανοδηγοί