Στροφή στις ΑΠΕ και προώθηση νέων μεγάλων και εν εξελίξει έργων ηλεκτρικής διασύνδεσης των νησιών με το ηπειρωτικό δίκτυο προβλέπει το νέο Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης του ΑΔΜΗΕ, που προγραμματίζεται να τεθεί σε διαβούλευση από τις επόμενες ημέρες.
«Έχει προβλεφθεί η στροφή στις ΑΠΕ, για την οποία το «κλειδί» θεωρείται ότι βρίσκεται στη διασύνδεση των νησιών με το ηπειρωτικό δίκτυο» δηλώνει ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΑΔΜΗΕ Μανούσος Μανουσάκης.
-«Έχουμε καταρτίσει -και θα υποβάλουμε προς διαβούλευση τις επόμενες ημέρες το Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης η διασύνδεση πολλών νησιών μας με υποβρύχια καλώδια υψηλής και υπερυψηλής», λέει ο Μ. μανουσάκης, σε συνέντευξη του στην «Real news» και στον δημοσιογράφο Αλ. Κόντο, προσθέτοντας ότι:
-«Καταλαβαίνετε ότι οι διασυνδέσεις νησιών είναι εξαιρετικά σημαντικά έργα, πρώτον, διότι δίνουν τη δυνατότητα ανάπτυξης Πηγών Ενέργειας και, δεύτερον, διότι έχουν σημαντικότατο περιβαλλοντικό και τουριστικό αποτύπωμα, αφού θα «σβήσουν» τα ρυπογόνα εργοστάσια παραγωγής ρεύματος. Πριν από λίγες μόνο ημέρες, ηλεκτρίσαμε τη γραμμή Εύβοιας – Άνδρου. Ο διαγωνισμός για τη διασύνδεση της Σκιάθου ολοκληρώνεται αυτές ημέρες, ωριμάζει το έργο διασύνδεσης των νησιών των νοτίων Κυκλάδων με στόχο ολοκλήρωσης 2023 και, σύμφωνα με το πρόγραμμά μας, τα Δωδεκάνησα και τα νησιά του βορειοανατολικού Αιγαίου θα μπουν στην «πρίζα» έως και 2029 αντίστοιχα. Επιπλέον, είμαστε σε συζητήσεις με παραγωγούς ΑΠΕ για να επενδύσουμε από κοινού σε διασυνδέσεις άλλων νησιών, στα οποία προβλέπεται να γίνουν σημαντικά έργα ΑΠΕ επόμενα χρόνια»
Λιγνίτες
Σχετικά με το πρόγραμμα για το κλείσιμο των λιγνιτικών μονάδων της ΔΕΗ, μέσα στα επόμενα τέσσερα χρόνια, σύμφωνα με τον ΑΔΜΗΕ, μπορεί να γίνει αυτό χωρίς να υπάρξουν προβλήματα στην ενεργειακή ασφάλεια της Ελλάδας.
Ο κ. Μανουσάκης είπε σχετικά ότι « πότε και κατά πόσον μπορούν να κλείσουν οι λιγνιτικές μονάδες το αποφασίζει η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας, όπως ορίζει ο σχετικός νόμος. Ο ΑΔΜΗΕ είναι αρμόδιος μόνο για τη Μελέτη Επάρκειας Ισχύος. Η μελέτη αυτή, που συζητάμε ολοκληρώθηκε και ενσωματώνει τις παραδοχές Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα που εκπονήθηκε από το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Με βάση αυτές παραδοχές, ναι, οι μονάδες μπορούν να κλείσουν. Με απλά λόγια, ο ΑΔΜΗΕ κρατάει έναν «λογαριασμό» για το τι «φεύγει» από το σύστημα και τι «μπαίνει» αυτό, βάση ΕΣΕΚ και τις κατευθύνσεις που δίνονται από τον νόμο της ΡΑΕ».
Έργα Κρήτης
Για τα δύο έργα της διασύνδεσης της Κρήτης ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΑΔΜΗΕ Μανούσος Μανουσάκης, είπε στη συνέντευξη του ότι:
-«Η διασύνδεση Κρήτης – Πελοποννήσου είναι ήδη υπό κατασκευή και θα ολοκληρωθεί σε λιγότερο από έναν χρόνο. Η διασύνδεση Αττικής – Κρήτης βρίσκεται κοντά στην ολοκλήρωση της διαγωνιστικής διαδικασίας, με στόχο τον Φεβρουάριο να υπογραφούν οι συμβάσεις. Ο ορίζοντας για την υλοποίηση του εμβληματικού αυτού έργου από την Αριάδνη Interconnection, θυγατρική του ΑΔΜΗΕ, είναι το 2023. Ήδη από το τέλος του 2020, η Κρήτη δεν θα βρίσκεται στο «κόκκινο» από πλευράς ενεργειακής επάρκειας, ενώ το 2023 θα είναι πλήρως διασυνδεδεμένη. Με διπλό όφελος: Δεν θα λειτουργούν εργοστάσια που καίνε πετρέλαιο και το κόστος ρεύματος για όλους τους καταναλωτές θα είναι σημαντικά χαμηλότερο».
Περιφερειακό Συμβούλιο
Σημειώνεται εξάλλου ότι την περασμένη Πέμπτη 19 Δεκεμβρίου το Περιφερειακό Συμβούλιο Κρήτης αποδέχτηκε ψήφισμα του Δήμου Μαλεβιζίου το οποίο δεν αποδέχεται τη χωροθέτηση στη Δαμάστα του σταθμού μετατροπής.
Σύμφωνα με δημοσίευμα του Χ. Κολώνα στα «Νέα» η απόφαση του οργάνου της Περιφέρειας της Κρήτης να υιοθετήσει το ψήφισμα του δημοτικού συμβουλίου Μαλεβιζίου που αντιτάσσεται στην κατασκευή του έργου συνοδεύτηκε από τις δηλώσεις του περιφερειάρχη Σταύρου Αρναουτάκη, ο οποίος ναι μεν τάχθηκε υπέρ των ηλεκτρικών διασυνδέσεων της Κρήτης (είναι σε εξέλιξη το έργο της «μικρής» διασύνδεσης με την Πελοπόννησο), ωστόσο ήγειρε θέμα ανταποδοτικών για τα έργα που προγραμματίζονται στον Νομό Ηρακλείου.
Διαγωνισμός
Η θυγατρική του ΑΔΜΗΕ, Αριάδνη Interconnection, έχει σε εξέλιξη τον διαγωνισμό ύψους 380 εκατ. ευρώ για την κατασκευή δύο σταθμών μετατροπής και ενός υποσταθμού για την ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης με την Αττική. Οι δύο σταθμοί θα κατασκευαστούν ο ένας στο ΚΥΤ Κουμουνδούρου της Αττικής και ο δεύτερος στη Δαμάστα Ηρακλείου. Ο υποσταθμός προβλέπεται να κατασκευαστεί στην Κορακιά Ηρακλείου.
Ήδη στον διαγωνισμό αυτόν έχουν υποβάλει προσφορές οι ενώσεις εταιρειών ΤΕΡΝΑ – SIEMENS και Mytilineos – General Electric – Nari. Η Αριάδνη βρίσκεται σε φάση αξιολόγησης των τεχνικών τους προσφορών, έχοντας δεσμευτεί για την ολοκλήρωσή της στο τέλος του χρόνου, ώστε αρχές του 2020 να υποβληθούν οι οικονομικές προσφορές.
Το έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης της Κρήτης με την Αττική έχει τοποθετηθεί χρονικά για την ολοκλήρωσή του το 2023, ενώ για το άλλο μεγάλο κομμάτι του διαγωνισμού της τάξης των 615 εκατ. ευρώ, που αφορά τα καλώδια και τους σταθμούς ηλεκτροδίων, έχουν αναδειχθεί οι ανάδοχοι των διαγωνισμών. Είναι οι εταιρείες Ελληνικά Καλώδια – ΝΚΤ, Prysmian και Nexans. Η χρηματοδότηση των έργων για τη διπλή ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης με την Αττική θα γίνει κατά ένα μέρος και από το ΕΣΠΑ.
Σχετικά Άρθρα
- ΑΔΜΗΕ: νέα έργα μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας
- ΑΔΜΗΕ: όφελος έως 8,5 δις ευρώ, από την ηλεκτρική διασύνδεση των νησιών
- Προχωρά ο διαγωνισμός για διασύνδεση Δωδεκανήσων και ΒΑ Αιγαίου
- Επενδύσεις 5,7 δισ. ευρώ στο δεκαετές πρόγραμμα του ΑΔΜΗΕ
- Σύμβαση ηλεκτρικών διασυνδέσεων Λαύριο-Σέριφος και Σέριφος-Μήλος
- Αίγυπτος, Τουρκία στο νέο δεκαετές πρόγραμμα του ΑΔΜΗΕ
Χωρίς φρένο οι αυξήσεις τιμών οικοδομικών υλικών
Ειδήσεις Δεκ 24, 2024
ΑΔΜΗΕ: ανανέωση θητείας Μανουσάκη έως το 2028
ecoinsider Δεκ 24, 2024