Ευρωπαϊκή συμφωνία: αυξάνονται οι γυναίκες εργαζόμενοι στο σιδηρόδρομο
ΕιδήσειςΕπιχειρήσειςΈργαΕυρωπαϊκή ΈνωσηΜεταφορέςΟικονομίαΥποδομέςΧρήμα 6 Ιουλίου 2021 ecotypos
Της Ντίνας Καράτζιου/
Η Ευρωπαϊκή Σιδηροδρομική κοινότητα με νέα συμφωνία, βάζει τη γυναίκα στο προσκήνιο των εργασιακών εξελίξεων δημιουργώντας νέες προϋποθέσεις προσέλκυσης γυναικών στο σιδηροδρομικό τομέα, σε όλα τα πόστα, αλλά και σε θέσεις ευθύνης, με εγγυήσεις για ισότιμη μεταχείριση αποδοχών και επαγγελματικής εξέλιξης. Η συμφωνία αναμένεται να δημιουργήσει ευνοϊκές συνθήκες και για τη χώρας μας, όπου η επαγγελματική παρουσία των γυναικών στον ελληνικό Σιδηρόδρομο, είναι αναιμική.
Αντιπροσωπεύοντας μόλις το 21% του εργατικού σιδηροδρομικού δυναμικού, οι γυναίκες έχουν ισχνή επαγγελματική παρουσία στο συγκεκριμένο επαγγελματικό τομέα, γεγονός, που η Ευρώπη κινεί τις διαδικασίες να αλλάξει, με τη συμφωνία που επιτεύχθηκε μεταξύ της Κοινότητα Ευρωπαϊκών Εταιρειών Σιδηροδρόμων και Υποδομών (CER) -Community of European Railway and Infrastructure Companies και την Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Εργαζομένων στις Μεταφορές (ETF) European Transport Workers’ Federation).
Επτά γύροι διαπραγματεύσεων
Οι δύο πλευρές, κατέληξαν σε μία δεσμευτική προσωρινή δεσμευτική συμφωνία, μετά από 7 γύρους εντατικών διαπραγματεύσεων που πραγματοποιήθηκαν το περασμένο δίμηνο Μαϊου –Ιουνίου, με στόχο την προώθηση και την αύξηση της απασχόλησης των γυναικών στο σιδηροδρομικό τομέα. Στον συμβολισμό της όλης εξέλιξης, ο οποίος σχολιάστηκε από τα εμπλεκόμενα μέρη, καταγράφεται, ότι η συμφωνία για την ισχυροποίηση της επαγγελματικής θέσης των γυναικών στο σιδηρόδρομο, επιτεύχθηκε κατά τη διάρκεια του Ευρωπαϊκού Έτους Σιδηροδρόμων.
Τα στοιχεία στη χώρα μας
Σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία, η χώρα μας, δεν αποτελεί εξαίρεση στον κανόνα, όπου οι επαγγελματικές θέσεις που καταλαμβάνουν οι γυναίκες, είναι απειροελάχιστες και δη όσον αφορά στις θέσεις των μηχανοδηγών, που παραδοσιακά ανδροκρατούνται. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι στους 16 μηχανοδηγούς της ΣΤΑΣΥ δεν υπάρχει καμία γυναίκα όπως επίσης και στις εταιρείες Rail Cargo Logistics Goldair και Piraeus Europe Asia Rail Logistics (PEARL). Εξαίρεση αποτελεί η ΤΡΑΙΝΟΣΕ στην οποία εργάζονται οκτώ γυναίκες μηχανοδηγοί, ποσοστό και πάλι ιδιαίτερα χαμηλό επί του συνόλου των εργαζομένων στο συγκεκριμένο τομέα.
Γυναίκα στο τιμόνι της ΡΑΣ
Με αφορμή την επίτευξη της παρούσας συμφωνίας, το «Ecopress» ζήτησε από την πρόεδρο της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων κ. Ιωάννα Τσιαπαρίκου να σχολιάσει τις ευρωπαϊκές εξελίξεις που αφορούν την περαιτέρω επαγγελματική διείσδυση των γυναικών στον ευρωπαϊκό σιδηροδρομικό τομέα: «Αναμφίβολα πρόκειται για μία εξαιρετικά θετική εξέλιξη, η οποία δημιουργεί υψηλές προσδοκίες. Δεν είναι τυχαίο, ότι η πρωτοβουλία ξεκινάει και ολοκληρώνεται στην Ευρώπη, όπου η ισότητα των δύο φύλων βρίσκεται στον πυρήνα του ευρωπαϊκού πυλώνα κοινωνικών δικαιωµάτων, στόχος του οποίου είναι η ίση µεταχείριση και οι ίσες ευκαιρίες µεταξύ γυναικών και ανδρών σε όλους τους τοµείς, περιλαµβανοµένων της συµµετοχής στην αγορά εργασίας, των όρων απασχόλησης και της εξέλιξης της σταδιοδροµίας. Θέλω να ελπίζω, ότι η προσωρινή συμφωνία μεταξύ των δύο πλευρών και ακολούθως η επίσημη διατύπωση που θα πραγματοποιηθεί το προσεχές διάστημα, δημιουργεί ελπίδες ότι θα «κλείσει η ψαλίδα» στον Ευρωπαϊκό Σιδηρόδρομο, αντανακλώντας οφέλη και για τη χώρα μας, για ίσες ευκαιρίες επαγγελματικής σταδιοδρομίας στην ελληνική σιδηροδρομική αγορά, η οποία αναπτύσσεται συνεχώς, δημιουργώντας δυναμική για νέες θέσεις εργασίας», τόνισε.
Μετά από 15 χρόνια
Σύμφωνα με τις ανακοινώσεις που έχουν πραγματοποιήσει οι δύο φορείς, η τελική διατύπωση της συμφωνίας, η οποία στη συνέχεια πρέπει να εγκριθεί από τα αντίστοιχα διοικητικά όργανα θα πραγματοποιηθεί το Φθινόπωρο. Σημειώνεται, ότι πρώτη αυτή προσωρινή συμφωνία αποτελεί ορόσημο για το πεδίο των εργασιακών δικαιωμάτων στο σιδηροδρομικό τομέα, καθώς η τελευταία δεσμευτική συμφωνία στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού κοινωνικού διαλόγου στον τομέα των σιδηροδρόμων ελήφθη πριν από 15 χρόνια, και αφορούσε τις συνθήκες εργασίας των μετακινούμενων εργαζομένων που ασχολούνται με διασυνοριακές διαλειτουργικές υπηρεσίες.
«Να αυξήσουμε το ποσοστό των γυναικών »
Ο Πρόεδρος της CER και Διευθύνων Σύμβουλος της ΟBB Holding-AG κ. Andreas Matthä με αφορμή την επίτευξη της συμφωνίας ανέφερε, ότι «Στόχος μου είναι ως Πρόεδρος της CER και Διευθύνων Σύμβουλος της ΟBB να επιτύχω μεγαλύτερη πιο ισόρροπο σιδηροδρομικό τομέα όσον αφορά στην ισότιμη συμμετοχή των φύλων σ΄αυτό. Ένα σημαντικό βήμα έχει γίνει. Οι κοινωνικοί εταίροι συμφώνησαν να αυξήσουν το ποσοστό των γυναικών στον ευρωπαϊκό σιδηροδρομικό τομέα. Θεωρώ ιδιαίτερα θετικό το γεγονός ότι αυτό το εξαιρετικό αποτέλεσμα θα μπορέσει να επιτευχθεί κατά το Ευρωπαϊκό Έτος Σιδηροδρόμων. Η δέσμευση για την ύπαρξη πολυμορφίας είναι επίσης σταθερά αξία και πρακτική για την ΟBB, γεγονός που μας βοήθησε να αυξήσουμε το ποσοστό των γυναικών που ολοκληρώνουν την κατάρτιση τους, σε πάνω από 20%
Η συμφωνία θα γράψει ιστορία
Ο Πρόεδρος του Τομεακού Κοινωνικού Διαλόγου της ΕΕ για τους Σιδηροδρόμους, κ. Matthias Rohrmann, ανέφερε, για την επίτευξη της συμφωνίας: «Ως κοινωνικοί εταίροι, η CER και το ETF έχουν γράψει ιστορία αυτές τις μέρες για τον σιδηροδρομικό τομέα, για τους συναδέλφους μας, για περισσότερες γυναίκες στον σιδηρόδρομο! Μετά από σχεδόν 3 χρόνια και τώρα 3 ημέρες εντατικών διαπραγματεύσεων και πολυάριθμων εικονικών συναντήσεων, δημιουργήσαμε κάτι ιδιαίτερο με τη συμφωνία. Ένα μεγάλο ευχαριστώ στα μέλη της διαπραγματευτικής αντιπροσωπείας και των δύο πλευρών! Στο Ευρωπαϊκό Έτος Σιδηροδρόμων 2021, αυτό είναι ένα θετικό και σημαντικό μήνυμα προς όλους τους συναδέλφους στον τομέα μας»
Μακρύ ταξίδι
Ο πρόεδρος του ομίλου CER HRD, κ. Yves Baden,δήλωσε:«Η επίτευξη συμφωνίας κατά τη διάρκεια του Ευρωπαϊκού Έτους Σιδηροδρόμων είναι μια μεγάλη επιτυχία, δείχνοντας πόσο αφοσιωμένοι είμαστε στην προώθηση του στόχου που αφορά τη διείσδυση περισσότερων γυναικών στο σιδηροδρομικό τομέα. Ήταν ένα μακρύ ταξίδι, με εποικοδομητικές ανταλλαγές απόψεων και πιστεύουμε ότι θα οδηγήσει σε απτά αποτελέσματα. Θα ήθελα να ευχαριστήσω όλους όσους συμμετείχαν στη διαδικασία για τη σκληρή δουλειά και την αφοσίωσή τους».
Συμφωνία ορόσημο
Ο αντιπρόεδρος του τομεακού κοινωνικού διαλόγου της ΕΕ για τους σιδηροδρόμους, κ. Giorgio Tuti, δήλωσε:«Η συμφωνία αυτή αποτελεί ορόσημο, διότι οι ευρωπαίοι κοινωνικοί εταίροι στον τομέα των σιδηροδρόμων δίνουν ένα σαφές μήνυμα, ότι κατανοούν τις παρούσες προκλήσεις και θέλουν να αλλάξουν, καθιστώντας το σιδηροδρομικό τομέα ένα επαγγελματικό πεδίο κατάλληλο για τις γυναίκες που θέλουν να εργαστούν. Χωρίς γυναίκες, ο τομέας των σιδηροδρόμων δεν έχει μέλλον. Αυτή είναι η σημαντικότερη συμβολή των κοινωνικών εταίρων των σιδηροδρόμων στο Ευρωπαϊκό Έτος Σιδηροδρόμων. Και έχουμε δείξει ότι έχουμε την ικανότητα να διαπραγματευόμαστε σε ευρωπαϊκό επίπεδο και να επιτυγχάνουμε πραγματικές αλλαγές».
Τέλος στην ανδροκρατούμενη κουλτούρα
Η αναπληρώτρια γενική γραμματέας του ETF, κ. Sabine Trier, ανέφερε:«Αυτή η συμφωνία έχει τη δυνατότητα να βάλει οριστικό τέλος στην ανδροκρατούμενη κουλτούρα που κυριαρχεί στον χώρο εργασίας του τομέα των σιδηροδρόμων. Οι ευρωπαίοι εργοδότες σιδηροδρόμων αναγνωρίζουν ότι η ισότητα των φύλων στις εταιρείες τους ωφελεί όλους. Επόμενα βήματα: έγκριση και ταχεία εφαρμογή. Οι γυναίκες εργαζόμενοι στους σιδηροδρόμους έχουν υψηλές προσδοκίες».
Σχετικά Άρθρα
- ΣΤΑΣΥ: η συγκοινωνία είναι γένους θηλυκού
- Women TechEU: στήριξη στη γυναικεία επιχειρηματικότητα
- Γυάλινη Οροφή: η έμφυλη ανισότητα στην εργασία
- ΕΕ: συμφωνία αλλαγής του κανονισμού για τα δομικά προϊόντα
- Women TechEU: 10 εκατ. ευρώ-στήριξη στη νεοφυή επιχειρηματικότητα
- Καμπάνια για συμμετοχή γυναικών στα τεχνικά επαγγέλματα