Αλλάζει ο σχεδιασμός σιδηροδρομικής σύνδεσης Ελλάδας- Αλβανίας
ΕιδήσειςΈργαΕυρωπαϊκή ΈνωσηΜεταφορέςΟικονομίαΥποδομές 16 Σεπτεμβρίου 2021 Αργύρης
«Για τη σιδηροδρομική σύνδεση Ελλάδας – Αλβανίας φαίνεται ότι εγκαταλείπεται ο σχεδιασμός χρόνων η εν λόγω σύνδεση να επιτευχθεί μέσω της γραμμής «Φλώρινα – Κρυσταλλοπηγή – Πόγραδετς» και στη θέση του προκρίνεται η γραμμή «Καλαμπάκα – Κοζάνη», έργο που σίγουρα θα αντιμετωπίσει μεγάλα προβλήματα υλοποίησης, αν υλοποιηθεί ποτέ».
Αυτά αναφέρει σε δήλωση της η Πέτη Πέρκα, Βουλευτής Φλώρινας και Αν. Τομεάρχη Περιβάλλοντος & Ενέργειας του ΣΥΡΙΟΖΑ- ΠΣ, σχετικά με την πολιτική της κυβέρνησης για το σιδηρόδρομο στη Δυτική Μακεδονία, σημειώνοντας ότι:
-«Θα ήταν πραγματικά ευχάριστη έκπληξη, ο νέος Υφυπουργός Μεταφορών Μιχάλης Παπαδόπουλος, να μη θυσιάσει έργα ενός ολοκληρωμένου και ευρύτερου σχεδιασμού στο βωμό της όποιας εντοπιότητας και να μη στερήσει από την περιοχή και την τοπική κοινωνία υποδομές που θα ενδυναμώσουν το δίκτυο μεταφορών, για χάρη ενός έργου που πιθανότατα δε θα ξεκινήσει καν».
«Ξηλώνουν τα σιδηροδρομικά έργα της Φλώρινας»
Αναλυτικά στη δήλωση της η Πέτη Πέρκα αναφέρει τα ακόλουθα: «Δεν έχουν τέλος οι παλινωδίες και οι άστοχες πολιτικές της κυβέρνησης για το σιδηρόδρομο στη Δυτική Μακεδονία. Εδώ κι ένα χρόνο μεθοδεύεται ένα σχέδιο ζοφερό που ουσιαστικά βάζει στο περιθώριο την περιοχή, «βγάζοντάς την από το χάρτη» των συνδέσεων.
Ήδη από τον προηγούμενο Νοέμβριο κρούω τον κώδωνα του κινδύνου σχετικά με τις αλλαγές που προγραμματίζονται από τη ΝΔ και τον ΟΣΕ για τη σιδηροδρομική σύνδεση Ελλάδας – Αλβανίας. Συγκεκριμένα, φαίνεται ότι εγκαταλείπεται ο σχεδιασμός χρόνων η εν λόγω σύνδεση να επιτευχθεί μέσω της γραμμής «Φλώρινα – Κρυσταλλοπηγή – Πόγραδετς» και στη θέση του προκρίνεται η γραμμή «Καλαμπάκα – Κοζάνη», έργο που σίγουρα θα αντιμετωπίσει μεγάλα προβλήματα υλοποίησης, αν υλοποιηθεί ποτέ.
Τα τελευταία δημοσιεύματα αναφέρουν ότι προχωρά η ωρίμανση του παραπάνω έργου. Τι κι αν αυτό, ως τμήμα του εκτεταμένου δικτύου στα Διευρωπαϊκά Δίκτυα Μεταφορών (ΔΔΜ), έχει όριο ολοκλήρωσης το 2050. Τι κι αν όλοι γνωρίζουμε ότι έχει ελάχιστες πιθανότητες ευρωπαϊκής χρηματοδότησης, αφού το κόστος του συνολικού έργου ‘Κοζάνη – Καλαμπάκα – Ηγουμενίτσα’ ξεπερνά τα 6 δισ. ευρώ και αφού δεν εντάχθηκε το 2013 στους ευρωπαϊκούς άξονες προτεραιότητας. Τι κι αν ‘δυναμιτίζεται’ η υλοποίηση του ‘Φλώρινα – Κρυσταλλοπηγή – Πόγραδετς’, έργο του κεντρικού δικτύου των ΔΔΜ, ώριμο, με εξασφαλισμένη ευρωπαϊκή χρηματοδότηση σε ποσοστό 100% για τις πρώτες μελέτες.
Με βάση λοιπόν δημοσιεύματα, φρόντισαν «να εξασφαλίσουν χρηματοδότηση από το CEF II για τις πρώτες μελέτες» ή για να είμαστε ακριβείς, φρόντισαν να εξασφαλίσουν τα πρώτα ‘δωράκια’ σε μελετητές. Χωρίς δηλαδή η ΝΔ να λογαριάζει τα πρόστιμα και τις απεντάξεις έργων που έχει πληρώσει κατά καιρούς η χώρα, μας γυρίζει πίσω στις εποχές των αέναων μελετών, που στοιβάζονται στα συρτάρια κάποιου Υπουργείου ή Οργανισμού. Ποια συμφέροντα εξυπηρετούνται αλήθεια;
Μακάρι να μπορούσαν να προωθηθούν όσο το δυνατόν περισσότερα σιδηροδρομικά έργα, φυσικά πάντα στο πλαίσιο ενός στρατηγικού σχεδιασμού. Δεδομένου όμως ότι η χρηματοδότηση είναι πεπερασμένη, όλοι καταλαβαίνουμε ότι δεν είναι δυνατόν να χρηματοδοτηθούν δύο ανταγωνιστικά έργα. Εκ του πονηρού λοιπόν και προκειμένου να προωθηθεί το ‘Κοζάνη-Καλαμπάκα’, το οποίο δεν εντάχθηκε ποτέ στο κεντρικό δίκτυο ως έργο προτεραιότητας, ‘’κλέβουν’’ τη σύνδεση Κρυσταλλοπηγή-Πόγραδετς από το έργο που έχει προκριθεί στο κεντρικό Διευρωπαϊκό Δίκτυο, την ‘κολλάνε’ στο έργο Κοζάνη-Καλαμπάκα και μάλιστα με δεύτερη λαθροχειρία… αφού δεν πρόκειται για την Κρυσταλλοπηγή αλλά για την Ιεροπηγή της ΠΕ Καστοριάς. Ποιον νομίζουν ότι θα κοροϊδέψουν;
Η κυβέρνηση αντί να σχεδιάζει έργα που απαντούν σε ανάγκες, στον ευρωπαϊκό σχεδιασμό και σε διακρατικες συμφωνίες, «ρισκάρει» την υλοποίηση του έργου «Φλώρινα – Κρυσταλλοπηγή – Πόγραδετς», αδιαφορώντας για το ότι από την Π.Ε. Φλώρινας διέρχεται η μόνη υφιστάμενη ενεργή σιδηροδρομική γραμμή και ότι η Φλώρινα είναι η μόνη πόλη στην περιοχή με τέσσερις πύλες εισόδου και προκρίνει μια άλλη χάραξη, η οποία έρχεται σε ευθεία σύγκρουση με τους ευρωπαϊκούς κανονισμούς, αλλά και με την πάγια ελληνική πολιτική μεταφορών των τελευταίων 30 χρόνων, με βάση την οποία το λιμάνι της Θεσσαλονίκης προβλέπεται ως δυνητικό κέντρο της βαλκανικής ενδοχώρας. Άραγε τι έχει να πει γι’ αυτό ο λιμένας Θεσσαλονίκης, ο Δήμος Θεσσαλονίκης και η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας;
Η κυβέρνηση, αλλά και η Περιφερειακή αρχή αγνοούν τη μέχρι σήμερα πρόοδο στα έργα και μας φέρνουν πάλι στο σημείο μηδέν. Παραβιάζουν όμως και την έννοια της περιφερειακότητας, σύμφωνα με την οποία η ανάπτυξη πρέπει να διαχέεται. Δεν μπορεί να παρακάμπτεται από τον εγκεκριμένο σχεδιασμό και από τα μεγάλα έργα της Περιφέρειας μια περιοχή που αντιμετωπίζει βίαιη απολιγνιτοποίηση, όπως είναι η Π.Ε. Φλώρινας.
Θα ήταν πραγματικά ευχάριστη έκπληξη, ο νέος Υφυπουργός Μεταφορών να μη θυσιάσει έργα ενός ολοκληρωμένου και ευρύτερου σχεδιασμού στο βωμό της όποιας εντοπιότητας και να μη στερήσει από την περιοχή και την τοπική κοινωνία υποδομές που θα ενδυναμώσουν το δίκτυο μεταφορών, για χάρη ενός έργου που πιθανότατα δε θα ξεκινήσει καν.
Η μάχη αυτή μπορεί να κερδηθεί μόνο αν συστρατευθούν όλοι οι φορείς της περιοχής που πιστεύουν στη δίκαιη ανάπτυξη, αν αντιταχθούν απέναντι στην κατασπατάληση δημόσιου χρήματος και υποστηρίξουν το δίκαιο αίτημα της Π.Ε. Φλώρινας για την ολοκλήρωση των σιδηροδρομικών συνδέσεων που εδώ και δεκαετίες υποστηρίζει. Σε αυτό το πλαίσιο, εγώ θα συνεχίσω να αγωνίζομαι και να διεκδικώ για τον τόπο μου και τους ανθρώπους του. Εδώ κρινόμαστε όλοι».
Σχετικά Άρθρα
- Ξεκινούν οι μελέτες για σιδηροδρομική σύνδεση Ελλάδας-Αλβανίας
- Υποδομών: πότε θα ολοκληρωθεί η σιδηροδρομική σύνδεση του 6ου προβλήτα ΟΛΘ
- ΕΡΓΟΣΕ: στη Β φάση ο διαγωνισμός για 6ο προβλήτα ΟΛΘ-δυτικό προαστιακό
- Σύμβαση για την κατασκευή της σήραγγας της Κλεισούρας
- Σιδηρόδρομος: πως θα φτάσει το τρένο στο λιμάνι της Πάτρας
- ΕΡΓΟΣΕ: παράταση διαγωνισμών για τα σιδηροδρομικά έργα των 4 δις