ecopress
Του Νίκου Ηλιάδη* Απόβαση Αμερικανικών πανεπιστημίων στην Ελλάδα. Και μάλιστα πανεπιστημίων υψηλών προδιαγραφών όπως: California state university, Carnegie Mellon University , Columbia University, George... Αμερικανικά Πανεπιστήμια στην Ελλάδα

Του Νίκου Ηλιάδη*

Απόβαση Αμερικανικών πανεπιστημίων στην Ελλάδα. Και μάλιστα πανεπιστημίων υψηλών προδιαγραφών όπως: California state university, Carnegie Mellon University , Columbia University, George Mason University, Harvard University ,Indiana University, John Hopkins University , Joliet Junior University , Lehigh University, Michigan State University, Ohio Northern Universityη , Princeton University, Rogar William University , Rutgers University ,Stocton University ,Tufts University , University of Alabama , University of California Berkley , University of Cincinnati, University of Delaware , Universityof Illinois at Urbana-Champaign, University of Kentucky, University of South Alabama , University of Southern California.

Η απόβαση αυτή δημιουργεί ελπίδες ανάκαμψης / ανάπτυξης της πανεπιστημιακής εκπαίδευσης στη χώρα μας με προοπτική την συνεισφορά της στην οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη της χώρας, λόγω του υψηλού ποιοτικού επιπέδου των αμερικανικών αυτών ιδρυμάτων .

Σε πρόσφατη αξιολόγηση αξιόπιστου οργανισμού αξιολόγησης ιδρυμάτων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης Times Higher Education για το έτος 2021 , τα ελληνικά ιδρύματα αξιολογούνται περίπου ως ανάλογα ιδρυμάτων που παλαιότερα τουλάχιστον δεν θα αντιμετωπίζονταν με ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Δείτε στο σύνδεσμο: timeshighereducation.com,

Για παράδειγμα το Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών εμφανίζεται στην ομάδα 401-500. Το Αριστοτέλειο Θεσσαλονίκης εμφανίζεται στην ομάδα (601-800). Το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο (ΕΜΠ), εμφανίζεται στην ομάδα ( 601-800) . Μέχρι τη σειρά 200 τα πανεπιστήμια εμφανίζονται ένα- ένα στη σειρά αξιολόγησης , μετά κατατάσσονται σε ομάδες. Για σύγκριση ενδεικτικά: Τα παρακάτω πανεπιστήμια στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα , κατατάσσονται το United Arab Emirates University στην ομάδα (301-350) www.uaeu.ac.ae/en , το Khalifa University στην ομάδα (351-400) www.kustar.ac.ae , το πανεπιστήμιο της Ιορδανίας Al-Balqa Applied University στην ομάδα (601-800) www.bau.edu.jo , το πανεπιστήμιο της Νιγηρίας University of Ibadan στην ομάδα (401-500) https://www.ui.edu.ng, το πανεπιστήμιο της Κένια of Malta στην ομάδα ( 601-800) https://www.um.edu.mt ,το πανεπιστήμιο στο Πακιστάν Abdul Wali Khan University Mardan στην ομάδα (501-600) https://awkum.edu.pk,κλπ.

Οι συνεργασίες ελληνικών ΑΕΙ με Αμερικανικά για 1-2 εξάμηνα δεν θα έχουν ως αποτέλεσμα να αποκτούν οι Έλληνες φοιτητές πτυχία από τα Αμερικανικά πανεπιστήμια σαν αποτέλεσμα αυτών των συνεργασιών όπως δόθηκε αρχικά η εντύπωση.

Τα πτυχία που θα ακολουθούν την ολοκλήρωση των σπουδών , να δίνονται από τα ελληνικά πανεπιστήμια για τους Έλληνες και τα αμερικανικά για τους Αμερικανούς. Θα είναι ενδιαφέρον να αναδειχθεί συγκεκριμένα το είδος των συνεργασιών που θα γίνουν μεταξύ ελληνικών και αμερικανικών ιδρυμάτων.

Παρ’ όλ’ αυτά , το άνοιγμα των ελληνικών ιδρυμάτων σε ερεθίσματα από σύγχρονες εκπαιδευτικές πρακτικές που εφαρμόζονται σε ιδρύματα υψηλού επιπέδου , όπως τα παγκοσμίου κύρους αυτά αμερικανικά ιδρύματα , ελπίζεται να δημιουργήσει πιέσεις για εκσυγχρονισμό και ανάπτυξη και στη χώρα μας . Ο ορθολογικός ανταγωνισμός με κανόνες και δοκιμασμένα κριτήρια ως μη αμφισβητούμενη αξία , είναι διάχυτος σε κάθε εκπαιδευτική δραστηριότητα στα αμερικανικά ιδρύματα , κάτι που δεν χαρακτηρίζει ιδιαίτερα και γενικότερα το κρατιστικό εκπαιδευτικό σύστημα στη χώρα μας.

Αποτελεσματική θα ήταν και η εγκατάσταση παραρτημάτων των πανεπιστημίων στη χώρα μας που θα πρόσφεραν πλήρες πρόγραμμα σπουδών, και θα δημιουργούσαν ανταγωνισμό με τα εγχώρια πανεπιστήμια. Παράδειγμα το πανεπιστήμιο του Νότιγχαμ που λειτουργεί παράρτημα στην Κομμουνιστική Κίνα . Είναι ένα διεθνές πανεπιστήμιο που διδάσκει οικονομικά σύμφωνα με το Δυτικό οικονομικό σύστημα. Δείτε στο σύνδεσμο: nottingham.edu.cn

Το πανεπιστήμιο του Νότιγχαμ της Αγγλίας στην πόλη Ningbo στην Κίνα (Nottingham Ningbo China -UNNC )ήταν το πρώτο ξένο πανεπιστήμιο που άνοιξε τις πόρτες του στην Κίνα. Ιδρύθηκε το 2004, με την πλήρη έγκριση του κινεζικού Υπουργείου Παιδείας, διοικείται από το Πανεπιστήμιο του Νότιγχαμ σε συνεργασία με τον Εκπαιδευτικό Όμιλο Zhejiang Wanli, βασικό παράγοντα στον τομέα της εκπαίδευσης στην Κίνα. To Πανεπιστήμιο του Νόττιγχαμ έχει παράρτημα και στην Μαλαισία

Στη χώρα μας συντηρείται η απομόνωση στην αποκλειστικά Δημόσια τριτοβάθμια εκπαίδευση , με τον μονοπωλιακό κρατικό έλεγχο , ενώ ιδιωτικά πανεπιστήμια λειτουργούν στη γειτονική Βουλγαρία που φοιτά πλήθος Ελλήνων.

Γενικά στη χώρα μας προωθούνται τα ΙΕΚ , που απευθύνονται σε χαμηλού επιπέδου εκπαίδευση , ενώ η σύγχρονη αγορά εργασίας απαιτεί περίπου στα 2/3 θέσεις εργασίας πανεπιστημιακού επιπέδου ( ουσιαστικού όχι ψευδεπίγραφου που απλά μοιράζει τίτλους για αντιπαραγωγικό διορισμό ) για να είναι ανταγωνιστική, και οι υπόλοιπες θέσεις εργασίας να είναι υψηλού επιπέδου που να συνδυάζουν πρακτικές και νοητικές ικανότητες.

Στη σύγχρονη κοινωνία οι ανθρώπινοι πόροι είναι ο κυριότερος συντελεστής της οικονομικής ανάπτυξης, και πρέπει να αναπτυχθεί στο μεγαλύτερο δυνατό βαθμό , ουσιαστικά, ανάλογα με τις ικανότητες του καθενός .

Οι ΗΠΑ πρέπει να μεταδώσουν την τριτοβάθμια εκπαίδευση στον κόσμο

Σε διεθνή δημοσιεύματα και στις ΗΠΑ αναφέρονται απόψεις ότι τα πανεπιστήμια των ΗΠΑ θα πρέπει να καταβάλουν μεγαλύτερες προσπάθειες για να εξάγουν την τεχνογνωσία τους.

Για δεκαετίες, οι ΗΠΑ προσελκύουν εκατοντάδες χιλιάδες πολίτες της Ανατολικής Ασίας, της Μέσης Ανατολής, της Λατινικής Αμερικής και της Νότιας Ασίας στις πανεπιστημιουπόλεις τους κάθε χρόνο. Υποστηρίζεται ότι αν όλος ο κόσμος δεν μπορεί να έρθει στις ΗΠΑ για τριτοβάθμια εκπαίδευση, μπορεί να πάει η αμερικανική τριτοβάθμια εκπαίδευση σε όλο τον κόσμο.

-Γιατί να μην αυξηθεί η εξερχόμενη κινητικότητα των πανεπιστημίων των ΗΠΑ;

-Γιατί να μην παραδίνονται προγράμματα σπουδών, σύντομα μαθήματα, εκπαιδευτικές συνεδρίες διαχείρισης, σεμινάρια και ακαδημαϊκές συμβουλές στις χώρες διαμονής των φοιτητών;

Σύμφωνα με τα δημοσιεύματα , διάφορες ρυθμίσεις μπορούν να διευκολύνουν αυτήν την προσπάθεια. Μια ρύθμιση μπορεί να είναι η δημιουργία συνεργασίας με άλλο κολέγιο ή πανεπιστήμιο, όπως η συμμαχία του Πανεπιστημίου της Νέας Υόρκης με το China Normal University για την ίδρυση του NYU Shanghai. Μεταξύ των πλεονεκτημάτων είναι η ενίσχυση της ακαδημαϊκής ικανότητας, η κατανομή κινδύνων και η ευθυγράμμιση των αξιών.

Η δημιουργία συνεργασιών στο εξωτερικό μπορεί επίσης να προκαλέσει την υποστήριξη μιας ξένης κυβέρνησης, όπως το εγχείρημα του Carnegie Mellon με την κυβέρνηση της Ρουάντα για τη δημιουργία του CMU AFRICA .( Το πανεπιστήμιο Carnegie Mellon στην Αφρική ). Δείτε στο σύνδεσμο: africa.engineering.cmu.edu

Τα οφέλη από αυτό περιλαμβάνουν υλικοτεχνική βοήθεια, πρόσβαση σε κυβερνητικά δίκτυα και οικονομικές ενισχύσεις.

Το Πανεπιστήμιο Carnegie Mellon Africa είναι αφιερωμένο στην επέκταση της γνώσης στον τομέα των μηχανικών , επιδιώκει τον ψηφιακό μετασχηματισμό της Αφρικανικής ηπείρου με μια παγκόσμια εκπαίδευση , για την αντιμετώπιση διασταυρούμενων προκλήσεων, με την αξιοποίηση της δύναμης της τεχνολογίας για την ανάπτυξη τοπικών λύσεων.

Μια άλλη επιλογή είναι η συνεργασία με μια πολυεθνική εταιρεία, για τη δημιουργία πανεπιστημιουπόλεων όπως έγινε στη Σαγκάη και το Ντουμπάι. Αξιοποιώντας τους πόρους μιας πολυεθνικής επιχείρησης, ένα ακαδημαϊκό ίδρυμα μπορεί να ενισχύσει την επιχειρησιακή του ικανότητα να παρέχει εκπαιδευτικές υπηρεσίες στο εξωτερικό.

Ακόμη ένας άλλος δρόμος είναι τα προγράμματα εξ αποστάσεως εκπαίδευσης . Μπορούν να δημιουργήσουν διακρατικά φόρουμ για τη σύγκριση των ερευνητικών αποτελεσμάτων, τη συζήτηση των βέλτιστων διδακτικών πρακτικών και την ανταλλαγή τοπικών προοπτικών.

Οι προκλήσεις της «παγκοσμιοποίησης» είναι τρομακτικές. Σε ορισμένες χώρες, η υπεράσπιση της ακαδημαϊκής ελευθερίας απέναντι σε κατασταλτικά καθεστώτα είναι απαραίτητη. Υποστηρίζεται ωστόσο ότι αυτές οι προκλήσεις δεν είναι ανυπέρβλητες.

Η ζήτηση για τριτοβάθμια εκπαίδευση από τις ΗΠΑ παραμένει τεράστια.

Μια εικόνα για το μέγεθος της ζήτησης μπορεί να υπάρξει από τη συνολική αξία των συμβάσεων που υπέγραψαν κολέγια και πανεπιστήμια των ΗΠΑ σε μεγάλες αναδυόμενες αγορές sites.ed.gov για τα πάντα, από το σχεδιασμό, την ανάπτυξη και την παράδοση προγραμμάτων έως την πρόσληψη και την κατάρτιση σχολών. Μεταξύ 2010 και 2020, τα έσοδα από διεθνείς συμβάσεις ήταν 2,6 δισεκατομμύρια δολάρια (2,3 δισεκατομμύρια £) από το Κατάρ, 1,5 δισεκατομμύρια δολάρια από την Κίνα, 1,4 δισεκατομμύρια δολάρια από τη Σαουδική Αραβία, 365 εκατομμύρια δολάρια από την Ινδία και 112 εκατομμύρια δολάρια από τη Βραζιλία.

Οι κύριοι δικαιούχοι περιλαμβάνουν το Carnegie Mellon, με συνολική αξία συμβολαίου 1,7 δισεκατομμύρια δολάρια, το Πανεπιστήμιο Cornel (1,2 δισεκατομμύρια δολάρια), το Texas A&M University (465 εκατομμύρια δολάρια), το Πανεπιστήμιο του Κολοράντο στο Boulder (464 εκατομμύρια δολάρια) και το Ινστιτούτο Τεχνολογίας της Μασαχουσέτης (284 εκατομμύρια δολάρια), κ.ά

Η μεταφορά της αμερικανικής τριτοβάθμιας εκπαίδευσης σε όλο τον κόσμο δεν είναι μόνο η επίτευξη του χρηστικού στόχου της κάλυψης των οικονομικών αναγκών των αμερικανικών κολεγίων και πανεπιστημίων – ή η κάλυψη των εκπαιδευτικών αναγκών άλλων μελών της παγκόσμιας κοινότητας.

Σύμφωνα με τα δημοσιεύματα , μάλλον, πρόκειται επίσης για την ενίσχυση του κρίσιμου ρόλου που διαδραματίζει η Αμερική παγκοσμίως στη δημιουργία γνώσης, την πνευματική πρόοδο και την αναζήτηση της αλήθειας. Πρόκειται για τη βελτίωση της οικονομικής, κοινωνικής και πολιτικής ευημερίας των λιγότερο ανεπτυγμένων εθνών. Πρόκειται για τη διατήρηση της ζωτικότητας των φιλελεύθερων, δημοκρατικών ιδεωδών στο πλαίσιο ενός μεταβαλλόμενου εγχώριου τοπίου και μιας μεταβαλλόμενης παγκόσμιας τάξης.

Παγκόσμια εκπαιδευτικά κέντρα του Πανεπιστημίου Columbia

Ανακοινώθηκε η δρομολόγηση ίδρυσης εκπαιδευτικού κέντρου του πανεπιστημίου Columbia στην Αθήνα.

Όπως αναφέρεται στη σχετική ιστοσελίδα, δείτε εδώ

Τα Παγκόσμια Κέντρα στοχεύουν να δημιουργήσουν τις απαραίτητες γέφυρες για να επιτρέψουν συνεργασίες, ακαδημαϊκές συνεργασίες , έρευνα και εκπαιδευτικές εμπειρίες που υποστηρίζουν την κοινότητα της Κολούμπια και τους περιφερειακούς ενδιαφερόμενους φορείς καθώς αντιμετωπίζουν τις σημερινές περίπλοκες παγκόσμιες προκλήσεις.

Ήδη υπάρχουν κέντρα της μορφής αυτής του πανεπιστημίου Columbia σε εννέα (9) πόλεις σε αντίστοιχες χώρες στον κόσμο , τα παρακάτω :

Αμμάν, Πεκίνο, Κωνσταντινούπολη, Βομβάη, Ναϊρόμπι, Παρίσι, Ρίο, Σαντιάγο, Τύνιδα.

Τα Παγκόσμια Κέντρα λειτουργούν συλλογικά ως πλατφόρμα που συνδέει το Πανεπιστήμιο της Κολούμπια με συνεργάτες σε όλο τον κόσμο για την προώθηση της μάθησης πολλαπλών κατευθύνσεων, την καινοτόμο έρευνα και την ανταλλαγή γνώσεων. Μαζί επιδιώκουν να θέσουν νέα ερωτήματα, να προωθήσουν νέες μορφές διεθνούς συνεργασίας και να αναπτύξουν ουσιαστικές ακαδημαϊκές εμπειρίες.

Αυτά τα προγράμματα έδωσαν τη δυνατότητα στους φοιτητές του πανεπιστημίου Columbia να μελετήσουν μια ποικιλία θεμάτων και να ενισχύσουν την τοπική τους δέσμευση προς μια ολοκληρωμένη παγκόσμια εμπειρία.

Στα σχετικά με το κέντρο στην Κωνσταντινούπολη στην ιστοσελίδα globalcenters.columbia.edu

αναφέρεται ότι Διευθύντρια του κέντρου είναι η İpek Cem Taha Τουρκάλα επιχειρηματίας, δημοσιογράφος και ενεργό μέλος διοικητικών συμβουλίων κορυφαίων τουρκικών και διεθνών οργανισμών. Είναι η ιδρυτική διευθύντρια του Columbia Global Center της Κωνσταντινούπολης και συνεργάζεται με το κέντρο από την ίδρυσή του το 2011. Στόχος του Κέντρου είναι να δημιουργήσει συνεργατικά προγράμματα και έργα που συνδέουν το Πανεπιστήμιο Columbia με την Τουρκία και το Κέντρο της Κωνσταντινούπολης με τα άλλα οκτώ Παγκόσμια Κέντρα . Οι εντολές της İpek περιλαμβάνουν θέματα προγραμματισμού σχετικά με την εκπαίδευση, τη βιωσιμότητα, την ειρήνη ,την επίλυση συγκρούσεων, την ενδυνάμωση των γυναικών, την κοινωνική επιχειρηματικότητα και τη δημόσια υγεία, καθώς και η εργασία για την ιστορία, τον πολιτισμό και το μέλλον των πόλεων, και συγκεκριμένα της Κωνσταντινούπολης.

Στη μακροπρόθεσμη στρατηγική του Κέντρου είναι η διεύρυνση του προγραμματισμού που εμπλέκει τις κοντινές περιοχές της Μέσης Ανατολής, των Βαλκανίων, της Μαύρης Θάλασσας, του Καυκάσου και της Ανατολικής Μεσογείου.

Το Κέντρο διοργανώνει και φιλοξενεί ποικίλα συνέδρια, ομιλίες, εκθέσεις και εργαστήρια που αφορούν τους τομείς των τεχνών και του πολιτισμού στην Τουρκία και την περιοχή. Το Κέντρο της Κωνσταντινούπολης και το Γενικό Προξενείο της Ελλάδας στην Κωνσταντινούπολη φιλοξένησαν την έκθεση «Blue Voyagers: The Art of Romare Bearden and Bedri Rahmi Eyüboğlu» Οι μπλέ ταξιδευτές: Η τέχνη του Romare Bearden and Bedri Rahmi Eyüboğlu από τις 15 Απριλίου έως τις 17 Μαΐου 2015. Η έκθεση ήταν μέρος μιας σειράς προγραμμάτων διάρκειας ενός έτους, διαλέξεις και παραστάσεις εμπνευσμένες από την ερμηνεία του Αφροαμερικανού καλλιτέχνη Romare Bearden του κλασικού του Ομήρου, και του Bedri Rahmi Eyüboğlu, της οικογένειας Eyüboğlu της Τουρκίας.

Τα τελευταία χρόνια, η Ιπέκ Τζεμ Τάχα συνεργάστηκε με τον Γιώργο Παπανδρέου, πρώην Πρωθυπουργό της Ελλάδας, για τη δημιουργία του Βραβείου Ειρήνης Τζεμ / Παπανδρέου, το οποίο προορίζεται για άτομα και ιδρύματα που έχουν δραματική επίδραση στην ειρήνη. Το βραβείο είναι εμπνευσμένο από το έργο του πατέρα της, Υπουργού Εξωτερικών της Τουρκίας Ismail Cem, και του Γιώργου Παπανδρέου, οι οποίοι μαζί πρωτοστάτησαν στην προσέγγιση μεταξύ Τουρκίας και Ελλάδας ακριβώς πριν από την αλλαγή του αιώνα. Η εναρκτήρια τελετή απονομής πραγματοποιήθηκε στην Κωνσταντινούπολη τον Απρίλιο του 2016.

*Νίκος Ηλιάδης, Πολ/κός Μηχ/κός Ε.Μ.Π, M.Sc. (Structural Engineering, Concordia University Montreal Canada ), Ph.D (University of Maryland USA, – Technology and Vocational Education ), τ. Ειδ. Γραμματέας του ΥΠΕΠΘ, τ. εκπρόσωπος των Υπουργείων Παιδείας και Πολιτισμού στη Μόνιμη Ελληνική Αντιπροσωπεία στις Βρυξέλλες ( Μ.Ε.Α), τ. Διοικητής ΠΓΝ «ΑΤΤΙΚΟΝ, τ. μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της Ένωσης Παιδαγωγικών Ινστιτούτων της Ευρώπης (http://www.cidree.org/), τ. εκπρόσωπος της Κυβέρνησης στο Δ.Σ. του CEDEFOP (https://www.cedefop.europa.eu/ ) του Ευρωπαϊκού Κέντρου για την Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση, Επίτιμος Σύμβουλος του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου.

ΚΛΗΡΩΣΗ ΜΕ ΔΩΡΟ

Εγγραφείτε στο Newsletter και εξασφαλείστε την συμμετοχή σας