Ανακύκλωση: «Πληρώνω όσο πετάω» για δήμους και δημότες- Οι 7 αλλαγές, που φέρνει το νομοσχέδιο του ΥΠΕΝ
Αστικό περιβάλλονΑυτοδιοίκησηΟικονομίαΠολεοδομίαΦυσικοί πόροι 6 Οκτωβρίου 2017 Αργύρης
Του Αργύρη Δεμερτζή
Πρόστιμα για δήμους και δημότες – Κεντρικός στόχος η κυκλική οικονομία – Πολύ χαμηλές επιδόσεις στην ανακύκλωση – Στο 40% η εισφοροδιαφυγή
Το νομοσχέδιο του ΥΠΕΝ για την ανακύκλωση «στηρίζει και στηρίζεται στους δήμους», τόνισε ο αναπληρωτής ΥΠΕΝ Σωκράτης Φάμελλος την Πέμπτη 5 Οκτωβρίου 2017, στη συνέντευξη Τύπου, παρουσίασης, προς τους εκπροσώπους του Τύπου, του νέου σχεδίου νόμου για την ανακύκλωση, που μετά από περίπου δύο χρόνια προετοιμασίας και τρεις κύκλους διαβούλευσης κατατίθεται την Παρασκευή 6 Οκτωβρίου 2017 για ψήφιση στη Βουλή.
Το νομοσχέδιο, που φέρνει σημαντικές αλλαγές στην διαχείριση των απορριμμάτων, δίνει τη σκυτάλη στους δήμους να αναπτύξουν συστήματα στην περιοχή τους με δύο δυνατά κίνητρα:
- Το πρώτο είναι να αξιοποιήσουν την ήδη ψηφισμένη ρύθμιση, σε πρόσφατο νόμο του υπουργείου Εσωτερικών, που προβλέπει ότι οι δήμοι, μπορούν να εμπορεύονται τα υλικά που συγκεντρώνουν προς ανακύκλωση, άρα να αποκομίζουν πρόσθετα σημαντικά έσοδα για να ελαφρύνουν τους δημότες τους από το βάρος των δημοτικών τελών.
- Το δεύτερο δεδομένο είναι ότι εισάγονται με το νέο νομοσχέδιο του ΥΠΕΝ, προβλέψεις σύμφωνα με τις οποίες, οι χρεώσεις για την διαχείριση των σκουπιδιών, τόσο των δήμων από τους φορείς διαχείρισης των απορριμμάτων (ΦΟΣΔΑ κλπ) και σε επόμενο στάδιο, όσο και των δημοτών από τους δήμους θα γίνεται με βάση το βάρος των σκουπιδιών στη καθιερωμένη ευρωπαϊκή και διεθνή λογική «πληρώνω όσο πετάω».
Στόχο λοιπόν του νέου νομοσχεδίου αποτελεί η διαμόρφωση μιας νέας τιμολογιακής πολιτικής στη διαχείριση των απορριμμάτων, ώστε και τα δημοτικά τέλη να συνδεθούν αφενός μεν με την προώθηση της ανακύκλωσης από τους πολίτες, αφετέρου δε με τις ποσότητες των απορριμμάτων που παράγει ο κάθε δήμος. Έτσι οι πολίτες θα μπορούν με καθρέφτη το πορτοφόλι τους, να δουν την ανταποδοτικότητα της ανακύκλωσης και παράλληλα τα οικονομικά οφέλη της μείωσης του όγκου των σκουπιδιών που παράγουν, μέσω της μείωσης των δημοτικών τελών.
Όσον αφορά την στήριξη, που δίνεται στους δήμους ο κ Φάμελλος είπε ότι «η πρωτοβάθμια αυτοδιοίκηση στηρίζεται και αποκτά την ευθύνη και με τον τρόπο αυτό συμβάλει στην ενηλικίωση της τοπικής αυτοδιοίκησης», καθώς έχουν ήδη εξασφαλιστεί οι πόροι ύψους 1,1 δισ. ευρώ για την προώθηση των δράσεων και των υποδομών που απαιτούνται, ενώ το νομοσχέδιο προβλέπει μεγάλη ευελιξία σε σχέση με τις πρακτικές που θα ακολουθήσει ο κάθε δήμος.
Πρόστιμα για δήμους και δημότες
Παράλληλα με τα κίνητρα και τα έργα έρχονται και αντικίνητρα, με την μορφή προστίμων για τους δήμους και τους δημότες, που δεν θα ακολουθήσουν το ρεύμα της ανακύκλωσης.
Στους στόχος του νομοσχεδίου είναι «να αξιοποιούνται τα συστήματα ανακύκλωσης για τον σκοπό που δημιουργούνται, με χαμηλό κόστος και να λειτουργούν ενισχυμένα», είπε ο κ Φάμελλος ο οποίος όσον αφορά το ρόλο των δήμων σημείωσε ότι «τα τοπικά σχέδια διαχείρισης αποτελούν το ευαγγέλιο της ανακύκλωσης. Σε αυτή τη βάση προβλέπονται όλες οι συνεργασίες των δήμων με οποιαδήποτε δραστηριότητα, στη λογική του ο «ρυπαίνων πληρώνει» και με βασικό ζητούμενο τη μείωση της παραγωγής απορριμμάτων και την επαναχρησιμοποίηση. Όπως είπε ο κ. Φάμελλος, «ο πόρος της ανακύκλωσης είναι κοινωνικός πόρος και πρέπει να επιστρέφεται στην κοινωνία που τον έχει καταβάλει». Επιπλέον, στο εν λόγω νομοσχέδιο προβλέπονται τέλη και οικονομικά μέτρα για τη μείωση της πλαστικής σακούλας, ενώ ενισχύεται περαιτέρω ο ρόλος της ΤΑ σε σχέση με τους ελέγχους, αλλά και τις κυρωτικές διατάξεις. Μάλιστα, προβλέπονται πρόστιμα για πολίτες και παραγωγούς που θα ξεκινούν από 20 ευρώ και θα φθάνουν ακόμα και τα 500.
Είναι χαρακτηριστική η τοποθέτηση του κ Φάμελλου, για το συγκεκριμένο θέμα, για το οποίο είπε:
-«Όλη αυτή η συζήτηση δεν μπορεί να γίνει προφανώς έξω από την Αυτοδιοίκηση, αλλά θέλει κι ένα σύγχρονο Κανονισμό καθαριότητας, που να έχει και μια κατηγοριοποίηση προστίμων και μια διαδικασία επιβολής τους. Όπως και ποιοι πρέπει να υποβάλλουν τα πρόστιμα. Υπάρχουν Δήμοι που γνωρίζω που στους επόπτες καθαριότητας έχουν δώσει την εξουσιοδότηση θεσμικά να βεβαιώνουν πρόστιμα, όσον αφορά την παράβαση αυτή».
Ο ίδιος ανέφερε ένα παράδειγμα ως εξής: «έχουμε μια πόλη η οποία προσπαθεί να κάνει ανακύκλωση και ο παραγωγός ο οποίος έχει ένα κατάστημα εστίασης υγειονομικού ενδιαφέροντος και έχει μπροστά του κώδωνα για γυαλί, ρίχνει μέσα στον κώδωνα του γυαλιού και τρόφιμα ή δεν ρίχνει εκεί το γυαλί και το ρίχνει στον κάδο του σύμμεικτου. Δεν είναι δυνατό αυτός ο παραγωγός που ταυτόχρονα υποβαθμίζει την ποιότητα των αποβλήτων και των ροών όλων των υπολοίπων, γιατί το γυαλί που θα πάει μέσα στο τρόφιμο, μειώνει την απόδοση μιας ολόκληρης γειτονιάς. Δεν μπορεί να είναι αυτό ανεξέλεγκτο και να μην έχει ένα αντικίνητρο, έναν έλεγχο περιβάλλοντος».
-«Εμείς είμαστε υπέρ της λογικής να υπάρχουν κανόνες αλλά και ισότιμος έλεγχος στο περιβάλλον. Θα υπάρχει αυτό που λέμε ένας σύγχρονος Κανονισμός καθαριότητας που θα τον επεξεργαστούμε και ήδη έχουμε δουλέψει αλλά δεν μπορώ να το ανακοινώσω ακόμη με την Κεντρική Ένωση Δήμων και την ΕΕΤΑΑ την αντίστοιχη αναπτυξιακή εταιρεία Τοπικής Αυτοδιοίκησης για να έχουν τα εφόδια οι Δήμοι να έχουν σύγχρονα εργαλεία για την εφαρμογή αυτού του αρκετά δυναμικού και απαιτητικού καινούργιου τρόπου τιμολόγησης και χρέωσης διαχείρισης αποβλήτων», πρόσθεσε ο ίδιος.
Κεντρικός στόχος η κυκλική οικονομία
Μιλώντας για τη συνολική στρατηγική, που ακολουθεί στον τομέα της ανακύκλωσης, μέσω του νέου νομοσχεδίου ο αναπληρωτής υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Σωκράτης Φάμελλος είπε ότι είναι ότι κεντρικός στόχος είναι η χώρα να εκσυγχρονιστεί στον τομέα της κυκλικής οικονομίας, καθώς το νέο σχέδιο νόμου αποτελεί τροποποίηση του 2929/2001, και να επιτύχει τους ευρωπαϊκούς στόχους σε επίπεδο ανάκτησης, επαναχρησιμοποίησης και ανακύκλωσης, με ταυτόχρονη δημιουργία προστιθέμενης αξίας στο ΑΕΠ, αλλά και χιλιάδων νέων θέσεων εργασίας.
Έκανε λόγο για ένα «υπόδειγμα αλλαγής του οικονομικού και κοινωνικού μοντέλου στην Ελλάδα», με στόχο την παραγωγή πλούτου για τους πολίτες, την προστασία του περιβάλλοντος, αλλά και της κοινωνίας. Στόχο αποτελεί το «να υπάρχουν κανόνες για τη δημιουργία της υποχρεωτικότητας, να μειώσουμε την εισφοροδιαφυγή, και να καταπολεμήσουμε φαινόμενα διαφθοράς», επισήμανε.
Στο νομοσχέδιο προβλέπεται διευρυμένη ευθύνη του παραγωγού, ενώ ενισχύεται ο ρόλος της τοπικής αυτοδιοίκησης και της κοινωνίας των πολιτών. Όπως είπε ο κ. Φάμελλος, τίθενται πλέον οι όροι και το βασικό θεσμικό εργαλείο για την οργάνωση της ανακύκλωσης, ενώ προβλέπονται σημαντικά θέματα σε επίπεδο δήμων και συστημάτων.
Όπως ανέφερε «ήδη από το 2015 υπάρχει ένας νέος σχεδιασμός σε αντίθεση με τη λογική των μεγάλων έργων, καθώς αυτά θα υποθήκευαν τους δήμους για πολλά χρόνια και θα πολλαπλασίαζαν τα πρόστιμα». Ήδη έχουν καταρτιστεί δεκατρία περιφερειακά σχέδια, τα οποία έχουν εγκριθεί, ενώ για τα περισσότερα έχουν ήδη εξασφαλιστεί χρηματοδοτήσεις.
Στόχοι μέχρι το 2020 αποτελούν η ανάκτηση, η ανακύκλωση και η επαναχρησιμοποίηση σε τοπικό επίπεδο σε ποσοστό 50%, ενώ κρίνεται ως ιδιαίτερα σημαντικό το κομμάτι της διαλογής στην πηγή και η ανάκτηση του βιοαποδομήσιμου υλικού στον κάδο.
Πολύ χαμηλές επιδόσεις στην ανακύκλωση
Το νομοσχέδιο του ΥΠΕΝ, ύστερα από τρεις εκτεταμένους κύκλους διαβούλευσης, έρχεται να εναρμονίσει θεσμικά τη χώρα με τις ευρωπαϊκές πρακτικές, καθώς το 81% των απορριμμάτων που παράγεται εξακολουθεί να θάβεται, ενώ τα ποσοστά της ανάκτησης βρίσκονται στο 19% με ευρωπαϊκό μέσο όρο το 31%.
Κατά άτομο η ανακύκλωση στη χώρα μας βρίσκεται στα 15,8 κιλά το χρόνο ενώ στην ΕΕ ο αντίστοιχος μέσος όρος είναι τα 110. «Κάνουμε μία κοινωνική συμφωνία ανακύκλωσης στη χώρα σε όλα τα επίπεδα» ανέφερε ο κ. Φάμελλος κατά την παρουσίαση του νομοσχεδίου, ενώ ανακοίνωσε και την αναβάθμιση και ενίσχυση του ρόλου του ΕΟΑΝ, ο οποίος, παρά την υποστελέχωσή του, έχει θέσει ήδη σε λειτουργία το Ηλεκτρονικό Μητρώο Αποβλήτων (ΗΜΑ) καθώς και το Εθνικό Μητρώο Παραγωγών (ΕΜΠΑ).
Ο κ. Δημήτρης Πολιτόπουλος, πρόεδρος του ΕΟΑΝ (Ελληνικός Οργανισμός Ανακύκλωσης), έκανε λόγο για «ένα νομοσχέδιο με τεράστια συμμετοχή όλων των ενδιαφερομένων», ενώ έκανε γνωστό ότι ο Οργανισμός με τις νέες ευθύνες που του ανατίθενται στόχο θα έχει, μεταξύ άλλων, τη μείωση της εισφοροδιαφυγής από τους παραγωγούς, αφού θα επιβάλλει πρόστιμα, θα έχει τη δυνατότητα αναστολής συστημάτων σε περίπτωση που διαπιστωθούν μία σειρά παραβάσεων.
Στο 40% η εισφοροδιαφυγή
Όπως είπε ο κ. Πολιτόπουλος παρατηρείται 40% εισφοροδιαφυγή μόνο από τον κλάδο των συσκευασιών, στερώντας από τα κρατικά έσοδα περί τα 8 εκατ. ευρώ. Επίσης, σύμφωνα με τον κ. Πολιτόπουλο, ζητούμενο αποτελεί η συμμετοχή όλων των παραγωγών με ίσους όρους στην ανακύκλωση, ενώ άμεσα πρόκειται να πραγματοποιηθούν έλεγχοι σε συνεργασία και με το ΣΔΟΕ.
Όπως έγινε γνωστό, εντός του 2018 αναμένεται να έχουν τοποθετηθεί οι νέοι κάδοι για τη συλλογή, να έχουν δημιουργηθεί οι μονάδες ανάκτησης και τα πράσινα σημεία, καθώς οι πόροι της τάξης του 1,1 δισ. έχουν ήδη εξασφαλιστεί και αναμένεται να εγκριθούν εντός του 2017. Στόχος είναι ο πολίτης που πετάει λιγότερο, αλλά και να πληρώνει λιγότερο, ενώ από το 2018 θα εφαρμοστεί η τιμολόγηση ανά ΟΤΑ ανάλογα με τα ζυγολόγια.
Όπως ξεκαθάρισε ο κ. Φάμελλος, «θα στηρίξουμε τους ΟΤΑ και τις τοπικές κοινωνίες σε επίπεδο υποδομών». Όσον αφορά τα συστήματα, αυτά καθίστανται πλέον μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα με αποκλειστικά οργανωτικό ρόλο, με ασυμβίβαστο μεταξύ στελεχών, διαφανείς διαγωνιστικές διαδικασίες, υποχρέωση δημοσιοποίησης στοιχείων, ενώ θα συγκροτηθεί και εποπτικό όργανο από τους υπόχρεους παραγωγούς.
Επιπλέον, εξορθολογίζεται το διοικητικό κόστος, τίθεται όριο στο αποθεματικό τους, ενώ ενισχύεται και ο έλεγχός τους με βάση τα αποτελέσματα. Τέλος, δίνεται η δυνατότητα σε κάθε δήμο να δημιουργήσει το δικό του σύστημα. Κλείνοντας ο κ. Φάμελλος έκανε λόγο για συνολική αναβάθμιση των υπηρεσιών του δήμου προς τον πολίτη, με απόλυτη στήριξη της πολιτείας, επισημαίνοντας ότι «δίνεται πλέον το θεσμικό έναυσμα προκειμένου να αρχίσουμε να λειτουργούμε σε υψηλά στάνταρ».
Οι 7 αλλαγές που έρχονται στην ανακύκλωση με το νέο νομοσχέδιο του ΥΠΕΝ
Τα 7 σημεία των αλλαγών, που επέρχονται και παράλληλα τα προβλήματα που αντιμετωπίζονται με το νέο νομοσχέδιο του ΥΠΕΝ είναι τα εξής:
- Επίτευξη των εθνικών και ευρωπαϊκών στόχων – μείωση των αποβλήτων που καταλήγουν στην υγειονομική ταφή
⦁ Τίθενται ως στόχοι οι προβλεπόμενοι από το ΕΣΔΑ (εθνικό Σχέδιο Διαχείρισης Αποβλήτων).
⦁ Κίνητρο στους ΟΤΑ μέσω του κανονισμού τιμολόγησης των ΦοΔΣΑ (Φορέων Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων).
⦁ Ποιοτική αναβάθμιση της ανακύκλωσης με υποχρέωση χωριστής συλλογής.
⦁ Καθιέρωση υποχρέωσης για χώρους συνάθροισης κοινού και δημόσιες επιχειρήσεις για διαλογή στην πηγή. - Ενίσχυση του ρόλου τον ΟΤΑ – κινητοποίηση των ΟΤΑ για την ανακύκλωση
⦁ Η οργάνωση της χωριστής συλλογής από τους φορείς ΑΣΕΔ και ΣΣΕΔ (Ατομικά και Συλλογικά, αντίστοιχα, Συστήματα Εναλλακτικής Διαχείρισης) να γίνεται σύμφωνα με Τοπικό Σχέδιο διαχείρισης το οποίο διαμορφώνει ο Δήμος.
⦁ Αποσαφηνίζεται το δικαίωμα τον ΟΤΑ να συμμετέχουν σε φορείς ΣΕΔ και καθιερώνεται το δικαίωμά τους να οργανώνουν οι ίδιοι ΣΕΔ.
⦁ Κίνητρο στους ΟΤΑ μέσω του κανονισμού τιμολόγησης των ΦοΔΣΑ.
⦁ Δυνατότητα συνεργασίας ΟΤΑ, ΣΕΔ και φορέων αλληλέγγυας και κοινωνικής οικονομίας. - Χρήση των πόρων προς όφελος της εναλλακτικής διαχείρισης και διασφάλιση ομαλής λειτουργίας της αγοράς
⦁ Μη κερδοσκοπικός χαρακτήρας των ΣΕΔ και απαγόρευση διανομής μερίσματος.
⦁ Οργανωτικός μόνο ο ρόλος των Φορέων ΣΕΔ – απαγορεύεται η εκτέλεση από τους ίδιους εργασιών εναλλακτικής διαχείρισης.
⦁ Αποφυγή καταστάσεων σύγκρουσης συμφερόντων. Ασυμβίβαστο των μελών διοίκησης και στελεχών Φορέων ΣΕΔ με στελέχη και ιδιοκτήτες επιχειρήσεων που εκτελούν εργασίες εναλλακτικής διαχείρισης.
⦁ Κανονισμός προμηθειών για την ανάθεση συμβάσεων εκ μέρους των Φορέων ΣΕΔ, στα πρότυπα που θα εκδώσει ο ΕΟΑΝ.
⦁ Υποχρέωση δημοσιοποίησης στοιχείων των ΣΕΔ προς τους υπόχρεους παραγωγούς και προς την κοινωνία.
⦁ Εποπτικό όργανο που θα συγκροτείται από τους υπόχρεους παραγωγούς για την επίβλεψη της λειτουργίας του Φορέα ΣΕΔ.
⦁ Δικαίωμα συμμετοχής στο κεφάλαιο των υπόχρεων παραγωγών κατόπιν αιτήματός τους.
⦁ Εξορθολογισμός του διοικητικού κόστους των Φορέων ΣΕΔ.
⦁ Μέγιστο αποθεματικό για την αποφυγή συσσώρευσης των πόρων.
⦁ Αποσαφηνίζεται τι πρέπει να καλύπτει η χρηματική εισφορά που καταβάλουν οι παραγωγοί στους Φορείς ΣΕΔ . - Πάταξη της εισφοροδιαφυγής και δίκαιη κατανομή της ευθύνης
⦁ Ευθύνη του διακινητή να μην διακινεί προϊόντα παραγωγών που δεν έχουν τηρήσει την υποχρέωση συμμετοχής σε ΣΕΔ (ορισμός του διακινητή, έλεγχος μέσω του αριθμού ΕΜΠΑ, πρόστιμα στον διακινητή).
⦁ Αναγραφή στα παραστατικά πώλησης του αριθμού ΕΜΠΑ (Εθνικό Μητρώο Παραγωγών Αποβλήτων).
⦁ Τίθεται ως ειδικός όρος εκτέλεσης των δημοσίων συμβάσεων προμηθειών (ν.2939/2001) η εγγραφή στο ΕΜΠΑ.
⦁ Επιβολή προστίμου ίσου με το διπλάσιο του ποσού που δεν καταβλήθηκε από παραγωγό κατά παράβαση της υποχρέωσής του. - Ενίσχυση και εκσυγχρονισμός του ΕΟΑΝ
⦁ Τροποποίηση της οργανωτικής δομής, πρόβλεψη χωριστών Διευθύνσεων για Ελέγχους και για ΟΤΑ, δημιουργία Διευθύνσεων με θεματικό αντικείμενο.
⦁ Ενίσχυση του ΕΟΑΝ με ανθρώπινο δυναμικό με πρόβλεψη επιπλέον θέσεων αλλά και με πρόβλεψη διαδικασίας προσλήψεων με ταχύτερες και ευέλικτες διαδικασίες.
⦁ Ασυμβίβαστο των μελών του ΔΣ του ΕΟΑΝ με μέλη διοίκησης Φορέων ΣΣΕΔ ή επιχειρήσεων που εκτελούν εργασίες εναλλακτικής διαχείρισης.
⦁ Ορίζονται συγκεκριμένες προθεσμίες για τον ΕΟΑΝ για έκδοση πράξης που αφορά τη λειτουργία των Φορέων. - Εντατικοποίηση των ελέγχων και ενίσχυση του κυρωτικού μηχανισμού
⦁ Περιγράφεται αναλυτικά η διαδικασία ελέγχου και διαπίστωσης παράβασης
⦁ Προβλέπεται η δυνατότητα παροχής συνδρομής στον ΕΟΑΝ από τις λοιπές ελεγκτικές αρχές της χώρας (Επιθεωρητές Περιβάλλοντος, ΣΔΟΕ, Γενική Γραμματεία Εμπορίου, ΑΑΔΕ).
⦁ Πρόβλεψη υποχρέωσης του ΕΟΑΝ να διενεργεί έλεγχο σε ΣΕΔ κατόπιν απαίτησης του εποπτικού οργάνου που απαρτίζεται από παραγωγούς.
⦁ Προβλέπονται ποινικές κυρώσεις για τις παραβάσεις παρεμπόδισης ελέγχου ή δήλωσης αναληθών ποσοτήτων.
⦁ Προβλέπονται διοικητικά και οικονομικά πρόστιμα, που επιβάλλονται από τον ΕΟΑΝ.
⦁ Θεσπίζεται σαφές και συγκεκριμένο πλαίσιο ώστε να υπάρχει αποτελεσματικός κυρωτικός μηχανισμός που θα λειτουργεί αποτρεπτικά στην τέλεση παραβάσεων.
⦁ Προβλέπεται δυνατότητα του ΕΟΑΝ να αφαιρεί την έγκριση λειτουργίας των Συστημάτων που παραβιάζουν συστηματικά τους όρους του επιχειρησιακού τους σχεδίου. - Ειδικά μέτρα για τη μείωση της χρήσης της πλαστικής σακούλας
⦁ Πρόβλεψη υποχρεωτικής αναγραφής αριθμού ΕΜΠΑ και στοιχείων προέλευσης των σακουλών.
⦁ Τέλος αποτροπής χρήσης των λεπτών πλαστικών σακουλών μεταφοράς.
⦁ Εφαρμογή του τέλους στο λιανεμπόριο ώστε να μην επιβαρύνονται οι παραγωγοί και περιορισμός του τέλους στις σακούλες με πάχος τοιχώματος 15-50 μ.
⦁ Ενίσχυση της βιοαποδομήσιμης σακούλας.
⦁ Δωρεάν διάθεσης – προώθηση των επαναχρησιμοποιήσιμων τσαντών με υποχρεωτική τοποθέτηση αυτών στα ταμεία.
⦁ Πρόβλεψη μεταβατικού χρονικού διαστήματος (6 μηνών για το τέλος και 10 μηνών για το barcode) προκειμένου να έχει τον αναγκαίο χρόνο η βιομηχανία και η αγορά να προσαρμοστεί στις νέες ρυθμίσεις.
⦁ Διοχέτευση του τέλους στην χορήγηση επαναχρησιμοποιούμενων τσαντών στον καταναλωτή ώστε να λειτουργήσει ανταποδοτικά και να επιτευχθεί ο στόχος της μείωσης .
⦁ Οι ΟΤΑ οφείλουν να λάβουν υπόψη κατά την κατάρτιση των Τοπικών Σχεδίων και την λειτουργία πράσινων σημείων την ανάγκη εφαρμογής μέτρων μείωσης της χρήσης των λεπτών πλαστικών σακουλών μεταφοράς.
Επόμενα βήματα
Ο Σωκράτης Φάμελλος κατά τη συνέντευξη τύπου προανήγγειλε, πέρα από την κατάθεση του νομοσχεδίου στη Βουλή, και τα βήματα που θα ακολουθήσουν για να ολοκληρωθεί το πλαίσιο εφαρμογής των ρυθμίσεων και του σχεδιασμού του υπουργείου τα οποία είναι:
⦁ Ρύθμιση ειδικότερων θεμάτων ΑΕΚΚ.
⦁ Ηλεκτρονική πλατφόρμα σε συνεργασία με την ΑΑΔΕ για το τέλος πλαστικής σακούλας.
⦁ Προγράμματα ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης και παροχή επαναχρησιμοποιούμενων τσαντών.
⦁ Εγκύκλιος για τις δημόσιες συμβάσεις.
⦁ Πρόσληψη προσωπικού στον ΕΟΑΝ.
⦁ Έκδοση πρότυπου κανονισμού προμηθειών για τα ΣΕΔ.
⦁ Συγκρότηση Επιτροπής Διαβούλευσης.
⦁ Παραμετροποίηση προστίμων.
⦁ Έγκριση νέων επιχειρησιακών σχεδίων με νέα στοχοθεσία (ΕΣΔΑ) των ΣΕΔ.
Σχετικά Άρθρα
- Αττική: εγκρίθηκε ο περιφερειακός σχεδιασμός διαχείρισης αποβλήτων
- ΥΠΕΝ: οι στόχοι για την ανακύκλωση, φηφίστηκε ο νέος νόμος
- Ερώτηση για την ενεργειακή αξιοποίηση των απορριμμάτων
- Βγήκε η εγκύκλιος για την επιβολή του τέλους ταφής
- Tέλος ταφής: στα 100 εκατ. ευρώ η επιβάρυνση των Δήμων
- ΥΠΕΝ: σε ευρεία εφαρμογή το σύστημα «πληρώνω όσο πετάω»