Από τη γραμμή 4 του Μετρό η εφαρμογή του μοντέλου BIM στα Δημόσια Έργα
ΈργαΕυρωπαϊκή ΈνωσηΟικονομίαΥποδομές 12 Μαΐου 2021 Αργύρης
Mε αφετηρία το έργο της Γραμμής 4 του Μετρό, στην εφαρμογή του Κατασκευαστικού Μοντέλου Πληροφοριών (BuildingInformationModeling-BIM) στα Δημόσια Έργα, που αποτελεί και κατεύθυνση για τη χρηματοδότηση των έργων από το Ταμείο Ανάκαμψης αναφέρθηκε σε σχετική συζήτηση στο πλαίσιο του 6ου Οικονομικού Φόρουμ των Δελφών, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής.
Το Κατασκευαστικό Μοντέλο Πληροφοριών (BuildingInformationModeling-BIM) είναι ένα έξυπνο τρισδιάστατο μοντέλο που επιτρέπει τη διαχείριση της σύλληψης του έργου, τη μελέτη , τον συντονισμό της κατασκευής και την προσομοίωση σε όλη τη διάρκεια του κύκλου ζωής του έργου : Σχέδιο , μελέτη , κατασκευή, λειτουργία και συντήρηση.
Η διαδικασία του BIM υποστηρίζει τη δημιουργία έξυπνων δεδομένων που μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε όλη τη διάρκεια του κύκλου ζωής ενός έργου, κτιρίου ή υποδομής.
Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής σημείωσε ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενθαρρύνει ήδη τη χρήση της πλατφόρμας των BIM στα δημόσια έργα και έχει ήδη συστήσει ειδική ευρωπαϊκή ομάδα εργασίας. Ανέφερε ότι σε αρκετές ευρωπαϊκές χώρες προγράμματα αυτού του είδους είναι προαπαιτούμενο για τη συμμετοχή σε δημόσιους διαγωνισμούς, και εκτίμησε ότι στο – όχι και τόσο μακρινό – μέλλον, δεν αποκλείεται ακόμη και η ίδια η καταβολή ευρωπαϊκών κονδυλίων να συνδέεται με τη χρήση των BIM. Στο πλαίσιο αυτό, τόνισε ο υπουργός, ο ιδιωτικός τομέας πρέπει από τη μία να επενδύσει στην προώθηση των BIM και από την άλλη οι υπηρεσίες του Δημοσίου να προετοιμαστούν, ακόμη και εάν αυτό «ξεβολέψει» παλιότερες γενιές.
«Η διαδικασία των BIM είναι μέρος του Ταμείου Ανάκαμψης και εμείς ως υπουργείο θα κινηθούμε με πολύ μεγάλα βήματα, έτσι ώστε στα επόμενα πολύ μεγάλα σημαντικά έργα να χρησιμοποιηθεί, τόσο από τον ιδιωτικό τομέα, όσο και από τις δημόσιες υπηρεσίες, αυτή η καινοτόμος πλατφόρμα», υπογράμμισε ο κ. Καραμανλής. Ανακοίνωσε μάλιστα, ότι στόχος του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, είναι η πλατφόρμα των ΒΙΜ να χρησιμοποιηθεί άμεσα στη Γραμμή 4 του μετρό της Αθήνας, όπως έχει γίνει και στο μετρό του Παρισιού.
Ο κ. Καραμανλής σημείωσε επίσης ότι έχουν προχωρήσει οι διαδικασίες για την χρηματοδότηση του έργου «Ανάπτυξη Στρατηγικού Σχεδίου και Οδικού χάρτη για την εφαρμογή του ΒΙΜ στην Ελλάδα για την μελέτη, κατασκευή και διαχείριση έργων» με την πρόσληψη τεχνικού συμβούλου και την υποστήριξη της DG-REFORM. Παράλληλα δε, σε συνεργασία με το υπουργείο Ανάπτυξης, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών υπέβαλε πρόταση στο Ταμείο Ανάκαμψης για την χρηματοδότηση της εκπαίδευσης του προσωπικού και της αγοράς του αναγκαίου λογισμικού για την ομαλή μετάβαση του τεχνικού κόσμου στη ψηφιοποίηση των κατασκευών.
Οφέλη των BIM για την Ελλάδα: Μείωση τελικού κόστους και χρηστή διαχείριση των έργων
Πως όμως μπορεί να βοηθήσει στην κατασκευή έργων υποδομής στη χώρα μας η χρήση της πλατφόρμας του ΒΙΜ;
- Καλύπτει το κενό ανάμεσα στο μελετητή και τον κατασκευαστή του έργου.
- Συνεισφέρει στην εξοικονόμηση σημαντικών πόρων σε ό,τι αφορά το τελικό κόστος των έργων, το οποίο όπως σημείωσε ο κ. Καραμανλής, αποτελεί σημαντικό πρόβλημα στην Ελλάδα.
- Παράλληλα, επιτυγχάνει τη μεγαλύτερη δυνατή οικονομία υλικών, που συνεπάγεται εξοικονόμηση κόστους αλλά και προστασία του περιβάλλοντος.
- Δίνει τη δυνατότητα πραγματικά χρηστής διαχείρισης και συστηματικής παρακολούθησης των έργων καθ’ όλη τη διάρκεια ζωής τους. Και σε αυτό το θέμα παρουσιάζονται σημαντικά προβλήματα στην Ελλάδα, σημείωσε ο κ. Καραμανλής.
- Ιδιαίτερα στη σημερινή εποχή, μπορεί να βοηθήσει ώστε οι προϋπολογισμοί των έργων να γίνουν πολύ πιο ρεαλιστικοί. Και γενικότερα μπορεί να δώσει τη δυνατότητα στις αναθέτουσες αρχές να μπορούν να περιορίσουν την σπατάλη.
«Η αξιοποίηση των BIM μπορεί να μας βοηθήσει, ειδικά σε αυτή την εποχή, να έχουμε περισσότερα έργα, υψηλότερης ποιότητας, με μικρότερο κόστος και σε πολύ συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα», τόνισε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών.
Τα ΒΙΜ θα δημιουργήσουν νέες θέσεις εργασίας
Ο κ. Καραμανλής υπογράμμισε επίσης, ότι η επικείμενη αυτή ψηφιακή μετάβαση, θα δημιουργήσει και νέες θέσεις εργασίας, θα προσελκύσει ταλαντούχους νέους και μάλιστα, η τάση αυτή μπορεί να αποτελέσει ένα ακόμα βήμα προς την ίαση της ανοιχτής πληγής του brain drain. «Η δυνατότητα αυτή θα είναι κομβικής σημασίας και μας λύνει κυριολεκτικά τα χέρια για να επιτύχουμε έναν ακόμα στόχο, για τον οποίον έχουμε δεσμευτεί και έχουμε ψηφίσει και στη Βουλή: τη δημιουργία Εθνικού Μητρώου Υποδομών, στο οποίο θα καταγραφούν και κατηγοριοποιηθούν με συνέπεια, όλα τα έργα υποδομής στη χώρα», πρόσθεσε.
Το μεγάλο πρόγραμμα έργων σε όλη τη χώρα
Ο κ. Καραμανλής αναφέρθηκε στο μεγάλο πρόγραμμα έργων του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, με κεντρικούς στόχους, αφενός να ολοκληρωθούν οι οδικοί άξονες της χώρας και αφετέρου να καταστεί η Ελλάδα κόμβος υποδομών στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, με μοντέρνα, σιδηροδρομικά έργα. Τόνισε όμως, ότι τα έργα αυτά δε γίνονται από τη μία νύχτα στην άλλη και υπενθύμισε ότι «εδώ και 20 μήνες δουλεύουμε συστηματικά για να ξεμπλοκάρουμε πολύ σημαντικά έργα, αλλά και για να δώσουμε προοπτική».
Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών επισήμανε ότι: «Σήμερα, έχουμε πλέον βάλει μπρος ένα πρόγραμμα έργων άνω των 13 δισ. ευρώ, το μεγαλύτερο από τους Ολυμπιακούς Αγώνες» και αναφέρθηκε στις επεκτάσεις της Αττικής Οδού, τη νέα Περιφερειακή στη Θεσσαλονίκη το λεγόμενο flyover, το μεγαλύτερο πρόγραμμα σιδηροδρομικών έργων που έχει γίνει ποτέ στη χώρα μας, αλλά και 7.000 παρεμβάσεις σε επικίνδυνα σημεία του οδικού μας δικτύου, σε όλη τη χώρα. Μεγάλα έργα επίσης, τόνισε, ξεμπλοκάρουν ένα προς ένα: Ε65, Γραμμή 4 Μετρό Αθήνας, μετρό Θεσσαλονίκης, Πατρών-Πύργου, ΒΟΑΚ, Άκτιο-Αμβρακία.
Σχετικά Άρθρα
- Μετρό: ορίστηκε τεχνικός σύμβουλος για τη γραμμή 4
- ΕΡΓΟΣΕ: με μοντέλο ΒΙΜ τα σιδηροδρομικά έργα των 4 δις
- BIM: σε διαβούλευση η Εθνική Στρατηγική και ο Οδικός Χάρτης
- Σιδηρόδρομος: πως θα φτάσει το τρένο στο λιμάνι της Πάτρας
- Διυπουργική: Εγκρίθηκαν τρία έργα ΣΔΙΤ 300 εκ. ευρώ
- Μετρό Θεσσαλονίκης: με ΣΔΙΤ ο διαγωνισμός για το φορέα λειτουργίας