ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Η εισήγηση του ΥΠΕΝ στο ΚΣΔΑΠ – Αυτοί είναι οι τελικοί όροι και κανόνες για την επένδυση στο Ελληνικό
Αστικό περιβάλλονΑυτοδιοίκησηΕιδήσειςΕνέργειαΚτηματαγοράΜεταφορέςΟικιστικάΟικονομίαΠεριβάλλονΠολεοδομίαΦυσικοί πόροιΧρήμαΧωροταξία 23 Νοεμβρίου 2017 Αργύρης
Του Αργύρη Δεμερτζή/
Με θετική εισήγηση, που περιλαμβάνει ταυτοχρόνως 15 κύριους και 51 δευτερεύοντες όρους, περιορισμούς και κατευθύνσεις, το Κεντρικό Συμβούλιο Διοίκησης για την Αξιοποίηση της Δημόσιας Περιουσίας συνεδριάζει τη Δευτέρα 22 Νοεμβρίου 2017 και δίνει οριστικό «πράσινο φως» για την επένδυση των 7 δις ευρώ της Hellinikon Global στο Ελληνικό – Τεχνοκρατική εισήγηση των υπηρεσιών του ΥΠΕΝ με στρατηγικές κατευθύνσεις για την βιώσιμη ανάπτυξη της επένδυσης – Η σκυτάλη των εξελίξεων περνάει οριστικά στον ανάδοχο για να καταβάλλει το πρώτο μέρος του τιμήματος των 300 εκ ευρώ και να αρχίσει τα έργα.
Με θετική εισήγηση του αρμοδίου υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, που παρουσιάζει το ecopress.gr κατ΄ αποκλειστικότητα και στο σύνολο της, συνεδριάζει την ερχόμενη Δευτέρα 22 Νοεμβρίου 2017 το μεσημέρι στο υπουργείο Οικονομικών, το Κεντρικό Συμβούλιο Διοίκησης για την Αξιοποίηση της Δημόσιας Περιουσίας (ΚΣΔΑΠ), για την έγκριση της Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ) του Σχεδίου Ολοκληρωμένης Ανάπτυξης (ΣΟΑ) του Μητροπολιτικού Πόλου Ελληνικού – Αγίου Κοσμά. Η συνεδρίαση και συνακόλουθα η απόφαση του ΚΣΔΑΠ αποτελεί την τελευταία και καθοριστική πράξη της μακράς προετοιμασίας, με τις γνωστές εμπλοκές και φορτίσεις, που έχουν σωρευτεί τα τελευταία χρόνια, για να δοθεί ουσιαστική διέξοδος και να ανοίξει οριστικά ο δρόμος υλοποίησης της επένδυσης των 7 δις ευρώ στη νότια Αττική, όπως άλλωστε αποτελεί μνημονιακή υποχρέωση της χώρας, έναντι των δανειστών της.
Η εισήγηση του ΥΠΕΝ στο ΚΣΔΑΠ, που παρουσιάζει το ecopress.gr θέτει και ενσωματώνει στην ΣΟΑ του Ελληνικού, συνολικά 15 κύριους και 51 δευτερεύοντες όρους, περιορισμούς και κατευθύνσεις, οι οποίοι όπως σημειώνεται ” θα πρέπει να τηρούνται με μέριμνα της αρχής σχεδιασμού του έργου, όπως επίσης όλων των εμπλεκομένων φορέων τόσο στη φάση σχεδιασμού και υλοποίησης, όσο και εν συνεχεία της λειτουργίας του Μητροπολιτικού Πάρκου των 6.600 στρεμμάτων”.
Ακροτελεύτιος και σημαντικός όρος, που θέτει η εισήγηση του ΥΠΕΝ είναι ότι «η ΣΜΠΕ θα πρέπει να αποτελέσει αναπόσπαστο μέρος των περιβαλλοντικών όρων, που θα τεθούν στο προεδρικό διάταγμα του σχεδίου ολοκληρωμένης ανάπτυξης που προβλέπει το άρθρο 2 του ν. 4062/2012 όπως ισχύει». Με αυτό τον τρόπο η εισήγηση του ΥΠΕΝ «κλειδώνει» την θεσμική θωράκιση της ΣΜΠΕ του ΣΟΑ Ελληνικού, όπως έχει κατατεθεί από το επενδυτικό σχήμα του αναδόχου και ταυτοχρόνως μαζί με τους πρόσθετους όρους και τις κατευθύνσεις της εισήγησης του ΥΠΕΝ, Οι όροι αυτοί αναμένεται να εγκριθούν στην επικείμενη συνεδρίαση του ΚΣΔΑΠ και να περιληφθούν στο Προεδρικό Διάταγμα του ΣΟΑ Μητροπολιτικού Πάρκου Ελληνικού.
Τεχνοκρατικές κατευθύνσεις
Η εισήγηση του ΥΠΕΝ στο ΚΣΔΑΠ, την οποία υπογράφει η γενική διευθύντρια Περιβαλλοντικής Πολιτικής του ΥΠΕΝ και προφανώς έχει καταρτιστεί με την συμμετοχή όλων των εμπλεκόμενων υπηρεσιών, υπό την εποπτεία της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου δίνει την εικόνα και στον πλέον αδαή ή κακόπιστο, ότι αποτελεί ένα πλήρες, τεκμηριωμένο, τεχνικού χαρακτήρα κείμενο, με στρατηγικές κατευθύνσεις για την βιώσιμη ανάπτυξη της επένδυσης στο Ελληνικό, χωρίς ιδεοληψίες και κάθε είδους άλλες σκοπιμότητες.
Λόγω της έντονης φόρτισης αλλά και της σύγκρουσης συμφερόντων, που συγκεντρώνει η επένδυση στο Ελληνικό η εισήγηση του ΥΠΕΝ αναμένεται ή καλύτερα δεν αποκλείεται να τύχει κριτικής από πολλές πλευρές. Παρά ταύτα η εισήγηση του ΥΠΕΝ, με άλλα λόγια θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως μία «προσφορά» της ελληνικής δημόσιας διοίκησης στην κατεύθυνση της σύγχρονης, βιώσιμης και καινοτόμου ανάπτυξης της μεγάλης ιδιωτικής επένδυσης.
Η στάση του αναδόχου
Αναμένεται με ενδιαφέρον η αντίδραση του επενδυτικού ανάδοχου σχήματος της Hellinikon Global, (το οποίο αποτελείται από τη Lamda Development, την κινεζική Fosun και την Eagle Hills με έδρα το Abu Dhabi). Μένει να φανεί λοιπόν τις επόμενες ημέρες αν το ανάδοχο σχήμα διαθέτει μηχανισμούς και ευελιξίες ενσωμάτωσης των τεχνοκρατικών παρατηρήσεων και κατευθύνσεων των πλέον ειδικών της ελληνικής δημόσιας διοίκησης ή θα ακολουθήσει για άλλη μία φορά το δρόμο των αιτιάσεων και της διαρκούς σύγκρουσης για τους κανόνες ανάπτυξης του Μητροπολιτικού πάρκου Ελληνικού. Πράγμα, που έχει αρχίσει να δημιουργεί σε πολλούς την εικόνα παρελκυστικής τακτικής και ουσιαστικά σταδιακής αποξένωσης του αναδόχου από την επένδυση.
Οι βασικοί όροι
Ειδικότερα η εισήγηση του ΥΠΕΝ στο ΚΣΔΑΠ βρίσκει συμβατές τις προβλέψεις της ΣΟΑ του αναδόχου με τους γενικούς κανόνες περιβαλλοντικής προστασίας, υπογραμμίζοντας όπου υπάρχουν ρέματα να οριοθετηθούν, να διευθετηθούν και να αναδειχθούν. Παράλληλα το ΥΠΕΝ ζητά τη χρονική οργάνωση και η εξειδίκευση του σχεδιασμού των μεγάλων έργων του σχεδίου. Την λήψη των αναγκαίων μέτρων και έργων για την πρόληψη κινδύνων πλημμύρας. Προβλέπει να γίνουν εξειδικευμένες μελέτες για τις παρεμβάσεις στο παραλιακό μέτωπο (ακτομηχανικές κλπ), όπως επίσης να γίνουν μελέτες με βάση τις προβλέψεις για τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής. Η γνωμοδότηση του ΥΠΕΝ ζητά επίσης να υπάρξει τέτοια πολεοδομική και χωροταξική οργάνωση, ώστε αφενός μεν να αποκλειστεί η «εντοίχιση» του Πάρκου από τις οικιστικές αναπτύξεις αφετέρου δε, να διασφαλίζεται τόσο η απρόσκοπτη πρόσβαση του κοινού όσο και το άνοιγμα της πόλης προς τη θάλασσα, θέτοντας όρια για τα ύψη και τους όγκους των κτιρίων αλλά και των κατασκευών, που θα αναπτυχθούν στο παράκτιο μέτωπο, ώστε να είναι ελαφρές και λυόμενου τύπου. Δίνει επίσης κατευθύνσεις κυκλοφοριακής και συγκοινωνιακής οργάνωσης του Πάρκου και σύνδεσης του με τα συγκοινωνιακά δίκτυα (μετρό, τραμ κλπ). Θέτει τους σύγχρονους ευρωπαϊκούς κανόνες στους τομείς της Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων, της Ορθολογικής διαχείρισης νερού, της Ενεργειακής εξοικονόμησης συνολικά στην έκταση, όσο και στα νέα κτίρια και τις επιμέρους αναπτύξεις και προβλέπει την ενσωμάτωση των τεχνολογιών“Smart City”. Το ΥΠΕΝ ζητά επίσης να υπάρξει περιβαλλοντική οργάνωση κατά τη φάση της κατασκευής του έργου, επισημαίνοντας ιδιαίτερα τις εκσκαφές μεγάλης έκτασης και επιχωματώσεις που θα γίνουν στο έργο, ενώ θέτει όρους και κανόνες για την περιβαλλοντική παρακολούθηση και αξιολόγηση του έργου, σε όλες τις φάσεις ανάπτυξης και λειτουργίας του.
Σημειώνεται ότι το ΚΣΔΑΠ συνεδριάζει την ερχόμενη Δευτέρα, υπό την προεδρία της γενικής γραμματέως Δημόσιας Περιουσίας του υπουργείου Οικονομικών, με τη συμμετοχή των γενικών γραμματέων όλων των οικονομικών, παραγωγικών συναρμοδίων υπουργείων και εκπροσώπου του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους. Με βάση την εισήγηση η ΣΠΜΕ της ΣΟΑ, αφού περιβληθεί με το μανδύα σχεδίου Προεδρικού Διατάγματος και περάσει επιτυχώς τη νομοτεχνική επεξεργασία του ΣτΕ θα τεθεί σε ισχύ, δίνοντας οριστικό και αμετάκλητο «πράσινο φως» για την επένδυση.
Ολόκληρη η γνωμοδότηση του ΥΠΕΝ στο ΚΣΔΑΠ
Η γνωμοδότηση του ΥΠΕΝ στο ΚΣΔΑΠ για το Ελληνικό, που παρουσιάζει το ecopress.gr αναφέρει ότι «για την πληρέστερη προστασία και την ορθολογική διαχείριση του περιβάλλοντος, η έγκριση του Σχεδίου Ολοκληρωμένης Ανάπτυξης του Μητροπολιτικού Πόλου Ελληνικού – Αγίου Κοσμά θα πρέπει να συνοδεύεται από τους όρους, περιορισμούς και κατευθύνσεις που ακολουθούν», οι οποίοι είναι:
1. Χρονική οργάνωση και η εξειδίκευση του σχεδιασμού των μεγάλων έργων του σχεδίου:
Η χρονική οργάνωση και η εξειδίκευση του σχεδιασμού των μεγάλων έργων του σχεδίου θεωρούνται κρίσιμα ζητήματα που απαιτούν λεπτομερή ανάλυση, λόγω του μεγάλου χρονικού ορίζοντα της υλοποίησης του έργου, αλλά και των σημαντικών όγκων εκσκαφών και επιχώσεων και θα πρέπει να ληφθούν υπόψη στον προγραμματισμό και στην πρόβλεψη τρόπων εξισορρόπησης του ισοζυγίου χωματισμών.
2. Πρόληψη κινδύνων πλημμύρας:
Για την πρόληψη κινδύνων πλημμύρας θα πρέπει σε κάθε παρέμβαση να λαμβάνονται υπόψη τα μέτρα του εκάστοτε εγκεκριμένου Σχεδίου Διαχείρισης Κινδύνων Πλημμύρας, ώστε να αποτρέπονται δυσμενείς πλημμυρικές επιπτώσεις στις παρόχθιες περιοχές των ρεμάτων Τραχώνων και Αεροδρομίου. Η υλοποίηση των νέων αντιπλημμυρικών έργων και η αναδιάταξη υφιστάμενων, θα πρέπει να σχεδιαστεί με τέτοιο τρόπο, ώστε να εξασφαλίζεται επαρκές επίπεδο αντιπλημμυρικής προστασίας σε όλες τις φάσεις κατασκευής και λειτουργίας του ΣΟΑ.
3. Πολεοδομική και χωροταξική οργάνωση:
Η οργάνωση των επιμέρους ζωνών και ενοτήτων θα πρέπει να λάβει υπόψη τις εξής κατευθύνσεις:
1. Η διαμόρφωση των πολεοδομικών ενοτήτων και των ζωνών ανάπτυξης, θα πρέπει, πέραν της ανταπόκρισης στον κύριο κάθε φορά σκοπό τους, να επιτυγχάνει την ευθυγράμμιση με τους γενικούς σκοπούς του ΣΟΑ, ιδίως αυτούς που αφορούν στην συμπληρωματικότητα που απαιτεί η πολυκεντρικότητα και η πολυλειτουργικότητα της προσέγγισης των “πολλαπλών πυρήνων”, η κοινωνική, οικονομική και εδαφική συνοχή της ευρύτερης περιοχής, που επηρεάζεται από το σχέδιο και του ανοίγματος της πόλης προς τη θάλασσα.
2.Να υπάρξει μέριμνα για τη σύνδεση του υφιστάμενου αστικού ιστού με τις υποδομές και τις χρήσεις που προτείνονται, ώστε να αποφευχθούν φαινόμενα οχλουσών ή συγκρουόμενων χρήσεων κοντά σε κατοικημένες περιοχές –ειδικότερα στην περιοχή που προτείνεται για Επιχειρηματικό Κέντρο – αλλά και για να επιτευχθεί η επιθυμητή συνέχεια των κινήσεων και ροών, αποφεύγοντας τη δημιουργία μιας απομονωμένης νησίδας μέσα στην πόλη.
3. Οι κοινωφελείς χρήσεις των όμορων δήμων, που κατά το ΣΟΑ θα χωροθετηθούν εντός του πόλου, θα πρέπει να ενσωματώνουν από τα στάδια του αρχικού σχεδιασμού τους τις κατάλληλες προβλέψεις ελαχιστοποίησης των περιβαλλοντικών τους επιπτώσεων, οι οποίες θα εξειδικεύονται στο μεταγενέστερο στάδιο των ΜΠΕ.
4. Να εξασφαλιστεί, μέσω του φυσικού σχεδιασμού σε ικανό πλάτος, η σύνδεση του κεντρικού πυρήνα του Πάρκου/χώρου πρασίνου με τη θάλασσα. Αυτό προϋποθέτει ανάλογη διευθέτηση στην ανάπτυξη των δυτικών οικιστικών περιοχών, ώστε να βελτιωθεί η λειτουργική συνέχεια πάρκου – θάλασσας και παράλληλα να εξασφαλίζεται επαρκώς η σχέση με το υγρό στοιχείο, παράγοντας που αναβαθμίζει το συνολικό σχεδιασμό.
5. Οι μελέτες των επόμενων σταδίων (συμπεριλαμβανομένων των ΜΠΕ) θα πρέπει να συμπεριλάβουν ειδικές προσεγγίσεις για τη διαμόρφωση μορφολογικών και περιβαλλοντικών απαιτήσεων για τις επιμέρους προβλέψεις του ΣΟΑ, με τους ακόλουθους στόχους: 6. Θέση και διάταξη εγκαταστάσεων/κτιρίων που να ευνοεί τη διατήρηση μεγάλων ελεύθερων πράσινων χώρων, κατά το δυνατόν ενοποιημένων με το Πάρκο ή με άλλους παρακείμενους κοινόχρηστους χώρους.
6. Ελαχιστοποίηση των μικροκλιματικών επιπτώσεων στην ακτίνα επιρροής κάθε κτιρίου/εγκατάστασης.
7. Ένταξη των νέων κτιρίων/εγκαταστάσεων στο τοπίο της περιοχής, ώστε μεταξύ άλλων να εξασφαλίζεται κατά το δυνατόν η ανεμπόδιστη θέα των όμορων οικιστικών περιοχών προς το Πάρκο και τη θάλασσα.
8. Ειδικά ως προς την Παράκτια Ζώνη, θα πρέπει να διατηρηθεί χαμηλό ποσοστό κάλυψης, που δεν θα υπερβαίνει το 15% επί του συνόλου της έκτασης της Παράκτιας Ζώνης, το οποίο εξασφαλίζει τη δημιουργία αδόμητου ελεύθερου μετώπου μήκους 1 χιλιομέτρου, διευκολύνοντας τις εξόδους του Μητροπολιτικού Πάρκου Πρασίνου και Αναψυχής προς τη θάλασσα. Σε αυτή την αδόμητη έκταση επιτρέπονται μόνον οι εκ του νόμου προσωρινές κατασκευές σε ελεύθερους κοινόχρηστους χώρους, όπως τα ανωτέρω προβλέπονται στην παρ. 4 της ενότητας IV της τροποποιητικής σύμβασης που κυρώθηκε με το ν. 4422/2016.
9. Να εξασφαλιστεί η ελεύθερη και απρόσκοπτη πρόσβαση του κοινού σε κάθε κοινόχρηστο χώρο του ΣΟΑ.
4. Κυκλοφοριακή και συγκοινωνιακή οργάνωση:
Η κυκλοφοριακή κρισιμότητα των συγκοινωνιακών έργων που αναδιατάσσονται στο πλαίσιο του Σχεδίου, σε συνδυασμό με τη δημιουργία νέων πόλων γένεσης μετακινήσεων (οι οποίοι χωροθετούνται εντός της περιοχής του ΣΟΑ λαμβάνοντας υπόψη τη θέση και το δυναμικό των μεγάλων συγκοινωνιακών έργων υποδομής) καθιστά απαραίτητη την σύνταξη ειδικής κυκλοφοριακής και συγκοινωνιακής μελέτης, συσχετισμένης με τις πολεοδομικές αναπτύξεις, την απογραφή των κυκλοφοριακών ρυθμίσεων και των ροών εντός και γύρω από την έκταση του Πόλου, με στόχο την ελαχιστοποίηση των διαταραχών στην κυκλοφοριακή λειτουργία των επηρεαζόμενων περιοχών και τη συνακόλουθη πρόληψη ή ελαχιστοποίηση των σχετικών περιβαλλοντικών επιπτώσεων. Ειδικότερα, η μελέτη αυτή θα πρέπει να διατυπώσει προτάσεις σε σχέση με τον κυκλοφοριακό και συγκοινωνιακό σχεδιασμό, συνοδευόμενες από ποσοτικοποιημένη και ελέγξιμη τεκμηρίωση, στις εξής τουλάχιστον κατευθύνσεις:
10. Συσχέτιση της λεπτομερούς, τελικής χωροθέτησης κυρίως των χρήσεων που προσελκύουν μεγάλο όγκο μετακινήσεων (π.χ. εμπορικά κέντρα, κτίρια γραφείων και λοιπές χρήσεις του Πολεοδομικού Κέντρου, πολυδύναμο κέντρο πολλαπλών λειτουργιών και εκδηλώσεων, υπερτοπικοί πόλοι αναψυχής και πολιτισμού κ.λπ.), με τη γειτνίαση/απόσταση τους από σταθμούς των μέσων σταθερής τροχιάς (Μετρό, Τραμ) του υφιστάμενου αντίστοιχου δικτύου, όσο και με την προτεινόμενη νέα χάραξη και τις αντίστοιχες θέσεις στάσεων της εσωτερικής γραμμής Τραμ εντός του χώρου.
11.Στο ανωτέρω πλαίσιο να διερευνηθεί, λαμβάνοντας υπόψη και το συνολικό σχεδιασμό για τον Μητροπολιτικό Πόλο, εάν η χάραξη της υφιστάμενης υπηρεσιακής γραμμής Τραμ θα μπορούσε συνολικά ή τμηματικά (με την κατάλληλη συμπλήρωση) να διατηρηθεί αντί της νέας χάραξης.
12.Επίσης, ο τελευταίος σταθμός Τραμ θα πρέπει να χωροθετηθεί σε άμεση γειτνίαση με το σταθμό Μετρό Αργυρούπολης, ώστε να διευκολύνεται η μετεπιβίβαση των επιβατών. Συνεργασία με τους αρμόδιους για τα μέσα μαζικής μεταφοράς φορείς, ώστε οι τελικές προτάσεις δημιουργίας νέων δρομολογίων ή γραμμών, καθώς και τροποποίησης υφιστάμενων, να εξυπηρετούν κατά βέλτιστο τρόπο τόσο την εσωτερική ζήτηση μετακινήσεων όσο και την εξυπηρέτηση των όμορων περιοχών.
13. Εξασφάλιση επαρκούς οδικής και συγκοινωνιακής σύνδεσης ειδικά του Επιχειρηματικού Πάρκου στην ζώνη Α-Α1, με τις λεωφόρους Βουλιαγμένης και Ποσειδώνος, καθώς και με τους σταθμούς του Μετρό και τη γραμμή του Τραμ.
14. Εξειδίκευση του σχεδιασμού του συμπληρωματικού εσωτερικού δικτύου λεωφορειακών γραμμών έτσι ώστε:
15. Να αποφεύγονται επικαλύψεις της κίνησης λεωφορείων και τραμ κατά μήκος του διαδρόμου της λεωφόρου Ποσειδώνος, στο νοτιοδυτικό τομέα της περιοχής μελέτης, νοτίως του προτεινόμενου νέου ανισόπεδου κόμβου Αγίου Κοσμά και έως το πρώην Ολυμπιακό Κέντρο Ιστιοπλοΐας.
16. Να χρησιμοποιούνται τεταμένες και ανοιχτές ημικυκλικές γραμμές, ευχερούς αναγνωρισιμότητας, φιλικής για τον χρήστη, για την άμεση σύνδεση των όμορων σταθμών του Μετρό και του Τραμ με τις οικιστικές και λοιπές αναπτύξεις που έλκουν μετακινήσεις και που δεν καλύπτονται από τη νέα εσωτερική γραμμή του Τραμ, εξετάζοντας στο πλαίσιο αυτό την αναγκαιότητα τροποποίησης των εσωτερικών λεωφορειακών γραμμών 1 και 3, έτσι ώστε να διέρχονται από το σταθμό Μετρό Ελληνικού (μέσω των κόμβων της λεωφόρου Βουλιαγμένης με την είσοδο του πρώην Ανατολικού Αεροσταθμού και με την λεωφόρο Ιασωνίδου).
17. Διαμόρφωση συγκεκριμένων προτάσεων για τη δημιουργία δικτύου πεζόδρομων και ποδηλατοδρόμων με σκοπό, πέραν της αναψυχής, τη σύνδεση των αναπτύξεων με τους σταθμούς των μέσων σταθερής τροχιάς και με τις στάσεις των άλλων μέσων συλλογικής μετακίνησης, καθώς και με τους μελλοντικούς μητροπολιτικής εμβέλειας ποδηλατοδρόμους κατά μήκος των λεωφόρων Βουλιαγμένης και Ποσειδώνος.
18. Αξιολόγηση της βέλτιστης διαμόρφωσης του κεντρικού συνδυασμένου άξονα ροής πεζών, ποδηλάτου και Τραμ στον άξονα ανατολής-δύσης, που θα συνδέει το παράκτιο μέτωπο με το πολεοδομικό κέντρο κατά μήκος της λεωφόρου Βουλιαγμένης, κατά τρόπο που να αποτελεί μiα γραμμική ζώνη πρασίνου και να εξασφαλίζει τη σύνδεση και γραμμική επέκταση του Πάρκου έως τα όρια του πολεοδομικού ιστού στα ανατολικά του χώρου.
19. Εξασφάλιση επαρκών χώρων στάθμευσης που θα πρέπει να συσχετιστούν και να διαστασιολογηθούν κατόπιν σχετικών ειδικών μελετών, τόσο με τις οικιστικές αναπτύξεις, όσο και με τις άλλες χρήσεις που έλκουν μετακινήσεις (περιλαμβανόμενου του Μητροπολιτικού Πάρκου), λαμβανομένων υπόψη τόσο του ισχύοντος θεσμικού πλαισίου όσο και της συσχέτισης με τον βαθμό προσπελασιμότητας με μέσα μαζικής μεταφοράς, καθώς και το βαθμό επίπτωσης στο αστικό περιβάλλον των επηρεαζόμενων περιοχών εκτός του Πόλου.
20. Διερεύνηση της δυνατότητας δημιουργίας χώρου στάθμευσης-μετεπιβίβασης και αφετηρίας λεωφορειακών γραμμών κοντά στον υφιστάμενο σταθμό του Μετρό Ελληνικού.
21. Εξέταση της δυνατότητας αξιοποίησης του υφιστάμενου ανισόπεδου κόμβου της λεωφόρου Βουλιαγμένης με την οδό πρόσβασης προς τον παλαιό Ανατολικό Αεροσταθμό, ως βασική οδική είσοδος στην περιοχή του χώρου του παλαιού Αεροδρομίου από την πλευρά της λεωφόρου Βουλιαγμένης (σύνδεση Επιχειρηματικού Πάρκου, Εκθεσιακού Κέντρου, χώρων στάθμευσης Μητροπολιτικού Πάρκου κ.λπ.).
5. Άνοιγμα της Αθήνας στη θάλασσα:
Η δημιουργία του Μητροπολιτικού Πάρκου και των εκτενών χώρων πρασίνου αποτελεί τη βασική προτεραιότητα του ΣΟΑ και θα πρέπει να ανταποκρίνεται στις επιδιώξεις του νόμου για μητροπολιτικό πόλο έλξης των κατοίκων όλης της πρωτεύουσας, το άνοιγμα της Αθήνας στη θάλασσα και τη βελτίωση των περιβαλλοντικών συνθηκών της ευρύτερης περιοχής. Για το λόγο αυτό ο σχεδιασμός του να ακολουθεί τις παρακάτω κατευθύνσεις:
22. Για να ελαχιστοποιηθούν ενδεχόμενα φαινόμενα περιτείχισης του Πάρκου από τις οικιστικές ενότητες και οι συνακόλουθες δυσχέρειες της σύνδεσής του με το παράκτιο μέτωπο και το όριο του πολεοδομικού ιστού στα ανατολικά, η χρήση της Γενικής κατοικίας στην Α-Π1 και η διάταξη των «διάσπαρτων συλλογικών κατοικιών», παρότι αποδίδεται ενδεικτικά στο Σχέδιο Ζωνών ΣΟΑ της ΣΜΠΕ θα πρέπει να εξειδικευθεί στο στάδιο εφαρμογής του σχεδίου, ώστε να ανταποκρίνεται επαρκώς στην κατεύθυνση για ανοιχτό προς τη θάλασσα Μητροπολιτικό Πάρκο.
6. Μεγιστοποίηση του πρασίνου:
Να επιδιωχθεί η μεγιστοποίηση της συμβολής του δημιουργούμενου πρασίνου του Μητροπολιτικού Πάρκου στη βελτίωση των περιβαλλοντικών συνθηκών όλης της περιοχής. Για το λόγο αυτό, ο σχεδιασμός του θα πρέπει να ικανοποιεί τις ακόλουθες απαιτήσεις:
23. Σύνταξη Ειδικής Μελέτης Αρχιτεκτονικής Τοπίου, για τη διαμόρφωση των ενοτήτων του πάρκου και των τοπιολογικών χαρακτηριστικών του σε εναρμόνιση με τις περιβαλλοντικές του επιδιώξεις, μεταξύ των οποίων η βελτίωση του μικροκλίματος της ευρύτερης περιοχής.
24. Λεπτομερής μελέτη για την επιλογή των χαρακτηριστικών της βλάστησης και ένταξη στοιχείων των φυτοτεχνικών μελετών στη ΜΠΕ που θα υποβληθεί. Μέσω των φυτοτεχνικών μελετών θα πρέπει να προσδιορίζεται με λεπτομέρεια το είδος και η πυκνότητα εγκατάστασης δένδρων και θάμνων, το είδος του γρασιδιού, το πρόγραμμα άρδευσης κ.ά., με τρόπο που να ικανοποιούνται οι επόμενες κατευθύνσεις.
25. Μεγιστοποίηση της φυλλικής επιφάνειας. Στην κατεύθυνση αυτή θα πρέπει να εξαντληθεί κάθε δυνατότητα επαύξησης της συμμετοχής του υψηλού πρασίνου στη συνολική επιφάνεια των εκτάσεων που φυτεύονται. Στις θέσεις που δεν είναι δυνατή η εγκατάσταση υψηλών δένδρων, θα πρέπει να εξετασθεί η δυνατότητα εγκατάστασης θάμνων με πυκνό φύλλωμα, αντί της ποώδους ή χλοώδους βλάστησης. Με τον τρόπο αυτό είναι δυνατή η δημιουργία μιας κατηγορίας πρασίνου μεταξύ υψηλού και χαμηλού, που μπορεί να χαρακτηρισθεί ως «μικτό πράσινο». Η μεγιστοποίηση του ποσοστού του μικτού πρασίνου εις βάρος του χαμηλού θα πρέπει να ενταχθεί στις επιδιώξεις των φυτοτεχνικών μελετών.
26. Συμβατότητα με την τοπική κλιματολογία και την αισθητική του Aττικού τοπίου.
27. Ελαχιστοποίηση αναγκών άρδευσης. Πέραν των μέτρων για την αξιοποίηση των ομβρίων και τον περιορισμό των απωλειών, θα πρέπει να καταβληθεί προσπάθεια σε επίπεδο επιλογής ειδών, ώστε οι ανάγκες άρδευσης να είναι περιορισμένες.
28. Συνεκτικότητα χώρων πρασίνου, ώστε οι πράσινες εκτάσεις να αποτελέσουν ένα κατά το δυνατόν ενιαίο και πάντως συνεκτικό δίκτυο.
29. Συγχρόνως, είναι απαραίτητο να τεθούν ενιαίοι κανόνες και πρακτικές συντήρησης του πρασίνου, καθώς και να προλαμβάνονται φαινόμενα υποβάθμισης ή εγκατάλειψης των κοινόχρηστων χώρων. Για τα ζητήματα αυτά να περιληφθούν λεπτομερείς προτάσεις στις ΜΠΕ των επιμέρους έργων.
7. Αναλυτικό Σχέδιο Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων:
Η διαχείριση των αποβλήτων στην έκταση του ΣΟΑ, με ευθύνη του αρμόδιου φορέα, θα πρέπει να ανταποκρίνεται στις ακόλουθες απαιτήσεις:
30. Να εκπονηθεί αναλυτικό Σχέδιο Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (ΣΔΣΑ) τόσο κατά τη φάση κατασκευής όσο και κατά τη φάση λειτουργίας με στόχο την ελαχιστοποίηση του ποσοστού αποβλήτων που διατίθενται σε χώρους υγειονομικής ταφής και λαμβάνοντάς υπόψη:
-Το μέγεθος του σχεδίου και την συμβολή αυτού σε ότι αφορά στην παραγωγή και διαχείριση των αποβλήτων, ειδικότερα των ΑΣΑ, σε επίπεδο Περιφέρειας και σε συνεργασία με τον αρμόδιο Περιφερειακό ΦΟΔΣΑ (ΕΔΣΝΑ).
-Το γεγονός ότι η διαχείριση των αποβλήτων των προερχόμενων από την υλοποίηση του ΣΟΑ συναρτάται της συνολικότερης διαχείρισης των αποβλήτων της Περιφέρειας και των αντίστοιχων υποδομών και εγκαταστάσεων αυτής.
31.Οι βασικές κατευθύνσεις του σχεδίου αυτού είναι:
- Να δοθεί έμφαση στην προώθηση προγραμμάτων μείωσης της παραγωγής αποβλήτων.
- Να αναληφθούν δράσεις ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης των πολιτών για την πρόληψη παραγωγής αποβλήτων.
- Προώθηση της ανακύκλωσης με διαλογή στην πηγή. Η χωριστή συλλογή θα πρέπει να εφαρμοσθεί κατ’ ελάχιστον σε έξι ρεύματα: χαρτί – χαρτόνι, μέταλλα, πλαστικά, γυαλί, βιοαπόβλητα και υπολειμματικά απόβλητα.
- Τα οργανικά απόβλητα να υπόκεινται σε επεξεργασία με αερόβια κομποστοποίηση, στο μεγαλύτερο εφικτό ποσοστό τους, και να χρησιμοποιούνται ως βελτιωτικό εδάφους εντός του πάρκου.
- Σημεία ανακύκλωσης και συστήματα συλλογής/διαχωρισμού στην πηγή να παρέχονται για τα ακόλουθα ρεύματα αποβλήτων: μπαταρίες και συσσωρευτές, απόβλητα ειδών ηλεκτρικού και ηλεκτρονικού εξοπλισμού (ΑΗΗΕ), ογκώδη απορρίμματα και απόβλητα μαγειρικών ελαίων.
- Τα επικίνδυνα απόβλητα (απόβλητα υγειονομικών μονάδων, απόβλητα συσκευασιών ζιζανιοκτόνων κ.α.) να συλλέγονται στην πηγή ξεχωριστά από τα οικιακά και να διατίθεται σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις.
32. Κατά το σχεδιασμό των έργων και δραστηριοτήτων και των δράσεων για την υλοποίηση του Σχεδίου, να λαμβάνονται υπόψη τα εξής:
- Οι δεσμεύσεις και κατευθύνσεις του ΕΣΔΑ και του ΕΣΣΠΔΑ.
- Οι αρχές της πρόληψης.
- Η αντίστοιχη ιεράρχηση της Οδηγίας 2008/98/ΕΚ, του Ν.4042/2012 και του ΕΣΔΑ.
- Οι σχετικές υποχρεώσεις που απορρέουν από την Οδηγία 2010/75/ΕΕ όπως ενσωματώθηκε στο εθνικό δίκαιο με την ΚΥΑ 36060/1155/Ε.103/2013 (Β΄ 1450) όπως εκάστοτε ισχύει, και να εφαρμόζονται οι Βέλτιστες Διαθέσιμες Τεχνικές (ΒΔΤ) για τη διαχείριση αποβλήτων.
33. Η διαχείριση των υγρών αποβλήτων από τη λειτουργία των εγκαταστάσεων, να γίνεται μέσω Μονάδας Επεξεργασίας Λυμάτων που θα υλοποιηθεί εντός του ΣΟΑ και θα λειτουργεί καλύπτοντας τις απαιτήσεις της σχετικής ισχύουσας νομοθεσίας. Ο σχεδιασμός, η κατασκευή και η λειτουργία της μονάδας θα πρέπει να διασφαλίζει τη μέγιστη δυνατή αξιοποίηση του ανακτώμενου νερού στην άρδευση της βλάστησης εντός του ακινήτου. Η επεξεργασία να συμμορφώνεται πλήρως στις απαιτήσεις της σχετικής ισχύουσας νομοθεσίας για την επαναχρησιμοποίηση του νερού που προέρχεται από την επεξεργασία υγρών αποβλήτων. Στη ΜΠΕ του έργου να περιληφθεί η κατάλληλη εκτίμηση, αξιολόγηση και αντιμετώπιση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων από τα σχετικά επιμέρους έργα.
8. Ορθολογική διαχείριση νερού:
Η ορθολογική αξιοποίηση και η ελαχιστοποίηση της κατανάλωσης νερού θα πρέπει να ενταχθεί στις προτεραιότητες της ωρίμανσης σχεδιασμού και της εφαρμογής του σχεδίου. Στο πλαίσιο αυτό απαιτείται τουλάχιστον: 7.1. Η μέγιστη δυνατή αξιοποίηση των ομβρίων υδάτων στην άρδευση του πρασίνου. Στην κατεύθυνση αυτή, οι ΜΠΕ των έργων να προβλέπουν τα απαραίτητα έργα και τα βασικά τους χαρακτηριστικά (είδος, μέγεθος, τεχνικές λειτουργίας), περιορίζοντας τη συλλογή των ομβρίων υδάτων σε θέσεις που δεν συμβάλλουν στον εμπλουτισμό των υπόγειων υδροφορέων και αποφεύγοντας την επανάχρηση ομβρίων από τις επιφάνειες των χώρων στάθμευσης.
34. Ελαχιστοποίηση απωλειών, αξιοποιώντας στα μεν συστήματα άρδευσης μεθόδους περιορισμού απωλειών λόγω εξάτμισης (π.χ. σταλακτοφόροι αγωγοί, επικάλυψη ορισμένων θέσεων με φυσικά υλικά που μειώνουν την εξάτμιση – ξήρανση του εδάφους κ.ά.), στα δε κτιριακά έργα υδραυλικά στοιχεία περιορισμού της άσκοπης κατανάλωσης και προγράμματα καθαριότητας με έμφαση στην αποτελεσματικότητα χρήσης νερού.
9. Ενεργειακή εξοικονόμηση:
Η ενεργειακή αποτελεσματικότητα των επιμέρους έργων του Σχεδίου να αποτελέσει βασική απαίτηση κατά την εξειδίκευση του σχεδιασμού τους. Στο πλαίσιο αυτό θα πρέπει να ενσωματωθούν επιλογές και μέτρα στις ακόλουθες κατευθύνσεις:
35. Μεγιστοποίηση της ενεργειακής αποδοτικότητας των κτιρίων, με κατάλληλη θέση και διαστασιολόγηση των ανοιγμάτων, μονώσεις υψηλής απόδοσης, μείωση απωλειών στις εισόδους – εξόδους κ.ά.
36. Αξιοποίηση βιοκλιματικών αρχών, ώστε οι τοπικές μικροκλιματικές συνθήκες και το σχεδιαζόμενο πράσινο που θα περιβάλλει τα κτίρια να συμβάλλουν κατά το δυνατόν περισσότερο στη ρύθμιση με φυσικό τρόπο των εσωτερικών τους συνθηκών.
37. Διερεύνηση της δυνατότητας αξιοποίησης καινοτόμων μεθόδων μείωσης της ενεργειακής κατανάλωσης κατά τη λειτουργία των κτιρίων, όπως η ανταλλαγή θερμότητας με το έδαφος, η «πράσινη» στέγη κ.ά.
38. Ηλεκτρομηχανολογικές επιλογές που θα χαρακτηρίζονται από μεγιστοποίηση της ενεργειακής αποτελεσματικότητας, όπως δυνατότητα κλιματισμού μόνο με εξωτερικό αέρα (free cooling), αυξημένοι συντελεστές απόδοσης στις κεντρικές κλιματιστικές μονάδες, αξιοποίηση δυναμικής ενέργειας στους υδραυλικούς ανελκυστήρες κ.ά.
39. Χρήση φωτιστικών σωμάτων και λαμπτήρων υψηλής απόδοσης, παράλληλα με ρύθμιση στα κατάλληλα επίπεδα φωτισμού.
40. Αξιοποίηση των πλέον σύγχρονων εξελίξεων στα συστήματα διαχείρισης κτιρίων (building management systems, BMS), ώστε να επιτυγχάνεται λεπτομερής έλεγχος και ρύθμιση των συνθηκών θερμοκρασίας – υγρασίας στο επίπεδο της μικρότερης χωρικής ενότητας του εσωτερικού των κτιρίων με τη λιγότερη κάθε φορά κατανάλωση ενέργειας.
41. Πληρέστερη δυνατή αξιοποίηση φυσικού αερίου έναντι πετρελαίου.
10. Ενσωμάτωση των τεχνολογιών“Smart City”:
Δεδομένου ότι οι συνδυασμένες τεχνολογίες που συναποτελούν την έννοια της «έξυπνης πόλης» (“Smart City”) μπορούν να αποβούν επωφελείς για τις περιβαλλοντικές επιδόσεις των νέων οικιστικών, επιχειρηματικών/εμπορικών και τουριστικών αναπτύξεων, στην εξειδίκευση του σχεδιασμού των συγκεκριμένων στοιχείων του ΣΟΑ θα πρέπει να προβλεφθεί η μέγιστη δυνατή ενσωμάτωση των τεχνολογιών αυτών. Προς τούτο, θα πρέπει οι σχετικές ΜΠΕ να περιλαμβάνουν (της εποχής που θα εκπονηθούν οι σχετικές μελέτες) ειδικές ενότητες τεχνικής περιγραφής συγκεκριμένωνεφαρμογών έξυπνης πόλης και των περιβαλλοντικών βελτιώσεων που αναμένονται από αυτές. Οι επιλογές σχεδιασμού των τεχνολογιών αυτών θα πρέπει τεκμηριωμένα να κινούνται στο πλέον προωθημένο επίπεδο (stateoftheart) της εποχής που θα εκπονηθούν οι σχετικές μελέτες.
11. Εξειδικευμένες μελέτες για τις παρεμβάσεις στο παραλιακό μέτωπο:
Η διαστασιολόγηση και οι τεχνικές προδιαγραφές των παρεμβάσεων του παραλιακού μετώπου που περιλαμβάνονται στο ΣΟΑ, θα πρέπει να βασιστούν σε εξειδικευμένες μελέτες(ακτομηχανική, μελέτη κυματικής διαταραχής, διενέργεια καταγραφής ενδεχόμενης ύπαρξης λιβαδιών Ποσειδωνίας στη ζώνη εκτέλεσης των έργων).
12. Περιβαλλοντική οργάνωση κατά τη φάση της κατασκευής:
Κατά τη φάση κατασκευής και στο πλαίσιο της βέλτιστης από περιβαλλοντική άποψη οργάνωσης εργοταξιακών λειτουργιών με υψηλό βαθμό όχλησης προτείνεται να διερευνηθεί η δυνατότητα αποφυγής της διασποράς εγκαταστάσεων αυτής της κατηγορίας π.χ. μονάδες παρασκευής σκυροδέματος και ει δυνατόν ο περιορισμός του αριθμού τους στον ελάχιστο δυνατό. Σε κάθε περίπτωση η οργάνωση των εργοταξιακών λειτουργιών θα πρέπει να αποτελέσει ειδικό αντικείμενο των Μελετών Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων.
13. Σχεδιασμός με βάση επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής:
Ο σχεδιασμός των έργων κατά την εφαρμογή του ΣΟΑ θα πρέπει να συμπεριλάβει μέριμνα για την προσαρμογή τους στις συνέπειες της κλιματικής αλλαγής, οι οποίες αφορούν τόσο την έκταση του σχεδίου όσο και την ευρύτερη περιοχή.
14. Σύστημα παρακολούθησης των σημαντικών περιβαλλοντικών επιπτώσεων από την εφαρμογή του σχεδίου:
Για την παρακολούθηση των σημαντικών επιπτώσεων στο περιβάλλον από την εφαρμογή του σχεδίου ολοκληρωμένης ανάπτυξης, του βαθμού ενσωμάτωσης των αρχών και κατευθύνσεων περιβαλλοντικής διαχείρισης κατά την υλοποίηση του σχεδίου καθώς και για την εφαρμογή διορθωτικών μέτρων, θα πρέπει να συγκροτηθεί ένα ολοκληρωμένο σύστημα, βάσει των ακόλουθων αρχών:
42. Η παρακολούθηση θα διεξάγεται είτε από διακριτή επιχειρησιακή μονάδα περιβάλλοντος, η οποία θα πρέπει να δημιουργηθεί για το σκοπό αυτό και να ενταχθεί στο οργανόγραμμα του φορέα που θα επιλέξει ως καταλληλότερο η Αρχή Σχεδιασμού, είτε από ευρύτερο σχηματισμό που ασκεί σχετικές αρμοδιότητες. Σε κάθε περίπτωση, θα πρέπει να εξασφαλιστεί ότι η ως άνω μονάδα ή σχηματισμός:
43. Διαθέτει τις απαραίτητες αρμοδιότητες, αναγνωρισμένες από τους φορείς που συμμετέχουν στην υλοποίηση και λειτουργία των έργων του ΣΟΑ με την κατάλληλη κάθε φορά νομική μορφή (π.χ. δεσμευτικά μνημόνια συνεργασίας, συμβάσεις και συμφωνητικά κ.ά.), ώστε να καθίσταται ευχερής η παρακολούθηση και η αποτελεσματική παρέμβαση κατά το στάδιο του σχεδιασμού, της υλοποίησης και της λειτουργίας των έργων της ανάπλασης, με στόχο η ενσωμάτωση της περιβαλλοντικής διάστασης στα στάδια αυτά να είναι η αποτελεσματικότερη δυνατή.
44.Έχει στελεχωθεί με επαρκές – σε πλήθος και κατάρτιση – προσωπικό και διαθέτει τις υποδομές που είναι απαραίτητες για την αποτελεσματική λειτουργία της.
45. Η ως άνω μονάδα ή σχηματισμός θα συγκροτήσει και θα εφαρμόζει ένα λεπτομερές πρόγραμμα παρακολούθησης, το οποίο θα πρέπει να ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις που τίθενται με την έγκριση της ΣΜΠΕ.
46. Η συλλογή και επεξεργασία των στοιχείων για την παρακολούθηση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων θα πρέπει να διεξάγεται σε ετήσια βάση. Στη διάρκεια του έτους μπορούν να συλλέγονται στοιχεία σε μηναία ή συχνότερη περίοδο, ώστε να καθίσταται δυνατή η αποτύπωση τάσεων με συντομότερη χρονική εξέλιξη.
47. Ως βασικά μεγέθη της παρακολούθησης θα χρησιμοποιούνται περιβαλλοντικοί δείκτες, οι οποίοι θα αντιπροσωπεύουν με περιεκτικό τρόπο σημαντικές πτυχές των εξελίξεων ως προς το περιβάλλον. Τέτοιοι δείκτες, ενδεικτικά και όχι περιοριστικά, μπορούν είναι οι εξής:
Φάση κατασκευής:
-Ποσοστό πρασίνου που υλοποιήθηκε επί του συνολικού πρασίνου και επιμέρους ποσοστά για το χαμηλό, μικτό και υψηλό πράσινο.
-Ποσοστό έργων που υλοποιήθηκαν επί του συνόλου των έργων της ανάπτυξης.
Φάση λειτουργίας:
-Αποδοχή χώρων πρασίνου:
-Να εκτιμάται ο αριθμός των ατόμων που χρησιμοποιούν τους κοινόχρηστους χώρους πρασίνου, καθώς και ο βαθμός ικανοποίησης των πολιτών από την ποιότητα των χώρων πρασίνου.
-Δείκτες προσέλευσης στο πάρκο και στις επιμέρους εγκαταστάσεις: Μπορούν να βασίζονται σε εκτιμήσεις του αριθμού ατόμων που προσέρχονται σε κάθε μια από τις εγκαταστάσεις. Συγχρόνως, θα πρέπει να συλλέγονται στοιχεία που να καταστήσουν δυνατές τις εκτιμήσεις για το ποσοστό χρήσης των ΜΜΜ.
48. Δείκτες πληρότητας των χώρων στάθμευσης: Πέραν από τους μέσους ετήσιους και μηνιαίους μέσους όρους, είναι απαραίτητη και η χρονικά λεπτομερέστερη καταγραφή, ώστε να διαπιστώνονται οι αιχμές χρήσης των χώρων στάθμευσης και να εξάγονται συμπεράσματα για την επάρκειά τους.
49. Δείκτες εξοικονόμησης νερού: Ως προς την άρδευση, θα πρέπει να χρησιμοποιούνται τα ποσοστά συμμετοχής των επαναξιοποιούμενων ομβρίων και των τοπικών υπόγειων υδάτων. Συγχρόνως, θα πρέπει να εκτιμάται το ποσοστό εξοικονόμησης που επιτυγχάνουν τα συστήματα άρδευσης, συγκριτικά με την κατανάλωση νερού κατά τη συνήθη άρδευση κοινόχρηστων χώρων πρασίνου. Για τις κτιριακές εγκαταστάσεις, ο δείκτης εξοικονόμησης νερού μπορεί να υπολογίζεται με την αντιπαραβολή των ετήσιων καταναλώσεων με τιμές κατανάλωσης νερού σε παρεμφερείς εγκαταστάσεις που δεν χρησιμοποιούν συστήματα εξοικονόμησης.
50. Δείκτες ανακύκλωσης: Προκύπτουν από τις ποσότητες και τα ποσοστά των απορριμμάτων που διατέθηκαν προς ανακύκλωση, ανά κύριο ρεύμα.
51. Οι τιμές των δεικτών και άλλων μεγεθών της παρακολούθησης των περιβαλλοντικών επιπτώσεων, θα συγκροτούνται σε ετήσια έκθεση, στην οποία επίσης θα πραγματοποιείται επεξεργασία και αξιολόγηση των τιμών, καθώς και προτάσεις για τις ενδεχομένως απαιτούμενες διορθωτικές ενέργειες. Η έκθεση αυτή θα εκπονείται εντός του πρώτου τριμήνου του επόμενου έτους, θα κοινοποιείται σε όλους τους φορείς που συμμετέχουν στην κατασκευή και λειτουργία των έργων του ΣΟΑ και θα δημοσιοποιείται με ανάρτησή της σε ιστοσελίδα που οφείλει να διατηρεί η μονάδα ή ο σχηματισμός που διεξάγει την παρακολούθηση. Στην ίδια ιστοσελίδα θα πρέπει να δίδεται η δυνατότητα στο ενδιαφερόμενο κοινό να εκφράσει ενυπογράφως τις απόψεις του για το περιεχόμενο της έκθεσης.
15. Η ΣΠΜΕ στο ΠΔ:
Τέλος, σημειώνεται ότι η ΣΜΠΕ θα πρέπει να αποτελέσει αναπόσπαστο μέρος των περιβαλλοντικών όρων που θα τεθούν στο προεδρικό διάταγμα του σχεδίου ολοκληρωμένης ανάπτυξης που προβλέπει το άρθρο 2 του ν. 4062/2012 όπως ισχύει.
Σχετικά Άρθρα
- Πως δόθηκε λύση στη ζώνη Δουκίσσης Πλακεντίας-Πεύκο Πολίτη
- Στο υπουργικό συμβούλιο οι πολεοδομικές μεταρρυθμίσεις του ΥΠΕΝ
- ΥΠΕΝ: δεν κλείδωσε η τουριστική επένδυση μαμούθ στην Αστυπάλαια
- Πεύκο Πολίτη: κλείνει πολεοδομική τρύπα 50 ετών
- Επικύρωση σύμβασης Ελληνικού Δημοσίου- ΕΥΔΑΠ ΑΕ
- Ανάπτυξης: εντός χρονοδιαγράμματος η επένδυση στο Ελληνικό