ecopress
Από τον Βασίλη Σγούτα* Υλοποιημένα και σχεδιαζόμενα έργα στην Αθηναϊκή Ριβιέρα θέτουν επιτακτικά ερωτήματα: Πόσο παραλιακή είναι η παραλιακή; Θα γίνει η Αθήνα μια... Αθηναϊκή Ριβιέρα: θα γίνει η Αθήνα μια πόλη αποκλεισμένη από την ίδια της τη θάλασσα; 

Από τον Βασίλη Σγούτα*

Υλοποιημένα και σχεδιαζόμενα έργα στην Αθηναϊκή Ριβιέρα θέτουν επιτακτικά ερωτήματα: Πόσο παραλιακή είναι η παραλιακή; Θα γίνει η Αθήνα μια πόλη αποκλεισμένη από την ίδια της τη θάλασσα; Όσο και αν προβάλλονται τα έργα της αποκαλούμενης Αθηναϊκής Ριβιέρας, όσο και αν φορτικά μας επαναλαμβάνονται τα πλεονεκτήματα των επενδύσεων που έχουν γίνει, τίποτα δεν μπορεί να αλλάξει την πραγματικότητα. Η ευλογημένη αυτή ακτή του Σαρωνικού, που αποτελούσε κάποτε μέρος της καθημερινότητας του Αθηναίου πολίτη για βόλτα, για μπάνιο, για οτιδήποτε, τώρα πια δεν είναι. Τελεία και παύλα. Ας σταματήσουν τουλάχιστον να μας κοροϊδεύουν. Η μπίζνα των επενδύσεων είναι αυτό που μετράει, είναι ο νέος άρχοντας της παραλιακής με την ανοχή και ενθάρρυνση των εκάστοτε κρατούντων. Με τον απλό Αθηναίο πολίτη έξω από το κάδρο. Και με την πάλαι ποτέ περιβαλλοντική και αισθητική μοναδικότητα του Σαρωνικού, χαμένη στην μετάφραση και αυτή.

Ένα από τα τούνελ της παραλιακής υπό κατασκευή

Η Αθηναϊκή Ριβιέρα

Στην πολυδιαφημιζόμενη Αθηναϊκή Ριβιέρα, που εκτείνεται από τον Πειραιά ως το Σούνιο, εκτελούνται ή προγραμματίζονται, πολλά σημαντικά έργα όπως στο Φαληρικό Δέλτα, τον Άλιμο, το Ελληνικό, τα Αστέρια, ενώ έχει ήδη αποπερατωθεί η ανάπλαση του Αστέρα Βουλιαγμένης. Όταν όλα ολοκληρωθούν, θα έχει αλλάξει εντελώς το τοπίο όπως το ξέραμε.

Τα οφέλη για την οικονομία σίγουρα θα είναι πολλά, για τα επενδυτικά κεφάλαια ακόμα περισσότερα. Το προφανές ερώτημα είναι ποια θα είναι τα οφέλη για τον Αθηναίο πολίτη. Με τιμές που θα ξεφεύγουν από τις δυνατότητες των περισσοτέρων, η παραλιακή ζώνη και οι εγκαταστάσεις της δεν θα μπορέσουν ποτέ να αποτελέσουν μέρος της ζωής των «γηγενών», εκτός μόνο για ευκαιριακές επισκέψεις οι οποίες σίγουρα θα είναι ευχάριστες, αλλά και θα υπενθυμίζουν το χάσμα μεταξύ των πολλών και των λίγων. Εξεταστέο σε ποιό βαθμό θα αισθάνεται κανείς υπερήφανος για την συντελούμενη μετεξέλιξη και διεθνοποίηση της όλης παραλίας. Θα γίνει η Αθήνα μια πόλη αποκλεισμένη από την ίδια της τη θάλασσα;

Χαρακτηριστικό των έργων και των αναπλάσεων που συνοδεύουν τα έργα είναι οι περιτοιχίσεις και περιφράξεις που αναπόφευκτα θα αποκλείουν όλο και περισσότερο την πρόσβαση προς την θάλασσα. Εκτός για όσους θα το δικαιούνται επειδή έχουν καταβάλει το όποιο τίμημα για διαμονή ή είσοδο.

Θα μείνει τίποτα για τον Αθηναίο πολίτη;

Σε ορισμένα σημεία των χερσαίων ζωνών, η ανέργεση κτιρίων, σε πολλές περιπτώσεις υψηλών, θα υποβαθμίσει, ή και θα εξαφανίσει, την οπτική επαφή με τη θάλασσα. Όπως στη Μαρίνα Αλίμου, όπου τα προβλεπόμενα κτίρια θα καταστούν τοίχος ύψους 16 μέτρων από τη στάθμη της θάλασσας, με ότι αυτό συνεπάγεται και για τον αέρα και τη δροσιά του πρώην παραθαλάσσιου προαστίου του Αλίμου.

Αξίζει να σταθεί κανείς σε διαφημιστικό σλόγκαν για το μέλλον του παραλιακού μετώπου της Αθηναϊκής Ριβιέρας, «όπου οι προοπτικές είναι τεράστιες λόγω του φυσικού του κάλλους». Μα αυτό ακριβώς αποτελεί και την αντίφαση. Με τις αυξανόμενες παρεμβάσεις μας, επιτείνουμε την αποξένωση από το δώρο που μας έχει κληροδοτηθεί – τον Σαρωνικό.

Και κάτι ακόμα. Παραλιακές λεωφόροι αποκαλούνται οι λεωφόροι που οδεύουν κατά μήκος ακτών, έστω και σε κάποια απόσταση. Και απ’ όπου, στο μεγαλύτερο μέρος τους τουλάχιστον, βλέπεις ανεμπόδιστα τη συνέχεια της θάλασσας χωρίς σημαντική παρεμβολή κτιρίων. Έτσι τουλάχιστον μάθαμε. Τη δική μας την παραλιακή ως πότε, και σε ποια τμήματά της, θα μπορούμε να συνεχίζουμε να την λέμε παραλιακή, με υπέργεια και υπόγεια τούνελ κατά μήκος του Φαληρικού όρμου, και με αυξανόμενα μικρά και μεγάλα κτίρια από την πλευρά της θάλασσας.

Αλλάζουν, βέβαια, οι καιροί και προχωράει η ζωή. Σίγουρα ναι. Έτσι όμως;

*Βασίλης Σγούτας: Αρχιτέκτων. Μετά την Νότιο Αφρική και το Ιράκ, σταδιοδρομεί από το 1961 ως εταίρος του Κώστα Σγούτα και από το 1999 με τον Δημήτρη Σγούτα. Αντιπρόεδρος ΣΑΔΑΣ 1983-1984, μέλος Αντιπροσωπείας ΤΕΕ 1984-2006, Πρόεδρος Διεθνούς Ένωσης Αρχιτεκτόνων (UIA) 1999-2002, και από το 2019 Επίτιμος Πρόεδρός της. Το 2007 θεσπίστηκε το Vassilis Sgoutas Prize το οποίο απονέμεται ανά τριετία σε αρχιτέκτονες με έργο σε περιοχές κάτω από το όριο της φτώχειας. Το βιβλίο του A Journey with the Architects of the World (Jovis Verlag, 2017) έχει μεταφραστεί στην κινεζική.

-Πηγή του κειμένου είναι το βιβλίο του Βασίλη Σγούτα με τίτλο:  «Ένας Αθηναίος για την πόλη του» από  τις εκδόσεις ΠΛΕΘΡΟΝ

-Φωτογραφίες: Χαράλαμπος Λουιζίδης, Κατερίνα Γληνού.

-Eξώφυλλο: Βάσω Αβραμοπούλου / Α4 Design

ΚΛΗΡΩΣΗ ΜΕ ΔΩΡΟ

Εγγραφείτε στο Newsletter και εξασφαλείστε την συμμετοχή σας