ecopress
Του Ευάγγελου Ματσούκη* Τα μεγάλα οδικά, σιδηροδρομικά και τα έργα επεκτάσεων του Μετρό, που υπήρχαν στα συρτάρια εδώ και χρόνια, και καλώς εξαγγέλθηκαν, έχουν... Αττική: τι πρέπει να γίνει για άμεσες λύσεις στο κυκλοφοριακό

Του Ευάγγελου Ματσούκη*

Τα μεγάλα οδικά, σιδηροδρομικά και τα έργα επεκτάσεων του Μετρό, που υπήρχαν στα συρτάρια εδώ και χρόνια, και καλώς εξαγγέλθηκαν, έχουν το κοινό χαρακτηριστικό ότι θα ολοκληρωθούν σε μία ή δύο δεκαετίες από σήμερα! Τι πρέπει να γίνει στην λεωφόρο Κηφισού και σε 12  επιλεγμένα σημεία(κόμβους) της Αττικής, για να δοθούν άμεσες λύσεις στο κυκλοφοριακό πρόβλημα.

Το φθινόπωρο προχωρεί και συνεχίζεται με βροχές.  Οι καθημερινές μετακινήσεις επέστρεψαν  και η κόλαση  στο κυκλοφοριακό επανήλθε,  δριμύτερη από ποτέ! Παρά τις μεγάλες αυξήσεις στα καύσιμα! Ξεχείλισαν από αυτοκίνητα οι δρόμοι στο λεκανοπέδιο …τα πράγματα γίνονται δυσκολότερα όταν βρέχει.

Και όμως όλα αυτά τείνουν να θεωρηθούν φυσιολογικά! Κανένας δεν έχει σκύψει στο κυκλοφοριακό πρόβλημα με υπευθυνότητα και αποφασιστικότητα εδώ και χρόνια. Ένας λόγος είναι ότι υπάρχει μεγάλη επικάλυψη αρμοδιοτήτων μεταξύ  Δήμων, Περιφέρειας και  Υπουργείου Υποδομών.

Σημειώνεται ότι: Εξαρχής τονίζουμε ότι  το θέμα αρμοδιοτήτων  θα μπορούσε  να λυθεί μόνον αν το Υπουργείο αναλάβει την ευθύνη να φέρει  σε πέρας τα απαιτούμενα έργα και μέτρα , υπερκαλύπτοντας δηλαδή τους υπόλοιπους, στην ανάγκη με νομοθετικές ρυθμίσεις. Δηλαδή  το κλειδί κρατάει στα χέρια του το Υπουργείο Υποδομών.

Eξαγγελίες για έργα μακράς πνοής

Ας πάμε όμως παρακάτω.

Το Υπουργείο από το καλοκαίρι συνέχισε τις εξαγγελίες του για έργα μακράς πνοής  στο Λεκανοπέδιο, όπως:

-Η γραμμή 4 του Μετρό

-Η επέκταση της γραμμής 2 από την Ανθούπολη μέχρι τον Άγιο Νικόλαο στο Ίλιον

-Η υπογειοποίηση της γραμμής 1 Φάληρο-Πειραιάς

-Οι επεκτάσεις μετρό προς Γλυφάδα (Γρ.2), Καλλιθέα (Γρ.1), Δάφνη (Γρ.5), Λυκόβρυση και Πετρούπολη (Γρ.4)

-Νέα προαστιακή γραμμή Άνω Λιόσια-Ελευσίνα-Μέγαρα

-Δύο μεγάλες επεκτάσεις του Προαστιακού Σιδηροδρόμου, προς Ραφήνα και Λαύριο.

– H Αστική Σήραγγα Ηλιούπολης

-Η επέκταση προς Ραφήνα.

-H επέκταση της Λ.Κύμης (που είναι ήδη σε δημοπράτηση)

-Ο τριπλός κόμβος Σκαραμαγκά

-Η υποθαλάσσια ζεύξη Σαλαμίνας-Περάματος .Πρόσφατα εξαγγέλθηκαν επεκτάσεις προς τα δυτικά, νέα γραμμή που θα περνάει από το γήπεδο της ΑΕΚ κλπ

Τα ανωτέρω έργα, που υπήρχαν στα συρτάρια εδώ και χρόνια, και καλώς εξαγγέλθηκαν, έχουν το κοινό χαρακτηριστικό ότι θα ολοκληρωθούν σε μία ή δύο δεκαετίες από σήμερα!

Παράδειγμα η γραμμή 4 του Μετρό η οποία προγραμματίζεται να τελειώσει το 2029 …επειδή όμως -στην Ελλάδα ζούμε- οι καθυστερήσεις είναι μέσα στο πρόγραμμα.. με τη δική μας εμπειρία  βλέπουμε να τελειώνει το 2032. Για την επέκταση του Μετρό προς Γλυφάδα δεν έχει υπάρξει ούτε καν χρονοδιάγραμμα, για τη σήραγγα Ηλιούπολης το ίδιο.. η επέκταση του μετρό από το κέντρο προς το ίδρυμα Νιάρχος είναι απλώς στη φάση έναρξης των μελετών κ.ο.κ.    Σημειώνουμε ακόμα  εδώ ότι το κόστος κάποιων από τα παραπάνω  έργα  ίσως καταστεί απαγορευτικό, με την πρόσφατη τεράστια  αύξηση στις τιμές των δομικών, σιδηροδρομικών κλπ υλικών.

-Μέχρι τότε όμως τι θα γίνει; θα συνεχίζεται η άσκοπη κατανάλωση καυσίμων σε εποχές που αυτά είναι πανάκριβα, η περιβαλλοντική ρύπανση , η ταλαιπωρία του κόσμου στους δρόμους του λεκανοπεδίου, οι ατέλειωτες χαμένες ώρες στις μεγάλες ουρές ; χωρίς καμία προοπτική γιατί  κάποιοι φρονούν ότι αυτά όλα εκφεύγουν από τον χρονικό ορίζοντα ζωής μιας τρέχουσας εκτελεστικής εξουσίας;

Προτάσεις για άμεσες λύσεις

Εμείς αντιπροτείνουμε έργα βραχυπρόθεσμα. Και πρώτα από όλα για τον κεντρικό οδικό άξονα στο λεκανοπέδιο, την Λεωφόρο Κηφισού, έχουμε καταθέσει συγκεκριμένες προτάσεις  για το τι πρέπει να γίνει …μέτρα και έργα με χρονικό ορίζοντα 1-1,5 έτους.

– Ποιος είναι ο στόχος τις πρότασής μας αυτής: να μετατραπεί η Λεωφόρος Κηφισού ,στο τμήμα της από το ύψος της Αττικής Οδού μέχρι  τον παραλιακό  κόμβο, σε κάτι αντίστοιχο  με την Αττική Οδό … σε  έναν σύγχρονο  δηλαδή ευρωπαϊκό αυτοκινητόδρομο με  ενιαία κατά το δυνατόν διατομή. Γίνεται; βεβαίως και γίνεται και σύμφωνα με όλες τις προβλεπόμενες προδιαγραφές.

Για τα υπόλοιπα σημεία συμφορήσεων: υπάρχουν επίσης λύσεις/ βελτιώσεις με μέτρα βραχυπρόθεσμα, με τις λεγόμενες «Τεχνικές Κυκλοφοριακής Διευθέτησης». Για να υλοποιηθούν όλα αυτά απαιτείται  η  σύσταση μίας ομάδας εργασίας από το Υπουργείο Υποδομών , αποτελούμενης από έμπειρους συγκοινωνιολόγους, οι οποίοι θα δουλέψουν σκληρά και μεθοδικά για 4-5 περίπου  μήνες, ασχολούμενοι, σε πλήρη απασχόληση,  με τα πλέον προβληματικά σημεία(διασταυρώσεις στις πλείστες περιπτώσεις) στο λεκανοπέδιο. Μερικά αναφέρονται  επιλεκτικά στη συνέχεια:

  1. Η Λ. Κηφισίας σε επιλεγμένα σημεία(κόμβους), μεταξύ αυτών και η διασταύρωση Λ. Κηφισίας με την Κατεχάκη
  2. Η οδός Λιοσίων στις τρείς γέφυρες
  3. Η Λ. Κατεχάκη μέσα στην Ηλιούπολη
  4. Η Λ. Αθηνών στο Δαφνί μέχρι Σκαραμαγκά.
  5. Η Λ. Σχιστού
  6. Η Λ. Φυλής σε επιλεγμένα σημεία (κόμβους)
  7. Η Λ. Αγίων Αναργύρων
  8. Η οδός Χαμοστέρνας/Λαγουμιτζή
  9. Η Ιερά Οδός σε επιλεγμένα σημεία (κόμβους)
  10. Η Λ. Βείκου και η Λ. Γαλατσίου
  11. Κόμβοι στην Κάτω Κηφισιά
  12. Κόμβοι στον Πειραιά

Μετά  την ολοκλήρωση των μελετών στα προβληματικά σημεία του Λεκανοπεδίου, θα προχωρήσει άμεσα  η υλοποίηση των σχετικών προτεινόμενων προτάσεων. Σε μερικές περιπτώσεις μπορεί να απαιτηθεί και νομοθετική ρύθμιση,  προκειμένου  να   καμφθούν τυχόν αντιδράσεις από ορισμένες πλευρές.

Αξίζει να σημειωθεί ότι οι σχετικές επεμβάσεις  θα αφορούν κυκλοφοριακές ρυθμίσεις, τροποποιήσεις κρασπέδων πεζοδρομίων, μεσαίων νησίδων, αλλαγές στο πρόγραμμα φωτεινών σηματοδοτών, σημάνσεις, απαγορεύσεις στάθμευσης, πινακίδες, διαγραμμίσεις κλπ. Θα είναι  δηλαδή δέσμες μέτρων βραχυπρόθεσμων , χαμηλού κόστους, που όμως θα επιφέρουν σημαντικά αποτελέσματα.

Κάτι παρόμοιο είχε γίνει επί  Υπουργίας Στ. Μάνου: τέτοια προσπάθεια για την βελτίωση  της κυκλοφοριακής ροής σε συγκεκριμένα σημεία στο  Λεκανοπέδιο είχε γίνει πολύ παλαιότερα, επί Υπουργού Περιβάλλοντος Στέφανου Μάνου με εξαιρετική τότε επιτυχία και βελτίωση των ροών κατά περίπου 15%. Αυτό υπερτονίζεται στο σημείο αυτό για να καταδειχθεί ότι θα υπάρξουν ορατά αποτελέσματα και βελτίωση της εικόνας της κυκλοφορίας  στο Λεκανοπέδιο σε σημαντικό βαθμό.

Εδώ βρισκόμαστε λοιπόν. Άμ’ έπος , άμ’ έργον !                                                                                                                             

*Ευάγγελος Ματσούκης, Kαθηγητής  Πανεπιστημίου , Δρ. Συγκοινωνιολόγος

ΚΛΗΡΩΣΗ ΜΕ ΔΩΡΟ

Εγγραφείτε στο Newsletter και εξασφαλείστε την συμμετοχή σας