ecopress
Του Νίκου Ηλιάδη* Το Υπουργείο Παιδείας των ΗΠΑ δεν πιστοποιεί εκπαιδευτικά  ιδρύματα και / ή προγράμματα. Ωστόσο, παρέχει εποπτεία του συστήματος δευτεροβάθμιας διαπίστευσης μέσω... Αξιολόγηση και λειτουργία Πανεπιστημίων στις ΗΠΑ

Του Νίκου Ηλιάδη*

Το Υπουργείο Παιδείας των ΗΠΑ δεν πιστοποιεί εκπαιδευτικά  ιδρύματα και / ή προγράμματα. Ωστόσο, παρέχει εποπτεία του συστήματος δευτεροβάθμιας διαπίστευσης μέσω της επανεξέτασης όλων των ομοσπονδιακά αναγνωρισμένων οργανισμών διαπίστευσης.

Ο CHEA είναι ίσως ο μεγαλύτερος οργανισμός διαπίστευσης. Ο Οργανισμός CHEA των ΗΠΑ πιστοποιεί περί τα 3.000 κολλέγια και 60 θεσμικούς Οργανισμούς που πιστοποιούν πανεπιστημιακά ιδρύματα.

Είναι μια ένωση πανεπιστημίων, που πιστοποιεί τα πανεπιστήμια. Τα ίδια τα πανεπιστήμια φροντίζουν να είναι μέλη για να αποκτούν ορθολογική πιστοποίηση και να διατηρούν την κρατική χρηματοδότηση.

Η προβλεπόμενη επιχορήγηση από το κράτος (Ομοσπονδιακή κυβέρνηση/ πολιτεία ) στα πανεπιστήμια, μεγέθους ανάλογα με τον προβλεπόμενο αριθμό των φοιτητών, δίνεται μόνον εφόσον πιστοποιηθούν επαρκώς. Ενδέχεται δηλαδή και να διακοπεί.

Η πιστοποίηση επαναλαμβάνεται κάθε πενταετία. Ελέγχονται προγράμματα, πρακτικές, δημοσιεύσεις κ.ά

Τα πανεπιστήμια και οι καθηγητές δημιουργούν και άλλα έσοδα από τη συνεργασία τους με την αγορά εργασίας ( έρευνες που πραγματοποιούν με τη βοήθεια και επιλεγμένων με αμοιβή – research assistants – μεταπτυχιακών φοιτητών που καλύπτουν έτσι το κόστος σπουδών τους ). Διάφορες εταιρείες -που διαθέτουν τμήμα ερευνών και οι ίδιες, αναθέτουν έρευνες στα πανεπιστήμια που διαθέτουν το κατάλληλο επίπεδο από πλευράς καθηγητών, εξοπλισμού κλπ. Τα πανεπιστήμια απορροφούν και πολλές χορηγίες.

Όλα τα πανεπιστήμια προβλέπουν δίδακτρα. Υπό την έννοια αυτή όλα είναι ιδιωτικά, πλην όμως με διαφορετική από την έννοια του ιδιωτικού πανεπιστημιακού ιδρύματος που έχουμε στη χώρα μας .

Πολλές υποτροφίες σε φοιτητές καλύπτουν το κόστος των διδάκτρων. Όπως αναφέρθηκε παραπάνω πολλές υποτροφίες δίνονται σε φοιτητές (research assistants) από εταιρείες για να κάνουν έρευνα για λογαριασμό τους , υπό την εποπτεία κάποιου καθηγητή. Οι έρευνες αυτές αξιοποιούνται και ως διατριβές για τις μεταπτυχιακές σπουδές των φοιτητών. Έτσι δημιουργείται και σύνδεση της εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας.

Στα πανεπιστήμια προβλέπεται ξεχωριστή διοίκηση οικονομική και διοίκηση Ακαδημαϊκή. Λειτουργούν υπό τον Πρόεδρο του Πανεπιστημίου. Η θέση του Προέδρου προκηρύσσεται , όπως και των καθηγητών που έχουν κάνει τις μεταπτυχιακές τους σπουδές σε άλλα ιδρύματα από αυτό στο οποίο διεκδικούν μια θέση. (Έτσι αποφεύγονται, θέματα «παρεοκρατίας», «κομματοκρατίας» κλπ.)

Στην επιτροπή που κρίνει τις διδακτορικές διατριβές συμμετέχουν και άτομα από την αγορά εργασίας.

Οι τράπεζες χορηγούν φοιτητικά δάνεια, ανάλογα με το αν εκτιμούν ή όχι ότι οι συγκεκριμένοι φοιτητές δημιουργούν τις προϋποθέσεις να τα αποπληρώσουν με την αποφοίτησή τους από τα συγκεκριμένα ιδρύματα και σχολές που φοιτούν. Οπότε και τα πανεπιστήμια διαμορφώνουν ανάλογα τα προγράμματα σπουδών κατά ουσιαστικό τρόπο. Δημιουργούν σχολές με ουσιαστικό αντίκρισμα στην αγορά εργασίας .

Ο Οργανισμός Αξιολόγησης των Πανεπιστημίων στις ΗΠΑ (www.chea.org)

Νίκος Ηλιάδης * Πολ/κός Μηχ/κός Ε.Μ.Π. ,  M.Sc. ( Concordia University Montreal Canada ) , Ph.D.  ( University of Maryland USA, ) Technology and Vocational Education, τ.καθηγητής ΠΑΤΕΣ/ΣΕΛΕΤΕ, τ.Καθηγητής ΤΕΙ Πειραιώς, τ.Ειδ.Γραμματέας του ΥΠΕΠΘ για τα ΤΕΙ ,τ. εκπρόσωπος των Υπουργείων Παιδείας και Πολιτισμού στη Μόνιμη Ελληνική Αντιπροσωπεία στις Βρυξέλλες ( Μ.Ε.Α. ) τ. Διοικητής ΠΓΝ «ΑΤΤΙΚΟΝ , τ. μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της Ένωσης Παιδαγωγικών Ινστιτούτων της Ευρώπης (http://www.cidree.org/), τ. εκπρόσωπος της Κυβέρνησης στο Δ.Σ. του CEDEFOP (https://www.cedefop.europa.eu/ )του Ευρωπαϊκού Κέντρου για την Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση , Επίτιμος Σύμβουλος του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου.

ΚΛΗΡΩΣΗ ΜΕ ΔΩΡΟ

Εγγραφείτε στο Newsletter και εξασφαλείστε την συμμετοχή σας