Connecting Europe Express:το ταξίδι τελείωσε-νέο σχέδιο δράσης έρχεται
Αστικό περιβάλλονΕιδήσειςΕπιχειρήσειςΈργαΕυρωπαϊκή ΈνωσηΜεταφορέςΟικονομίαΠεριβάλλονΥποδομέςΧρήμα 10 Οκτωβρίου 2021 ecotypos
Της Ντίνας Καράτζιου/
Μετά από 36 ημέρες και 20 χιλιάδες χιλιόμετρα πάνω στις ράγες, το Connecting Europe Express έφτασε στον τελικό προορισμό του, στο Παρίσι. Στην πανηγυρική άφιξη του, οι ευρωπαϊοι αξιωματούχοι παρουσίασαν τα πρώτα συμπεράσματα όσον αφορά τις παρεμβάσεις που πρέπει να ακολουθήσουν για να αποκτήσει η Ευρώπη σύγχρονη, υψηλής ποιότητας σιδηροδρομική υποδομή. Στην προμετωπίδα, το σχέδιο δράσης που θα προτείνει η Κομισιόν για την ενίσχυση των διασυνοριακών επιβατικών σιδηροδρομικών υπηρεσιών μεγάλων αποστάσεων τον Δεκέμβριο.
Το ταξίδι του Connecting Europe Express ολοκληρώθηκε μετά από 36 ημέρες, φτάνοντας στον τερματικό σταθμό του Παρισιού στις Οκτωβρίου 2021. Για τους ευρωπαίους αξιωματούχους αλλά κυρίως για τις σιδηροδρομικές επιχειρήσεις και οργανισμούς που δεν θέλουν να μείνουν στον συμβολισμό της πρωτοβουλίας, η πανηγυρική άφιξη συνοδεύτηκε πέραν των επίσημων δηλώσεων και με ένα κείμενο συμπερασμάτων στο οποίο συνοψίζονται οι πολιτικές για την αναβάθμιση των σιδηροδρομικών υποδομών και την ολοκλήρωση των σιδηροδρομικών δικτύων διευρωπαϊκής σημασίας. Μέσα από ένα κείμενο 4 συμπερασμάτων, ξεχωρίζει το σχεδίου δράσης από την Κομισιόν για την ενίσχυση των διασυνοριακών επιβατικών σιδηροδρομικών υπηρεσιών μεγάλων αποστάσεων, το οποίο θα υποβληθεί στα αρμόδια όργανα μέσα στο Δεκέμβριο.
120 στάσεις
Με περισσότερες από 120 στάσεις, το ευρωπαϊκό τρένο υπήρξε η πλέον εμβληματική πρωτοβουλία σε επίπεδο συμβολισμού για το ευρωπαϊκό έτος Σιδηροδρόμων. Σε 36 ημέρες, διένυσε 26 χώρες και 33 συνοριακά περάσματα , ταξιδεύοντας σε τρία διαφορετικά εύρη τροχιάς που χρησιμοποιούνται στην Ευρώπη, θέλοντας να αναδείξει και το μείζον ζήτημα της έλλειψης μεταξύ αρκετών τμημάτων του σιδηροδρομικού δικτύου της ΕΕ
Τα συμπεράσματα
Η τελική πανηγυρική εκδήλωση στο Παρίσι ήταν μια ευκαιρία να παρουσιαστούν τα πρώτα συμπεράσματα, αυτού του ιδιαίτερου ταξιδιού, συνίστανται στα εξής:
Πρώτον: Βασική προϋπόθεση για να αναδείξει ο σιδηρόδρομος τις δυνατότητές του, είναι η ύπαρξη μίας διασυνοριακή, σύγχρονη, υψηλής ποιότητας σιδηροδρομική υποδομή. Υπάρχει σαφής ανάγκη για κοινή δράση για την ολοκλήρωση του διευρωπαϊκού δικτύου μεταφορών (ΔΕΔ-Μ): του κεντρικού δικτύου έως το 2030 και του εκτεταμένου δικτύου έως το 2050. Η Επιτροπή θα προτείνει αλλαγές στον κανονισμό ΔΕΔ-Μ αργότερα αυτό το έτος. Στις 16 Σεπτεμβρίου, προκηρύχθηκε πρόσκληση υποβολής προτάσεων ύψους 7 δισεκατομμυρίων ευρώ στο πλαίσιο του μηχανισμού «Συνδέοντας την Ευρώπη» (ΜΣΕ), για έργα που στοχεύουν σε νέες, αναβαθμισμένες και βελτιωμένες ευρωπαϊκές υποδομές μεταφορών. Ο μηχανισμός ανάκαμψης και ανθεκτικότητας της ΕΕ μπορεί να στηρίξει τον εκσυγχρονισμό και τη διαλειτουργικότητα των σιδηροδρομικών υποδομών, καθώς και βασικά έργα υποδομής, όπως οι γραμμές Λυών-Τορίνο, η σήραγγα βάσης Brenner και η σιδηροδρομική Βαλτική.
Δεύτερον,: πρέπει να υπάρξει συνεχής διαχείριση όσον αφορά τη βελτίωση υφιστάμενων υποδομών πρέπει να γίνεται καλύτερα και η χωρητικότητά της να βελτιώνεται. Καταγράφηκε, ότι η ψηφιοποίηση μπορεί να βοηθήσει. Για παράδειγμα, η ανάπτυξη του Ευρωπαϊκού Συστήματος Διαχείρισης της Σιδηροδρομικής Κυκλοφορίας (ERTMS) θα αυξήσει τη χωρητικότητα, την ασφάλεια, την αξιοπιστία και την ακρίβεια. Η έρευνα και η καινοτομία θα ξεκλειδώσουν επίσης περισσότερες δυνατότητες, και η νέα εταιρική σχέση «Ο σιδηρόδρομος της Ευρώπης» θα βασιστεί στο επιτυχημένο έργο του Shift2Rail.
Τρίτον: απαιτείται μεγαλύτερος πανευρωπαϊκός συντονισμός με κοινά αιτήματα και διεκδικήσεις, ούτως ώστε να ενισχυθεί ο Ενιαίος Ευρωπαϊκός Σιδηροδρομικός Χώρος. Για παράδειγμα, οι οδηγοί τρένων της Ευρώπης θα πρέπει να μπορούν να οδηγούν τα τρένα τους σε διασυνοριακό σημείο, όπως μπορούν οι πιλότοι και οι οδηγοί φορτηγών. Οσον αφορά την 4η δέσμη μέτρων για τους σιδηροδρόμους πρέπει να μεταφερθεί γρήγορα στο εθνικό δίκαιο για να εξαλειφθούν άλλα εναπομείναντα εμπόδια που δημιουργούνται από τους εθνικούς κανόνες και να δημιουργηθεί μια ανοικτή και ανταγωνιστική ευρωπαϊκή αγορά για τους σιδηροδρόμους – τεχνικά, λειτουργικά και εμπορικά.
Τέταρτον: Ειπώθηκε ότι ο σιδηρόδρομος πρέπει να γίνει πιο ελκυστικός για να ενθαρρύνει περισσότερους ανθρώπους να τον επιλέγου. Προς αυτή την κατεύθυνση προτείνεται η βελτίωση της έκδοσης εισιτηρίων και των επιλογών για τον προγραμματισμό των ταξιδιών μεταξύ των τρόπων μεταφοράς όπως και η μείωση του κόστους των σιδηροδρομικών ταξιδιών σε σύγκριση με τις υπόλοιπες εναλλακτικές λύσεις. Στο πλαίσιο αυτό, η Επιτροπή θα υποβάλει σχέδιο δράσης για την ενίσχυση των διασυνοριακών επιβατικών σιδηροδρομικών υπηρεσιών μεγάλων αποστάσεων τον Δεκέμβριο.
Οι δηλώσεις από το Παρίσι
Η Επίτροπος Μεταφορών κ. Adina Vălean δήλωσε: «Το Connecting Europe Express υπήρξε ένα κινούμενο εργαστήριο, αποκαλύπτοντας σε πραγματικό χρόνο τα πολλά επιτεύγματα του Ενιαίου Ευρωπαϊκού Σιδηροδρομικού Χώρου και του δικτύου ΤΕΝ-Τ, ώστε να καταστεί δυνατή η απρόσκοπτη μετακίνηση σε ολόκληρη την Ένωσή μας. Θα ήθελα να εκφράσω την εγκάρδια ευγνωμοσύνη μου σε όλους όσους μας βοήθησαν να μετατρέψουμε το Connecting Europe Express από μια ιδέα σε πραγματικότητα, σε συναρπαστικό δρομολόγιο, αξέχαστων και σημαντικών συναντήσεων –προσώπων και απόψεων – και έναν πραγματικό πρωτοπόρο για τον ευρωπαϊκό σιδηρόδρομο.
Ο Πρόεδρος της Κοινότητας Ευρωπαϊκών Εταιρειών Σιδηροδρόμων και Υποδομών (CER) και Διευθύνων Σύμβουλος των Αυστριακών Ομοσπονδιακών Σιδηροδρόμων κ. Andreas Matthä, δήλωσε: « Το Connecting Europe Express πέτυχε δύο στόχους σήμερα. Όχι μόνο έχει φτάσει στον τελικό προορισμό της στο Παρίσι, αλλά, το σημαντικότερο, να αναδείξει τις προκλήσεις στις διασυνοριακές σιδηροδρομικές υπηρεσίες. Εφόσον η Πράσινη Συμφωνία ως στόχος ολοκληρωθεί με επιτυχία, τότε θα πρέπει να γίνει τόσο εύκολο να οδηγήσεις ένα τρένο στην Ευρώπη όσο και να οδηγήσεις ένα φορτηγό. Για να επιτευχθεί αυτό, οι σιδηρόδρομοι θα χρειαστούν μεγαλύτερη ανάπτυξη και νέες επενδύσεις σε υποδομές. Οι συνθήκες- και το νομοθετικό πλαίσιο πρέπει να προσαρμοστούν ώστε να δημιουργηθούν ισότιμοι όροι ανταγωνισμού μεταξύ όλων των τρόπων μεταφοράς. Συγχαίρω και ευχαριστώ όλους όσους συμμετείχαν σε αυτό το εξαιρετικά επιτυχημένο έργο».
Η πρωτοβουλία
Η ιδέα της δημιουργίας του Connecting Europe Express υλοποιήθηκε από την Κομισιόν σε συνεργασία με την Κοινότητα Ευρωπαϊκών Σιδηροδρομικών Επιχειρήσεων και Διαχειριστών Υποδομής με σκοπό να αναδείξει, σε πραγματικό χρόνο, τη δύναμη του σιδηροδρόμου να συνδέει πρόσωπα κα επιχειρήσεις. Και βεβαίως, τη σημασία της χρηματοδότησης βιώσιμων υποδομών όπως ο σιδηρόδρομος αλλά κα την υποστήριξη της ΕΕ για τέτοιες επενδύσεις, μεταξύ άλλων μέσω του νέου μηχανισμού σύνδεσης της Ευρώπης (
Σχετικά Άρθρα
- Ε.Ε: σχέδιο δράσης σιδηροδρομικής κυκλοφορίας έως το 2030
- Σιδηρόδρομος: δημοπρατούνται δύο νέα έργα ύψους 9,78 εκατ. ευρώ
- ΔΕΗ blue: Ευρωπαϊκή χρηματοδότηση για εγκατάσταση σημείων ταχυφόρτισης
- ΤΡΑΙΝΟΣΕ: στις ράγες το τρένο υψηλών ταχυτήτων-ξεκινούν τα δρομολόγια
- Τιθορέα- Λιανοκλάδι -Δομοκός: ξεκινά το έργο γραμμής υψηλών ταχυτήτων
- ΕΤΕπ: επενδυτική πλατφόρμα για πράσινους σιδηρόδρομους