Σε πολλές περιπτώσεις, ειδικά για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις η επιβάρυνση ξεπερνά το 15%, με προφανείς επιπτώσεις για τη βιωσιμότητά τους. Η αύξηση δε, του ενεργειακού κόστους των νοικοκυριών είναι δεδομένη και για ένα μέσο νοικοκυριό προσεγγίζει το 13%.
Αυτά επισημαίνονται σε δήλωση του τομεάρχη Περιβάλλοντος και Ενέργειας ΣΥ.ΡΙΖ.Α., Σωκράτη Φάμελλου για τις επικείμενες αυξήσεις στα τιμολόγια της ΔΕΗ, η οποία συνοδεύεται από ενημερωτικό σημείωμα και συγκριτικό παράδειγμα για τις νέες αυξήσεις τιμολογίων ρεύματος. Στο ίδιος σημείωμα περιλαμβάνονται τα επιχειρήματα του κόμματος της αξιωματικής αντιπολίτευσης για το παρόν και το μέλλον της ΔΕΗ, που αναπτύχθηκαν στη συνεδρίασης της Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου.
Αναλυτικά η δήλωση του τομεάρχη Περιβάλλοντος και Ενέργειας ΣΥ.ΡΙΖ.Α., Σωκράτη Φάμελλου για τις επικείμενες αυξήσεις στα τιμολόγια της ΔΕΗ έχει ως εξής:
Προαποφασισμένες και αναίτιες αυξήσεις εις βάρος των καταναλωτών
Δεν μας εκπλήσσει το τελικό αποτέλεσμα της καταστροφολογίας για τη ΔΕΗ, στην οποία επιδίδεται ο κύριος Χατζηδάκης, από την πρώτη στιγμή που ανέλαβε την ηγεσία του ΥΠΕΝ. Αυτό δεν είναι άλλο από τις προαποφασισμένες και αναίτιες αυξήσεις στα τιμολόγια ρεύματος, για τις οποίες αποφάσισε μάλιστα να ενημερώσει την κοινωνία μέσω διαρροής, nonpaper.
Το πραγματικό λοιπόν σχέδιο της κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας για τη ΔΕΗ ήταν η διαμόρφωση μίας ψευδούς εικόνας για τις ταμειακές της ανάγκες και τις ζημίες της εταιρίας, ώστε να επιβάλει την επιβάρυνση ολόκληρης της κοινωνίας με 500 εκατ. ευρώ.
Σε πολλές περιπτώσεις, ειδικά για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις η επιβάρυνση ξεπερνά το 15%, με προφανείς επιπτώσεις για τη βιωσιμότητά τους. Η αύξηση δε, του ενεργειακού κόστους των νοικοκυριών είναι δεδομένη και για ένα μέσο νοικοκυριό προσεγγίζει το 13%.
Η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας με την αύξηση των τιμολογίων, επιλέγει να κλείνει το μάτι στους ιδιώτες παρόχους, δημιουργώντας χώρο για κέρδη και πελάτες χωρίς κόστος και επενδύσεις.
Αντί να προχωρήσει, όπως οφείλει, στην απόδοση των περίπου 200 εκατ. ευρώ στη ΔΕΗ για τις οφειλές Υ.Κ.Ω. της περιόδου 2007-2011, μεταφέρει το κόστος στους πολίτες. Επισημαίνουμε ότι η κυβέρνηση ΣΥ.ΡΙΖ.Α. το 2017 απέδωσε 360 εκατ. ευρώ στη ΔΕΗ για τις οφειλές Υ.Κ.Ω. της περιόδου 2012-2015, από το κοινωνικό μέρισμα, επιλέγοντας να μην επιβαρύνει τους καταναλωτές. Με τον ίδιο τρόπο θα μπορούσε η ΝΔ, δια του κου Σταϊκούρα, να προχωρήσει άμεσα στην απόδοση του εν λόγω ποσού, με νομοθετική ρύθμιση, που θα έλυνε παράλληλα το βραχυπρόθεσμο πρόβλημα ρευστότητας της ΔΕΗ.
Η απροθυμία της κυβέρνησης να αποδώσει τις οφειλές προς τη ΔΕΗ, επιβεβαιώνει, για άλλη μία φορά, ότι η προεκλογική της παροχολογία «δεν βγαίνει» και ζημιώνει αντί να ανακουφίζει την ελληνική κοινωνία. Και φυσικά ούτε λόγος στις «διαρροές» του κ.Χατζηδάκη για στρατηγικό σχέδιο βιωσιμότητας της ΔΕΗ…
13% η προβλεπόμενη αύξηση στα τιμολόγια, παράδειγμα ενός μέσου νοικοκυριού
Χρειάζεται μία υπεύθυνη στάση για τη ΔΕΗ
Η ΔΕΗ ήταν και πρέπει να παραμείνει ο πυλώνας του ενεργειακού μας συστήματος. Αποτελεί τη μεγαλύτερη βιομηχανία στη χώρα μας που απασχολεί περί τους 15.000 εργαζόμενους και στηρίζει τη βιομηχανία καθώς και την αγροτική παραγωγή της χώρας μας.
Θα περιμέναμε μία πιο υπεύθυνη στάση από την πλευρά της κυβέρνησης σε σχέση με τη ΔΕΗ δεδομένου ότι, ο κύριος Χατζηδάκης αναγνωρίζει ότι η εταιρεία αποτελεί εθνικό κεφάλαιο για την Ελλάδα. Δυστυχώς, αντί αυτού, η νέα ηγεσία του ΥΠΕΝ περιορίζεται σε ένα κρεσέντο καταστροφολογίας που βλάπτει την επιχείρηση. Οι δημόσιες τοποθετήσεις του Υπουργού εις βάρος της ΔΕΗ θα έπρεπε να έχουν κινητοποιήσει και την Επιτροπή Κεφαλαιογοράς, εφόσον επηρεάζουν και θίγουν άμεσα τη χρηματιστηριακή θέση της ΔΕΗ.
Οι τοποθετήσεις Χατζηδάκη και της νέας διοίκησης του Γ. Στάσση, ουσιαστικά “στρώνουν το έδαφος” για αυξήσεις στα νοικοκυριά και στο κόστος παραγωγής με παράλληλη μετακίνηση των καταναλωτών στους εναλλακτικούς παρόχους.
Την ίδια στιγμή, τα σχέδια περί ιδιωτικοποίησης του ΔΕΔΔΗΕ και του ΑΔΜΗΕ συμπληρώνουν το παζλ της απαξίωσης της ΔΕΗ, και αποτελούν μέρος ενός συνολικού σχεδίου εκποίησής της.
Στροφή Νέας Δημοκρατίας, υιοθέτηση δικής μας γραμμής
Από την άλλη, ενώ η Νέα Δημοκρατία, όλα τα χρόνια που βρισκόταν στη θέση της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης, υποστήριζε σθεναρά το σχέδιο της “Μικρής ΔΕΗ”, ειδικότερα μέσω των λεγόμενων του τότε σκιώδη Υπουργού, Κωνσταντίνου Σκρέκα, τώρα απομακρύνεται από αυτή τη γραμμή. Ενώ στα non paper μας κατηγορεί ότι ευθυνόμαστε για την απώλεια του σεναρίου της Μικρής ΔΕΗ.
Από την πρώτη στιγμή που ανέλαβε τα ηνία του ΥΠΕΝ ο κύριος Χατζηδάκης απομακρύνεται συνεχώς από το καταστροφικό πλάνο της«Μικρής ΔΕΗ»,το οποίο θα αποστερούσε την εταιρεία από τον σχεδόν μοναδικό ανανεώσιμό της πόρο, τα υδροηλεκτρικά. Τον καλωσορίζουμε λοιπόν, στην υιοθέτηση της δικής μας πολιτικής.
Πραγματική ανάγκη της ΔΕΗ
Έχουμε τοποθετηθεί σχετικά με την ανάγκη παρουσίασης, εκ μέρους του κυρίου Χατζηδάκη, ενός σοβαρού και μακροπρόθεσμου πλάνου που δεν θα επιβαρύνει τους καταναλωτές και θα διασφαλίζει το δημόσιο συμφέρον.
Το εν λόγω πλάνο οφείλει να λαμβάνει υπόψη τις δύο κεντρικές προκλήσεις που όφειλε να αντιμετωπίσει η ΔΕΗ εδώ και τουλάχιστον μία δεκαετία:
-Την υποχρέωση απελευθέρωσης της αγοράς ηλεκτρισμού, που ίσχυε ήδη από το 2003, και
-Τη μετάβαση του παραγωγικού μοντέλου της ΔΕΗ σε καθαρές μορφές ενέργειας με προτεραιότητα στην πρόληψη και τον μετριασμό της κλιματικής αλλαγής
Η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας επιλέγει όμως να φέρει στη Βουλή, με την επικείμενη συνεδρίαση της Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου, το ζήτημα της ΔΕΗ χωρίς καμία όμως αναφορά σε στρατηγικό, μακροπρόθεσμο πλάνο που να λαμβάνει υπόψη τις παραπάνω προκλήσεις.
Επιλέγει μάλιστα να ανακοινώσει τις προαποφασισμένες αυξήσεις μέσω διαρροών, nonpaper, με στόχο τη μείωση του πολιτικού κόστους που επιφέρουν οι επιλογές της.
Και να στηρίξει τις επιλογές της σε παραπλανητικά στοιχεία.
Παραπλανητικά οικονομικά στοιχεία
Πρέπει να αποκαταστήσουμε την αλήθεια σχετικά με τα παραπλανητικά οικονομικά στοιχεία της ΔΕΗ που επιλέγει να παρουσιάζει η Νέα Δημοκρατία.
Για τα περί 900 εκατ. ευρώ ζημιές της ΔΕΗ για το 2018:
Στον ισολογισμό του 2018 περιλαμβάνονται και πραγματικές αλλά και λογιστικές ζημίες, που δεν έχουν κανένα ταμειακό αποτύπωμα. Ειδικότερα οι λογιστικές ζημίες είναι:
-245 εκατ. ευρώ από την αποεπένδυση των λιγνιτικών μονάδων
-165 εκατ. ευρώ της πρόβλεψης εθελούσιας συνταξιοδότησης
-109 εκατ. ευρώ από διεκδικήσεις τόκων και δικαστικές εκκρεμότητες.
Παρουσιάζουν τη ΔΕΗ ως ετοιμόρροπη. Και χρεωκοπημένη. Πως θα μπορούσε μία χρεωκοπημένη εταιρεία το 2018 να επενδύσει 750 εκατ. ευρώ σε νέα έργα και να αναβαθμιστεί η πιστοληπτική της αξιολόγησης από τον οίκο αξιολόγησης Standard &Poors, από CCC σε CCC+ στα τέλη Νοέμβρη του 2018; Πως μια επιχείρηση μειώνει το δανεισμό της, δηλαδή αποπληρώνει δάνεια;
Αναφέρονται σε κέρδη το 2014. Όμως τα 70 από τα 90 εκατ. ευρώ κέρδη, το 2014, προέρχονταν από τα έσοδα του ΑΔΜΗΕ, ο οποίος δεν ανήκει πλέον στον όμιλο ΔΕΗ. Το ίδιο ψέμα παρουσιάζουν και ως προς τη χρηματιστηριακή αξία, συγκρίνοντας τον όμιλο ΔΕΗ – ΑΔΜΗΕ με τη χρηματιστηριακή αξία της ΔΕΗ μετά την αποκόλληση του ΑΔΜΗΕ !
Πρωτοβουλίες της κυβέρνησης ΣΥ.ΡΙΖ.Α. για τη ΔΕΗ
Κατά την περίοδο της δικής μας διακυβέρνησης, πετύχαμε εν μέσω σημαντικών πιέσεων, δυσκολιών και συνθηκών ανθρωπιστικής και οικονομικής κρίσης να διατηρήσει η ΔΕΗ σχεδόν το σύνολο του παραγωγικού της δυναμικού και ταυτόχρονα η Επιχείρηση να ασκήσει επιτυχώς τον κοινωνικό της ρόλο, καταπολεμώντας την ενεργειακή φτώχεια, θεσπίζοντας κοινωνικό τιμολόγιο σε δύο κλίμακες αλλά και να ενισχύοντας την οικονομία (κυρίως την βιομηχανική και την αγροτική παραγωγή).
Κατά την περίοδο 2015-2018 η τιμή της ηλεκτρικής ενέργειας μειώθηκε κατά 12% μεσοσταθμικά χωρίς πώληση δικτύων ή μονάδων και με μείωση του δανεισμού της επιχείρησης, ενώ προχωρούσαν οι επενδύσεις της. Και την ίδια περίοδο έγινε και η αναμόρφωση της αγοράς και των φορέων ενέργειας με βάση την ευρωπαϊκή νομοθεσία.
Αυτό είναι το δικό μας αποτέλεσμα με το οποίο πρέπει να συναγωνισθεί ο κος Χατζηδάκης. Να κρατήσει χαμηλή την τιμή της ενέργειας, χωρίς πώληση περιουσίας και να προχωρήσει την ανασυγκρότηση της εταιρείας, για να είναι βιώσιμη και ανταγωνιστική.
Στη θητεία μας πετύχαμε να μειώσουμε κατά τουλάχιστον 20% (1 δις ευρώ) το δανεισμό της ΔΕΗ και πετύχαμε την ομαλή της αναχρηματοδότηση.
Πετύχαμε να σχεδιάσουμε και αρχίσαμε να υλοποιούμε για τη ΔΕΗ μια ισχυρή αναπτυξιακή στρατηγική με:
– σημαντικές επενδύσεις σε ΑΠΕ, ώστε η ισχύς του να 15πλασιαστεί την επόμενη δεκαετία, ώστε η Ελλάδα να φτάσει τον ευρωπαϊκό μέσο όρο στις ΑΠΕ
– διείσδυση στα Βαλκάνια με στοχευμένες επενδύσεις σε ΑΠΕ και στο εμπόριο ηλεκτρικής ενέργειας
– δραστηριοποίηση σε νέα προϊόντα και υπηρεσίες, ξεκινώντας με την είσοδο την αγορά φυσικού αερίου από το Σεπτέμβριο και με έμφαση στην αξιοποίηση νέων τεχνολογιών (όπως οι έξυπνοι μετρητές).
Παράλληλα, προωθήσαμε τον εξορθολογισμό του κόστους λειτουργίας, με δραστική μείωση των ελεγχόμενων λειτουργικών δαπανών μέσω διαρθρωτικών παρεμβάσεων και με γενναία ανανέωση και αναβάθμιση του ανθρώπινου δυναμικού.
Οι ληξιπρόθεσμες οφειλές που αποτελούν σήμερα σημαντικό πρόβλημα για την Επιχείρηση, είναι ήδη σε πτωτική πορεία και η αποκλιμάκωση θα συνεχιστεί, χάρη στην αξιοποίηση σύγχρονων εργαλείων και κυρίως στην ανάκαμψη της οικονομίας και τον περιορισμό της ενεργειακής φτώχειας.
Εξασφαλίσαμε δημόσιο έλεγχο στα δίκτυα
Ενώ η συγκυβέρνηση ΝΔ-ΠΑΣΟΚ, είχε συμφωνήσει την πώληση πλειοψηφικού μεριδίου του ΑΔΜΗΕ, η κυβέρνηση ΣΥ.ΡΙΖ.Α.ανέτρεψε αυτό το σχέδιο, αποδεικνύοντας ότι γίνεται κι αλλιώς. Με πλειοψηφία στο δημόσιο και είσοδο στρατηγικού επενδυτή που διαθέτει υψηλή τεχνογνωσία. Με αποτέλεσμα, σήμερα, ο ΑΔΜΗΕ να είναι κερδοφόρος και να έχει επιτύχει την επιτάχυνση μεγάλων έργων, όπως είναι το εμβληματικό έργο διασύνδεσης Πελοποννήσου-Κρήτης, διασύνδεση Κυκλάδων κ.ά., έργων που το προηγούμενο διάστημα είχαν “κολλήσει”.
Να υπενθυμίσουμε ακόμη, ότι ο ιδιοκτησιακός διαχωρισμός των δικτύων ηλεκτρισμού (ΑΔΜΗΕ) αποτελούσε ευρωπαϊκή υποχρέωση της χώρας.
Διατήρηση σταθερών τιμολογίων
Η Νέα Δημοκρατία επιμένει να μας κατηγορεί για απαξίωση και καταστροφή της ΔΕΗ, ενώ, καταφέραμε να μην αυξηθούν τα τιμολόγια ρεύματος αλλά, αντίθετα να μειωθούν μεσοσταθμικά κατά 12%, σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat, μία σημαντική ανακούφιση στους καταναλωτές και τους επαγγελματίες και παραγωγούς.
Από τη άλλη, την περίοδο 2010-2014, οι τιμές ρεύματος αυξήθηκαν κατά 60% ενώ παράλληλα το ΑΕΠ της χώρας μειώθηκε κατά 25%. Αποτέλεσμα ήταν η εμφάνιση της ενεργειακής φτώχειας στην Ελλάδα και φυσικά η αύξηση των ληξιπρόθεσμων οφειλών προς τη ΔΕΗ, δεδομένης της μείωσης του διαθέσιμου εισοδήματος των νοικοκυριών.
Προπληρωμή των οφειλών των Φορέων Γενικής Κυβέρνησης
Η κυβέρνηση ΣΥ.ΡΙΖ.Α. προχώρησε επίσης στην προπληρωμή των λογαριασμών ρεύματος των φορέων Γενικής Κυβέρνησης, μέσω της υπογραφής Μνημονίου συνεργασίας μεταξύ της ΔΕΗ και του ΥΠΟΙΚ. Πρόκειται για μία αμοιβαία επωφελή κίνηση που διασφαλίζει μία σημαντική έκπτωση στο δημόσιο και περί τα 480 εκατ. ευρώ ρευστότητα για τη ΔΕΗ. Καταφέραμε με αυτό τον τρόπο να λύσουμε το χρονίζον πρόβλημα των οφειλών του δημοσίου προς τη ΔΕΗ.
Ζήτημα ρευστότητας
Αναγνωρίζουμε ότι η ΔΕΗ αντιμετωπίζει ζήτημα ρευστότητας αλλά, διαφωνούμε ως προς τις διαστάσεις που επιχειρεί να προσδώσει η νέα κυβέρνηση με στόχο, να προχωρήσει σε αυξήσεις στα τιμολόγια ρεύματος και τη δημιουργία πρόσθετου οικονομικού οφέλους για τους εναλλακτικούς, ιδιώτες παρόχους.
Από πουθενά δεν προκύπτει το ταμειακό έλλειμμα που θα παρουσιάσει και στη Βουλή η ΝΔ.
Από τα στοιχεία που κατατέθηκαν στη ΓΣ της ΔΕΗ προκύπτει ότι η ανάγκη ενίσχυσης της ΔΕΗ ανέρχεται σε περίπου 300 εκατομμύρια για το 2019.
Τα ποσά που αναφέρονται, 850 εκατομμύρια κλπ., αφορούν την περίοδο έως το τέλος του 2020 και περιλαμβάνουν και τις ανάγκες επενδύσεων.
Για τα ΝΟΜΕ
Τα ΝΟΜΕ, είχαν εισαχθεί από τη ΡΑΕ το 2013 αλλά δεν είχαν τεθεί σε εφαρμογή.
Τις δημοπρασίες ΝΟΜΕ είχε συμφωνήσει η προηγούμενη κυβέρνηση, η συγκυβέρνηση ΝΔ-ΠΑΣΟΚ, ως μέθοδο επιτάχυνσης της απελευθέρωσης της αγοράς, καθώς οι ανταγωνιστές της ΔΕΗ θα είχαν πρόσβαση σε παραγωγή ρεύματος χαμηλότερου κόστους και άρα θα μπορούσαν να ανταγωνιστούν αποτελεσματικότερα τη ΔΕΗ. Παράλληλα συμφώνησαν να προχωρήσουν με τη Μικρή ΔΕΗ.
Στην 4η αξιολόγηση του 2ου Μνημονίου (Απρίλιος 2014), στις «βασικές δράσεις προτεραιότητας για τους επόμενους μήνες» (keyactionsas a matter of priority in the nextfewmonths), αναφέρονται η εισαγωγή δημοπρασιών ΝΟΜΕ και η νομοθέτηση της «Μικρής ΔΕΗ» (introduction of NOME-typeauctions of part of the incumbent PPC baseloadcapacity, the adoption of the legislation for the privatization of part of the PPC capacity (“Small PPC”)».
Είναι απολύτως ψευδές ότι αν δεν είχαμε ακυρώσει τη «Μικρή ΔΕΗ» δεν θα υπήρχαν τα ΝΟΜΕ. Τα ΝΟΜΕ θα υπήρχαν και στο σενάριο της μικρής ΔΕΗ.
Κατά την εφαρμογή τους τα ΝΟΜΕ απέτυχαν να οδηγήσουν στα αποτελέσματα ως προς την απελευθέρωση της αγοράς που προσδοκούσαν οι Θεσμοί. Ειδικά για το ζήτημα της διάθεσης ποσοτήτων στο εξωτερικό, ήταν ένα κενό στον σχεδιασμό του μηχανισμού που από την αρχή είχε επισημάνει η ελληνική κυβέρνηση.
Τι προτείνει η ΝΔ σήμερα και σχολιασμός κάθε μέτρου
- Κατάργηση έκπτωσης συνεπών καταναλωτών
Η περαιτέρω μείωση της προβλεπόμενης έκπτωσης για τους συνεπείς καταναλωτές της ΔΕΗ (10% σήμερα), θα είναι μία σημαντική επιβάρυνση για την τσέπη των πελατών της ΔΕΗ. Το κόστος ενέργειας για όλους τους συνεπείς καταναλωτές θα αυξηθεί κατά 5%. Αν ακόμη λάβουμε υπόψη ότι το 75% των καταναλωτών είναι πελάτες της ΔΕΗ, αυτό συνεπάγεται την επιβάρυνση εκατομμυρίων πολιτών.
Η ρύθμιση αυτή ενδεχομένως να έχει αρνητική επίπτωση στις ληξιπρόθεσμες οφειλές της εταιρείας, καθώς οι πελάτες της δεν θα έχουν πλέον κίνητρο έγκαιρης εξόφλησης.
Προφανώς, αυτή η κίνηση καθιστά πιο ανταγωνιστικούς τους ανταγωνιστές της ΔΕΗ, ιδιώτες παρόχους και μάλιστα θα μπορούσε να οδηγήσει στην μετακίνηση των συνεπών πελατών της ΔΕΗ προς αυτούς. Θα μπορούσε ακόμη να έχει ως αποτέλεσμα την αύξηση του ταμειακού ελλείματος της ΔΕΗ.
- Αύξηση της τιμής ρεύματος
Η κυβέρνηση ΣΥ.ΡΙΖ.Α. είχε αποδώσει στην κοινωνία έκπτωση 300 εκατ. ευρώ, στο ηλεκτρικό ρεύμα, μέσω της μείωσης του ΦΠΑ στην ενέργεια που αφορούσε τα νοικοκυριά, τους επαγγελματίες και τις επιχειρήσεις, από 13% στο 6%.
Αν ο κ. Χατζηδάκης αυξήσει τα τιμολόγια στο ύψος της δικής μας έκπτωσης του 6%, επιλέγει να κόψει ουσιαστικά όφελος 300 εκατ. ευρώ από την κοινωνία, που εμείς είχαμε επιλέξει να ωφεληθεί από τα πλεονάσματα.
Ωστόσο, εκτός από τα νοικοκυριά των οποίων το κόστος ζωής τελικά δεν θα μειωθεί, για τους εμπόρους, τους βιοτέχνες, και τους παραγωγούς που η τιμή του ρεύματος μπαίνει στο κόστος παραγωγής και ο ΦΠΑ εκπίπτει, σημαίνει καθαρή αύξηση του κόστους ενέργειας κατά 7%, δηλαδή καθαρό και επιπλέον κόστος στην επιχείρηση.Πιθανώς η αύξηση αυτή να μετακυλιθεί και στον καταναλωτή.
Αυτή σίγουρα δεν είναι μία πράξη στήριξης της μεσαίας τάξης, για την οποία έχυσε τόσα δάκρυα προεκλογικά η Νέα Δημοκρατία.
Φυσικά η κίνηση αυτή ωφελεί και τους ανταγωνιστές της ΔΕΗ που θα αυξήσουν τα τιμολόγια τους και αντίστοιχα τα κέρδη τους, χωρίς αυτό να συνεπάγεται κάποια αύξηση του κόστους τους. Αυτός θα μπορούσε να είναι ο τρόπος του Χατζηδάκη να αυξήσει το μερίδιο των εναλλακτικών παρόχων.
Ενώ λοιπόν μας εγκαλεί ότι δήθεν συμφωνήσαμε τη μείωση του μεριδίου της ΔΕΗ στο 50%, αυτό που παρουσίαζε πρόσφατα ως δωρεάν ιδιωτικοποίηση του ΣΥ.ΡΙΖ.Α., τώρα με τις σχεδιαζόμενες αυξήσεις θα μειώσει σημαντικά το μερίδιο της ΔΕΗ στην αγορά και ωφελούνται οι εναλλακτικοί πάροχοι.
- Αύξηση του ΕΤΜΕΑΡ για τη μέση τάση μέσω της προσπάθειας ισοσκελισμού των αυξήσεων στο ανταγωνιστικό σκέλος;
Από τα δημοσιεύματα προκύπτει ότι, η αρμοδιότητα καθορισμού του ΕΤΜΕΑΡ περνάει στο ΥΠΕΝ, με ρύθμιση που θα μπει σε νομοσχέδιο του Υπουργείου Μεταφορών. Στη συνέχεια, το ΥΠΕΝ θα ορίσει προσωρινή τιμή ΕΤΜΕΑΡ για το 2019 αφήνοντας την πλήρη εφαρμογή του νέου σχήματος, σε δεύτερο χρόνο. Τότε θα αποφασίσει – μετρώντας προφανώς διάφορες παραμέτρους – για το περιεχόμενο της υπουργικής απόφασης που θα ενεργοποιήσει την προβλεπόμενη διαδικασία.
Πρακτικά, θα αποφασίσει για το κατά πόσο θα επιβαρυνθούν, σε σχέση με σήμερα, ομάδες όπως οι αγρότες, οι ξενοδόχοι της Μέσης Τάσης, ξενοδόχοι κ.λπ. και θα αποφασίσει ως προς το ύψος των κερδών και ως προς την προσέλκυση πελατών από εναλλακτικούς παρόχους, εις βάρος της ΔΕΗ.
Πρέπει να επισημανθεί ότι η κυβέρνηση ΣΥ.ΡΙΖ.Α. παρέλαβε τον Ειδικό Λογαριασμό ΑΠΕ ελλειμματικό κατά περίπου 0,8 δισ ευρώ, με αποτέλεσμα πολύμηνες καθυστερήσεις στην καταβολή της ενίσχυσης των παραγωγών ΑΠΕ. Μετά από συστηματική προσπάθεια καταφέραμε να εξυγιάνουμε το Λογαριασμό. Άρα η δική μας κυβέρνηση έκανε πλεονασματικό το ΕΛΑΠΕ και άρα έδωσε τη δυνατότητα μείωσης του ΕΤΜΕΑΡ.
Όμως οι όποιες ρυθμίσεις του κυρίου Χατζηδάκη δεν πρέπει να θίξουν το αποθεματικό του Λογαριασμού και να δημιουργήσουν καθυστερήσεις, ούτε να επιβαρύνουν τους καταναλωτές. Δεν μπορούμε να δεσμευτούμε στη θέση μας εφόσον δεν έχει ανακοινωθεί το νέο τιμολογιο ΕΤΜΕΑΡ.
- ΥΚΩ
Η κυβέρνηση του ΣΥ.ΡΙΖ.Α., το 2017, διέθεσε 360 εκατ. ευρώ από το κοινωνικό μέρισμα, (από τα πρόσθετα έσοδα που απέφερε η περιστολή της σπατάλης στο δημόσιο και η αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής) στην αποπληρωμή των οφειλών προς τη ΔΕΗ για τις ΥΚΩ που έχει προσφέρει την περίοδο 2012-15 (ο καθορισμός του ύψους της οφειλής έγινε από τη ΡΑΕ).
Πρόκειται, δηλαδή, και πάλι για ένα πρόβλημα από το παρελθόν που αυτή η κυβέρνηση αντιμετώπισε, αποφεύγοντας και σε αυτή την περίπτωση την προφανή εύκολη επιλογή: την επιβάρυνση των καταναλωτών. Με αυτό τον τρόπο ενίσχυσε τη ρευστότητα της εταιρείας.
Ζητάμε από την κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας να κάνει το ίδιο και για τις οφειλές Υ.Κ.Ω. της τετραετίας 2007-2011 και μάλιστα άμεσα, καθώς κάθε καθυστέρηση επιβαρύνει σημαντικά την εταιρεία.
Η διακοπή πληρωμής ΥΚΩ το 2012 οφείλεται σε νόμο της κυβέρνησης της ΝΔ.
Η εισήγηση για την περίοδο 07-11 κατατέθηκε στο ΥΠΕΝ τον Μάιο του 2019, από την Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας, και υπάρχει στα χέρια του κ. Χατζηδάκη η σχετική νομοθετική πρωτοβουλία. Αναμένεται το «πράσινο φως» από το κ. Σταϊκούρα.
- Ιδιωτικοποίηση ΔΕΔΔΗΕ
Σενάριο ιδιωτικοποίησης – πώλησης μεριδίου ΔΕΔΔΗΕ και σπασίματος του δικτύου του ΔΕΔΔΗΕ
Σε αυτό το σημείο δεν μπορούμε παρά να θέσουμε το εξής ερώτημα που είναι κομβικό σε σχέση με τη βιωσιμότητα της ΔΕΗ στο μέλλον: Ποια αλήθεια θα είναι τα οικονομικά αποτελέσματα της ΔΕΗ αν αφαιρεθούν τα έσοδα από τον ΔΕΔΔΗΕ που εισφέρει περί τα 350 εκατ. EBITDA στον ισολογισμό της ΔΕΗ; Καθώς και ποια ακριβώς είναι η αναγκαιότητα να προχωρήσει η πώληση του Διαχειριστή δεδομένου ότι δεν υπάρχει ούτε ευρωπαϊκή ούτε μνημονιακή υποχρέωση ειδικά, τώρα που πλέον η Ελλάδα έχει βγει από την μνημονιακή επιτροπεία;
Έχουμε ζητήσει συγκεκριμένη και επεξεργασμένη πρόταση από τον κ Χατζηδάκη αλλά δεν έχουμε μάθει τίποτα καινούργιο και το θέμα μετατίθεται συνέχεια χρονικά.
- Πώληση μεριδίου ΑΔΜΗΕ
Διαβάζουμε διαρροές στον Τύπο για σενάρια πώλησης ενός μεριδίου της τάξης του 20%-30% από το ποσοστό που κατέχει το Δημόσιο στον ΑΔΜΗΕ.Διαβάζουμε ακόμη ότι τα σενάρια πώλησης ποσοστού του δημοσίου στον ΑΔΜΗΕ, θα τα εξετάσει και θα εισηγηθεί προς την πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΝ, σύμβουλος που θα προσληφθεί για την συγκεκριμένη αποκρατικοποίηση.
Αναρωτιόμαστε ποιος είναι ο λόγος και ο σκοπός αυτής της πρότασης δεδομένου ότι ο ΑΔΜΗΕ με την πλειοψηφία του δημοσίου και τον στρατηγικό επενδυτή είναι κερδοφόρος, έχει ένα υγιές χρηματοοικονομικό προφίλ και προχωράει σε μεγάλες επενδύσεις μέσω αυτού του σχήματος.
Τι προτείνει ο ΣΥΡΙΖΑ
- Άμεση απόδοση των οφειλόμενων Υ.Κ.Ω. για την περίοδο 2007-2011 από το πλεόνασμα του 2019.
- Τιτλοποίηση ληξιπρόθεσμων οφειλών της ΔΕΗ, διαδικασία που είχε ξεκινήσει από τον Φεβρουάριο του 2019
- Αναζήτηση οφειλών κατ’ αρχάς από τους 65.000 μεγαλύτερους οφειλέτες-τελικούς πελάτες που οφείλουν συνολικά, ποσό τάξης των 700 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για ένα σχέδιο που επεξεργάζεται η Διοίκηση της ΔΕΗ από τον Απρίλιο του 2019 και μπορεί να έχει πολύ θετικά αποτελέσματα το επόμενη 12 μηνο. Έχει ήδη ανατεθεί σε δικηγορικά γραφεία και υλοποιείται
- Ανανέωση της συνεργασίας της ΔΕΗ με την Qualco και συνεχής βελτίωση της επίδοσης των εισπρακτικών μηχανισμών της, μέσω οργανωτικών αλλαγών
- Στρατηγικό σχέδιο με κυρίαρχο θέμα την ανάπτυξη των ΑΠΕ και εναλλακτικών υπηρεσιών της ΔΕΗ με στόχο την κερδοφορία και την απεξάρτηση από το φόρο άνθρακα και το κόστος εισαγόμενων καυσίμων
Σχόλιο για την τοποθέτηση του νέου προέδρου της ΔΕΗ
Η εκλογή του νέου προέδρου της ΔΕΗ έγινε κατά παράβαση του κανονισμού τηςΒουλής (άρθρο 49 Α παρ.3) που ρητά προβλέπει ότι πριν την εκλογή του πρόεδρουμτης ΔΕΗ από το Διοικητικό Συμβούλιο θα πρέπει να μεσολαβήσει η διατύπωσηγνώμης από την Επιτροπή Δημοσίων Eπιχειρήσεων, Tραπεζών, Oργανισμών Kοινής Ωφελείας και Φορέων Κοινωνικής Ασφάλισης για την καταλληλότητα του.
Η διαδικασία του Κανονισμού της Βουλής προβλέπει την κατάθεση του βιογραφικούσημειώματος του προτεινόμενου από τον Υπουργό προέδρου συνοδευόμενου από τους τίτλους σπουδών και την ακρόαση αυτού σε δημόσια συνεδρίαση πριν την διατύπωση της γνώμης της Επιτροπής. Η επιλογή της μη τήρησης της διαδικασίας αυτής που προασπίζει τους κανόνες διαφάνειας και διασφαλίζει το δημόσιο συμφέρον για τον σπουδαιότερο ενεργειακό φορέα της Χώρας δημιουργεί ερωτηματικά και απαξιώνει τους κοινοβουλευτικούς κανόνες. Η επίκληση του νόμου για το υπερταμείο ως δικαιολογία μη εφαρμογής της διάταξης δεν πείθει,εφόσον κανείς δεν έχει να κρύψει τίποτα από τους πολίτες, αλλά αντίθετα η διαφάνεια και ο κοινοβουλευτικός διάλογος έχουν πολλά να προσφέρουν στη νέαδιοίκηση και στο στρατηγικό σχέδιο της ΔΕΗ.
Σχετικά Άρθρα
- Βιομήχανοι: επιδότηση ενεργειακού κόστους και λογαριασμοί πολλών δόσεων
- Αυξήσεις 20%-40% στο κόστος παραγωγής της βιομηχανίας
- ΥΠΕΝ: γιατί μειώθηκε η επιδότηση των νοικοκυριών τον Ιανουάριο
- Αυξήσεις λογαριασμών ρεύματος για νοικοκυριά και επιχειρήσεις από 1η Μαΐου
- «Από τα «κόκκινα» δάνεια στους «κόκκινους» λογαριασμούς ρεύματος
- ΥΠΕΝ: φορολογία 90% στα κέρδη και των εταιρειών φυσικού αερίου