ecopress
Σε λειτουργία τέθηκε η  ηλεκτρονική πλατφόρμα του «Μηχανισμού Έγκαιρης Προειδοποίησης», ένα ψηφιακό εργαλείο στο οποίο νοικοκυριά ελεύθεροι επαγγελματίες και επιχειρήσεις  μπορούν να  διαπιστώσουν το... Πως θα διαχειριστείτε οφειλές και δάνεια σε τρία βήματα

Σε λειτουργία τέθηκε η  ηλεκτρονική πλατφόρμα του «Μηχανισμού Έγκαιρης Προειδοποίησης», ένα ψηφιακό εργαλείο στο οποίο νοικοκυριά ελεύθεροι επαγγελματίες και επιχειρήσεις  μπορούν να  διαπιστώσουν το επίπεδο επικινδυνότητας τυχόν υπερχρέωσης τους, να  λάβουν υπηρεσίες, εφόσον εντοπιστεί αδυναμία πληρωμής των υποχρεώσεων τους, έτσι ώστε να γνωρίζουν πως να αντιμετωπίσουν τις οφειλές τους, προκειμένου να αποφευχθεί η πτώχευση τους. Ποια είναι τα τρία βήματα που περιλαμβάνει η διαδικασία.

Πρόσφατα, το υπουργείο Οικονομικών ανακοίνωσε την ενεργοποίηση της νέας ψηφιακής πλατφόρμας του «Μηχανισμού Εγκαιρης Προειδοποίησης», που υλοποιήθηκε στο πλαίσιο του  Νόμου για τη ρύθμιση οφειλών και την παροχή 2ης ευκαιρίας (Ν. 4738/2020).

Με τον Μηχανισμό Έγκαιρης Προειδοποίησης εισάγεται στη χώρα μας μια διαδικασία υποστήριξης προς κάθε οφειλέτη, προκειμένου ο ίδιος σε πρώιμο στάδιο να μπορέσει να αξιολογήσει με την παροχή συμβουλευτικών υπηρεσιών όλες τις παραμέτρους των υποχρεώσεων του σε οφειλές και δάνεια, τα οποία εφόσον δεν διαχειριστεί με τη δέουσα προσοχή να τον οδηγήσουν σε οικονομικό αδιέξοδο με αποτέλεσμα να μην μπορεί να ανταπεξέλθει σ΄αυτές. Κυρίαρχη στόχευση της διαδικασίας, είναι ο εκάστοτε ενδιαφερόμενος να κατανοήσει έγκαιρα την οικονομική του κατάσταση και τυχόν αδυναμίες, ώστε να αποσοβηθεί ο κίνδυνος αδυναμία πληρωμής και εντέλει η πτώχευση του.

Τρία επίπεδα επικινδυνότητας

Πρόκειται στην πραγματικότητα για ένα καμπανάκι, το οποίο θα χτυπάει κατόπιν σχετικής αίτησης του εκάστοτε ενδιαφερόμενου, και βάσει της κατάστασης των οφειλών του, θα κατατάσσεται σε τρία επίπεδα αφερεγγυότητας:

  • Χαμηλό
  • Μέτριο
  • Υψηλό

Εφόσον ο πολίτης καταταχθεί σε μέτριο ή υψηλό επίπεδο κινδύνου και εφόσον επιθυμεί, τότε αιτείται, μέσω της πλατφόρμας, τον προγραμματισμό της πρώτης συνάντησης του για να λάβει δωρεάν υπηρεσίες ενημέρωσης, από τις

Πρώτη φορά

Σύμφωνα με τη σχετική ανακοίνωση με του υπουργείου Οικονομικών, ο μηχανισμός υλοποιείται για πρώτη φορά στη χώρα μας και εφαρμόζεται σε εναρμόνιση με την Ευρωπαϊκή Οδηγία 1023/2019.  Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει, «η έγκαιρη προειδοποίηση αποτελεί μια καινοτόμο διαδικασία, σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, η οποία αποσκοπεί στον εντοπισμό περιστάσεων που μπορεί να οδηγήσουν σε αφερεγγυότητα. Και τούτο με σκοπό την πρόληψη της υπερχρέωσης νοικοκυριών και επιχειρήσεων».

 Τα τρία βήματα

Η διαδικασία της έγκαιρης προειδοποίησης περιλαμβάνει τρία βασικά βήματα:

1ον. Ο ενδιαφερόμενος οφειλέτης υποβάλλει αίτηση στον Μηχανισμό Έγκαιρης Προειδοποίησης, μέσω της ψηφιακής πλατφόρμας της Ειδικής Γραμματείας Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους (ΕΓΔΙΧ), του Υπουργείου Οικονομικών (http://www.keyd.gov.gr/ ή http://ofeiles.gov.gr). Μέσω αυτής, παρέχει τη συναίνεσή του για την άρση απορρήτου, με σκοπό την αναζήτηση, πρόσβαση, συλλογή, επεξεργασία και διασταύρωση δεδομένων που τον αφορούν.

2ον. Η πλατφόρμα επεξεργάζεται τα οικονομικά στοιχεία, βάσει ειδικών αριθμοδεικτών, όπως για παράδειγμα η κάλυψη βραχυπρόθεσμων οφειλών. Ακολούθως, ο οφειλέτης κατατάσσεται σε ένα από τα τρία επίπεδα κινδύνου αφερεγγυότητας (χαμηλό – μέτριο – υψηλό).

3ον. Στην περίπτωση που ο οφειλέτης έχει καταταχθεί σε μέτριο ή υψηλό επίπεδο κινδύνου και εφόσον επιθυμεί, τότε αιτείται, μέσω της πλατφόρμας, τον προγραμματισμό της πρώτης συνάντηση για να λάβει δωρεάν υπηρεσίες ενημέρωσης. Στο πλαίσιο αυτό, συμπληρώνει ειδικό ερωτηματολόγιο και επισυνάπτει τυχόν στοιχεία που δεν είναι ψηφιακά διαθέσιμα. Τα εν λόγω στοιχεία μελετώνται από ειδικούς εμπειρογνώμονες, οι οποίοι ακολούθως παρέχουν ενημέρωση και συμβουλές στον οφειλέτη.

 Οι συμβουλευτικές υπηρεσίες για νοικοκυριά

Τα νοικοκυριά μπορούν να απευθύνονται στα 52 Κέντρα – Γραφεία Ενημέρωσης και Υποστήριξης Δανειοληπτών (Κ.Ε.Υ.Δ. – Γ.Ε.Υ.Δ., τηλ. για ραντεβού 213.212.5730), όπου ο υπάλληλος επικοινωνεί μαζί τους εντός 10 ημερών, για να προγραμματιστεί η πρώτη συνάντηση (δια ζώσης ή διαδικτυακά), με σκοπό:

α) Να ενημερωθούν για το νομικό πλαίσιο και τους γενικούς όρους των δανειακών συμβάσεων και των συμφωνιών ρύθμισης οφειλών.

β) Να κατανοήσουν προταθέντες όρους δανειακών συμφωνιών ρύθμισης οφειλών.

γ) Να ενημερωθούν για την κατάρτιση οικογενειακού προϋπολογισμού, με σκοπό ιδίως την τήρηση ρυθμίσεων αποπληρωμής οφειλών.

δ) Να ενημερωθούν για την οικονομική διαχείριση του νοικοκυριού τους.

 Οι συμβουλευτικές υπηρεσίες για ελεύθερους επαγγελματίες -επιχειρήσεις 

Οι ελεύθεροι επαγγελματίες και οι επιχειρήσεις μπορούν να απευθύνονται στους Επαγγελματικούς Φορείς, δηλαδή τα Επαγγελματικά Επιμελητήρια, τους Επαγγελματικούς Συλλόγους και τα Ινστιτούτα Θεσμικών Φορέων, όπου ο αρμόδιος εκπρόσωπος, ο οποίος έχει οριστεί από τον φορέα, επικοινωνεί μαζί τους εντός 10 ημερών, για να προγραμματιστεί η πρώτη συνάντηση (δια ζώσης ή διαδικτυακά), με σκοπό:

α) Να ενημερωθούν για το νομικό πλαίσιο και τους γενικούς όρους των δανειακών συμβάσεων και των συμφωνιών ρύθμισης οφειλών.

β) Να λάβουν συμβουλευτική επιχειρηματική υποστήριξη (ενδεικτικά, συμβουλές ηγεσίας, προώθησης προϊόντων ή υπηρεσιών, δυνατότητα για εύρεση νέων αγορών και πελατών ή προμηθευτών, διερεύνηση της δυνατότητας για συνέργεια/συνεργασία/συγχώνευση με άλλες επιχειρήσεις, υπόδειξη για δυνατότητα χρηματοδότησης από εθνικά ή ευρωπαϊκά προγράμματα επιδότησης/στήριξης κ.ά.).

γ) Να λάβουν συμβουλευτική επιχειρηματική καθοδήγηση (ενδεικτικά, παρουσίαση εναλλακτικών παραγωγικών μοντέλων, σύμφωνα με τις τάσεις της αγοράς και τις τεχνολογικές εξελίξεις, επισήμανση της μη τήρησης των λογιστικών αρχών με συνέπεια και ορθότητα κ.ά.).

δ) Να υποστηριχθούν στην ενδυνάμωση της επιχειρηματικής σκέψης και κουλτούρας (ενδεικτικά, αλλαγή νοοτροπίας μέσω της αποφυγής της υπερχρέωσης, μέσω ρεαλιστικού σχεδιασμού και υιοθέτησης πραγματικών στόχων, καθώς και επιμόρφωσης του επιχειρηματία ή/και των εργαζομένων της επιχείρησης κ.ά.).

ε) Να λάβουν εμψύχωση (ενδεικτικά, παραπομπή σε ψυχολογική βοήθεια προκειμένου να δοθεί η δυνατότητα για προβληματισμό και διάλογο).

Επισημαίνεται ότι οι Επαγγελματικοί Φορείς δύναται να συστήνουν Μητρώο Εθελοντών Παρόχων Συμβουλευτικών Υπηρεσιών, όπου μπορούν να εγγράφονται επιστήμονες διαφόρων ειδικοτήτων, όπως ενδεικτικά οικονομολόγοι, λογιστές, νομικοί, ορκωτοί ελεγκτές, οι οποίοι παρέχουν εθελοντικά τις υπηρεσίες ενημέρωσης και υποστήριξης προς τους οφειλέτες.

 Ο σχεδιασμός

Η πλατφόρμα σχεδιάστηκε από την ΕΓΔΙΧ, σε συνεργασία με τη Γενική Γραμματεία Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Απλούστευσης Διαδικασιών και τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, από την οποία αναπτύχθηκε, υποστηρίζεται διαρκώς και φιλοξενείται στις υποδομές της.

 

 

 

ΚΛΗΡΩΣΗ ΜΕ ΔΩΡΟ

Εγγραφείτε στο Newsletter και εξασφαλείστε την συμμετοχή σας