Διάχυση αρμοδιοτήτων για 108 αδέσποτες οδικές γέφυρες στην Αττική
ΑυτοδιοίκησηΕιδήσειςΈργαΜεταφορέςΟικονομίαΥποδομέςΧρήμα 10 Φεβρουαρίου 2025 Αργύρης

Από τα εμφανή προβλήματα συντήρησης και ευστάθειας, που παρουσιάζει η γέφυρα που ενώνει το πρώην δυτικό αεροδρόμιο Ελληνικού, με τη λεωφόρο Βουλιαγμένης, γνωστή από το θανατηφόρο τροχαίο του τραγουδιστή Παντελίδη, άνοιξε ευρύτατο θέμα για τις αρμοδιότητες και τους πόρους παρακολούθησης, συντήρησης και επισκευής συνολικά 108 οδικών γεφυρών της Αττικής. Ο Περιφερειάρχης Αττικής άφησε αιχμές κατά του κεντρικού κράτους και της προηγούμενης περιφερειακής αρχής.
Σαφή θέση ως προς την αναγκαιότητα αποσαφήνισης των αρμοδιοτήτων μεταξύ Πολιτείας, Δήμων και αυτοδιοίκησης, αλλά και ως προς την ισχυρή βούληση της περιφερειακής αρχής να προβεί σε δράσεις – ακόμα και καθ΄ υπέρβασιν των στενών αρμοδιοτήτων της, για την ενίσχυση της ασφάλειας του οδικού δικτύου και τη βελτίωση της καθημερινότητας των πολιτών, πήρε ο Περιφερειάρχης Αττικής Νίκος Χαρδαλιάς, με παρέμβασή του στην εκπομπή του ΣΚΑΪ «Δεκατιανοί», στο πλαίσιο νέου ρεπορτάζ για προβλήματα που παρουσιάστηκαν στην γέφυρα του Ελληνικού, επί της Λ. Βουλιαγμένης.
Το βίντεο ενός πολίτη κατάγραψε τα προβλήματα της γέφυρας και τις δηλώσεις των αναρμοδίων
Το θέμα αναδείχθηκε από την πρωτοβουλία που πήρε ένας πολίτης, ο οποίος κατέγραψε και ανέβασε σε βίντεο στα κοινωνικά δίκτυα, τα εμφανή προβλήματα της αερογέφυρας του Ελληνικού και τις απαντήσεις που πήρε από Δήμο, Περιφέρεια, υπουργείο Δημοσίων Έργων, έως την Αρχαιολογία. Απαντήσεις στις όποιες όλοι δήλωσαν αναρμόδιοι και τον παρέπεμψαν ο ένας στον άλλο, να απευθυνθεί ο πολίτης για την ευθύνη της γέφυρας. Δείτε στο βίντεο:
-«Είναι η επιτομή της ελληνικής πραγματικότητας», σχολίασε ο πολιτικός μηχανικός και καθηγητής Αντισεισμικών Κατασκευών, Παναγιώτης Καρύδης, μιλώντας στην εκπομπή «Live you» του ΣΚΑΪ, που παρουσίασε το θέμα.
-«Δεν είναι μόνο η συντήρηση, είναι κάποιος να πάει να δει εγκαίρως και να πει εντάξει δεν κάνουμε συντήρηση, αλλά τουλάχιστον να την γκρεμίσουμε. Είναι τραγικό», συμπλήρωσε.
Μάλιστα, σημείωσε ότι η γέφυρα μπορεί να καταρρεύσει και με έναν σεισμό μικρότερο των 6 Ρίχτερ, αν σημειωθεί κοντά. «Δεν είναι τόσο το μέγεθος των σεισμών, όσο κυρίως πόσο κοντά είναι η εστία του σεισμού και πόσο επιφανειακός είναι», εξήγησε.
«Είναι επικίνδυνη. Αν τυχόν πέσει ένα κομμάτι μπετόν, μπορεί να τραυματίσει ή να σκοτώσει ή να δημιουργήσει πρόβλημα στη λεωφόρο που είναι από κάτω», τόνισε σχολιάζοντας την κατάσταση της γέφυρας, ο κος Καρύδης.
«Ασυντήρητη πάρα πολλά χρόνια η γέφυρα του Ελληνικού και χρειάζεται παρέμβαση»
-«Αν υπάρχει ένας άνθρωπος ο οποίος έχει αποδείξει ότι δεν κρύβεται πίσω από καμία ευθύνη, θα μου επιτρέψετε να πω ότι είμαι εγώ», είπε χαρακτηριστικά ο κ. Χαρδαλιάς στον εκπομπή του ΣΚΑΪ «Δεκατιανοί», τονίζοντας ότι από την πρώτη στιγμή που υπήρξε πληροφόρηση για προβλήματα στη γέφυρα, οι αρμόδιες τεχνικές υπηρεσίες της Περιφέρειας Αττικής ανέλαβαν δράση, παρά το γεγονός ότι υπάρχει νομικό κενό, ως προς την αρμοδιότητα για τη συντήρησή της.
Όπως είπε, πραγματοποιήθηκαν τρεις αυτοψίες, παρουσία εμπειρογνώμονα του ΕΜΠ και έχει ήδη οριστικοποιηθεί μια προμελέτη, ενώ υπάρχει συνεργασία με τον Δήμαρχο Ελληνικού – Αργυρούπολης για την εύρεση οριστικής λύσης, ενώ διευκρίνισε ότι δεν υπάρχει θέμα κατάρρευσης της γέφυρας, σημειώνοντας παράλληλα ότι «είναι ασυντήρητη πάρα πολλά χρόνια και χρειάζεται να κάνουμε παρέμβαση».
Σε μια νύχτα η αρμοδιότητα για 108 γέφυρες της Αττικής πέρασε στην Περιφέρεια
Αναφερόμενος στην αλληλοεπικάλυψη των αρμοδιοτήτων, ο περιφερειάρχης σημείωσε ότι πρέπει να σταματήσει «το μπαλάκι της εύκολης μεταφοράς των ευθυνών στην αυτοδιοίκηση», υπογραμμίζοντας ότι το 2020 μετά από γνωμοδότηση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, η αρμοδιότητα των γεφυρών του οδικού δικτύου της Αττικής πέρασε στην Περιφέρεια «χωρίς καμία διαβούλευση, σε μία νύχτα. Μιλάμε τώρα για 108 γέφυρες, που δεν έχει κατασκευάσει καμία από αυτές από την Περιφέρεια Αττικής. Ακόμα και τα σχέδια και τις μελέτες κατασκευής δεν τις έχουμε στα χέρια μας. Και δεν συζητάω βέβαια και τα χρήματα που χρειάζονται για να συντηρηθούν όλες αυτές οι γέφυρες», υπογράμμισε σχετικά.
Αιχμές για την προηγούμενη διοίκηση της Περιφέρειας Αττικής
Απαντώντας μάλιστα σε αιτιάσεις στελεχών της προηγούμενης διοίκησης της Περιφέρειας, ο κος Χαρδαλιάς επεσήμανε ότι δεν είχε γίνει καμία ενέργεια προς βελτίωση των όρων ασφαλείας στις γέφυρες της Αττικής στο παρελθόν:
-«Έχει συντηρηθεί έστω μισή γέφυρα; Έχει γίνει οποιαδήποτε πράξη η οποία να βρήκαμε έτοιμη ώστε να μπορέσουμε πάνω σε αυτό να χτίσουμε το ζήτημα της συντήρησης και ειδικά το ιδιαίτερο ζήτημα της ασφάλειας των πολιτών;» ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Χαρδαλιάς.
Παρά τα νομικά κενά στις αρμοδιότητες, ο Περιφερειάρχης υπογράμμισε ότι οι υπηρεσίες της Περιφέρειας θα προβούν άμεσα στις απαραίτητες παρεμβάσεις για την ενίσχυση της στατικότητας της γέφυρας, ενώ τόνισε τη βούληση της περιφερειακής αρχής να αναλαμβάνει πρωτοβουλίες για την ασφάλεια των πολιτών, ακόμα και εκεί που δεν έχει σαφείς νομικές υποχρεώσεις.
Η περίπτωση του Κηφισού
Ο Περιφερειάχρης ανέφερε ως παράδειγμα τον καθαρισμό των πλακοσκεπών τμημάτων του Κηφισού, καθώς όπως τόνισε, η νέα διοίκηση δεν ακολούθησε τη διελκυστίνδα αρμοδιοτήτων μεταξύ των προηγούμενων και της Πολιτείας, προβαίνοντας άμεσα στις απαραίτητες ενέργειες, που είχαν ως αποτέλεσμα την απομάκρυνση άνω των 37.000 τόνων φερτών υλικών, εξασφαλίζοντας έτσι τη μέγιστη παροχετευτικότητα του ποταμού.
-«Εγώ δεν είμαι σε ένα γραφείο, είμαι στο πεδίο. Έξω είμαι κάθε μέρα. Εμένα θα μου επιτρέψετε να παραμένω ενεργός πολίτης. Οπότε στο ζήτημα, η απάντηση είναι ποιος θα λύσει το πρόβλημα», κατέληξε στην παρέμβασή του ο κ. Χαρδαλιάς.
Σχετικά Άρθρα
- Γέφυρες: διοικητική αρχή και κανονισμός επιθεώρησης και συντήρησης
- ΑΑΔΕ: το πρόγραμμα λειτουργίας νέων ΔΟΥ σε Αττική και Θεσσαλονίκη
- Η νέα σύνθεση της Περιφερειακής Αρχής Αττικής
- Π.Ε Χανίων: ενιαία Υπηρεσία Δόμησης αποκτούν οι επτά δήμοι
- «Έξυπνες Γέφυρες»: ξεκινά το έργο προληπτικής συντήρησης 250 γεφυρών
- Στη ΡΑΕ οι φορείς ύδρευσης, αποχέτευσης και διαχείρισης αποβλήτων
