ΚΕΔΕ: το σχέδιο της Αυτοδιοίκησης για την ανασυγκρότηση της χώρας
Αστικό περιβάλλονΑυτοδιοίκησηΕιδήσειςΕνέργειαΈργαΕυρωπαϊκή ΈνωσηΟικονομίαΠεριβάλλονΠολεοδομία 17 Ιουλίου 2020 Αργύρης
Της Ντίνας Καράτζιου/
Ο Πρόεδρος της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδος (ΚΕΔΕ) και Δήμαρχος Τρικκαίων κ. Δημήτρης Παπαστεργίου σε αποκλειστική συνέντευξη του στο ecopress παρουσιάζει το σχέδιο της Αυτοδιοίκησης για την ανασυγκρότηση της χώρας.
Ο πρόεδρος της ΚΕΔΕ δίνει απαντήσεις και ειδήσεις για: Έργα «Αντώνης Τρίτσης» -Αδήλωτα τετραγωνικά -Ιδιώτες μηχανικούς σε Δήμους – «Έξυπνες πόλεις» -Ψηφιακό μετασχηματισμό της Αυτοδιοίκησης -Αντισεισμική θωράκιση Δημοτικών κτιρίων -Αξιοποίηση ΕΣΠΑ 2021-2027 -Ηλεκτροκίνηση στους Δήμους -Πλατφόρμα «Πέλοπας», -Αναπτυξιακούς Οργανισμούς της Αυτοδιοίκησης.
Ειδικότερα ο κ. Παπαστεργίου ξετυλίγει όλο το πλαίσιο της συνεργασίας που θα έχουν οι ιδιώτες μηχανικοί μέσω της ΕΕΤΑΑ με Δήμους και Περιφέρειες, υπογραμμίζοντας, ότι οι δήμοι, έχοντας πια τη δυνατότητα προγραμματισμού και υλοποίησης αξιόμαχων μελετών και έργων, θα δώσουν «ροή και αντικείμενο στην τοπική οικονομία».
Ο πρόεδρος της ΚΕΔΕ, εξηγεί ακόμη πως θα συμβάλλουν οι νεοσύστατοι Αναπτυξιακοί Οργανισμοί στην ωρίμανση μελετών ειδικά στους ορεινούς και νησιωτικούς ΟΤΑ, «με την ανάληψη καθηκόντων υπηρεσίας όπου είναι αναγκαίο».
Στη συνέντευξή του, αναλύει επίσης τον σχεδιασμό των ΟΤΑ στον τομέα της ηλεκτροκίνησης και το δίκτυο υποδομών φόρτισης, τις προτεραιότητες σε δράσεις συστημάτων έξυπνων πόλων, βιώσιμης αστικής κινητικότητας και ψηφιακού μετασχηματισμού των δήμων, τονίζοντας ότι «η τεχνολογία δίνει λύσεις, αλλά πρώτα πρέπει να καθορίζονται οι κατευθύνσεις».
Εξηγεί ακόμη, ότι «η καινοτομία δεν είναι απαραίτητα χρήση τεχνολογίας», μία αρχή που όπως αναφέρει είναι γνώμονας για τις πολιτικές που εφαρμόστηκαν στο Δήμο Τρικκαίων: «Πρέπει να αφουγκραζόμαστε τον πολίτη, να βρισκόμαστε ένα βήμα μπροστά και να προτρέχουμε σε λύσεις». Ο κ. Παπαστεργίου αναφέρεται ακόμη στο νέο πρόγραμμα της ΚΕΔΕ που αφορα την αντισεισμική θωράκιση των δημοσίων κτιρίων και σχολείων και τη στόχευση της νέας ηλεκτρονικής πλατφόρμας καταγραφής των αθλητικών εγκαταστάσεων των ΟΤΑ.
O πρόεδρος της ΚΕΔΕ δηλώνει, ότι θεωρεί πιθανή μία νέα παράταση της ηλεκτρονικής πλατφόρμας αδήλωτων τετραγωνικών, υπογραμμίζοντας ωστόσο, ότι κάτι τέτοιο δεν αποτελεί απόφαση της ΚΕΔΕ.
Ο Πρόεδρος της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδος (ΚΕΔΕ) και Δήμαρχος Τρικκαίων κ. Δημήτρης Παπαστεργίου
Η συνέντευξη
-Πιστεύετε, ότι το πρόγραμμα Αντώνης Τρίτσης μπορεί να αποτελέσει έναν ισχυρό μοχλό ανάπτυξης για την Αυτοδιοίκηση;
-Το πρόγραμμα δίνει την ευκαιρία στην Αυτοδιοίκηση να συμβάλλει στην ανασυγκρότηση της χώρας. Μετά από 10 χρόνια κρίσης, οι Δήμοι απέδειξαν ότι ήταν και πάλι δίπλα στον πολίτη, τόσο για θέματα υγείας, όπως στην πανδημία, όσο και για την αναπτυξιακή προοπτική. Προγραμματίζοντας έργα, οι Δήμοι, με την υπάρχουσα αυξημένη χρηματοδότηση, δίνουν ροή και αντικείμενο στην τοπική οικονομία. Ουσιαστικά το πρόγραμμα «φωτίζει» την Αυτοδιοίκηση, δίνοντας την ευκαιρία σε μικρούς και μεγάλους Δήμους, να συνεχίσουμε το έργο μας, με τη συνδρομή και της ΕΕΤΑΑ.
-Έχετε αναφέρει ότι για πρώτη φορά, η Αυτοδιοίκηση θα συναποφασίζει για το ποια έργα υποδομών θα ενταχθούν στο πρόγραμμα. Ισχύει κάτι τέτοιο; Κι αν ναι, ποια έργα και σε ποιες περιοχές σκέπτεστε να προτάξετε;
-Η Αυτοδιοίκηση, η ΚΕΔΕ, συνεργάζεται και συνδιαμορφώνει τους κεντρικούς άξονες, προωθεί την κεντρική ανάδειξη θεμάτων, σε συνεργασία με το Υπουργείο Εσωτερικών. Για παράδειγμα, για πρώτη φορά οργανωμένα, ασχολούμαστε με την αντισεισμική θωράκιση δημοτικών κτηρίων και σχολείων ή με εφαρμογές για «έξυπνες πόλεις», ενώ δίνουμε έμφαση και σε προβλήματα συμπολιτών με αναπηρία. Είναι θέματα που απασχολούν την κοινωνία, που χρήζουν λύσεων και παρεμβάσεων.
-Δηλώσατε ότι κλειδί για την επιτυχία του αναπτυξιακού προγράμματος «Αντώνης Τρίτσης», είναι η απλοποίηση των διαδικασιών δημοπράτησης των έργων και δράσεων. Μπορείτε να μας πείτε περισσότερες λεπτομέρειες;
-Είναι σημαντικό να «τρέξουμε». Οσο πιο γρήγορα εκπονηθούν οι μελέτες και εγκριθεί η χρηματοδότηση, τόσο πιο γρήγορα θα αρχίσει η ενίσχυση της τοπικής οικονομίας. Αυτό χρειάζεται ένα εργαλείο, που είναι η αλλαγή του νόμου 4412, που εξήγγειλε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης. Διαφάνεια στο δημόσιο χρήμα, αλλά και ταχύτητα στην αξιοποίησή του, ωφελούν όλη την κοινωνία.
-Ενισχύονται οι τεχνικές υπηρεσίες δήμων που δεν έχουν επάρκεια με ιδιώτες μηχανικούς από το ειδικό μητρώο της ΕΕΤΑΑ για να μπορούν να καταθέτουν αξιόμαχες προτάσεις. Εχει οριοθετηθεί το μοντέλο συνεργασίας με τους δήμους και τις Περιφέρειες που θα έχουν οι ιδιώτες μηχανικοί; Επ’ αυτού, οι ιδιώτες μηχανικοί θα έχουν δικαίωμα υπογραφής του έργου ή της μελέτης; Ή θα είναι επικουρικοί, θα συνδράμουν δηλαδή στην τεχνική υπηρεσία του δήμου, στην οποία θα απασχοληθούν; Και με ποιο καθεστώς αμοιβής;
-Αποτελεί μια σημαντική πρωτοβουλία του Υπουργείου Εσωτερικών η δυνατότητα τεχνικής υποστήριξης στους Δήμους μέσω της Ελληνικής Εταιρείας Τοπικής Ανάπτυξης & Αυτοδιοίκησης, καθώς θα μπορούν να συντάσσουν μελέτες και να διεκδικούν έργα που θα αναβαθμίζουν την ποιότητα ζωής των πολιτών.
Οι ιδιώτες μηχανικοί θα προσλαμβάνονται από την Ε.Ε.Τ.Α.Α. Α.Ε. στη βάση εκπόνησης συγκεκριμένης μελέτης ή επίβλεψης συγκεκριμένου έργου του Δήμου, με σύμβαση μίσθωσης έργου. Έχουν δικαίωμα υπογραφής, το οποίο καθορίζεται στη σύμβαση μίσθωσης έργου και θα έχουν πλήρη ευθύνη των παραδοτέων. Στους Δήμους που έχουν Τεχνική Υπηρεσία οι ιδιώτες μηχανικοί διατίθενται στον Δήμο μέσω προγραμματικής σύμβασης που θα έχει υπογράψει η Ε.Ε.Τ.Α.Α. Α.Ε. με τον συγκεκριμένο Δήμο και ενισχύουν τον Δήμο για τη συγκεκριμένη μελέτη, ή το συγκεκριμένο έργο.
Παράλληλα, για τους Δήμους που δε διαθέτουν τεχνική υπηρεσία, η Ε.Ε.Τ.Α.Α αναλαμβάνει καθήκοντα της τεχνικής υπηρεσίας του Δήμου, μέσω προγραμματικής σύμβασης, και οι ιδιώτες μηχανικοί μπορούν να ενισχύουν την Ε.Ε.Τ.Α.Α Α.Ε., η οποία είναι υπεύθυνη για τον έλεγχο των παραδοτέων.
-Εχετε αναφέρει ότι προχωράτε οργανωμένα και με σχέδιο να στήσετε «έξυπνες πόλεις». Μιλήστε μας για το σχέδιό σας.
-Η τεχνολογία δίνει λύσεις, αλλά πρώτα πρέπει να καθορίζονται οι κατευθύνσεις. Ο σεβασμός στον πολίτη, η άμεση εξυπηρέτησή του, η μείωση της γραφειοκρατίας, η ελαχιστοποίηση της ταλαιπωρίας, η χρήση των υπαρκτών ευκολιών της πληροφορικής, η μείωση του κόστους των δημοτικών υπηρεσιών χωρίς μείωση της ποιότητας, είναι ορισμένοι από τους βασικούς άξονες. Πρέπει να αφουγκραζόμαστε τον πολίτη, να βρισκόμαστε ένα βήμα μπροστά και να προτρέχουμε στις λύσεις.
Συνεργαζόμαστε με τα Υπουργεία Εσωτερικών και Ψηφιακής Διακυβέρνησης και αναμορφώνουμε το σχετικό πλαίσιο, υιοθετώντας πρακτικές εφαρμογές. Θυμίζω την πλατφόρμα για τα αδήλωτα τετραγωνικά, τις δράσεις πολλών Δήμων με ηλεκτρονική εξυπηρέτηση στη διάρκεια της πανδημίας, τη χρήση τηλεμετρίας σε διάφορες υπηρεσίες των Δήμων. Συνεχίζουμε και ανάλογα με τις ανάγκες κάθε Δήμου.
–Πόσο κοντά ή μακριά βρίσκεται η Αυτοδιοίκηση από τον ψηφιακό μετασχηματισμό των υπηρεσιών;
-Πρόκειται για μια σημαντική παράμετρο που αναδεικνύουμε. Η τεχνολογία δίνει πολλές δυνατότητες, από την εισαγωγή της ψηφιακής υπογραφής, μέχρι τις μετρήσεις για την ποιότητα του αέρα. Με άλματα προχωρούμε για να εισάγουμε την τεχνολογία στους Δήμους, ώστε να μεριμνούμε πάντα για τον πολίτη. Τα πρώτα βήματα έχουν γίνει, πολλοί Δήμοι κινήθηκαν οργανωμένα και σχεδιασμένα, ανάλογα και με τις ανάγκες τους. Πλέον προχωρούμε ακόμη πιο δυναμικά.
-Ως Δήμαρχος Τρικκαίων έχετε ενεργοποιήσει πάμπολλες δράσεις που έχουν χαρακτηριστεί καινοτόμες. Ποιες είναι οι πιο χαρακτηριστικές και γιατί τα καινοτόμα έργα και δράσεις παρουσιάζουν μέχρι σήμερα σοβαρό έλλειμμα στην πλειοψηφία των δήμων της χώρας;
-Στον Δήμο Τρικκαίων κινούμαστε με γνώμονα το ότι η καινοτομία δεν είναι απαραίτητα η χρήση τεχνολογίας. Για παράδειγμα, το ότι σταματούν οι συμπολίτες οδηγοί στις διαβάσεις, το ότι επεκτείνουμε τους ποδηλατόδρομους, το ότι ενισχύουμε τον εθελοντισμό, είναι δράσεις ουσίας, από την ίδια την κοινωνία. Ο Μύλος των Ξωτικών, τα έργα πολιτισμού, η «αγκαλιά» της κοινωνίας στο Μουσείο Τσιτσάνη, δεν είναι τεχνολογία. Σε επίπεδο τεχνολογίας πάντως, κινηθήκαμε με πλατφόρμες για μετρήσεις αέρα, ποιότητας νερού, ηλεκτρομαγνητικής ακτινοβολίας, με το «20000» για τα παράπονα και αιτήματα των πολιτών (που θεωρώ άκρως σημαντική δράση), με την παρακολούθηση της κίνησης οχημάτων για βελτίωση των δρομολογίων στα απορριμματοφόρα, με τηλεμετρία στο δίκτυο ύδρευσης, με on line καθημερινή αποτύπωση του προϋπολογισμού, με open data, με προσπάθεια δημιουργίας εξειδικευμένου συστήματος γεωγραφικών πληροφοριών, με σύστημα στάθμευσης για ΑμεΑ, με σύστημα παρακολούθησης φωτισμού, με σύστημα παρακολούθησης κατανάλωσης ενέργειας στο Δημαρχείο και το Κολυμβητήριο. Και πολλά άλλα. Ευρύ φάσμα δράσεων, με γνώμονα τον πολίτη και τη μείωση κόστους. Επομένως, συνδυάζοντας μη τεχνολογικές και τεχνολογικές δράσεις, θα έλεγα ότι καινοτομία είναι κάθε τι που αλλάζει τη ζωή μας. Και πιστεύω ότι πολλοί Δήμοι, έχουν κάνει πάρα πολλά στην κατεύθυνση να αλλάξουν, με μεγαλύτερα ή μικρότερα έργα, με δράσεις που βάζουν τις βάσεις για περισσότερες αλλαγές.
-Πρόσφατα αναφέρατε ότι για πρώτη φορά οργανωμένα και με πόρους, η τοπική αυτοδιοίκηση ασχολείται με την αντισεισμική θωράκιση δημοτικών κτιρίων και σχολείων. Μπορείτε να μας μιλήσετε για το σχέδιο σας;
-Είναι ένα σημαντικό βήμα, το οποίο αξιολογήθηκε θετικά από την Τοπική Αυτοδιοίκηση, καθώς αφορά άμεσα προστασία των πολιτών και ιδιαίτερα των παιδιών. Εκτιμώ ότι κάθε Δήμος θα εκπονήσει ένα σχέδιο, ένα πρόγραμμα, με το οποίο θα καταγραφούν όλα τα δημοτικά κτήρια και τα διδακτήρια. Η τεχνική έκθεση για κάθε κτήριο, θα προσδιορίζει την «ευαισθησία» του σε θέματα αντισεισμικότητας, θα προτείνει τις αναγκαίες λύσεις και τις κοστολογημένες παρεμβάσεις. Με βάση αυτά τα στοιχεία, αφού τα κτίρια ιεραρχηθούν για την επικινδυνότητα και τη χρήση τους, θα υποβληθούν τεχνικά δελτία στο πρόγραμμα «Αντώνης Τρίτσης».
Μιλήστε μας για την νέα ηλεκτρονική πλατφόρμα της ΚΕΔΕ, την πλατφόρμα «Πέλοπας», μέσω της οποίας θα επιχειρηθεί καταγραφή των αθλητικών εγκαταστάσεων των ΟΤΑ. Ποια η στόχευση;
«Καταγράφουμε τις αθλητικές εγκαταστάσεις για να τις παραδώσουμε καλύτερες στους πολίτες». Νομίζω ότι σε αυτή την πρόταση συμπυκνώνεται το νόημα, ο στόχος της νέας ψηφιακής πλατφόρμας με την ονομασία «ΠΕΛΟΠΑΣ».
Σε συνεργασία με τη Γενική Γραμματεία Αθλητισμού και με τη χρήση των νέων τεχνολογιών δημιουργήσαμε τη συγκεκριμένη πλατφόρμα. Μέσω αυτής, για πρώτη φορά θα καταγραφούν όλες οι αθλητικές εγκαταστάσεις και χώροι που ανήκουν είτε στους Δήμους, είτε στη Γ.Γ.Α., είτε σε ιδιώτες. Θα γίνει συστηματική καταγραφή και όλων των πληροφοριών για κάθε αθλητική εγκατάσταση, ώστε να ξέρουν οι πολίτες και οι φορείς σε τι κατάσταση βρίσκονται οι αθλητικοί χώροι και εγκαταστάσεις σε κάθε περιοχή.
Έτσι, ο σχεδιασμός, η αδειοδότηση αλλά και η χρηματοδότηση θα γίνονται στοχευμένα, αλλά και με τα καλύτερα αποτελέσματα για την τοπική κοινωνία.
Πιστεύω ότι θα πετύχουμε σωστότερη κατανομή πόρων, εγκαταστάσεων και αθλητικών διοργανώσεων, γιατί δεν μπορεί να βελτιωθεί κάτι, αν δεν είναι μετρήσιμο.
Εξηγήστε μας τι καινούριο θα φέρουν στη δομή της λειτουργίας των ΟΤΑ , οι Αναπτυξιακοί Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
Είναι γνωστό ότι η υποστελέχωση μικρών και μεσαίων Δήμων ή η ανυπαρξία τεχνικής υπηρεσίας σε μικρούς Δήμους οδηγεί σε αδυναμία υλοποίησης αναπτυξιακών προγραμμάτων και ιδίως τεχνικών έργων. Ο νέος θεσμός των Αναπτυξιακών Οργανισμών έρχεται να καλύψει αυτό το κενό και να υποστηρίξει την Τοπική Αυτοδιοίκηση και κυρίως τους ορεινούς και νησιωτικούς ΟΤΑ στην υλοποίηση των τεχνικών έργων και των αναπτυξιακών προγραμμάτων. Οι αναπτυξιακοί Οργανισμοί θα συμβάλουν στην ωρίμανση έργων (σύνταξη μελετών, λήψη απαιτούμενων αδειοδοτήσεων, εξασφάλιση πόρων κ.α.,) με την ανάληψη καθηκόντων τεχνικής υπηρεσίας των ΟΤΑ όπου είναι αναγκαίο, και θα παρέχουν διοικητική υποστήριξη Τεχνικών Υπηρεσιών και Υπηρεσιών Δόμησης των ΟΤΑ.
Παράλληλα, τα νέα αυτά νομικά πρόσωπα μπορούν να αποτελέσουν κεντρικούς μοχλούς ανάπτυξης, να δημιουργήσουν ισχυρή προστιθέμενη αξία, συμπράττοντας από κοινού με τους ΟΤΑ στην υλοποίηση της αναπτυξιακής πολιτικής και της βιώσιμης ανάπτυξης (υλοποίηση σχεδίων βιώσιμης αστικής κινητικότητας, αξιοποίηση ΑΠΕ, εναλλακτική διαχείριση βιολογικών αποβλήτων – βιοενέργεια κλπ), καθώς και στην υλοποίηση πολιτικών κοινωνικής συνοχής.
Πρόσφατα εγκρίνατε σύναψη προγραμματικής συμφωνίας και τη συγκρότηση επταμελούς επιτροπής για τη στήριξη της Αυτοδιοίκησης ενόψει του νέου ΕΣΠΑ 2021-2027. Ποιο είναι το σχέδιο σας σε σχέση με τη νέα προγραμματική περίοδο που είναι προ των πυλών;
Με βάση και την προγραμματική σύμβαση που υπέγραψε η ΚΕΔΕ με την ΕΕΤΑΑ, θα εξυπηρετηθεί ο στόχος μας, δηλαδή η διασφάλιση της συμμετοχής των Δήμων και των συλλογικών οργάνων της Αυτοδιοίκησης (ΚΕΔΕ, ΠΕΔ) στον σχεδιασμό των επιχειρησιακών προγραμμάτων του ΕΣΠΑ και στη διασφάλιση της ένταξης κατηγοριών έργων που αφορούν τους Δήμους. Στόχος της σύμβασης είναι και η υποστήριξη των Δήμων για την προετοιμασία του ΕΣΠΑ 2021-2027 και φυσικά η παρακολούθηση της εφαρμογής και της υλοποίησης των επιχειρησιακών προγραμμάτων από την ΚΕΔΕ και τις ΠΕΔ.
Μπροστά στις προκλήσεις που θέτει η Πράσινη Συμφωνία δημιουργούνται και υποχρεώσεις σε όλους τους ευρωπαϊκούς δήμους. Ποιο είναι το σχέδιο της ΚΕΔΕ για την προώθηση ενός νέου μοντέλου αστικών μετακινήσεων εντός των πόλεων, που θα δίνει κίνητρα για τη χρήση ηλεκτρικών αυτοκινήτων και ποδηλάτων. Και επίσης πως σκέπτεστε να προκρίνετε τη χρήση των ΜΜΜ .
Η Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνίας (ή Green Deal), είναι δράση της ΕΕ για τις κλιματικές και περιβαλλοντικές προκλήσεις. Πρόκειται για μια αναπτυξιακή στρατηγική, με στόχο μια οικονομία σύγχρονη, ανταγωνιστική και αποδοτική, με αποσύνδεση της ανάπτυξης από τη χρήση των φυσικών πόρων. Βασικός στόχος, η Ευρωπαϊκή Ένωση να καταστεί κλιματικά ουδέτερη έως το 2050.
Αρχικά, υπογράψαμε ως ΚΕΔΕ, μαζί με άλλους 17 φορείς, την Πράσινη Συμφωνία του Υπουργείου Περιβάλλοντος για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης, που αποτελεί και στρατηγική κατεύθυνση του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα.
Ακολουθούν δράσεις για ένα μοντέλο μετακινήσεων με μηδενικές εκπομπές, όπως
– η επέκταση των ποδηλατοδρόμων ως έμμεσο κίνητρο για την αύξηση της χρήσης του ηλεκτρικού ποδηλάτου,
– η δημιουργία ενός επαρκούς δικτύου υποδομών φόρτισης για τα ηλεκτρικά οχήματα,
– η αντικατάσταση παλαιωμένων κα ρυπογόνων στόλων οχημάτων,
– η διευκόλυνση κυκλοφορίας και στάθμευσης των ηλεκτρικών οχημάτων
– η γενικότερη ανάπτυξη υποδομών για την ηλεκτροκίνησης.
Ειδικά για τα ηλεκτροκίνητα ΜΜΜ, προκρίνουμε τη χρήση τους μέσω κινήτρων, αλλά θα πρέπει να ενισχύσουμε και την ατομική προσπάθεια για να προστατεύσουμε το αστικό περιβάλλον.
Επομένως χρειαζόμαστε συνεργασία όλων των φορέων. Ειδικά η Αυτοδιοίκηση, ως η βασική κινητήρια δύναμη της μετάβασης σε ένα βιώσιμο και περιβαλλοντικά προσανατολισμένο μοντέλο ζωής, συνεργάζεται με τον βασικό πρωταγωνιστή της ζωής στις πόλεις: τον ίδιο τον πολίτη.
Έχει η ΚΕΔΕ σχέδιο για τη δημιουργία επαρκούς δικτύου υποδομών φόρτισης για τα οχήματα και τα δίτροχα στους ΟΤΑ;
Υπάρχει ένας καλά μελετημένος σχεδιασμός στον τομέα της ηλεκτροκίνησης και κυρίως στην ανάγκη δημιουργίας επαρκούς υποδομής υποστήριξής της, όπως είναι τα σημεία επαναφόρτισης. Σε αυτή τη φάση κινούμαστε σε δύο επίπεδα.
Πρώτο επίπεδο: η ενεργή συμμετοχή της ΚΕΔΕ και η συνεργασία με το Υπουργείο Περιβάλλοντος & Ενέργειας για το σ/ν για τη μετάβαση στην κινητικότητα χαμηλών εκπομπών και την προώθηση της αγοράς ηλεκτροκίνησης.
Δεύτερο επίπεδο: οι Δήμοι των μητροπολιτικών κέντρων, οι μεγάλοι και μεσαίοι ηπειρωτικοί Δήμοι, οι Δήμοι των πρωτευουσών των Περιφερειακών Ενοτήτων, καθώς και οι μεγάλοι και μεσαίοι νησιωτικοί Δήμοι, προχωρούν στην εκπόνηση των Σχεδίων Φόρτισης Ηλεκτρικών Οχημάτων (Σ.Φ.Η.Ο.), με βάση τα οποία θα προβλεφθεί η χωροθέτηση επαρκούς αριθμού σημείων επαναφόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων.
Σε όλη αυτή τη νέα τάση, θα πρέπει να κινηθούμε με σταθερό βηματισμό, καλά σχεδιασμένες και οργανωμένες κινήσεις και κυρίως χωρίς υπερβολές, . Οι εκφάνσεις της ηλεκτροκίνησης και των υποδομών που θα την υποστηρίξουν, είναι πολλές και η αποτελεσματική προώθησή της έχει να κάνει με ένα σημαντικό αριθμό παραμέτρων, όπως είναι τα πολεοδομικά και κυκλοφοριακά χαρακτηριστικά της κάθε περιοχής, το ενδιαφέρον των εταιρειών να επενδύσουν, την ανάγκη δημιουργίας ενός επαρκούς δικτύου όπου ο πολίτης θα βρίσκει εύκολα ένα σημείο επαναφόρτισης και θα αισθάνεται ασφαλής, τα ζητήματα τιμολόγησης των υπηρεσιών επαναφόρτισης, κ.ά.
Πως θα συμβάλλει η ΚΕΔΕ στην αλλαγή των ρυπογόνων δημοτικών οχημάτων με ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα;
Ως γενική αρχή θα πρέπει να θεωρήσουμε ότι η Τοπική Αυτοδιοίκηση έχει ένα πολύ μεγάλο και ουσιαστικό ρόλο στη βελτίωση της ποιότητας του περιβάλλοντος των πόλεων. Είναι σαφές, λοιπόν, ότι η αντικατάσταση των ρυπογόνων δημοτικών οχημάτων με ηλεκτροκίνητα μπορεί να συμβάλλει προς αυτή την κατεύθυνση. Δεν είναι, όμως, μια εύκολη υπόθεση. Για να υπάρξει μια μετάβαση του στόλου των δημοτικών οχημάτων και κυρίως του γερασμένου στόλου, θα πρέπει να ολοκληρωθεί το πλαίσιο με το οποίο αυτό μπορεί να γίνει και να δοθούν κίνητρα στους Δήμους. Με το βλέμμα, ωστόσο, στραμμένο στο μέλλον, πρόθεση μας είναι η σταδιακή αντικατάσταση του υπέργηρου στόλου παλαιάς τεχνολογίας, αφού όμως σταθμιστούν πολύ προσεκτικά όλες οι παράμετροι γύρω από μία τέτοια ενέργεια. Για παράδειγμα, τι θα κοστίζει η εφαρμογή ενός περιβαλλοντικού τέλους στα οχήματα παλαιάς τεχνολογίας, τι κίνητρα θα υπάρξουν, πόσο θα βελτιωθούν οι περιβαλλοντικές επιδόσεις των πόλεων και ποια τα αθροιστικά περιβαλλοντικά οφέλη για τους πολίτες, κ.ά.
Η ηλεκτρονική πλατφόρμα για τα αδήλωτα τετραγωνικά πήρε παράταση και με τη δική σας πρωτοβουλία. Και πάλι όμως θεωρείται από τους πολίτες ασφυκτική. Πιστεύετε ότι μπορεί να δημιουργική δυναμική νέας παράτασης της τελευταίας στιγμής;
Επειδή η παράταση για τον διακανονισμό και τη νομιμοποίηση αυθαιρέτων κτισμάτων πήρε παράταση μέχρι τις 30 Σεπτεμβρίου και η σύνδεση, τεχνικά τουλάχιστον, των δύο θεμάτων είναι συνδεδεμένη, πιθανόν να υπάρξει παράταση. Επίσης η ζήτηση, η χρήση της πλατφόρμας είναι δυναμική και μεγάλη, πιθανολογώ ότι το Υπουργείο Εσωτερικών μπορεί να προχωρήσει σε παράταση μέχρι τις 30 Σεπτεμβρίου. Σε κάθε περίπτωση, δεν είναι δική μας η απόφαση.
Η ΚΕΔΕ έβαλε τελικά τη σφραγίδα της στην αντιμετώπιση της πανδημίας και με ποιόν τρόπο;
Σταθήκαμε δίπλα στον πολίτη από την πρώτη στιγμή. Ενεργοποιήθηκε το προσωπικό, εθελοντές, επιχειρήσεις. Σταθήκαμε και δίπλα στον επιχειρηματία, εισηγηθήκαμε λήψη μέτρων. Ενισχύσαμε τις κοινωνικές μας δομές, διευρύναμε παρεμβάσεις, όπως το «Βοήθεια στο Σπίτι», αξιοποιήσαμε την τεχνολογία, εξυπηρετήσαμε τον πολίτη πόρτα πόρτα. Η Αυτοδιοίκηση έδειξε ότι παραμένει ο πιο κοντινός (κυριολεκτικά και μεταφορικά) θεσμός στον πολίτη. Χιλιάδες εργαζόμενοι, είτε στην καθαριότητα είστε στην κοινωνική μέριμνα είτε στη διοίκηση, εργάστηκαν για να μπορεί ο πολίτης να είναι όρθιος, η κοινωνία να είναι όρθια. Η Αυτοδιοίκηση ήταν εκεί και θα είναι πάντα εκεί.
Μπορείτε να μας πείτε λίγα λόγια σε τι αφορά η «Συμμαχία Ευθύνης και Αλληλεγγύης» της ΚΕΔΕ; Πώς προέκυψε και ποια είναι τα οφέλη;
Κοινωνία δεν είναι μόνο οι πολίτες. Κοινωνία είναι οι επιχειρήσεις που μετέχουν σε δράσεις αλλά και σε προγράμματα εταιρικής κοινωνικής ευθύνης. Στραφήκαμε στις επιχειρήσεις, σε όσους λειτουργούν με γνώμονα την προσφορά, με επίκεντρο τον άνθρωπο. Η χαρά ήταν μεγάλη, όταν διαπιστώναμε συνεχείς προσφορές, όταν βλέπαμε ότι ανταποκρίθηκε πλήθος μεγάλων επιχειρήσεων, που κάθε μια συνεισέφερε με τον τρόπο της: οχήματα, τρόφιμα, εθελοντές, ήταν το τρίπτυχο της συμπόρευσης με την ΚΕΔΕ, το τρίπτυχο ενίσχυσης των δράσεων για τον πολίτη. Αν μη τι άλλο, η πανδημία απέδειξε ότι η προσφορά στον συνάνθρωπο είναι ανεξάντλητη.
Σχετικά Άρθρα
- Σε κρίσιμη καμπή τα έργα μικρών ορεινών και νησιωτικών δήμων
- ΚΕΔΕ: στο Βόλο το ετήσιο τακτικό συνέδριο
- Ενεργειακά «φέσια» και τέλος ταφής γονατίζουν τους Δήμους
- Τρίκαλα: σύμβαση για την ανάπτυξη Κλιματικού Συμβολαίου Πόλης
- «Ψηφιακή απόχη» για οφειλές στους δήμους
- «Αντώνης Τρίτσης»: τελειώνουν τα χρήματα, ναυαγούν έργα