ecopress
«Για τα στερεά απορρίμματα έχουμε στη διάθεσή μας 930 εκατομμύρια, από το παρόν ΕΣΠΑ. Βρήκαμε συμβασιοποιημένα τα 230. Τα υπόλοιπα 700 εκατ ευρώ πρέπει... Δημοπρατούνται έργα ΣΔΙΤ απορριμμάτων 700 εκατ. ευρώ

«Για τα στερεά απορρίμματα έχουμε στη διάθεσή μας 930 εκατομμύρια, από το παρόν ΕΣΠΑ. Βρήκαμε συμβασιοποιημένα τα 230. Τα υπόλοιπα 700 εκατ ευρώ πρέπει να συμβασιοποιηθούν οπωσδήποτε μέχρι τη 31η Δεκεμβρίου 2021».

Αυτά τόνισε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κ. Χατζηδάκης, αναφερόμενος στο  ζήτημα της ολοκληρωμένης διαχείρισης των απορριμμάτων, κατά τη διάρκεια παρουσίασης έρευνας για την κλιματική αλλαγή και  τόνισε ότι «είμαστε αποφασισμένοι να τρέξουμε πάρα πολύ γρήγορα με τις μονάδες ολοκληρωμένης διαχείρισης των απορριμμάτων».

ΣΔΙΤ

Το μοντέλο των Συμπράξεων Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) προκρίνει η κυβέρνηση ως μέσο για την επίλυση των προβλημάτων διαχείρισης απορριμμάτων σε όλη τη χώρα.

Τη Δευτέρα η διυπουργική επιτροπή για τις ΣΔΙΤ ενέκρινε ακόμα ένα έργο για το δυτικό τμήμα της Κεντρικής Μακεδονίας, δυναμικότητας 300.000 τόνων ετησίως, που θα εξυπηρετήσει 10 δήμους. Σε αναμονή βρίσκεται ακόμα η ΣΔΙΤ της Περιφέρειας Πελοποννήσου, σε διαδικασία κατασκευής η ΣΔΙΤ στην Ηλεία, ενώ τον Οκτώβριο αναμένεται να ξεκινήσει τη λειτουργία της η αντίστοιχη μονάδα στις Σέρρες.

Ο υπουργός ΠΕΝ μιλώντας στην εκδήλωση για την κλιματική αλλαγή, με αφορμή την επίσκεψη του πρωθυπουργού και του ιδίου στα Γιάννενα, αναφέρθηκε με θετικό τρόπο στη μονάδα ΣΔΙΤ της Περιφέρειας Ηπείρου, που καλύπτει τέσσερις νομούς, υπενθυμίζοντας ότι μία αντίστοιχη συνεργασία Δημοσίου και ιδιωτικού τομέα, είχε υπογράψει ως υπ. Ανάπτυξης και για τη διαχείριση των απορριμμάτων της Κέρκυρας – συνεργασία η οποία όμως ακυρώθηκε από την Τοπική Αυτοδιοίκηση.

Σημείωσε: «Εγώ λέω ότι στα Γιάννενα ακολουθήθηκε μια σωστή πολιτική που ακολουθήθηκε και στη Δυτική Μακεδονία και στις Σέρρες και έχει λυθεί το θέμα. Και αυτή την ώρα είναι απαράδεκτο να έχουμε στη διάθεσή μας 700 εκατομμύρια στον Προϋπολογισμό για τη διαχείριση των απορριμμάτων και να μην έχουν προχωρήσει οι συμβασιοποιήσεις. Για τα στερεά απορρίμματα έχουμε στη διάθεσή μας 930 εκατομμύρια, το παρόν ΕΣΠΑ. Βρήκαμε συμβασιοποιημένα τα 230. Τα υπόλοιπα 700 πρέπει να συμβασιοποιηθούν οπωσδήποτε μέχρι τη 31η Δεκεμβρίου 2021. Εμείς δεν αποφασίζουμε, βάσει του ενωσιακού κι εθνικού δικαίου, τι θα κάνει κάθε Περιφέρεια και κάθε δήμος. Αλλά την ώρα που έχουμε μπροστά μας την επιτυχία, δεν μπορούμε άλλο να κλείνουμε τα μάτια».

Ο χάρτης των έργων

Σύμφωνα με δημοσίευμα της ‘Καθημερινής» η  νέα ΣΔΙΤ για το δυτικό τμήμα της Κεντρικής Μακεδονίας θα καλύψει περιοχές της περιφερειακής ενότητας Θεσσαλονίκης και περίπου το 60% της πόλης. Φορέας υλοποίησης δεν θα είναι η Περιφέρεια αλλά ο φορέας των δήμων (ΦΟΔΣΑ). Η συζήτηση στρέφεται πλέον στην Αττική, όπου η Περιφέρεια δεν έχει ακόμα ανακοινώσει τις αποφάσεις της. Ένα βασικό ζήτημα που πρέπει να λυθεί είναι πού θα κατασκευαστεί η μονάδα (δεν έχει ακόμα χωροθετηθεί). Ο στόχος της κυβέρνησης είναι ο διαγωνισμός να ξεκινήσει πριν από το τέλος του έτους και να προχωρήσει παράλληλα με τη διαδικασία χωροθέτησης, ώστε όταν περάσει στη δεύτερη φάση οι ενδιαφερόμενοι να γνωρίζουν όλα τα δεδομένα. Αν η υπόθεση δεν «κολλήσει» στη χωροθέτηση, εκτιμάται ότι σε 1,5 έτος από σήμερα μπορεί να υπάρχει ανάδοχος. Να σημειωθεί ότι και σε αυτόν τον διαγωνισμό, η επιλογή των τεχνολογιών διαχείρισης των απορριμμάτων θα είναι ανοιχτή (στις προτάσεις των αναδόχων). Ας δούμε πού βρίσκονται οι υπόλοιπες μονάδες, που προωθούνται με το ίδιο σύστημα:

  • Η ΣΔΙΤ Πελοποννήσου έχει ήδη υπογραφεί, δεν μπορεί όμως να ξεκινήσει λόγω προβλήματος που έχει ανακύψει στην απαλλοτρίωση των απαραίτητων εκτάσεων (στη συγκεκριμένη περίπτωση και μόνο, η εξεύρεση χώρων ήταν υποχρέωση του αναδόχου). Για να κηρυχθούν οι εκτάσεις υπό απαλλοτρίωση χρειάζεται μια απόφαση του Περιφερειακού Συμβουλίου που μόλις συγκροτήθηκε. Στόχος είναι το καλοκαίρι του 2020, ο ανάδοχος να ξεκινήσει τη «μεταβατική» διαχείριση των απορριμμάτων των πέντε περιφερειακών ενοτήτων (Κορινθία, Αρκαδία, Αργολίδα, Μεσσηνία, Λακωνία), ώστε να κλείσουν οριστικά οι παράνομες χωματερές τους.
  • Η ΣΔΙΤ των Σερρών (θα καλύψει την περιφερειακή ενότητα Σερρών) βρίσκεται σε δοκιμαστική λειτουργία και αναμένεται τον Οκτώβριο να λειτουργήσει κανονικά.
  • Η ΣΔΙΤ Ηλείας ξεκίνησε να κατασκευάζεται και θα τεθεί σε λειτουργία περίπου σε δύο έτη.
  • Στη Ρόδο η ΣΔΙΤ έχει εγκριθεί αλλά δεν έχει ακόμα προκηρυχθεί ο διαγωνισμός. Πλέον, η συζήτηση στρέφεται προς την Αττική και το είδος της λύσης που θα επιλεγεί. Προφανώς θα χρειαστεί γενναία αναθεώρηση προς τα κάτω σε σχέση με τους αρχικούς διαγωνισμούς (και να δοθεί πραγματική και όχι θεωρητική έμφαση στην κομποστοποίηση και στην αύξηση της ανακύκλωσης), ειδάλλως η πολιτεία κινδυνεύει να εγκλωβιστεί για τα επόμενα 25 χρόνια σε μια πολύ ακριβή διαχείριση.

Τελευταίοι στην ανακύκλωση

Όπως σημείωσε ο υπουργός ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κ. Χατζηδάκης, η Ελλάδα, ευρισκόμενη σε ποσοστό ανακύκλωσης 19% επισήμως, είναι πολύ πίσω σε σχέση με άλλες χώρες της ΕΕ, που ξεπερνούν και το 50%.

«Εμείς είμαστε σχεδόν τελευταίοι. Περνάμε μόλις τρεις χώρες, από τις 28 της Ευρωπαϊκής Ένωσης, στα ποσοστά της ανακύκλωσης» είπε ο κ. Χατζηδάκης και πρόσθεσε: «Δεν διαθέτω κάποια μαγική συνταγή, αλλά θα προσπαθήσουμε να προσεγγίσουμε το θέμα με τις μεθόδους της κοινής λογικής και των καλών ευρωπαϊκών πρακτικών. Πρώτα από όλα, θέλουμε να κινητοποιήσουμε την κοινωνία των πολιτών, θέλουμε να κινητοποιήσουμε την κοινωνία συνολικά και γι’ αυτό είμαστε σε συνεννόηση με την κ. Κεραμέως και θα κάνουμε περαιτέρω συζητήσεις φυσικά με το υπουργείο Παιδείας, έτσι ώστε μέσα από τα σχολεία και μέσα από τα μαθήματα να υπάρχει περαιτέρω ευαισθητοποίηση των μαθητών. Θα μιλήσουμε με την ΚΕΔΕ για δούμε πώς σε επίπεδο δήμων πιλοτικά μπορεί να προχωρήσουν προγράμματα ανακύκλωσης σε ευρεία κλίμακα, προκειμένου να «ζηλέψουν» και άλλοι δήμοι της χώρας και να υπάρχει επιτάχυνση σε όλα αυτά τα προγράμματα. Πρόσφατα μιλήσαμε με την Ελληνική Εταιρεία Ανακύκλωσης για όλα αυτά τα ζητήματα. Είμαστε αποφασισμένοι να τρέξουμε πάρα πολύ γρήγορα με τις μονάδες ολοκληρωμένης διαχείρισης των απορριμμάτων».

Σ. Φάμελλος

Κριτική στην κυβέρνηση ότι “με την εμμονή της στις ΣΔΙΤ, η ΝΔ διαπράττει στρατηγικό λάθος στη διαχείριση των απορριμμάτων στη χώρα μας”, ασκεί ο τομεάρχης Περιβάλλοντος και Ενέργειας του ΣΥΡΙΖΑ, Σωκράτης Φάμελλος, με αφορμή τη χθεσινή επίσκεψη του πρωθυπουργού στη μονάδα επεξεργασίας απορριμμάτων (ΜΕΑ) στην Ήπειρο.

Αναφέρει ότι η ΝΔ “υποτιμάει την ευρωπαϊκή στρατηγική για τη διαλογή στην πηγή, καθώς επιλέγει να αποδώσει τη διαχείριση των απορριμμάτων στον ιδιωτικό τομέα”, επιλογή “καταστροφική που πλήττει το συμφέρον των πολιτών, των επιχειρήσεων και της αυτοδιοίκησης και αναδεικνύει τη βασική διαφορά του ΣΥΡΙΖΑ με τη Νέα Δημοκρατία: Προτεραιότητα στο συμφέρον των πολιτών και της χώρας απέναντι στο συμφέρον κάποιων ιδιωτών”.

Ο κ. Φάμελλος αναφέρει ότι ο κ. Μητσοτάκης “φρόντισε να αναπαράξει ανακρίβειες με μοναδικό στόχο να στηρίξει το πολιτικό σχέδιο της ΝΔ για τα απορρίμματα και γενικότερα, για κρίσιμους τομείς της οικονομίας που δεν είναι άλλο από την ιδιωτικοποίηση τους”. Του καταλογίζει ότι “απέκρυψε όμως ουσιαστικές πτυχές της ευρωπαϊκής πολιτικής για τη διαχείριση απορριμμάτων που ποτέ δεν αποτέλεσαν συστατικό στοιχείο της πολιτικής της Νέας Δημοκρατίας και οδήγησαν, μέχρι το 2015, η Ελλάδα να σωρεύει πρόστιμα για τις χωματερές”. Εκφράζει δε ανησυχία ότι “θέλουν να μας οδηγήσουν ξανά στον ίδιο δρόμο, με πρόστιμα αυτή τη φορά για τη μη ανακύκλωση”.

Ο τομεάρχης του ΣΥΡΙΖΑ αναφέρει ότι η υλοποίηση του έργου της ΜΕΑ Ηπείρου ολοκληρώθηκε επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ και αναφέρεται αναλυτικά σε αυτό, ενώ μεταξύ άλλων θέτει σειρά ερωτημάτων προς τους κ.κ. Μητσοτάκη και Χατζηδάκη για σειρά ενεργειών “που πρέπει να υλοποιηθούν για να γίνει η ΜΕΑ Ηπείρου, παράδειγμα διαχείρισης απορριμμάτων”. Αναφέρει μεταξύ άλλων πως απέναντι στην “σκοπιμότητα” -όπως του αποδίδει – “να αναδείξει τις ΣΔΙΤ ως μονόδρομο για τη διαχείριση απορριμμάτων”, θα βρει απέναντι του όχι μόνο τον ΣΥΡΙΖΑ “αλλά και πολλούς δημάρχους που υποστήριξε η ΝΔ, οι οποίοι διεκδίκησαν να έχουν ΜΕΑ κατασκευασμένες ως δημόσια έργα ώστε, να βελτιστοποιήσουν την απόδοση, το χρηματοοικονομικό κόστος και τη διαχείριση του έργου από την Αυτοδιοίκηση”.

ΚΛΗΡΩΣΗ ΜΕ ΔΩΡΟ

Εγγραφείτε στο Newsletter και εξασφαλείστε την συμμετοχή σας