ΔΗΣΥΜ: Αναβολή του «εξοικονομώ» για αλλαγές στη ψηφιακή πλατφόρμα
ΕνέργειαΚτηματαγοράΟικιστικάΠεριβάλλονΠολεοδομία 23 Οκτωβρίου 2019 Αργύρης

Του Αργύρη Δεμερτζή/
Από το ΤΕΕ εκπορεύεται πρόταση αναβολής του «εξοικονόμηση κατ΄ οίκον ΙΙ», ώστε να οριστεί νέα ημερομηνία έναρξης του προγράμματος, καθώς και ενδιάμεση περίοδος δοκιμαστικής χρήσης του Πληροφοριακού Συστήματος σε πραγματικές συνθήκες, όπως επίσης η αξιολόγηση της αίτησης να γίνεται με βάση την αξιοπιστία και την τεκμηρίωση των προτεινόμενων δράσεων και όχι μόνο με τον χρόνο υποβολής της.
Ο Νίκος Μήλης αντιπρόεδρος του ΤΕΕ, επικεφαλής της παράταξης Δημοκρατική Συνεργασία Μηχανικών (ΔΗΣΥΜ), πλαισιωμένος από στελέχη της παράταξης του, σε συνάντηση τους με δημοσιογράφους του τεχνικού ρεπορτάζ παρουσίασε πρόταση μετάβασης και εφαρμογής του προγράμματος «εξοικονόμηση κατ΄ οίκον ΙΙ» σε νέες βάσεις, ώστε όπως τόνισε «να αντιμετωπιστούν και να μην διαιωνίζονται τα προβλήματα και οι παθογένειες, που έχουν διαπιστωθεί τόσο κατά τις διαδικασίες συμμετοχής, όσο και στα ποιοτικά χαρακτηριστικά του προγράμματος».
Η πρόταση της ΔΗΣΥΜ, όπως είπε ο Νίκος Μήλης κατατίθεται στα όργανα διοίκησης του ΤΕΕ, ώστε να αποτελέσει αντικείμενο διαβούλευσης στους κόλπους του ΤΕΕ και ευρύτερα στην κοινότητα των μηχανικών και βάση αναφοράς για τη διαμόρφωση της τελικής πρότασης, που θα καταθέσει ο πρόεδρος του ΤΕΕ Γιώργος Στασινός προς το ΥΠΕΝ για την αναμόρφωση του προγράμματος «εξοικονόμηση κατ΄ οίκον ΙΙ».
Πλαισιωμένος από τους Σταύρο Κωνσταντινίδη, Μιχάλη Καλογιαννάκη, Χάρη Δούκα, Πάρι Χαρλαύτη και Γιάννη Μαχίκα, ο αντιπρόεδρος του ΤΕΕ άσκησε κριτική στο υπουργείο Περιβάλλοντος, λέγοντας ότι κακώς δεν έλαβε υπόψη τα προβλήματα και τις αστοχίες, που έχουν καταγραφεί στη μέχρι τώρα πορεία των προγραμμάτων του «εξοικονομώ», ώστε να αντιμετωπιστούν και να διορθωθούν.
Ο Ν. Μήλης τόνισε ότι είναι «δομικό λάθος» η συμμετοχή στο πρόγραμμα να γίνεται με κριτήριο, ποιος θα προλάβει πρώτος να καταθέσει αίτηση. Μίλησε για τη μεγάλη ταλαιπωρία μηχανικών και πολιτών από τις ακολουθούμενες διαδικασίες, υπογραμμίζοντας ότι έχουν δημιουργήσει μεγάλα προβλήματα και εντάσεις στις σχέσεις τους, λόγω των αδυναμιών του προγράμματος να καταγραφούν και να ιεραρχηθούν και της ταχύτατης εξάντλησης πόρων, ώστε να ικανοποιηθούν οι αιτήσεις συμμετοχής.
Ο ίδιος ανέφερε χαρακτηριστικό παράδειγμα μηχανικού από την Αλεξανδρούπολη, που είχε ετοιμάσει 64 αιτήσεις και κατάφερε να εισαγάγει στο σύστημα μόνον μία, τονίζοντας ότι με αυτόν τον τρόπο εκμηδενίζεται η επιστημονική και επαγγελματική αξιοπιστία των μηχανικών προς τους πολίτες.
Σε αυτό το πλαίσιο ο Ν. Μήλης τόνισε ότι κατατίθεται η πρόταση της ΔΗΣΥΜ στο ΤΕΕ, ώστε να υπάρξει αναβολή του προγράμματος. Πρόσθεσε ότι για να μην χαθούν τα κονδύλια που διατίθενται προτείνεται το «εξοικονόμηση κατ΄ οίκον ΙΙ», να «τρέξει», με αναμόρφωση σε άλλη φιλοσοφία, η οποία θα διασφαλίζει την αξιοπιστία του προγράμματος και παράλληλα την αξιοποίηση των πόρων και την αντιμετώπιση της ενεργειακής φτώχειας.
Ο Χάρης Δούκας αν. καθηγητής ΕΜΠ και μέλος του προεδρείου της κεντρικής Αντιπροσωπείας ΤΕΕ σημείωσε χαρακτηριστικά ότι είναι προγραμματισμένο να διατεθούν περί τα 10 δις ευρώ για την ενεργειακή αναβάθμιση 1,5 εκατομμυρίου κτιρίων την ερχόμενη δεκαετία, τονίζοντας ότι αυτή η τεράστια επένδυση στο κτιριακό απόθεμα της χώρας, πρέπει να διασφαλιστεί ότι θα έχει μετρήσιμα αποτελέσματα στην ενεργειακή εξοικονόμηση δηλαδή «να γνωρίζουμε πόσες kwh έχουν εξοικονομηθεί». Ο Πάρις Χαρλαύτης γενικός γραμματέας του συλλόγου Πολιτικών Μηχανικών σημείωσε ότι βασικό κριτήριο για τη διάθεση κονδυλίων και επιδοτήσεων ενεργειακής αναβάθμισης των κτιρίων πρέπει να αποτελεί η στατική τους επάρκεια, σύμφωνα με τις κεντρικές πολιτικές και Οδηγίες, που διαμορφώνονται στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
Η πρόταση
Η πρόταση, με τίτλο «Εξοικονόμηση κατ’ οίκον ΙΙ»- πρόταση για μετάβαση σε ένα νέο πρόγραμμα», που παρουσιάστηκε έχει ως εξής:
Μετά την εμπειρία του Προγράμματος «Εξοικονόμηση κατ’ οίκον ΙΙ», ακολουθούν σημεία και προτάσεις από την ΔΗΣΥΜ που χρίζουν άμεσης βελτίωσης προς αποφυγή στρεβλώσεων και αστοχιών:
- Υπήρχε πολύ μικρό διάστημα μέχρι την εκκίνηση του προγράμματος, με αποτέλεσμα ο Μηχανικός να μην έχει προλάβει να εξοικειωθεί με το νέο πληροφοριακό σύστημα και τις ακολουθούμενες σύνθετες διαδικασίες.
Προτείνεται η έγκυρη, εμπεριστατωμένη και επίσημη ενημέρωση για τις διαδικασίας υποβολής και διαχείρισης των αιτήσεων μέσω της πλατφόρμας, με τυχόν ορισμό νέας ημερομηνίας έναρξης του Προγράμματος καθώς και ενδιάμεση περίοδος δοκιμαστικής χρήσης του Πληροφοριακού Συστήματος σε πραγματικές συνθήκες.
- Μοναδικό κριτήριο αξιολόγησης μιας αίτησης, είναι η θέση της στην κατάταξη χρονικά. Δεν υπάρχει ουσιαστική αξιολόγηση των προς υποβολή σχεδίων.
Προτείνεται η αξιολόγηση της αίτησης να γίνεται με βάση την αξιοπιστία και την τεκμηρίωση των προτεινόμενων δράσεων και όχι μόνο με τον χρόνο υποβολής της. Η εμπειρία από την εφαρμογή του προηγούμενου προγράμματος «Εξοικονόμηση κατ’ οίκον» θα μπορούσε να αποτελέσει την βάση για την διαμόρφωση των κατάλληλων κριτήριων αξιολόγησης προς αυτή την κατεύθυνση.
- Δεδομένης της κατανομής συγκεκριμένων πόρων ανά Περιφέρεια,
Προτείνεται η πρόσβαση στο πληροφοριακό σύστημα για τις νέες αιτήσεις, να γίνεται ανά Περιφέρεια (ώστε να εξομαλυνθεί η εύρυθμη λειτουργία του συστήματος), με ταυτόχρονη δυνατότητα στατιστικής ανάλυσης των αιτήσεων που έχουν υποβληθεί, και των κονδυλίων που έχουν δεσμευτεί ανά περιφέρεια.
- Δομή Υποστήριξης
Προτείνεται να υπάρξει από πλευράς Υπουργείου ένας μηχανισμός υποστήριξης των μηχανικών και των πολιτών με οδηγό ερωταπαντήσεων για σύνθετα τεχνικά θέματα και τηλεφωνικό κέντρο που να μπορεί να υποδεχθεί την αγωνία και τον φόρτο εργασίας των άμεσα ενδιαφερόμενων.
- Ριζική ανακαίνιση κτιρίου
Προτείνεται να οριστεί σαφώς το κρίσιμο ζήτημα της ριζικής ανακαίνισης κτιρίου. Ενώ με βάση το Παράρτημα του οδηγού θα πρέπει να δηλωθεί ότι το έργο «δεν αφορά σε ριζική ανακαίνιση του κτηρίου – κτηριακής μονάδας», δεν είναι σαφές που ορίζονται μέσα στον Οδηγό τα κριτήρια ελέγχου της ριζικής ανακαίνισης (σύμφωνα με το άρθρο 2 του νόμου 4122/2013, τα κριτήρια για την ριζική ανακαίνιση βασίζονται στην τρέχουσα αξία του ακινήτου και στο κόστος των επεμβάσεων).
Το μεγάλο πρόβλημα παραμένει το ακόλουθο:
- Μοναδικό κριτήριο αξιολόγησης μιας αίτησης, ήταν η θέση της στην κατάταξη χρονικά.
Το μεγαλύτερο πρόβλημα του προγράμματος, είναι ότι δεν υπήρχε ουσιαστική αξιολόγηση των προτάσεων, αλλά ως κριτήριο ήταν ο αριθμός πρωτοκόλλου της αίτησης. Έτσι μπορούσαν να μείνουν εκτός του «Εξοικονομώ» τα φτωχά νοικοκυριά, οι ενεργειακά φτωχοί, καθώς και κατοικίες 40 και 50 ετών, με τις μεγαλύτερες ανάγκες σε εξοικονόμηση ενέργειας.
Πάγια θέση μας είναι η αξιολόγηση της αίτησης να γίνεται με βάση την αξιοπιστία και την τεκμηρίωση των προτεινόμενων δράσεων και όχι μόνο με τον χρόνο υποβολής της.
Είναι δύσκολο να προτείνουμε ολοκληρωμένη λύση. Πάντως, τα κριτήρια με βάση τα οποία θα εντάσσονται οι παρεμβάσεις στο πρόγραμμα θα πρέπει να συνυπολογίζουν:
- Την ηλικία των κατοικιών,
- Δείκτες ενεργειακούς κόστους για τους ιδιοκτήτες, ώστε να δίνουμε έμφαση στους ενεργειακά φτωχούς,
- Αξιολόγηση της εκτιμώμενης εξοικονόμησης του φακέλου, σε σχέση με την υπάρχουσα εμπειρία (από τα αποτελέσματα μέχρι τώρα).
Ένα παράδειγμα για το τελευταίο είναι το ακόλουθο:
Πόσες kwh έχουν εξοικονομηθεί μέχρι σήμερα από το πρόγραμμα ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΩ;
Απάντηση: ΔΕΝ ΞΕΡΟΥΜΕ…!!!
Γιατί απλά κανείς δεν υπολογίζει τελικά με αυτά τα λεφτά τι πραγματικά εξοικονομήθηκε…
Σχετικά Άρθρα
- ΤΕΕ: εκλέχθηκε πρόεδρος ο Γιώργος Στασινός και διαπαραταξιακή διοίκηση
- Εκλογές ΤΕΕ: οι πρωτιές υποψηφίων των παρατάξεων στη μάχη του σταυρού
- ΥΠΕΝ: ξεκίνησαν οι αιτήσεις για το πρόγραμμα «Εξοικονομώ 2023»
- «Εξοικονομώ 2023»: παράταση για την ηλεκτρονική ταυτότητα κτιρίου
- Στα 350 εκ. ευρώ οι ενισχύσεις για ίδρυση και λειτουργία νέων ΜμΕ
- Εξοικονομώ 2023: νέα πλατφόρμα αιτήσεων & helpdesk για μηχανικούς, ιδιοκτήτες
