Δωρεάν συγκοινωνίες στην Ισπανία-στην Ελλάδα έρχεται «κλιματικό εισιτήριο»
ΕνέργειαΕπιχειρήσειςΜεταφορέςΟικονομίαΠεριβάλλονΧρήμα 7 Σεπτεμβρίου 2022 Αργύρης
Η Ισπανία πρώτη έθεσε σε εφαρμογή το μέτρο των δωρεάν μετακινήσεων σε αστικές και προαστιακές μετακινήσεις με τρένα και λεωφορεία. Γερμανία, Αυστρία και σταδιακά οι άλλες ευρωπαϊκές χώρες εφαρμόζουν ευνοϊκά μέτρα μετακινήσεων με τις συγκοινωνίες, στο πλαίσιο μέτρων ενίσχυσης νοικοκυριών και επιχειρήσεων στην ενεργειακή κρίση. Στη χώρα μας ετοιμάζονται ανακοινώσεις για το ελληνικό «κλιματικό εισιτήριο».
-Στην Ισπανία άρχισε να εφαρμόζεται από την 1η Σεπτεμβρίου 2022 η δωρεάν μετακίνηση όλων των Ισπανών με τα τρένα της RENFE (προαστιακός και μεσαίων διαδρομών μέχρι 300χλ) ενώ αντίστοιχα σε όλα τα υπόλοιπα MMM τα εισιτήρια θα έχουν έκπτωση έως και 50%. Οι κάρτες πολλαπλών διαδρομών είναι δωρεάν.
Το μέτρο αυτό είχε αποφασιστεί στο πακέτο που ενέκρινε η ισπανική Βουλή στις αρχές Ιουλίου και αφορούσε στη φορολογία υπερκερδών των τραπεζών και εταιριών ενέργειας και περιελάμβανε και μέτρα ανακούφισης των πολιτών εξαιτίας της ενεργειακής κρίσης.
Στη Βαρκελώνη, το Μπιλμπάο, τη Μαδρίτη και την Πάλμα ντε Μαγιόρκα η έκπτωση στα ΜΜΜ φτάνει το 50%, στη Μάλαγα το 40%, ενώ σε άλλες περιοχές οι εκπτώσεις περιορίζονται στο 30%. Αυτό εξαρτάται από τις αποφάσεις των τοπικών κυβερνήσεων. Θα ισχύσει μέχρι 31/12/22 και θα επανεξεταστεί.
-Στη Γερμανία άρχισε η εφαρμογή μηνιαίας κάρτα μεταφορών. Με εννέα ευρώ το μήνα και για τρεις μήνες, οι πολίτες θα μπορούν να κάνουν απεριόριστες διαδρομές στα τοπικά μέσα μαζικής μεταφοράς. Στόχος του προγράμματος είναι η άμεση ανακούφιση εργαζομένων, φοιτητών και οικονομικά ευάλωτων ομάδων από το επιπλέον κόστος που έχει επιφέρει η αύξηση των τιμών ορυκτών καυσίμων μαζί με την προώθηση χρήσης των ΜΜΜ από όλους τους πολίτες.
Παρότι το εισιτήριο είναι για τοπικές ή υπερτοπικές διαδρομές, είναι εφικτό, εάν οργανώσει κανείς το πρόγραμμα του, να ταξιδέψει σ’ όλη την Γερμανία. Στο πρόγραμμα συμμετέχουν 130 Γερμανικοί οργανισμοί ΜΜΜ συμπεριλαμβανομένων των Γερμανικών σιδηροδρόμων. Έχει δημιουργηθεί σχετική εφαρμογή που επιτρέπει και την κράτηση θέσεων ενώ υπάρχει ειδική πρόβλεψη για όσους έχουν κάρτες απεριορίστων διαδρομών ή έχουν προαγοράσει τα εισιτήρια τους. Το πρόγραμμα είναι μέρος ενός ομοσπονδιακού σχεδίου υποστήριξης των ΜΜΜ ύψους 3,7 δις ευρώ το οποίο όμως εξαιρεί τα λεωφορεία FLIX, μια μορφή ιδιωτικών ΚΤΕΛ της Γερμανίας.
-Στην Αυστρία εφαρμόζεται από τις αρχές της χρονιάς, ένα μειωμένο «κλιματικό εισιτήριο», προκειμένου να ενθαρρύνει τους πολίτες να χρησιμοποιούν τις δημόσιες μεταφορές και όχι τα ΙΧ τους. Το «Klimaticket» κοστίζει 1.095 ευρώ το χρόνο, δηλαδή 3 ευρώ την ημέρα για απεριόριστες μετακινήσεις.
-Στην Ελλάδα, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος ανακοίνωσε ότι η κυβέρνηση θα συμπεριλάβει στο πακέτο μέτρων στήριξης νοικοκυριών και επιχειρήσεων που θα ανακοινωθεί στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης το ελληνικό «κλιματικό εισιτήριο».
Ο ίδιος έκανε γνωστό ότι το οικονομικό επιτελείο επεξεργάζεται τη μορφή που θα λάβει το ελληνικό «κλιματικό εισιτήριο», εξετάζοντας διάφορα μοντέλα για παροχή εκπτώσεων ή δωρεάν μετακινήσεων για συγκεκριμένα χρονικά διαστήματα.
Ειδικότερα εξετάζεται η παροχή δωρεάν μετακινήσεων στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς για νέους ως την ηλικία των 29 ετών και η διάθεση καρτών απεριορίστων διαδρομών για όλα τα μέσα μεταφοράς και όλους τους επιβάτες με σημαντικές εκπτώσεις, σύμφωνα με τα μοντέλα που εφαρμόζονται σε Γερμανία και Αυστρία.
Οι ελληνικές ιδιατερότητες
Παράγοντες των συγκοινωνιών επισημαίνουν ότι για την επιτυχία μέτρων ενίσχυσης των μετακινήσεων με τις συγκοινωνίες στη χώρα μας, στην περίπτωση καθιέρωσης νέων εκπτωτικών καρτών απεριόριστων διαδρομών, πρέπει να ληφθεί υπόψη η αδυναμία μεγάλης μερίδας των πολιτών να διαθέσουν εφάπαξ ποσά, έστω με έκπτωση για την αγορά τους. Επίσης πρέπει να ληφυούν πρόνοιες ώστε η εφαρμογή των ευνοϊκών μέτρων να καλύπτει τις μετακινήσεις σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, όσο και στα αστικά κέντρα επαρχιακών πόλεων, όπου λειτουργούν ιδιωτικά ΚΤΕΛ. Ιδιαίτερη βαρύτητα πρέπει επίσης να δοθεί στην εφαρμογή των μετακινήσεων με ευνοϊκούς όρους στο προαστιακό αλλά και το κεντρικό εθνικό και περιφερειακό σιδηροδρομικό δίκτυο, το οποίο λειτούργει σε καθεστώς ιδιώτη παρόχου υπηρεσιών και επιδοτήσεων.
Σχετικά Άρθρα
- «Θα θέλατε ένα εισιτήριο 9 ευρώ για απεριόριστες διαδρομές σε όλα τα ΜΜΜ;»
- «Θα θέλατε ένα εισιτήριο 9 ευρώ για απεριόριστες διαδρομές σε όλα τα ΜΜΜ;»
- Παραγωγή ενέργειας: που κερδίζει και που χάνει η Ελλάδα πανευρωπαϊκά
- Alstom: 29 ηλεκτρικά διώροφα τρένα στο γερμανικό δίκτυο
- Συμβούλιο Υπουργών Ενέργειας: οι προτάσεις και η στάση των κυβερνήσεων
- Έρευνα: οι επιδοτήσεις κάλυψαν σημαντικό μέρος της αύξησης στο ρεύμα