ecopress
Μετά την απόφαση του ΕΔΔΑ το οποίο αποδίδει στο Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ), τυπολατρική ερμηνεία των προϋποθέσεων που μπορεί να γίνει δεκτή μια αίτηση... ΔΣΑ: πρόσβαση δικηγόρων και πολιτών στα κείμενα αποφάσεων του ΣτΕ

Μετά την απόφαση του ΕΔΔΑ το οποίο αποδίδει στο Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ), τυπολατρική ερμηνεία των προϋποθέσεων που μπορεί να γίνει δεκτή μια αίτηση αναίρεσης στο δικαστήριο αυτό, καθώς δεν υπάρχει δυνατότητα πρόσβασης των δικηγόρων και των πολιτών στα κείμενα των αποφάσεων του Ανωτάτου Ακυρωτικού Δικαστηρίου, ο Δικηγορικός Σύλλογος Αθηνών, ζητεί από το ΣτΕ να δώσει τις αναγκαίες εξηγήσεις.

Αναλυτικότερα, ο ΔΣΑ ζητεί από το ΣτΕ «να δώσει τις αναγκαίες εξηγήσεις για το γεγονός ότι δεν είναι σε θέση – εδώ και δύο δεκαετίες που λειτουργεί η εσωτερική βάση δεδομένων του – να υλοποιήσει την απαιτούμενη ηλεκτρονική επεξεργασία των δικαστικών αποφάσεων και να παρέχει ελεύθερη πρόσβαση σε αυτές σε όλους τους εμπλεκόμενους φορείς στην απονομή της δικαιοσύνης, στους διαδίκους στους πληρεξουσίους δικηγόρους αλλά και σε κάθε ενδιαφερόμενο πολίτη, πράγμα που πράττει ο ‘Αρειος Πάγος».

Συγκεκριμένα, η ανακοίνωση του ΔΣΑ αναφέρει:

«Ο Δικηγορικός Σύλλογος Αθηνών, με αφορμή την από 19.11.2024 απόφαση – «ράπισμα» του ΕΔΔΑ (Τσιώλης κατά Ελλάδος), με την οποία το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο στηλίτευσε την εφαρμογή του Ν. 3900/2010 ως προς την τυπολατρική ερμηνεία των προϋποθέσεων παραδεκτού της αναίρεσης από το Συμβούλιο της Επικρατείας, εκφράζει την αντίθεσή του στη δυνατότητα το ανώτατο διοικητικό δικαστήριο να απαιτεί την προσκόμιση νομολογίας όταν οι αποφάσεις των εθνικών διοικητικών δικαστηρίων δεν δημοσιεύονται στο σύνολό τους σε κανένα επίσημο έντυπο ή σε προσβάσιμη για το διάδικο και το δικηγόρο του βάση δεδομένων. Σε απάντηση του από 12.12.2024 εγγράφου του Δικαστηρίου σύμφωνα με το οποίο αυτό δημοσιεύει τις αποφάσεις του στην ΤΝΠ/ΔΣΑ «Ισοκράτης» επιθυμεί να καταστήσει γνωστά τα κάτωθι:

1) Την τελευταία δωδεκαετία, μετά την ψήφιση του Ν. 3900/2010 υπό τον τίτλο «Εξορθολογισμός διαδικασιών και επιτάχυνση της διοικητικής δίκης», το Συμβούλιο της Επικρατείας εκδίδει σταθερά όλο και λιγότερες αποφάσεις: από 10.250 αποφάσεις το 2012, δημοσίευσε μόλις 3.386 αποφάσεις το 2023 και ακόμα λιγότερες (2.604) για το 2024.!

Να μην διαφεύγει επίσης της προσοχής ότι το ΣτΕ βρίσκεται στην κορυφή των καθυστερήσεων στις διοικητικές υποθέσεις με χρόνο διεκπεραίωσης 1239 ημέρες, ενώ ο μέσος όρος του Συμβουλίου της Ευρώπης είναι 234 ημέρες.

2) Ο ΔΣΑ παραλαμβάνει τις αποφάσεις του ΣτΕ σε πλήρες κείμενο, χωρίς καμία επεξεργασία. Στην Τράπεζα Νομικών Πληροφοριών «Ισοκράτης», δεν δημοσιεύονται όλες οι αποφάσεις αλλά μόνο εκείνες που κρίνεται ότι έχουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τους χρήστες. Για να γίνουν δε οι σχετικές δημοσιεύσεις, οι υπηρεσίες του ΔΣΑ πρέπει να προβούν σε σειρά εργασιών και ειδικότερα σε ανωνυμοποίηση, εισαγωγή περίληψης, λημματογράφηση, διασύνδεση νομικών διατάξεων με την αντίστοιχη νομοθεσία και εισαγωγή σχετικής βιβλιογραφίας.

3) Με αυτό τον τρόπο η αποστολή και η δημοσίευση των αποφάσεων, σε καμία περίπτωση, δεν υποκαθιστά την υποχρέωση του Δικαστηρίου για τη συνολική δημοσίευσή τους και για τη δυνατότητα πλήρους πρόσβασης σε αυτές, σε έντυπη ή ηλεκτρονική μορφή.

Το Συμβούλιο της Επικρατείας οφείλει να δώσει τις αναγκαίες εξηγήσεις για το γεγονός ότι δεν είναι σε θέση – εδώ και δύο δεκαετίες που λειτουργεί η εσωτερική βάση δεδομένων του – να υλοποιήσει την απαιτούμενη ηλεκτρονική επεξεργασία των δικαστικών αποφάσεων και να παρέχει ελεύθερη πρόσβαση σε αυτές σε όλους τους εμπλεκόμενους φορείς στην απονομή της δικαιοσύνης, στους διαδίκους στους πληρεξουσίους δικηγόρους αλλά και σε κάθε ενδιαφερόμενο πολίτη, πράγμα που πράττει ο ‘Αρειος Πάγος. Πολλώ δε μάλλον, όταν τούτο τίθεται ως προϋπόθεση παραδεκτού του ενδίκου μέσου, σε αντίθεση με την πολιτική δίκη».

ΚΛΗΡΩΣΗ ΜΕ ΔΩΡΟ

Εγγραφείτε στο Newsletter και εξασφαλείστε την συμμετοχή σας