ΕΕ: τα ελληνικά έργα στο πακέτο των “πράσινων” μεταφορών
ΕιδήσειςΈργαΕυρωπαϊκή ΈνωσηΜεταφορέςΟικονομίαΠεριβάλλονΥποδομές 17 Ιουλίου 2020 Αργύρης
Του Αργύρη Δεμερτζή/
Τέσσερα νέα έργα ελληνικού ενδιαφέροντος περιλαμβάνονται στον κατάλογο 140 βασικών έργων στον τομέα των μεταφορών, που χρηματοδοτεί η Ευρωπαϊκή Ένωση με 2,2 δισ. ευρώ δίνοντας προτεραιότητα στο τομέα των πράσινων μεταφορών για τη δυναμική ανάκαμψη της οικονομίας
Τα έργα ελληνικού ενδιαφέροντος είναι:
- Έργο ALFION για την ανάπτυξη της τεχνολογίας χερσαίας τροφοδοσίας στο λιμάνι της Ηγουμενίτσας στην Ελλάδα, ενώ παράλληλα θα επιτρέπει στα πλοία να λαμβάνουν πράσινη ηλεκτρική ενέργεια στο αγκυροβόλιο. Παράλληλα θα δημιουργηθούν σταθμοί φόρτισης για ηλεκτροκίνητα οχήματα, μειώνοντας το συνολικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα των δραστηριοτήτων μεταφοράς στην περιοχή του λιμανιού.
- Μελέτες για τη νέα ενιαία σιδηροδρομική γραμμή που συνδέει το λιμάνι της Καβάλας με τη Θεσσαλονίκη και – περαιτέρω – το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης. Η νέα γραμμή υψηλής ταχύτητας θα ηλεκτροδοτηθεί και θα έχει αμφίδρομη σηματοδότηση. Προβλέπεται να κινούνται «γρήγορα» τρένα με μειωμένους χρόνους ταξιδιού, αυξημένη οδική ασφάλεια (μέσω διαχωρισμένων διασταυρώσεις), όπως επίσης μειωμένες εκπομπές CO2. Αυτό το έργο λαμβάνει χώρα κατά μήκος του στρατηγικής σημασίας εμπορευματικού διαδρόμου «Sea2Sea», ο οποίος συνδέει το Αιγαίο Πέλαγος (λιμάνια Θεσσαλονίκης, Καβάλας και Αλεξανδρούπολης) προς Μαύρη Θάλασσα (λιμάνια Μπουργκάς και Βάρνα) και Δούναβης (Ρούσε).
- Μελέτες για το έργο αναβάθμισης της σιδηροδρομικής γραμμής από την Αλεξανδρούπολη προς το Πύθιο μήκους 117 χλμ, στο πλαίσιο του παγκόσμιου σιδηροδρομικού έργου Αλεξανδρούπολη-Ορμένιο (στο διάδρομο Sea2Sea), το οποίο συνδέει το Λιμάνι Αλεξανδρούπολης με Τουρκία (σταθμός Πυθίου) και Βουλγαρία (μετά το Ορμένιο σταθμός). Οι εργασίες θα αυξήσουν την ικανότητα φορτίου προς την Ανατολική Ευρώπη και βελτίωση των διασυνοριακών μεταφορών προς την Τουρκία και τη Βουλγαρία.
- Δημιουργία νέων χώρων στάθμευσης στο οδικό δίκτυο, για τους οδηγούς φορτηγών που αντιμετωπίζουν συχνά έλλειψη ασφαλών σημείων. Προβλέπεται η δημιουργία εννέα νέων χώρων 182 θέσεων στάθμευσης φορτηγών ανά την Ελλάδα. Θα αναπτυχθεί μια ηλεκτρονική υπηρεσία για να προσφέρει πληροφορίες σχετικά με την τοποθεσία και τις υπηρεσίες των χώρων στάθμευσης, καθώς και η δυνατότητα προ-κράτησης και προπληρωμής για θέση στάθμευσης.
ΕΕ: 2,2 δισ. ευρώ σε 140 βασικά έργα
Η ΕΕ ανακοίνωσε ότι στηρίζει την οικονομική ανάκαμψη στα κράτη μέλη με την εισφορά σχεδόν 2,2 δισ. ευρώ σε 140 βασικά έργα στον τομέα των μεταφορών. Τα έργα αυτά θα συμβάλουν στην κατασκευή ελλειπουσών μεταφορικών συνδέσεων σε ολόκληρη την ήπειρο, στη στήριξη των βιώσιμων μεταφορών και στη δημιουργία θέσεων εργασίας. Τα έργα θα λάβουν χρηματοδότηση μέσω του μηχανισμού «Συνδέοντας την Ευρώπη» (ΜΣΕ), του προγράμματος επιχορηγήσεων της ΕΕ για τη στήριξη των υποδομών μεταφορών.
Με αυτόν τον προϋπολογισμό, η ΕΕ θα υλοποιήσει τους στόχους της για το κλίμα που ορίζονται στην Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία. Πολύ μεγάλη έμφαση δίνεται σε έργα που ενισχύουν τους σιδηροδρόμους, μεταξύ άλλων τις διασυνοριακές συνδέσεις και τις συνδέσεις με τους λιμένες και τους αερολιμένες. Οι εσωτερικές πλωτές μεταφορές ενισχύονται μέσω της αύξησης της μεταφορικής ικανότητας και της βελτίωσης των πολυτροπικών συνδέσεων με τα οδικά και σιδηροδρομικά δίκτυα. Στον τομέα της ναυτιλίας, δίνεται προτεραιότητα σε έργα θαλάσσιων μεταφορών μικρών αποστάσεων που βασίζονται σε εναλλακτικά καύσιμα και στην εγκατάσταση από ξηράς ηλεκτροδότησης σε λιμένες για τη μείωση των εκπομπών από τα ελλιμενισμένα πλοία.
Η επίτροπος Μεταφορών κ. Αντίνα Βαλεάν δήλωσε τα εξής: «Η συνεισφορά της ΕΕ ύψους 2,2 δισ. ευρώ σε αυτήν την καίριας σημασίας υποδομή μεταφορών θα συμβάλει στην επανεκκίνηση της ανάκαμψης, και αναμένουμε ότι θα αποφέρει επενδύσεις ύψους 5 δισ. ευρώ. Το είδος των έργων στα οποία επενδύουμε εκτείνεται από τις εσωτερικές πλωτές μεταφορές και τις πολυτροπικές συνδέσεις έως τα εναλλακτικά καύσιμα και τις σιδηροδρομικές υποδομές μεγάλης κλίμακας. Ο μηχανισμός “Συνδέοντας την Ευρώπη” (ΜΣΕ) αποτελεί ένα από τα τέσσερα βασικά μέσα μας για τη δημιουργία ενός ανθεκτικού και άτρωτου στις κρίσεις συστήματος μεταφορών, το οποίο είναι ζωτικής σημασίας τόσο σήμερα όσο και μακροπρόθεσμα.»
Η ΕΕ θα στηρίξει έργα σιδηροδρομικών υποδομών που βρίσκονται στο κεντρικό διευρωπαϊκό δίκτυο μεταφορών (ΔΕΔ-Μ) με συνολικό ποσό 1,6 δισ. ευρώ (55 έργα). Σε αυτά περιλαμβάνεται το έργο Rail Baltica, που ενσωματώνει τα κράτη της Βαλτικής στο ευρωπαϊκό σιδηροδρομικό δίκτυο, καθώς και το διασυνοριακό τμήμα της σιδηροδρομικής γραμμής μεταξύ Δρέσδης (Γερμανία) και Πράγας (Τσεχία).
Η ΕΕ θα στηρίξει επίσης τη στροφή προς πιο οικολογικά καύσιμα για τις μεταφορές (19 έργα) με σχεδόν 142 εκατ. ευρώ. Ορισμένα έργα περιλαμβάνουν τη μετατροπή σκαφών ώστε να μπορούν να χρησιμοποιούν υγροποιημένο φυσικό αέριο (ΥΦΑ), καθώς και την εγκατάσταση αντίστοιχων υποδομών σε λιμένες.
Στον τομέα των οδικών μεταφορών θα αναπτυχθούν επίσης υποδομές εναλλακτικών καυσίμων, ιδίως μέσω της εγκατάστασης 17 275 σημείων φόρτισης στο οδικό δίκτυο και της κυκλοφορίας 355 νέων λεωφορείων.
Εννέα έργα θα συμβάλουν στη διαλειτουργικότητα του σιδηροδρομικού συστήματος στην ΕΕ και στην απρόσκοπτη λειτουργία των τρένων σε ολόκληρη την ήπειρο μέσω του ευρωπαϊκού συστήματος διαχείρισης της σιδηροδρομικής κυκλοφορίας (ERTMS). Η αναβάθμιση των μηχανών έλξης και των σιδηροδρομικών γραμμών για την προσαρμογή τους στο ενοποιημένο ευρωπαϊκό σύστημα ελέγχου αμαξοστοιχιών θα ενισχύσει την ασφάλεια, θα μειώσει τους χρόνους μετακίνησης και θα βελτιστοποιήσει τη χρήση της σιδηροδρομικής γραμμής. Τα εννέα έργα θα λάβουν περισσότερα από 49,8 εκατ. ευρώ.
Διευρωπαϊκά δίκτυα
Τα έργα επιλέχθηκαν για χρηματοδότηση μέσω δύο ανταγωνιστικών προσκλήσεων υποβολής προτάσεων που προκηρύχθηκαν τον Οκτώβριο του 2019 (τακτική πρόσκληση στο πλαίσιο του ΜΣΕ – Μεταφορές) και τον Νοέμβριο του 2019 (πρόσκληση στο πλαίσιο του συνδυαστικού μηχανισμού ΜΣΕ – Μεταφορές). Η χρηματοδοτική συνεισφορά της ΕΕ έχει τη μορφή επιχορηγήσεων, με διαφορετικά ποσοστά συγχρηματοδότησης ανάλογα με το είδος του έργου. Για 10 έργα που επιλέχθηκαν στο πλαίσιο του συνδυαστικού μηχανισμού, η στήριξη της ΕΕ πρέπει να συνδυάζεται με πρόσθετη χρηματοδότηση από τις τράπεζες (μέσω δανείου, οφειλής, ιδίων κεφαλαίων ή οποιασδήποτε άλλης επιστρεπτέας μορφής στήριξης).
Συνολικά, στο πλαίσιο του προγράμματος ΜΣΕ διατίθεται ποσό ύψους 23,2 δισ. ευρώ για επιχορηγήσεις από τον προϋπολογισμό της ΕΕ της περιόδου 2014-2020 για τη συγχρηματοδότηση έργων του διευρωπαϊκού δικτύου μεταφορών (ΔΕΔ-Μ) στα κράτη μέλη της ΕΕ. Από το 2014, το πρώτο έτος προγραμματισμού του ΜΣΕ, έχουν προκηρυχθεί έξι προσκλήσεις υποβολής προτάσεων για έργα (μία ανά έτος). Συνολικά, ο ΜΣΕ έχει μέχρι σήμερα στηρίξει 794 έργα στον τομέα των μεταφορών, συνολικής αξίας 21,1 δισ. ευρώ.
Επόμενα βήματα
Τις προσεχείς ημέρες η Επιτροπή θα εκδώσει επίσημη απόφαση χρηματοδότησης για αμφότερες τις προσκλήσεις υποβολής προτάσεων, δεδομένης της έγκρισης των επιλεγμένων έργων από τα κράτη μέλη της ΕΕ. Ο Εκτελεστικός Οργανισμός Καινοτομίας και Δικτύων (INEA) της Επιτροπής θα υπογράψει τις συμφωνίες επιχορήγησης με τους δικαιούχους έργων το αργότερο έως τον Ιανουάριο του 2021.
Περισσότερες πληροφορίες
- Μηχανισμός «Συνδέοντας την Ευρώπη» 2014-2019 (επισκόπηση ανά χώρα)
- Πρόσκληση του 2019 στο πλαίσιο του ΜΣΕ – Περισσότερες πληροφορίες για τα επιλεγμένα έργα (Φυλλάδιο – 169 σελίδες)
- Χάρτες των σιδηροδρομικών έργων της ΕΕ
- Κατάλογος των επιλεγμένων έργων / Κατάλογος των επιλεγμένων έργων (συνδυαστικός μηχανισμός)
- Κατάλογος όλων των επιλεγμένων έργων
- Ερωτήσεις και απαντήσεις: Πώς επιλέγονται τα έργα;
- Ευρωπαϊκό έτος σιδηροδρόμων 2021
- Υποδομές μεταφορών και επενδύσεις
Σχετικά Άρθρα
- Υποδομών: προώθηση πράσινων μεταφορών στο δήμο Παπάγου-Χολαργού
- Σιδηρόδρομος: πως θα φτάσει το τρένο στο λιμάνι της Πάτρας
- Το λιμάνι Αλεξανδρούπολης στο επίκεντρο του αμερικανικού ενδιαφέροντος
- ΕΡΓΟΣΕ: στη Βουλή η εξέλιξη των έργων για Σ.Σ. Αθηνών και Κιάτο-Ροδοδάφνη
- Διαγωνισμός για τη σιδηροδρομική γραμμή Νέα Καρβάλη – Τοξότες
- Υποδομών: πότε θα ολοκληρωθεί η σιδηροδρομική σύνδεση του 6ου προβλήτα ΟΛΘ
Χωρίς φρένο οι αυξήσεις τιμών οικοδομικών υλικών
Ειδήσεις Δεκ 24, 2024
ΑΔΜΗΕ: ανανέωση θητείας Μανουσάκη έως το 2028
ecoinsider Δεκ 24, 2024