ΕΕΔΣΑ: πως θα πετύχει το DRS για συσκευασίες μιας χρήσης από πλαστικό και μέταλλα
ΑυτοδιοίκησηΕπιχειρήσειςΟικονομίαΠεριβάλλονΥποδομέςΧρήμα 16 Δεκεμβρίου 2024 Αργύρης
Ολοκληρωμένη πρόταση επτά σημείων για την επιτυχή εφαρμογή του συστήματος επιστροφής εγγύησης (DRS) για τις συσκευασίες ποτών μιας χρήσης από πλαστικό και μέταλλα από το 2025 καταθέτει η Ελληνική Εταιρία Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (ΕΕΔΣΑ) προς το υπουργείο Περιβάλλοντος.
-«Η ΕΕΔΣΑ αποτελεί τον επιστημονικό φορέα – σύμβουλο της πολιτείας σε θέματα διαχείρισης στερεών αποβλήτων. Στο πλαίσιο του καταστατικού μας σκοπού, και με αφορμή το υπό διαβούλευση σχέδιο κοινής υπουργικής απόφασης του Ε.Ο.ΑΝ. για την εφαρμογή του συστήματος επιστροφής εγγύησης, σάς γνωστοποιούμε, με την παρούσα επιστολή, τις απόψεις και προτάσεις μας επί του εν λόγω σχεδίου, προκειμένου να ληφθούν υπόψη είτε στην τελική έκδοση της ΚΥΑ είτε στο επιχειρησιακό σχέδιο, που θα κατατεθεί (μετά τη δημοσίευση της ΚΥΑ) από τους υπόχρεους παραγωγούς προς έγκριση στον ΕΟΑΝ, ώστε να ξεκινήσει, βάσει των νέων ρυθμίσεων του ν. 5151/2024, η εφαρμογή του συστήματος επιστροφής εγγύησης (DRS) στην Ελλάδα από την 1η.12.2025»
Αυτά αναφέρονται στην επιστολή της ΕΕΔΣΑ προς τον υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Θόδωρο Σκυλακάκη, τον γενικό γραμματέα Συντονισμού Διαχείρισης Αποβλήτων Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Εμμανουήλ Γραφάκο, τον πρόεδρο Δ.Σ. Ε.Ο.ΑΝ κ. Ευάγγελο Καραμίντζιο, τη διευθύνουσα σύμβουλο Ε.Ο.ΑΝ κα Αλεξάνδρα Τόγια, με κοινοποίηση προς τον πρόεδρο ΚΕΔΕ, κ. Λάζαρο Κυριζόγλου. Στην επιστολή της ΕΕΔΣΑ παρουσιάζεται ιστορικό των αστοχιών και καθυστερήσεων και ενόψει της ενεργοποίησης του συστήματος DRS από το 2025 κατατίθενται προτάσεις σε επτά άξονες για την επιτυχή εφαρμογή του, ως εξής:
Ι. Ιστορικό ρυθμίσεων για το σύστημα επιστροφής εγγύησης 2020-2024
Η απαίτηση για υποχρεωτική χρήση οικονομικών εργαλείων όπως το DRS, για την ενίσχυση της χωριστής συλλογής συσκευασιών – φιαλών πλαστικού μιας χρήσης ξεκίνησε με την Οδηγία (ΕΕ) 2019/904 για τα πλαστικά μιας χρήσης. Αξίζει να σημειωθεί ότι η Χώρα μας ήταν από τις πρώτες στην Ευρωπαϊκή Ένωση που προχώρησε στην ενσωμάτωση στο εθνικό δίκαιο των ρυθμίσεων της ως άνω Οδηγίας με τον ν. 4736/2020. Στον νόμο αυτόν προβλεπόταν η έναρξη λειτουργίας ενός ενιαίου συστήματος επιστροφής εγγύησης πανελλαδικής εμβέλειας για τις φιάλες πλαστικών έως την 5η.1.2023.
Προτού εκκινήσει η εφαρμογή του συστήματος επιστροφής εγγύησης, οι σχετικές ρυθμίσεις του ν. 4736/2020 τροποποιήθηκαν με τον ν. 4819/2021, αφενός ως προς την επέκταση της υποχρεωτικής εφαρμογής του DRS στις φιάλες αλουμινίου και γυαλιού και αφετέρου ως προς την κατάργηση της πρόβλεψης για δημιουργία ενός και μοναδικού ενιαίου φορέα του DRS, πανελλαδικής εμβέλειας. Οι ως άνω τροποποιήσεις κατέστησαν αδύνατη την εφαρμογή του συστήματος DRS, και τούτο καθώς η δυνατότητα παράλληλης λειτουργίας πολλαπλών ανταγωνιστικών φορέων και συστημάτων, εν τοις πράγμασι θα δημιουργούσε σύγχυση και θεσμική αδυναμία επιστροφής των εγγυοδοτικών αντιτίμων στους καταναλωτές από τον κοινό λογαριασμό συγκέντρωσης τους στον Ε.Ο.ΑΝ.
Σήμερα, ήδη από τον Νοέμβριο του 2024, με τον ν. 5151/2024, το ΥΠΕΝ επανέρχεται διορθωτικά στις προβλέψεις του ν. 4736/2020 με τη θέσπιση από την 1η.12.2025 ενός ενιαίου συστήματος πανελλαδικής εμβέλειας για τις πλαστικές καθώς και τις μεταλλικές φιάλες, και με προαιρετική εφαρμογή για άλλα υλικά (π.χ. γυάλινες φιάλες).
Η τριετής καθυστέρηση έναρξης εφαρμογής του συστήματος επιστροφής εγγύησης (1.12.2025 αντί για 5.1.2023) , οδήγησε, δυστυχώς, σε στασιμότητα τα ποσοστά χωριστής συλλογής και ανάκτησης φιαλών πλαστικού, ενός υλικού (κατά βάση PET) το οποίο έχει εξαιρετικά χαρακτηριστικά ανακυκλωσιμότητας με οικονομοτεχνικά βιώσιμο τρόπο στην ΕΕ εν γένει, αλλά και στην Ελλάδα.
Επίσης, η καθυστέρηση αυτή, είχε ως συνέπεια την αύξηση κατά τα τρία αυτά έτη, των ποσών του καταβληθέντος φόρου μη ανακυκλωμένων πλαστικών (τάξη εκ ευρώ/έτος) σε 800 ευρώ/τν προς την ΕΕ.
ΙΙ. Προτάσεις ΕΕΔΣΑ για την επιτυχή εφαρμογή του DRS σε 7 θεματικές
1. Τα βασικά χαρακτηριστικά του DRS
Το DRS θα πρέπει να:
-διέπεται από σαφείς ρυθμίσεις για λόγους ασφάλειας δικαίου (απαραίτητη εκ του λόγου αυτού η ρητή κατάργηση της υφιστάμενης κοινής υπουργικής απόφασης, που έρχεται σε αντίθεση με τον ν. 5151/2024),
-στοχεύει στην περιβαλλοντικά και οικονομικά βιώσιμη εναλλακτική διαχείριση των συσκευασιών – φιαλών,
-δημιουργεί οφέλη και υποχρεώσεις για όλη την αλυσίδα των οικονομικών φορέων που σχετίζονται:
i) με την παραγωγή εμφιαλωμένων προϊόντων (όπως προμηθευτές υλικών συσκευασίας, παραγωγοί συσκευασιών, εμφιαλωτήρια κ.ο.κ.)
ii) με εργασίες εναλλακτικής διαχείρισης (μεταφορά, προσωρινή αποθήκευση, ανάκτηση υλικών), και
iii) με εργασίες τελικής κυκλικής διαχείρισης (μετ- επεξεργασία, δημιουργία νέων υλών από ανακυκλωμένα υλικά),
-έχει μετρήσιμους ποσοτικούς και ποιοτικούς στόχους ανάκτησης (προετοιμασία για επαναχρησιμοποίηση/ανακύκλωση) με χρονική κλιμάκωση
-είναι διαφανές, εφαρμόσιμο και με παροχή επαρκούς ενημέρωσης στους καταναλωτές, και
-αξιοποιεί βέλτιστες πρακτικές από άλλα κράτη – μέλη της ΕΕ που έχουν θεσπίσει και ήδη λειτουργούν επιτυχημένα σύστημα DRS.
2. Πεδίο εφαρμογής
-Το πεδίο εφαρμογής της απόφασης θα πρέπει κατ’ ελάχιστο να περιλαμβάνει τις φιάλες πλαστικού και μετάλλων, με τις οποίες συσκευάζονται προϊόντα στην ελληνική αγορά (εισαγόμενα ή εγχώριας προέλευσης).
-Τα μεγέθη φιαλών θα πρέπει να είναι αυτά που κατά τεκμήριο έχουν την μεγαλύτερη κατανάλωση και μικρό χρόνο ζωής (μιας χρήσης), συνεπώς έχουν το δυσμενέστερο περιβαλλοντικό αποτύπωμα, ήτοι φιάλες έως 3 λίτρων που χρησιμοποιούνται κατά βάση για ροφήματα (όπως νερό, υγρά αναψυκτικά, χυμούς-νέκταρ, στιγμιαία ποτά και συναφή).
Επισημαίνουμε ότι στην ΚΥΑ θα πρέπει να γίνει μέριμνα, ώστε οι προσδιορισμοί των φιαλών που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του συστήματος να συνάδουν με τους ισχύοντες ορισμούς στο εμπορικό, αγορανομικό και φορολογικό νομοθετικό και κανονιστικό πλαίσιο.
-Η γεωγραφική εμβέλεια να αφορά σε ένα ενιαίο σύστημα που θα καλύπτει όλη την χώρα, για λόγους δημιουργίας οικονομίας κλίμακας, διασφάλισης της σωστής και ενιαίας εφαρμογής και ενιαίας αντιμετώπισης του καταναλωτή.
-Σε περίπτωση που τα προϊόντα που υπάγονται στο σύστημα επιστροφής εγγύησης καταναλώνονται επί τόπου στο σημείο πώλησης, όπως δηλαδή σε χώρους εστίασης, τότε:
α) δεν χρεώνεται το εγγυοδοτικό αντίτιμο στους καταναλωτές,
β) το εγγυοδοτικό αντίτιμο καταβάλλεται στον διανομέα του προϊόντος συσκευασίας συστήματος επιστροφής εγγύησης από τους εκ του νόμου υπευθύνους των σημείων πώλησης των εν λόγω προϊόντων,
γ) το εγγυοδοτικό αντίτιμο για αυτές τις συσκευασίες επιστρέφεται όταν παραληφθούν οι επιστρεφόμενες συσκευασίες τους,
δ) οι χώροι επί τόπου κατανάλωσης των προϊόντων συσκευασίας του συστήματος επιστροφής εγγύησης (όπως οι χώροι εστίασης) δεν αποτελούν σημεία επιστροφής.
3. Μέριμνα για τον καταναλωτή & σημεία επιστροφής
Πρέπει να εξασφαλιστούν τα δικαιώματα του καταναλωτή στην:
-ορθή ενημέρωση τόσο για το οικονομικό σκέλος (δυνατότητα επιστροφής στον καταναλωτή του εγγυοδοτικού αντιτίμου), όσο και για το περιβαλλοντικό σκέλος (σημασία της επιστροφής φιάλης για μείωση των επιπτώσεων της συσσώρευσης πλαστικών μιας χρήσης και άλλων αποβλήτων στο περιβάλλον και ενίσχυση της κυκλικής οικονομίας).
Η εν λόγω ενημέρωση θα πρέπει να γίνεται με σύγχρονες μεθόδους σήμανσης των φιαλών. Ειδικότερα, θα πρέπει υποχρεωτικά να προβλεφθεί δυναμικό QR code στην ετικέτα των φιαλών, συνδεδεμένο με portal του ΕΟΑΝ, στο οποίο θα υπάρχουν χρήσιμες πληροφορίες για τα δικαιώματα του καταναλωτή, τα περιβαλλοντικά οφέλη, προτάσεις μείωσης της κατανάλωσης των συσκευασιών – φιαλών μιας χρήσης καθώς και καλές πρακτικές εναλλακτική διαχείρισης.
-επαρκή πρόσβαση σε σημεία επιστροφής φιαλών με τη σταδιακή λειτουργία των σημείων σε 2 φάσεις:
–Για τα δύο πρώτα έτη εφαρμογής του συστήματος να λειτουργήσουν έως 7-8.000 σημεία με την εξής διάρθρωση:
α) σε αστικοποιημένες περιοχές έως 5.000 αυτόματα σημεία επιστροφής με αναλογία 1 σημείο ανά 20.000 κάτοικους,
β) σε νησιωτικές ή ηπειρωτικές / ορεινές απομακρυσμένες περιοχές έως 2.000-3.000 σημεία επιστροφής με αναλογία 1 σημείο (αυτόματο η χειροκίνητο) ανά περιοχή (ήτοι ανά νησί ή ορεινή/απομακρυσμένη περιοχή)
– Από το 3ο έτος εφαρμογής, να προβλεφθεί επιπλέον πύκνωση (κυρίως χειροκίνητης επιστροφής), ώστε συνολικά να λειτουργήσουν 10.000 έως 15.000 σημεία επιστροφής, για την επίτευξη του στόχου.
Σημειώνεται ότι πρέπει να εξεταστεί η πιθανή επιβολή μικρού σταθερού αντιτίμου ελάχιστης αποζημίωσης μέρους του κόστους διαχείρισης των σημείων επιστροφής, για τη διασφάλιση της επάρκειας σημείων επιστροφής.
Σε κάθε περίπτωση, στο επιχειρησιακό σχέδιο του Φορέα ΣΣΕΔ συστήματος DRS, θα πρέπει να τεκμηριώνεται:
Ι. η πρόσβαση του καταναλωτή σε δίκτυο σημείων επιστροφής σε μια εύλογη εγγύτητα ήδη από τον 1ο χρόνο εφαρμογής του συστήματος (π.χ. ακτίνα 500 – 300 m),
II. η επιλογή των σημείων επιστροφής στην βάση κάποιων ελάχιστων τεχνικών προδιαγραφών και χαρακτηριστικών (π.χ. άμεση διαθεσιμότητα χώρου, οργάνωση, κ.ο.κ.)
III. ότι κατά προτεραιότητα είναι και σημεία πώλησης ώστε η επιστροφή να συνδυάζεται με τις αγοραστικές ανάγκες.
1. Εγκατάσταση 1 (όχι περισσότερων) Αυτόματου Μηχανήματος ανά σημείο επιστροφής.
2. Το ΣΣEΔ θα πρέπει να μεριμνά για την άμεση αποκατάσταση σε περιπτώσεις τεχνικών βλαβών.
3. Θα πρέπει να υπάρχει δέσμευση για την ενημέρωση του κοινού εντός των σημείων συλλογής,
-επιστροφή εγγυοδοτικού Αντιτίμου
Περαιτέρω θα πρέπει να διασφαλιστεί η άμεση επιστροφή εγγυοδοτικού αντίτιμου από συνεργαζόμενα σημεία επιστροφής με την μορφή κουπονιών (vouchers) προς εξαργύρωση σε επόμενες αγορές ή/και οικονομικού αντιτίμου και ότι η υποχρέωση επιστροφής ισχύει ανεξάρτητα από το αν η συσκευασία πωλήθηκε από την ίδια επιχείρηση λιανικής πώλησης ή από άλλη.
Τέλος, ο Φορέας ΣΣΕΔ DRS θα πρέπει να λειτουργήσει με τη χρήση ψηφιακών εργαλείων και πιστοποίηση:
– ποιότητας/ιχνηλασιμότητας με τη χρήση κατάλληλων διεθνών προτύπων και με παρακολούθηση μέσω πλατφόρμας προσβάσιμης στον Ε.Ο.ΑΝ.:
α) των εργασιών που θα εκκινούν από την επιστροφή του αποβλήτου και θα ακολουθεί όλη την αλυσίδα διαχείρισης του μέχρι και την μετ-επεξεργασία του σε πρώτη ύλη, για τις εργασίες που γίνονται εντός Ελλάδας, και
β) της ασφάλειας για χρήση ως πρώτη ύλη που θα παραχθεί για τον σκοπό αυτό σε επαφή με πόσιμα υγρά.
– των αναγνωρισμένων σημείων επιστροφής με ενημέρωση του καταναλωτή με σήμανση δυναμικού QR Code που θα οδηγεί σε ιστοσελίδα του Φορέα ΣΣΕΔ, για την ταυτοποίηση της εγκυρότητας του σημείου επιστροφής και ενσωμάτωση των σημείων επιστροφής από τον Φορέα ΣΣΕΔ DRS σε εφαρμογή χαρτογράφησης (π.χ. Google Maps, Apple Maps, κ.λπ.) για εύκολη αναζήτηση, η οποία θα επικαιροποιείται υποχρεωτικά ανά τακτά χρονικά διαστήματα (π.χ. εξάμηνο), με παράλληλη ενημέρωση του Ε.Ο.ΑΝ. για έλεγχο.
4. Λειτουργία Φορέα ΣΣΕΔ DRS με βάση τις αρχές της διαφάνειας και της ίσης μεταχείρισης
Το σύστημα θα πρέπει να αποτελέσει μη κερδοσκοπική οντότητα (Φορέα ΣΣΕΔ) απαρτιζόμενη από τους υπόχρεους παραγωγούς που θα διαθέτει:
α) αποτελεσματικό επιχειρησιακό σχέδιο με πόρους, στόχους, αποτελέσματα και πλάνο ανάπτυξης-επενδύσεων
β) διαφανή και ανοιχτό στον ανταγωνισμό κανονισμό προμηθειών
γ) ετήσιο απολογισμό – επίτευξης στόχων και αναθεώρηση δράσεων
δ) ετήσια προϋπολογιστικά και απολογιστικά οικονομικά στοιχεία
ε) τήρηση των ασυμβιβάστων για τον Φορέα ΣΣΕΔ που προβλέπει ο ν. 4819/2021 για τους φορείς συστημάτων εναλλακτικής διαχείρισης.
Τα ανωτέρω στοιχεία και η τεκμηρίωση της συμμόρφωσης του Φορέα ΣΣΕΔ με αυτά, θα πρέπει να είναι συνεχώς διαθέσιμα δημοσίως και δωρεάν από τον Φορέα ΣΣΕΔ, σε portal του Ε.Ο.ΑΝ.
Επιπλέον το Σύστημα θα πρέπει να λειτουργεί και να σχεδιάσει ειδικώς τον τρόπο σε επίπεδο επιχειρησιακού σχεδίου, ώστε να:
α) αποφεύγονται εμπόδια στο εμπόριο ή στρεβλώσεις του ανταγωνισμού
β) διασφαλίζονται τα δικαιώματα βιομηχανικού και εμπορικού απορρήτου όπου είναι απαραίτητο, καθώς και η ίση μεταχείριση των υπόχρεων παραγωγών προϊόντων, ανεξάρτητα από την προέλευση ή το μέγεθός τους, και
γ) μην προκαλείται δυσανάλογη διοικητική επιβάρυνση στους παραγωγούς.
Για τη διασφάλιση της επίτευξης των ανωτέρω θα πρέπει να προβλεφθεί στην ΚΥΑ υποχρεωτική διαβούλευση των στοιχείων της σύνοψης του επιχειρησιακού σχεδίου, που θα κατατεθεί από τον Φορέα προς τελική έγκριση στον ΕΟΑΝ, με τους συλλογικούς φορείς των παραγωγών (π.χ. σύνδεσμοι βιομηχανιών/επιχειρήσεων) και την τοπική αυτοδιοίκηση.
5. Οικονομικά ζητήματα
– Επενδύσεις με συναξιοποίηση μη επιστρεπτέων εγγυοδοτικών αντιτίμων
Οι πόροι που προέρχονται από μη επιστρεπτέα εγγυοδοτικά αντίτιμα, μετά την παρέλευση π.χ. 1 έτους μπορούν – στο 3ετές πλάνο ανάπτυξης των σημείων πώλησης από 7-8.000 σημεία σε έως 15.000 σημεία- να χρησιμοποιηθούν κατά προτεραιότητα ως αποθεματικό για επανεπένδυση και τυχόν περίσσεια τους για λειτουργική ενίσχυση των εργασιών εναλλακτικής διαχείρισης σε όποιο σημείο τη αλυσίδας απαιτείται.
Μετά το τελευταίο έτος (π.χ. 3ο) επενδύσεων σε εξοπλισμό των σημείων επιστροφής, το εγγυοδοτικό αντίτιμο μπορεί να χρηματοδοτεί ένα μικρό πλέον αποθεματικό ασφαλείας και τυχόν υπέρβαση του να κατατίθενται σε ειδικό λογαριασμό του Ελληνικού Δημοσίου ή νομικού προσώπου αυτού π.χ. για χρήση σε δράσεις διαλογής στην πηγή.
Εισφορές υπόχρεων
Με την ανωτέρω προσέγγιση των επανεπενδύσεων με χρήση εν μέρει του μη επιστρεπτέου εγγυοδοτικού αντιτίμου, το κόστος για τους παραγωγούς, δεν αναμένεται να ξεπεράσει το αντίστοιχο κόστος που ισχύει σήμερα σε άλλα κράτη – μέλη της ΕΕ, ως εκ τούτου διασφαλίζεται η τήρηση της αρχής της αναλογικότητας.
Ύψος Εγγυοδοτικού αντιτίμου
Το ύψος του εγγυοδοτικού αντιτίμου μπορεί, με βάση αντίστοιχες εφαρμοσμένες πρακτικές σε κράτη – μέλη της ΕΕ να καθοριστεί για κάθε μία (1) συσκευασία ποτών συστήματος επιστροφής εγγύησης από αλουμίνιο και πλαστικό, ανάλογα με το μέγεθος ως εξής:
α) 0,10 €, για φιάλη έως και 0,5 λίτρα,
β) 0,15 €, για φιάλη μεγαλύτερη από 0,5 λίτρα και έως το μέγιστο μέγεθος (3 λίτρα).
Επιπλέον αναφορικά με το ύψος του αντιτίμου θα πρέπει να προβλεφθεί η δυνατότητα αναθεώρησής του με αιτιολογημένη απόφαση του Δ.Σ. του Ε.Ο.ΑΝ., για ευελιξία των διαδικασιών, εντός εύρους και ανάλογα με την πρόοδο επίτευξης των στόχων.
Το εγγυοδοτικό αντίτιμο, λόγω της φύσης του, θα πρέπει να απαλλάσσεται από ΦΠΑ καθώς δεν αφορά αγορά αγαθού ή υπηρεσίας.
6. Στόχοι ανάκτησης και κυρώσεις
Για την επίτευξη των εθνικών στόχων είναι σημαντικό να τεθούν ελάχιστοι στόχοι ανάκτησης, κατά βάρος, συμβατοί με τους υπό διαμόρφωση κανονισμούς της ΕΕ.
Συγκεκριμένα για το έτος 2029, δέον να τεθεί στόχος ανάκτησης τόσο πλαστικών όσο και μεταλλικών φιαλών 90% κ.β..
Σημειώνεται ότι ο ανωτέρω προτεινόμενος στόχος αφορά στο σύνολο των συσκευασιών που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του συστήματος DRS από πλαστικό και μέταλλο αντίστοιχα, οι οποίες διατίθενται στην ελληνική αγορά για πρώτη φορά εντός του έτους 2029. Επιπλέον, στο ποσοστό επίτευξης του στόχου 90% κ.β. θα πρέπει να προσμετράται και η τυχόν συνεισφορά της αναπόφευκτης ανάκτησης φιαλών που υπόκεινται στο DRS, αλλά απορρίπτονται σε δημόσια συστήματα κάδων και ανακτώνται από άλλες υποδομές (ΜΑΑ ή ΚΔΑΥ).
Σε περίπτωση, δε, απόκλισης από τον στόχο θα πρέπει, αναλόγως του βαθμού απόκλισης, να επιβάλλονται αμελλητί κυρώσεις στο Φορέα ΣΣΕΔ, οι οποίες θα μπορούσαν να περιλαμβάνουν συνδυασμό π.χ. αύξησης του ποσού των εισφορών των υπόχρεων παραγωγών προς το ΣΣΕΔ DRS με εφάπαξ καταβολή προστίμων προς ειδικό λογαριασμό του Ελληνικού Δημοσίου ή νομικού προσώπου αυτού και σε τελικό στάδιο αδυναμίας εκπλήρωσης στόχων, διοικητικές κυρώσεις οικονομικής και άλλης φύσεως στον Φορέα ΣΣΕΔ.
7. Συσχέτιση με δομές ΟΤΑ Α’ Βαθμού, ΦΟΔΣΑ & ΚΔΑΥ
Δυνητικά, με συνεργασία του Φορέα ΣΣΕΔ με τους ΟΤΑ Α Βαθμού και τους ΦΟΔΣΑ, θα μπορούσαν:
-ορισμένα σημεία επιστροφής να διατεθούν από τους ΟΤΑ Α’ βαθμού. Ειδικότερα, οι Δήμοι θα μπορούσαν να παραχωρήσουν τη χρήση κοινόχρηστου χώρου, πράσινου σημείου ή άλλης κατάλληλης δομής υψηλής επισκεψιμότητας, καθώς και την αναγκαία ηλεκτρολογική παροχή για την τοποθέτηση/λειτουργία αυτόματου μηχανήματος επιστροφής εγγύησης συσκευασιών.
-κάποιοι από τους χώρους προσωρινής αποθήκευσης των ανακτημένων φιαλών (π.χ. κεντρικοί χώροι logistics) να παραχωρηθούν για χρήση από τους οικείους ΦΟΔΣΑ στο ΣΣΕΔ, ώστε με μέριμνα του Φορέα ΣΣΕΔ να γίνεται η περαιτέρω διάθεση τους στην δευτερογενή αγορά.
Στις ανωτέρω περιπτώσεις θα πρέπει να υπάρχει πρόβλεψη ειδικού αντίτιμου σταθερού τιμήματος καταβλητέου από τον Φορέα ΣΣΕΔ σε ετήσια βάση υπέρ των ΟΤΑ Α Βαθμού / ΦΟΔΣΑ.
Τέλος δεδομένου ότι, παράλληλα με το σύστημα επιστροφής εγγύησης κάποιες ποσότητες φιαλών θα συλλέγονται αναπόφευκτα στο τρέχον σύστημα των κάδων ανακύκλωσης, με ανάκτηση μέσω των συνεργαζόμενων ΚΔΑΥ, θα μπορούσε να εξεταστεί στο πλαίσιο του επιχειρησιακού σχεδίου του ΣΣΕΔ DRS, η κατά περίπτωση τεχνική βελτίωση των υποδομών των ΚΔΑΥ, ώστε να εκτελούν εργασίες, τελικής προετοιμασίας για επαναχρησιμοποίηση / ανακύκλωση (π.χ. καθαρισμός, δεματοποίηση κ.ο.κ.) για τις υψηλής καθαρότητας συλλεγόμενες φιάλες από το σύστημα επιστροφής εγγύησης.
Είμαστε στην διάθεση σας για εποικοδομητική συζήτηση, συμβολή και αναλυτική τεκμηρίωση των ανωτέρω προτάσεών μας και ευελπιστούμε στις άμεσες ενέργειες σας, για την επιτυχή ρύθμιση και εφαρμογή του συστήματος επιστροφής εγγύησης.
Σχετικά Άρθρα
- Επιστροφή εγγύησης για πλαστικές, μεταλλικές γυάλινες συσκευασίες
- ΕΕΔΣΑ: προτάσεις για τη νέα αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων
- Εκδήλωση της ΕΕΔΣΑ στο πλαίσιο της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης
- Ανακύκλωση: ενιαίο σύστημα εγγυοδοσίας για φιάλες από πλαστικό και αλουμίνιο
- ΕΕΔΣΑ e- magazine: «το πληρώνω όσο πετάω» στα νέα μέτωπα δράσης
- Το μεγάλο επιστημονικό ραντεβού του Συνεδρίου της ΕΕΔΣΑ