ecopress
Στην έγκριση κατά πλειοψηφία του διορισμού του τ. Αντεισαγγελέα του Αρείου Πάγου,  Γεώργιου Γεράκη, στη θέση του επικεφαλής της νεοσύστατης Μονάδας Εσωτερικών Ερευνών του...

Στην έγκριση κατά πλειοψηφία του διορισμού του τ. Αντεισαγγελέα του Αρείου Πάγου,  Γεώργιου Γεράκη, στη θέση του επικεφαλής της νεοσύστατης Μονάδας Εσωτερικών Ερευνών του ΕΦΚΑ προχώρησε σήμερα η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας.

Όπως αναφέρεται σε ανακοίνωση του Γραφείου Τύπου του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, η Μονάδα Εσωτερικών Ερευνών του ΕΦΚΑ προβλέπεται στον πρόσφατο νόμο 4892/2022 για τον εκσυγχρονισμό του Οργανισμού και στόχο έχει την άμεση διερεύνηση των καταγγελιών και αιτημάτων των πολιτών, καθώς και τη διενέργεια αυτεπάγγελτων ελέγχων σε περιπτώσεις που παρατηρούνται καθυστερήσεις ή παραλείψεις εκ μέρους των υπαλλήλων κατά την άσκηση των καθηκόντων τους.

Η νέα Μονάδα έρχεται να αντιμετωπίσει το πρόβλημα της συσσώρευσης 1.250 καταγγελιών και παραπόνων, που δεν έχουν πρακτικά διερευνηθεί μέχρι και σήμερα. Εντάσσεται δε στη γενικότερη φιλοσοφία του νόμου, ο οποίος προβλέπει κίνητρα με πριμ παραγωγικότητας από την μια για εκείνους τους υπαλλήλους που βελτιώνουν την αποδοτικότητα τους (π.χ. στην έκδοση συντάξεων, στην εξυπηρέτηση μέσω του 1555 κ.λπ.) και ελέγχους από την άλλη πλευρά για εκείνους που ολιγωρούν και ενδεχομένως δεν κάνουν καλά την δουλειά τους.

Όπως τόνισε ο Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Κωστής Χατζηδάκης, στην τοποθέτηση του στην Επιτροπή: «Ο ΕΦΚΑ από μόνος του συγκεντρώνει το 48% των συνολικών παραπόνων και καταγγελιών που πηγαίνουν στον Συνήγορο του Πολίτη. Και το γεγονός ότι έχουμε 1.250 εκκρεμείς καταγγελίες επί 7,5 χιλιάδων υπαλλήλων καθιστά ακόμα περισσότερο επιτακτική την ανάγκη να κάνουμε κάτι γι’ αυτό. Δεν μπορούμε να το αντιμετωπίσουμε ως ένα συνηθισμένο φαινόμενο. Στην πραγματικότητα στον ΕΦΚΑ εδώ και χρόνια υπάρχει ένα σύστημα το οποίο παριστάνει ότι ελέγχει τις καταγγελίες και τα παράπονα των πολιτών, ενώ στην πραγματικότητα ταλαιπωρεί τους πολίτες. Έτσι, ούτε μέσω των καταγγελιών τους μπορούν να βγάλουν άκρη. Δεν ισχυρίζομαι ότι όλοι οι καταγγελλόμενοι είναι πράγματι υπεύθυνοι. Εκείνο όμως το οποίο οφείλει το Κράτος να κάνει είναι να πάρει από την «αποθήκη» τις 1.250 καταγγελίες και να τις ερευνήσει συστηματικά, δίκαια, χωρίς καμία μανία εκδίκησης απέναντι στους υπαλλήλους, αλλά και χωρίς κανένα αίσθημα υποτίμησης των πολιτών, οι οποίοι δικαιούνται ως Έλληνες πολίτες να έχουν μια απάντηση στο παράπονό τους. Αυτό είναι που επιδιώκουμε με τη νέα Μονάδα Εσωτερικών Ερευνών».

Τι ισχύει σήμερα

Σήμερα για να εξεταστεί μία καταγγελία στον ΕΦΚΑ απαιτούνται τουλάχιστον 6 μήνες από την αρμόδια Διεύθυνση Διευθέτησης Αναφορών. Αν πρόκειται δε για πειθαρχική διερεύνηση ο μέσος χρόνος ολοκλήρωσης αγγίζει τα 2 χρόνια. Οι 1250 καταγγελίες που έχουν συσσωρευτεί επιμερίζονται ως εξής:

το 74% αφορά καταγγελίες και παράπονα για την απονομή των συντάξεων (καθυστερήσεις, χαμένοι φάκελοι, αδυναμία επικοινωνίας με τους εισηγητές κ.λπ.),

το 12% αφορά θέματα ασφάλισης, εσόδων και παροχών (καταγγελίες προς το ΚΕΑΟ για καθυστερημένη ανάρτηση καταβολών, απώλεια ασφαλιστικής ενημερότητας, αδυναμία ένταξης σε ρυθμίσεις κ.λπ.),

το 4% αφορά κακή συμπεριφορά υπαλλήλων στα τοπικά υποκαταστήματα, στο παλαιό τηλεφωνικό κέντρο του ΕΦΚΑ, μη ανταπόκριση σε ηλεκτρονικά μηνύματα κ.λπ.

το υπόλοιπο 4% αφορά σε άλλους λόγους.

Η Διεύθυνση Διευθέτησης Αναφορών συγκεντρώνει όλες αυτές τις καταγγελίες, αλλά δεν μπορεί να ελέγξει αν διευθετήθηκαν. Όσες καταγγελίες αφορούν κακή συμπεριφορά στέλνονται στο Πειθαρχικό. Οι υπόλοιπες αποστέλλονται στις αρμόδιες Διευθύνσεις και τα υποκαταστήματα και οι αρμόδιοι διευθυντές καλούνται να τις εξετάσουν χωρίς να υπάρχει κάποια καταληκτική προθεσμία. Αποτέλεσμα είναι να μην υπάρχει συνολικά μια δομημένη διαδικασία διερεύνησης και άμεσης απάντησης στον πολίτη εντός συγκεκριμένων προθεσμιών.

ΚΛΗΡΩΣΗ ΜΕ ΔΩΡΟ

Εγγραφείτε στο Newsletter και εξασφαλείστε την συμμετοχή σας