ecopress
Του Κώστα Βουτσαδάκη/ Αστικές περιοχές και βιομηχανίες, που βρίσκονται μακριά από τα δίκτυα μεταφοράς φυσικού αερίου αποκτούν πρόσβαση στο συγκεκριμένο καύσιμο με τη νέα... Εγκαινιάστηκε ο νέος σταθμός φόρτωσης φορτηγών LNG στη Ρεβυθούσα

Του Κώστα Βουτσαδάκη/

Αστικές περιοχές και βιομηχανίες, που βρίσκονται μακριά από τα δίκτυα μεταφοράς φυσικού αερίου αποκτούν πρόσβαση στο συγκεκριμένο καύσιμο με τη νέα δυνατότητα μεταφοράς σε υγροποιημένη μορφή με βυτιοφόρα. Σήμερα εγκαινιάστηκε στη νησίδα Ρεβυθούσα όπου βρίσκονται οι αποθήκες Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (ΥΦΑ) του ΔΕΣΦΑ, η νέα υποδομή φόρτωσης βυτιοφόρων που θα μεταφέρουν το καύσιμο στα σημεία χρήσης.

Ενδιαφέρον για προμήθεια αερίου μέσω της Ρεβυθούσας έχει εκδηλώσει μεταξύ άλλων χωρών της περιοχής και η Ουκρανία, όπως επισημάνθηκε στην τελετή εγκαινίων.

Ο σταθμός Φόρτωσης Φορτηγών Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (LNG Truck Loading Station) στον Τερματικό Σταθμό LNG, στη Ρεβυθούσα, συνιστά την πρώτη ανάλογη εγκατάσταση στη Nοτιοανατολική Ευρώπη, καθιστώντας την Ελλάδα κόμβο ανεφοδιασμού και διανομής για την ευρύτερη περιοχή.

Το έργο συνολικού προϋπολογισμού €7,5 εκατομμυρίων, συγχρηματοδοτήθηκε με €3,16 εκατομμύρια, από πόρους του Ευρωπαϊκού Ταμείου Περιφερειακής Ανάπτυξης της Ευρωπαϊκής Ένωσης (μέσω του Επιχειρησιακού Προγράμματος “Ανταγωνιστικότητα, Επιχειρηματικότητα και Καινοτομία (ΕΠΑνΕΚ) στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ 2014-2020 και του προγράμματος POSEIDON MED II) και συντελεί σημαντικά στη λειτουργική ευελιξία του Εθνικού Συστήματος Μεταφοράς Φυσικού Αερίου, καθώς εξασφαλίζει περαιτέρω διανομή υγροποιημένου φυσικού αερίου στη χώρα, ακόμη και σε περιοχές που η πρόσβαση μέσω δικτύου είναι δύσκολή ή και αδύνατη.

Οι πρώτοι πελάτες

Οι πρώτοι πελάτες όπως αναφέρθηκε κατά την τελετή των εγκαινίων θα είναι η Χαρτοποιία Φθιώτιδας και η γαλακτοβιομηχανία Κολιός στο Κιλκίς όπου ήδη κατασκευάζονται εγκαταστάσεις αποθήκευσης και αεριοποίησης του ΥΦΑ ενώ θα ακολουθήσει ως το τέλος του 2023 η Δυτική Μακεδονία έως ότου ολοκληρωθεί ο αγωγός τροφοδοσίας της περιοχής. Δυνητικά τα φορτία ΥΦΑ θα μπορούν να προορίζονται και για εξαγωγές σε γειτονικές χώρες.

Η ολοκλήρωση και παράδοση προς χρήση του σταθμού βυτιοφόρων LNG αποτελεί υποέργο του Τερματικού Σταθμού LNG της Ρεβυθούσας, μια από τις σημαντικότερες ενεργειακές υποδομές της χώρας. Εξασφαλίζεται έτσι η επάρκεια φυσικού αερίου μακροπρόθεσμα αλλά και για την αντιμετώπιση του δύσκολου χειμώνα λόγω της ενεργειακής κρίσης, ενώ ταυτόχρονα επιτυγχάνεται και η δραστική μείωση στις εκπομπές CO2, με την αντικατάσταση ρυπογόνων καυσίμων όπως το πετρέλαιο.

Η υλοποίηση των  κρίσιμων  έργων του Τερματικού Σταθμού LNG της Ρεβυθούσας, συνολικού προϋπολογισμού άνω των 250 εκατ. ευρώ, έχει συγχρηματοδοτηθεί με 65 εκατ. ευρώ από πόρους του Ευρωπαϊκού Ταμείου Περιφερειακής Ανάπτυξης της Ευρωπαϊκής Ένωσης μέσω του Επιχειρησιακού Προγράμματος “Ανταγωνιστικότητα, Επιχειρηματικότητα και Καινοτομία (ΕΠΑνΕΚ), του ΕΠΑΝΙΙ και του ΕΠΑΝ, στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ 2014-2020, ΕΣΠΑ 2007-2013 και του Γ’ ΚΠΣ 2000-2006 αντίστοιχα.

O Επικεφαλής της μονάδας Ελλάδα – Κύπρος, Γενική Διεύθυνση Περιφερειακής & Αστικής Πολιτικής (DG Regio) της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, κ. Κάρστεν Ράσμουσεν, ο οποίος παρευρέθηκε στα εγκαίνια, δήλωσε: «Η επένδυση στον σταθμό φόρτωσης υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) σε βυτιοφόρα αποτελεί σημαντικό στοιχείο της προσπάθειας για ασφαλείς και διαφοροποιημένες πηγές εφοδιασμού των Ελλήνων πολιτών με φυσικό αέριο. Η αύξηση της δυναμικότητας LNG θα μας επιτρέψει επίσης να ολοκληρώσουμε και να διαφοροποιήσουμε το ενεργειακό μείγμα της Ελλάδας, στο πλαίσιο της συνολικότερης μετάβασης σε μηδενικές εκπομπές ρύπων».

Η διευθύνουσα σύμβουλος του ΔΕΣΦΑ, Μαρία Ρίτα Γκάλι, ανέφερε ότι μέχρι το Σεπτέμβριο είχαν έλθει στη Ρεβυθούσα 60 φορτία ΥΦΑ, μέγεθος – ρεκόρ όλων των εποχών, που αντιπροσωπεύουν άνω του 40 % των συνολικών εισαγωγών ενώ εξυπηρέτησαν και τη ζήτηση από γειτονικές χώρες. Τις επόμενες δύο εβδομάδες, πρόσθεσε, θα γεμίσουν προληπτικά οι δεξαμενές της νέας πλωτής δεξαμενής (FSU) στη Ρεβυθούσα προκειμένου να καλυφθούν οι ανάγκες της χώρας.

Όπως αναφέρθηκε στην εκδήλωση η εγχώρια κατανάλωση φυσικού αερίου σε ετήσια βάση μειώθηκε κατά 15 %, ωστόσο η χρήση των εγκαταστάσεων της Ρεβυθούσας είναι αυξημένη για την κάλυψη των αναγκών των γειτονικών χωρών. Ενδιαφέρον για προμήθεια φυσικού αερίου μέσω της Ρεβυθούσας έχουν εκδηλώσει ως τώρα η Βουλγαρία (που ήδη προμηθεύεται), Ρουμανία, Μολδαβία και Ουκρανία.

Μιλώντας στην τελετή των εγκαινίων ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Γιάννης Πλακιωτάκης ανέφερε ότι η επένδυση θα καλύψει μελλοντικές ανάγκες της ναυτιλίας και των νησιών ενώ θα δώσει τη δυνατότητα χρήσης του φυσικού αερίου σε νέες εφαρμογές. “Η χώρα μας, τόνισε, είναι σε πολύ καλύτερο σημείο από άλλες χώρες σε επίπεδο ενεργειακής ασφάλειας. Και ο ρόλος της Ελλάδας στη μεταφορά και αποθήκευση ΥΦΑ είναι πρωταγωνιστικός καθώς χάρη στη διορατικότητα της πλοιοκτησίας η ελληνική ναυτιλία ελέγχει το 25 % του στόλου των LNG carriers”.

Ο υφυπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Γιάννης Τσακίρης έκανε λόγο για ένα έργο που ενώ είναι σχετικά μικρό (επένδυση 7,5 εκατ. ευρώ), είναι κρίσιμο για την αλυσίδα logistics του ΥΦΑ. Ο εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (DG Regio) Carsten Rasmussen συνεχάρη την Ελλάδα για τη στρατηγική ενεργειακής ασφάλειας που εφήρμοσε πολλά χρόνια πριν ενώ επεσήμανε το ρόλο της χώρας μας ως βασικού προμηθευτή ενέργειας για την ευρύτερη περιοχή μέσω της Ρεβυθούσας αλλά και των νέων υποδομών ΥΦΑ που κατασκευάζονται.

ΚΛΗΡΩΣΗ ΜΕ ΔΩΡΟ

Εγγραφείτε στο Newsletter και εξασφαλείστε την συμμετοχή σας