ecopress
Του Αργύρη Δεμερτζή/ Το Υπουργείο Περιβάλλοντος δρομολογεί την αναθεώρηση του Ρυθμιστικού Σχεδίου Αθήνας – Αττικής. Αναζητά νέες λύσεις πολεοδομικού σχεδιασμού, συγκοινωνιακών δικτύων και έργων... Ελληνικό και κυβερνητικό πάρκο Πυρκάλ αλλάζουν το Ρυθμιστικό Σχέδιο Αθήνας

Του Αργύρη Δεμερτζή/

Το Υπουργείο Περιβάλλοντος δρομολογεί την αναθεώρηση του Ρυθμιστικού Σχεδίου Αθήνας – Αττικής. Αναζητά νέες λύσεις πολεοδομικού σχεδιασμού, συγκοινωνιακών δικτύων και έργων υποδομών για να καλυφθούν οι ανάγκες που διαμορφώνονται από τις νέες  οικιστικές και εμπορικές επενδύσεις στην κτηματαγορά, στο ήδη κορεσμένο κυκλοφοριακά μητροπολιτικό συγκρότημα της πρωτεύουσας. Και μελλοντικά από τη δημιουργία μιας νέας πόλης 30.000 κατοίκων στον πόλο του Ελληνικού και τη συγκέντρωση άλλων 20.000 υπαλλήλων και επισκεπτών στο νέο κυβερνητικό πάρκο της Πυρκάλ στη Δάφνη.

Ο κυκλοφοριακός κορεσμός, με μεγάλα μποτιλιαρίσματα σε λεωφόρο Ποσειδώνος και Βουλιαγμένης, που «αποκόπτει» ήδη τα νότια προάστια από το κέντρο και τους μεγάλους οδικούς άξονες και η έλλειψη υποδομών, όπως έδειξε χαρακτηριστικά η πρόσφατη πλημμύρα της παραλιακής από το βοθρολύματα της ΕΥΔΑΠ, επηρεάζει αρνητικά από τη φάση κατασκευής του Ελληνικού, που ήδη επιβαρύνει την ευρύτερη περιοχή, την ελκυστικότητα των νέων οικιστικών αναπτύξεων, σημειώνουν παράγοντες της κτηματαγοράς. Και παράλληλα αναφέρουν ότι οι προβλέψεις συγκοινωνιακής και κυκλοφοριακής ασφυξίας στην μελλοντική ανάπτυξη του κυβερνητικού πάρκου Πυρκάλ στο Δήμο Δάφνης Υμηττού, που προωθείται παρακάμπτοντας τις προβλέψεις του ισχύοντος Ρυθμιστικού Σχεδίου της Αττικής,  είναι από τους βασικούς λόγους της «πρότυπης κλιματικής προσφυγής», που στοιχειοθετεί αποκλίσεις από την εγχώρια και ευρωπαϊκή νομοθεσία, την οποία έχουν καταθέσει φορείς και κάτοικοι, και εκκρεμεί να εκδικαστεί στο ΣτΕ.

Ανάθεση της μελέτης του νέου Ρυθμιστικού από το Υπερταμείο, με ορίζοντα ολοκλήρωσης τον Αύγουστο

Την αναθεώρηση του Ρυθμιστικού σχεδίου της Αττικής, σημειώνοντας ότι θεσμοθετήθηκε το 2014 για μια πενταετία και ήδη έχει ξεπεραστεί στις προβλέψεις του, ανακοίνωσε ο Ευθύμιος Μπακογιάννης, Γενικός Γραμματέας Χωρικού Σχεδιασμού και Αστικού Περιβάλλοντος, μιλώντας  στο 8ο Συνέδριο Ηλεκτροκίνησης της HAEE σημειώνοντας ότι, η σχετική διαδικασία έχει ανατεθεί στο ΤΑΙΠΕΔ,  το οποίο έχει ολοκληρώσει την σύνταξη των τευχών δημοπράτησης.

Εντός του Φεβρουαρίου θα προκηρυχθεί ο διαγωνισμός για το έργο της αξιολόγησης και αναθεώρησης του ισχύοντος Ρυθμιστικού Σχεδίου της Αθήνας του 2014, προϋπολογισμού 1.116.000 ευρώ (με ΦΠΑ) το οποίο θα χρηματοδοτηθεί από το Πράσινο Ταμείο, με ορίζοντα ολοκλήρωσης στα τέλη Αυγούστου. Το έργο έχει ανατεθεί από το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας στη Μονάδα Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας του Υπερταμείου.

Οι επιβαρύνσεις στην κυκλοφορία και τις υποδομές από τη νέα πόλη του Ελληνικού και το νέο κυβερνητικό πάρκο 

Ο γενικός γραμματέας του ΥΠΕΝ μίλησε για τα προβλήματα, που ήδη υπάρχουν στην κυκλοφορία και τη συγκοινωνιακή εξυπηρέτηση και περιέγραψε τους στόχους της αναθεώρησης του Ρυθμιστικού ενόψει της μελλοντικής λειτουργίας του Ελληνικού.

-«Αυτή η αναθεώρηση θα καθορίσει κρίσιμα θέματα στον τομέα των υποδομών και μεταφορών. Πρωτίστως θα καθορίσει τι θα γίνει με το νέο πόλο του Ελληνικού, για τις  πολύ σημαντικές ανάγκες που θα υπάρχουν, μετά την εγκατάσταση του πληθυσμού των 30,000 κατοίκων και πώς αυτό το μοντέλο θα λειτουργήσει με ένα συνδυασμό λεωφορείων τραμ και της επέκτασης του μετρό που είναι στο τραπέζι της συζήτησης» είπε ο κος Μπακογιάννης και πρόσθεσε ότι το νέο Ρυθμιστικό θα αναζητήσει απαντήσεις σε θέματα όπως:

-«Πως αυτός ο φόρτος ο κυκλοφοριακός που ήδη είναι πάρα πολύ έντονος και επίσης υπάρχει πλέον πολύ σημαντικός κορεσμός στο οδικό δίκτυο της Αττικής θα επιβαρυνθεί ακόμα περισσότερο με την δημιουργία του πόλου Ελληνικού και την προσέλκυση αυτού του  πληθυσμού με ότι επιπτώσεις αυτό θα συνεπάγεται στη λειτουργία των οδικών αξόνων που καταλήγουνε προς την περιοχή του Ελληνικού» αναφέροντας ο ίδιος ότι:

«Θεωρώ ότι ο κορμός της βιώσιμης κινητικότητας, που είναι οι δημόσια συγκοινωνία πρέπει να αποτελέσει πρώτη προτεραιότητα και αποτελεί πρώτη προτεραιότητα και για το υπουργείο Μεταφορών και για εμάς, όσο συμπληρωματικά της αρμοδιότητες μας αυτό επιτρέπεται και στο πλαίσιο του σχεδιασμού που κάνουμε,  θεωρώ ότι αυτό το Ρυθμιστικό σχέδιο θα προβλέψει τις ανάγκες των επεκτάσεων για τα επόμενα τουλάχιστον 30 χρόνια».

Οι μελέτες για το νέο Ρυθμιστικό της Αθήνας παράλληλα με τις μεγάλες παρεμβάσεις στον αστικό ιστό, όπως είναι οι οικιστικές αναπτύξεις στο Ελληνικό και του κυβερνητικού πάρκου στις εγκαταστάσεις της Πυρκαλ , θα εξετάσουν τις πληθυσμιακές τάσεις, τις μεταναστευτικές ροές και τις κοινωνικοοικονομικές μεταβολές που επιφέρουν, τις υποβαθμισμένες περιοχές της πρωτεύουσας, την ανάπτυξη αστικού τουρισμού, θα προτείνουν λύσεις για το γηρασμένο κτιριακό δυναμικό, τα κενά και εγκαταλελειμμένα κτίρια, σύμφωνα με τον γενικό γραμματέα του ΥΠΕΝ

Υπάρχει πρόβλημα προσβασιμότητας και προσπελασιμότητας στις συγκοινωνίες

Ο κος Μπακογιάννης είπε ότι ενώ εκσυγχρονίζεται ο στόλος των λεωφορείων το συγκοινωνιακό δίκτυο της Αθήνας είναι το ίδιο τα τελευταία 30 χρόνια. Επισήμανε ως σημαντικό πρόβλημα την κατάληψη των λεωφορειολωρίδων, λέγοντας ότι θα αντιμετωπιστεί με τις νέες κάμερες που τοποθετούνται για να εντοπίζονται οι παραβάτες. Και έθεσε με έμφαση το θέμα ότι υπάρχει πρόβλημα προσβασιμότητας και προσπελασιμότητας προς τους σταθμούς του μετρό και τις στάσεις των λεωφορείων.

-«Σε αυτόν τον τομέα πρέπει να γίνει και σημαντική δουλειά από την πλευρά των Δήμων. Το υπουργείο έχει προωθήσει τα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας και χρηματοδοτεί έργα αναπλάσεων ακριβώς σε αυτή την κατεύθυνση ενίσχυσης της προσβασιμότητας στα μέσα μαζικής μεταφοράς, που είναι διαδρομές πεζών και βελτίωση της κινητικότητας με περπάτημα ως επί το πλείστον, προς τα μέσα σταθερής τροχιάς και ακολουθεί και χρηματοδότηση για να υλοποιήσουν τα έργα», είπε χαρακτηριστικά ο γενικός γραμματέας του ΥΠΕΝ.

Σε χώρες που είναι προηγμένες σε σχέση με τα ζητήματα της μικρο-κινητικότητας (περπάτημα, ποδήλατο, πατίνι) και διαθέτουν έναν κορμό δημόσιας συγκοινωνίας διαπιστώνεται ότι τα κράσπεδα χαμηλώνουν και γίνονται ένα με το οδόστρωμα. Αντιθέτως, σε χώρες που επικρατούν συνθήκες «ζούγκλας» όπως στο Κάιρο, τα κράσπεδα φτάνουν τα 30 εκατοστά για να προστατεύουν τους πεζούς είπε ο κος Μπακογιάννης και σημείωσε χαρακτηριστικά ότι:

«Στο πρώτο μοντέλο πόλης θέλουμε να πάμε. Θέλουμε να εφαρμόσουμε την πόλη των 15 λεπτών – μέσω των νέων Τοπικών Πολεοδομικών Σχεδίων. Να μπορείς σε μια ακτίνα 1,5 χλμ. με τα πόδια να εργάζεσαι και να μένεις ή σε ακτίνα 3,5 χλμ. με το ποδήλατο ή σε 5 με 8 χλμ. εάν υπάρχει καλή δημόσια συγκοινωνία». Και πρόσθεσε ότι:

-«Στις ελληνικές πόλεις οι χρήστες της μικρο-κινητικότητας «αντιμετωπίζονται ως παρείσακτοι από τους χρήστες της μηχανοκίνητης κυκλοφορίας που θεωρούν ότι ο δρόμος είναι δικός τους».

ΚΛΗΡΩΣΗ ΜΕ ΔΩΡΟ

Εγγραφείτε στο Newsletter και εξασφαλείστε την συμμετοχή σας