Του Κώστα Βουτσαδάκη/
Κάθε φορά που φρενάρει ένας συρμός τρένου, μια σημαντική ποσότητα ενέργειας χάνεται στην ατμόσφαιρα. Το ερευνητικό έργο που ανέλαβε το ΚΑΠΕ σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο του Αννόβερο, αποσκοπεί στην εκμετάλλευση αυτής της ενέργειας για την κάλυψη φορτίων του σταθμού του μετρό (φωτισμός, εξαερισμός κ.α.).
Πρόκειται για το έργο «MetroHESS» που αποσκοπεί στην ανάπτυξη ενός υβριδικού συστήματος αποθήκευσης ενέργειας, το οποίο θα εκμεταλλεύεται την αναγεννητική πέδηση των συρμών της ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε. με σκοπό την κάλυψη βοηθητικών φορτίων ηλεκτρομηχανολογικών συστημάτων, συστημάτων φωτισμού & εξαερισμού αλλά και μεταφοράς επιβατών σε επιλεγμένους σταθμούς του δικτύου του Μετρό της Αθήνας.
Το έργο, θα υλοποιηθεί στο πλαίσιο της Επιστημονικής και Τεχνολογικής Συνεργασίας Ελλάδας – Γερμανίας, μετά από έγκριση που έλαβε από τη Γενική Γραμματεία Έρευνας και Τεχνολογίας, περιλαμβάνει την ανάπτυξη αρχιτεκτονικής συνδυασμένου συστήματος αποθήκευσης φορτίου, αποτελούμενου από ηλεκτρικές διατάξεις με διαφορετικά ηλεκτρικά χαρακτηριστικά, διαφορετική ισχύ και χωρητικότητα, για την επίτευξη βέλτιστης απόδοσης αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας και μεγαλύτερης αξιοποίησης της εν συνεχεία στην τροφοδοσία δευτερευόντων καταναλωτών. Με τις εν λόγω παρεμβάσεις θα επιτευχθεί σημαντικό ποσοστό εξοικονομούμενης ηλεκτρικής ενέργειας, η οποία στη συνέχεια θα διατεθεί για την κάλυψη των βοηθητικών φορτίων του σταθμού του Μετρό.
Για να διασφαλισθεί ο βέλτιστος σχεδιασμός της αρχιτεκτονικής του συστήματος, θα διεξαχθούν μετρήσεις της ενέργειας αναγεννητικής πέδησης, καθώς και ενεργειακές επιθεωρήσεις εντός επιλεγμένων σταθμών του δικτύου της ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε.
Με βάση τα ενεργειακά προφίλ που θα προκύψουν, θα σχεδιαστεί σύστημα αποθήκευσης ενέργειας, ενώ θα αναπτυχθούν κατάλληλες τεχνολογίες αποθήκευσης και στρατηγικές ενεργειακής διαχείρισης του εν λόγω συστήματος. Οι επιμέρους τοπολογίες, καθώς και η προσομοίωση του συστήματος, θα λάβουν χώρα στο εργαστήριο Συστημάτων Αποθήκευσης Ηλεκτρικής Ενέργειας του Πανεπιστημίου του Αννόβερο.
Τα αναμενόμενα αποτελέσματα του MetroHESS και η επιλεχθείσα μεθοδολογία θα αποτελέσουν, μελλοντικά, τη βάση για μεγαλύτερης έντασης εκμετάλλευση και σε άλλα συστήματα μαζικής μετακίνησης σταθερής ή όχι τροχιάς, αλλά και για πολλές εφαρμογές υβριδικών συστημάτων αποθήκευσης ενέργειας, συνεισφέροντας στην ενεργειακή αναβάθμιση του τομέα των μεταφορών τόσο στην Ελλάδα όσο και στη Γερμανία.
Στο έργο, που θα διαρκέσει συνολικά 27 μήνες, από την Ελλάδα μετέχουν το Κέντρο Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, η Αττικό Μετρό ΑΕ, ενώ από τη Γερμανία το Εργαστήριο Συστημάτων Αποθήκευσης Ηλεκτρικής Ενέργειας του Πανεπιστημίου του Ανόβερου (Leibniz Universität Hannover) και η εταιρεία Stercom Power Solutions GmbH.
Το MetroHESS συγχρηματοδοτείται από εθνικούς πόρους και την Ευρωπαϊκή Ένωση και ειδικότερα από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης (ΕΤΠΑ), στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ανταγωνιστικότητα, Επιχειρηματικότητα και Καινοτομία (ΕΠΑνΕΚ)» του ΕΣΠΑ 2014 – 2020.
Σχετικά Άρθρα
- Από το φρενάρισμα συρμών οι ενεργειακές ανάγκες σταθμών μετρό
- Μετρό: φρένο από την πέδηση των τρένων στις ιλιγγιώδεις αυξήσεις ενέργειας
- ΣΤΑΣΥ: ενέργεια από το φρενάρισμα των συρμών του Μετρό
- Μετρό: επεκτείνεται προς το Ίλιον
- Επεκτάσεις μετρό: όλος ο προγραμματισμός των έργων
- Μετρό: από τον Μάρτιο δοκιμές για σήμα κινητής τηλεφωνίας