ecopress
Τα ηλεκτρικά οχήματα μπορούν να μειώσουν σημαντικά τις εκπομπές αερίων θερμοκηπίου, τουλάχιστον θεωρητικά. Αλλά οι μπαταρίες είναι ακριβές, οι σταθμοί φόρτισης είναι λίγοι και... Ενέργεια από το δρόμο για τα ηλεκτροκίνητα οχήματα

Τα ηλεκτρικά οχήματα μπορούν να μειώσουν σημαντικά τις εκπομπές αερίων θερμοκηπίου, τουλάχιστον θεωρητικά. Αλλά οι μπαταρίες είναι ακριβές, οι σταθμοί φόρτισης είναι λίγοι και απέχουν μεταξύ τους, ενώ η επαναφόρτιση απαιτεί πολύ περισσότερο χρόνο από ένα γέμισμα με αντλία.

Μια μικρή ισραηλινή start up που ονομάζεται Electreon είχε μια άλλη ιδέα: ηλεκτροδότηση των δρόμων για την επαναφόρτιση των οχημάτων καθώς κινούνται. Την ιδέα των Ισραηλινών παρουσίασαν σε πρόσφατο δημοσίευμά τους οι New York Times.

Σε πανεπιστημιούπολη έξω από το Τελ Αβίβ, η εταιρεία έχει τοποθετήσει πηνία χαλκού κάτω από 900 πόδια κυκλικού οδοστρώματος που μεταδίδουν επαναφόρτιση ασύρματης ενέργειας σε ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο δοκιμών της Renault.

Δεδομένου ότι υπάρχουν αμέτρητα χιλιόμετρα δρόμου σε όλο τον κόσμο, η Electreon στοχεύει στην ηλεκτροδότηση των αστικών λεωφορείων συμμετέχοντας στην προσπάθεια  να καθαρίσει ο αέρας της πόλης του Ισραήλ και να μειωθεί η εξάρτηση της χώρας από το εισαγόμενο πετρέλαιο.

Με την πάροδο του χρόνου, τα στελέχη της Electreon ελπίζουν να κάνουν το “ηλεκτροκίνητο αστικό δίκτυο” το κύμα του μέλλοντος.

“Το έργο αυτό έχει τη δυνατότητα να μεταφέρει την επανάσταση της ηλεκτροκίνησης στη μαζική εφαρμογή”, δήλωσε ο Noam Ilan, συνιδρυτής και αντιπρόεδρος της εταιρείας.
Προς το παρόν κάνουν τα πρώτα τους βήματα  δύο ξεχωριστά πιλοτικά προγράμματα που σχεδίασε η ισραηλινή start up.

Η πόλη του Τελ Αβίβ και η τοπική ιδιωτική επιχείρηση λεωφορείων Dan σχεδιάζουν μέχρι το τέλος του χρόνου να έχουν ολοκληρώσει  ένα μίλι ηλεκτρικού δρόμου και να επεκτείνουν σταδιακά την ανάπτυξη των πηνίων σε συγκεκριμένες λωρίδες γύρω από την πόλη για λεωφορεία, φορτηγά και αυτόνομα αυτοκίνητα. Το ισραηλινό υπουργείο Μεταφορών έχει επενδύσει στο έργο κεφάλαια 2 εκατομμυρίων δολαρίων, ενώ η Dan έχει συνεισφέρει ένα ηλεκτρικό λεωφορείο και έχει επενδύσει 3,3 εκατομμύρια δολάρια στην Electreon.

Η Σουηδία σχεδιάζει ένα παρόμοιο έργο στο νησί Gotland της Βαλτικής Θάλασσας χρησιμοποιώντας την τεχνολογία της  Electreon για να επαναφορτίσει ένα λεωφορείο αεροδρομίου που παρέχεται από την Dan και ένα ηλεκτρικό φορτηγό συνολικού κόστους 12 εκατομμυρίων δολαρίων, το οποίο καλύπτεται  κυρίως από τη σουηδική κυβέρνηση. Η δοκιμή θα αποτελέσει ένα πρώτο βήμα στα σχέδια της Σουηδίας να χτίσει τελικά περισσότερα από χίλια μίλια ηλεκτροκίνητων αυτοκινητοδρόμων υψηλής ταχύτητας συνολικού κόστους 3 δισεκατομμυρίων δολαρίων.

Η ανακοίνωση τον Μάιο ότι είχε κερδίσει τη σουηδική προσφορά εκτίναξε τις μετοχές της Electreon, καθώς η ισραηλινή εταιρεία χτύπησε την Alstom και τη Volvo, δύο παγκόσμιους κολοσσούς, που προσέφεραν διαφορετικές τεχνολογικές λύσεις.

Ο πρώτος θρίαμβος της Electreon στη Σουηδία ήταν ιδιαίτερα γλυκός, σχολιάζουν οι NY Times,  δεδομένου ότι είχαν προηγηθεί ειδικά στη Νότια Κορέα παρόμοιες προσπάθειες  άλλων εταιρειών, αλλά με ελάχιστη επιτυχία. Μέχρι τώρα, η ασύρματη φόρτιση περιοριζόταν  ως επί το πλείστον σε σταθμευμένα οχήματα.

Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα γίνονται όλο και πιο δημοφιλή σε όλο τον κόσμο. Αλλά τα λεωφορεία με φορτιστή μπαταρίας έχουν κάνει  «κοιλιά» στην παγκόσμια αγορά. Εξαίρεση αποτελεί η Κίνα, η οποία έχει αναπτύξει ένα μεγάλο στόλο με κρατικές επιδοτήσεις και άλλα κίνητρα. Υπάρχουν μόνο μερικές εκατοντάδες ηλεκτρικά λεωφορεία που λειτουργούν στις Ηνωμένες Πολιτείες, ενώ  η Κίνα και η Ευρώπη έχουν προχωρήσει.
Εάν αποδειχθεί ότι το σχέδιο είναι οικονομικά βιώσιμο, η Electreon θα μπορούσε να φέρει επανάσταση στις αστικές δημόσιες συγκοινωνίες. Στην “έξυπνη οδό», που εισήγαγε η ισραηλινή start up, η επαναφόρτιση των οχημάτων επιτυγχάνεται με τη μετάδοση της ασύρματης ενέργειας από τα πηνία μέσω του πεζοδρομίου και σε ελαφρούς δέκτες τοποθετημένους κάτω από το πλαίσιο των λεωφορείων που λειτουργούν σε σταθερές διαδρομές.

“Είναι μια τεχνολογική και οικονομική πρόκληση, αλλά αν λειτουργήσει, θα μπορούσε να είναι ένας πραγματικός “game changer” για την ηλεκτροκίνηση”, δήλωσε ο Dan Becker, διευθυντής της εκστρατείας Safe Climate στην Ουάσιγκτον, η οποία υποστηρίζει τα οχήματα με χαμηλότερες εκπομπές ρύπων. “Θα απελευθερώσει το όχημα από το βύσμα. Θα επέτρεπε μικρότερες μπαταρίες, το πιο ακριβό στοιχείο του οχήματος. Και θα μείωνε το βάρος των οχημάτων “.

Η Frost and Sullivan προέβλεψε ότι η Electreon θα μπορούσε να εγκαταστήσει ηλεκτροκίνητους δρόμους σε περισσότερες από 150 τοποθεσίες στο Ισραήλ και την Ευρώπη μέχρι το 2025. Σύμφωνα με την έκθεση της Frost and Sullivan η τεχνολογία της  Electreon προσφέρει τεράστιες περιβαλλοντικές δυνατότητες δεδομένου ότι σχεδόν τα δύο τρίτα των ταξιδιών με οχήματα γίνονται στις πόλεις και σχεδόν το ένα τέταρτο όλων των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα προέρχεται από τον τομέα των  μεταφορών.

Το σύστημα Electreon θα απαιτεί οχήματα με μπαταρίες, αλλά οι μπαταρίες μπορούν να είναι πολύ μικρότερες και ελαφρύτερες επειδή τα οχήματα θα επαναφορτίζονται συνεχώς και επομένως θα χρειάζονται ελάχιστη χωρητικότητα αποθήκευσης.

Τα στελέχη της Electreon υποστηρίζουν ότι οι δρόμοι μπορούν εύκολα να προσαρμοστούν. Όπως ισχυρίζονται αρκεί μία νυχτερινή βάρδια για να εξοπλιστεί  ένα μίλι κατά τα δύο τρίτα. Χρειάζεται μια ξύστρα ασφάλτου για να σκάψει  μια ρηχή τάφρο στο δρόμο, ενώ ένα δεύτερο όχημα θα εγκαθιστά τις ταινίες φόρτισης και θα τις καλύπτει με φρέσκια άσφαλτο. Η ισχύς μεταφέρεται στο δρόμο από το ηλεκτρικό δίκτυο με μετατροπείς ισχύος εγκατεστημένους στις πλευρές του δρόμου.

Μόλις αναπτυχθούν οι λωρίδες, οι δρόμοι σπάνια θα χρειαστεί να επισκευαστούν, υποστήριξε  ο κ. Ilan.

Τα ηλεκτρικά λεωφορεία θα μπορούσαν να γίνουν οικονομικότερα επειδή οι μπαταρίες των πέντε τόνων που χρειάζονται, μπορεί να κοστίζουν περισσότερα από 250.000 δολάρια, δαπάνη πολύ μεγάλη για μια πόλη όπως το Τελ Αβίβ που «τρέχει» περισσότερα από 1.000 λεωφορεία.

“Δεν πιστεύω ότι η αυτή η τεχνολογία είναι εκατό τοις εκατό αποδεδειγμένη ακόμα”, δήλωσε ο Ofer Bloch, πρόεδρος της Israel Electric, της κρατικής επιχείρησης ηλεκτρικής ενέργειας. Αλλά πρόσθεσε: «Κάνουν κάτι που μπορεί να λειτουργήσει κάποια μέρα».

Η Electreon ιδρύθηκε το 2013 από δύο μηχανικούς της Elbit Systems, μια εξέχουσα ισραηλινή αεροδιαστημική εταιρεία με παγκόσμιες δραστηριότητες, και έχει περίπου 20 υπαλλήλους. Το εργαστήριό της  έχει την εμφάνιση ενός σχολικού ηλεκτρονικού εργαστηρίου. Η συσκευή φόρτισης για την τροχιά δοκιμής είναι τοποθετημένη στο πίσω μέρος ενός αυτοκινήτου χρησιμοποιώντας μια ράβδο μοτοσυκλέτας Thule και μεταλλικές ράβδους. Σανίδες σέρφινγκ κρεμασμένες στους τοίχους χρησιμοποιούνται για τα διαλείμματα σε κοντινές παραλίες της Μεσογείου.
Τέτοια διαλείμματα προκαλούν δημιουργικότητα σύμφωνα με τον αντιπρόεδρο της Electreon,   N. Ilan. Ο ίδιος υποστηρίζει ότι η Electreon έχει μια σχεδόν απεριόριστη πιθανή ροή εσόδων από διόδια στους δρόμους και τα δίκτυά της χρεώνοντας  τους εγγεγραμμένους πελάτες οχημάτων για την ηλεκτρική ενέργεια που θα χρησιμοποιούν. Τα έσοδα θα ήταν πιθανόν να τα  μοιραστούν με τις τοπικές επιχειρήσεις κοινής ωφελείας, δήλωσε.

Ο Michael Webber, ειδικός ενέργειας στο Πανεπιστήμιο του Τέξας στο Όστιν, προειδοποίησε ότι μια σημαντική ανακάλυψη στην τεχνολογία μπαταριών θα μπορούσε να επισκιάσει τις προσπάθειες της Electreon. Και δήλωσε ότι το σύστημα Electreon θα πρέπει να αποδειχθεί οικονομικότερο και καθαρότερο από τα λεωφορεία που λειτουργούν με συμπιεσμένο φυσικό αέριο ή τα ηλεκτροκίνητα λεωφορεία που λειτουργούν με συρμάτινα καλώδια επαναφόρτισης που λειτουργούν ήδη στο Σιάτλ, το Βερολίνο και σε πολλές άλλες πόλεις.

Ο κ. Ilan απάντησε ότι το δικό τους σύστημα είναι ανώτερο από το συμπιεσμένο φυσικό αέριο, επειδή το φυσικό αέριο είναι ορυκτό καύσιμο που εκπέμπει αέρια θερμοκηπίου. Και τα καλώδια επαναφόρτισης, ενώ λειτουργούν σαν παραδοσιακά καροτσάκια, “έχουν σοβαρή οπτική επίδραση που κανείς δεν θέλει πια”, συμπλήρωσε.

“Το μέλλον για εμάς είναι αυτόνομα λεωφορεία και φορτηγά με μικροσκοπικές μπαταρίες, χωρίς οδηγό και 24-7 λειτουργίες”, δήλωσε ο κ. Ilan. “Οι οδηγοί πρόκειται να εξαφανιστούν.”

N.Y.Times

ΚΛΗΡΩΣΗ ΜΕ ΔΩΡΟ

Εγγραφείτε στο Newsletter και εξασφαλείστε την συμμετοχή σας