Επιστολή οικολογικών οργανώσεων στο ΥΠΕΝ: Επιθετική πολιτική για να μη μείνει η ανακύκλωση ξανά … στα χαρτιά
Αστικό περιβάλλονΕιδήσειςΟικονομίαΠεριβάλλονΦυσικοί πόροι 16 Οκτωβρίου 2017 Αργύρης
Τι λέει κοινή επιστολή των οργανώσεων ΜΕΣΟΓΕΙΟΣ SOS,, Ελληνική Εταιρία Προστασίας της Φύσης, , Οικολογική Εταιρεία Ανακύκλωσης,, GREENPEACE, προς τον Σ. Φάμελλο.
Κίνητρα επέκτασης υφιστάμενων και δημιουργίας νέων Συστημάτων Εναλλακτικής Διαχείρισης ζητούν τέσσερις οικολογικές οργανώσεις από το ΥΠΕΝ
Επιθετική πολιτική για την ανακύκλωση ζητούν οι οικολογικές οργανώσεις, με αιχμή την άμεση επιβολή του τέλους ταφής απορριμμάτων στους δήμους, που όπως τονίζουν έπρεπε να ισχύσει από το 2014. Παράλληλα ζητούν ισχυρά κίνητρα για δραστική επέκταση κάποιων Συστημάτων Εναλλακτικής Διαχείρισης (ΣΕΔ) που είναι ήδη σε λειτουργία αλλά και κίνητρα για τη δημιουργία νέων Συστημάτων Εναλλακτικής Διαχείρισης (ΣΕΔ) για τα πολλά υλικά, τα οποία μένουν χωρίς ειδική διαχείριση, όπως επίσης να μπουν συγκεκριμένοι στόχοι και χρονοδιαγράμματα για να προχωρήσει το νέο σχέδιο διαχείρισης των απορριμμάτων.
Με αφορμή την κατάθεση του σχεδίου νόμου του ΥΠΕΝ για την ανακύκλωση στην Βουλή, όπου θα υπάρξει τοποθέτηση στην αρμόδια επιτροπή εκπροσώπων φορέων είναι επίκαιρη η παρέμβαση, που άσκησαν τέσσερις περιβαλλοντικές οργανώσεις, με επιστολή τους προς τον αναπληρωτή Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Σωκράτη Φάμελο από τη φάση της διαβούλευσης του σχεδίου νόμου για την τροποποίηση του Ν 2939/2001 για την εναλλακτική διαχείριση των συσκευασιών και άλλων προϊόντων.
Η επιστολή
Το ecopress.gr παρουσιάζει την επιστολή, προς τον αν. ΥΠΕΝ κ Σ. Φάμελλο την οποία υπογράφουν οι τέσσερις εκπρόσωποι των οικολογικών οργανώσεων, Βαγγέλης Κουκιάσας, Δίκτυο ΜΕΣΟΓΕΙΟΣ SOS, Άγγελος Σωτηρόπουλος, Ελληνική Εταιρία Προστασίας της Φύσης, Φίλιππος Κυρκίτσος, Οικολογική Εταιρεία Ανακύκλωσης, Νίκος Χαραλαμπίδης, GREENPEACE. Αναλυτικά η επιστολή έχει ως εξής:
“Αξιότιμε κύριε Υπουργέ,
Γνωρίζοντας την σε βάθος ενασχόλησή σας με θέματα διαχείρισης απορριμμάτων αλλά και τις μη ικανοποιητικές επιδόσεις της ανακύκλωσης στη χώρα μας, είδαμε στο προτεινόμενο Σχέδιο Νόμου μια ευκαιρία να απογειωθεί η διαχείριση των απορριμμάτων στη χώρα μας. Αυτό απαιτεί ριζική στροφή στην μέχρι σήμερα κυριαρχούσα αντίληψη (που συνεχίζει να είναι η τελική διαχείριση και επεξεργασία των απορριμμάτων αντί της Πρόληψης – Επαναχρησιμοποίησης – Ανακύκλωσης), την οποία δυστυχώς δεν είδαμε να προωθείται με συγκεκριμένους αποτελεσματικούς τρόπους στο νομοσχέδιο.
Ειλικρινά ευχόμαστε αυτό να οφείλεται στην χρονική πίεση η οποία μας οδήγησε πιθανώς σε παραλήψεις στο σημαντικότερο μέρος ενός νομοσχεδίου, που είναι το όραμα και η προοπτική. Σε μια τέτοια περίπτωση, με χαρά να επανορθώσουμε και με τη σειρά μας να συμβάλλουμε στο βαθμό που μπορούμε. Σε πρώτη ανάγνωση πάντως, δεν εντοπίζουμε:
- Μια σαφή και επιθετική συγκεκριμένη πολιτική για την πρόληψη, η οποία απλώς παραπέμπεται για άλλη μια φορά στον ΕΟΑΝ ή αλλού (ενώ ήταν ήδη μέρος των αρμοδιοτήτων του με βάση τον Ν.2939/2001).
- Σαφή κίνητρα για τη μείωση του παραγόμενου όγκου απορριμμάτων (όπως π.χ. την προώθηση του «Πληρώνω Όσο Πετάω» σε πολλές τεχνικές και διαχειριστικές εκδοχές του ή την εφαρμογή του Ειδικού Τέλους Ταφής, κάτι που έπρεπε να ισχύει από 1/1/2014.
- Χρονοδιαγράμματα και στόχους για την κομποστοποίηση (μια και τα οργανικά αποτελούν το μεγαλύτερο και το πλέον «όζον» κομμάτι των παραγόμενων απορριμμάτων) και ταυτόχρονα επηρεάζουν την αποτελεσματικότητα της Διαλογή στην Πηγή (ΔσΠ) και της Ανακύκλωσης.
- Συνδυασμό στην μεθοδολογία και στο χρονοδιάγραμμα των προσεγγίσεων για την ΔσΠ.
- Κίνητρα για δραστική επέκταση κάποιων Συστημάτων Εναλλακτικής Διαχείρισης (ΣΕΔ) που είναι ήδη σε λειτουργία.
- Κίνητρα για τη δημιουργία νέων Συστημάτων Εναλλακτικής Διαχείρισης (ΣΕΔ) για τα πολλά υλικά τα οποία μένουν χωρίς ειδική διαχείριση.
Αντί για αυτά, βλέπουμε
- μια εμμονή στη δημιουργία τεσσάρων (4) χωριστών ρευμάτων ανακυκλώσιμων υλικών χωρίς διαχειριστικά ή οικονομικά οφέλη για τους ΟΤΑ και τους καταναλωτές (υπενθυμίζουμε ότι οι χωριστοί κάδοι για πλαστικό και μέταλλο μόνο κόστος θα προσθέσουν, ενώ υπάρχοντα πανάκριβα εργαλεία, όπως τα Κέντρα Διαλογής Ανακυκλώσιμων Υπολειμμάτων-ΚΔΑΥ υπολειτουργούν).
- Επιμονή στην ενδυνάμωση Δήμων να δημιουργήσουν δικά τους ΣΕΔ (χωρίς όμως κίνητρα ή τρόπους χρηματοδότησης).
- Προσπάθεια για μικροδιαχειριστικές βελτιώσεις και έλεγχο της λειτουργίας των ΣΕΔ, που σε αρκετές περιπτώσεις απλώς αυξάνουν την γραφειοκρατία και μειώνουν την αποτελεσματικότητα του ΕΟΑΝ.
Κύριε Αναπληρωτή Υπουργέ, πιστεύουμε ότι με αυτή την προσέγγιση χάνετε την μεγαλύτερη εικόνα και – όλοι μαζί – χάνουμε μια σημαντική ευκαιρία να απογειώσουμε την ανακύκλωση στη χώρα μας.
Κύριε Αναπληρωτή Υπουργέ, έχουμε υποβάλλει επανειλημμένα στο Υπουργείο σας οι ΠΜΚΟ πρόταση στρατηγικής η οποία οδηγεί την χώρα, αλλά και την Αττική ιδιαίτερα, στο δρόμο των σύγχρονων πόλεων με σχεδόν μηδενική παραγωγή απορριμμάτων.
Με ζωντανή (σε όλες σχεδόν τις αισθήσεις) τη σημερινή εικόνα των απορριμμάτων στους δρόμους και τη συζήτηση περί συμβασιούχων ή μόνιμων, ας δούμε επιτέλους πως θα μειώσουμε τα απορρίμματα που καταλήγουν για τελική διάθεση. Με στόχους και ημερομηνίες. Με κίνητρα και ελέγχους και με το μικρότερο κόστος για τους καταναλωτές και τους δημότες.
Με εκτίμηση,
Βαγγέλης Κουκιάσας, Δίκτυο ΜΕΣΟΓΕΙΟΣ SOS,
Άγγελος Σωτηρόπουλος, Ελληνική Εταιρία Προστασίας της Φύσης
Φίλιππος Κυρκίτσος, Οικολογική Εταιρεία Ανακύκλωσης
Νίκος Χαραλαμπίδης, GREENPEACE”
Σχετικά Άρθρα
- Σε ποιες συσκευασίες πλαστικών επιβάλλεται νέο τέλος
- Tέλος ταφής: στα 100 εκατ. ευρώ η επιβάρυνση των Δήμων
- Οικολογικές οργανώσεις: πυρ ομαδόν κατά της εκτός σχεδίου δόμησης
- ΣΥΡΙΖΑ: για τη διαχείριση των απορριμμάτων στο συνέδριο της ΕΕΔΣΑ
- Re-Battery: σταθμός ενημέρωσης και δράσης για την ανακύκλωση στη ΔΕΘ
- Βγήκε η εγκύκλιος για την επιβολή του τέλους ταφής