Της Ντίνας Καράτζιου/
Η πεποίθηση ότι τη γκρίζα πραγματικότητα στον τομέα των κατασκευών με το χαμηλό ποσοστό δημοπρατήσεων νέων έργων, τις υψηλές εκπτώσεις αλλά και τις ατέρμονες δικαστικές εμπλοκές θα διαδεχτεί η πράσινη ανάκαμψη του κατασκευαστικού κλάδου, εκφράστηκε από τις κατασκευαστικές εταιρείες στη διάρκεια του 3rd Athens Investment Forum του ΤΕΕ.
Το ευνοϊκό περιβάλλον που δημιουργεί η εισροή πόρων από την Ε.Ε μέσω του ταμείου ανάκαμψης και της νέας προγραμματικής περιόδου ΕΣΠΑ θα αποτελέσει -πάντα βεβαίως υπό την προϋπόθεση της ορθής αξιοποίησης-, καταλύτη για το γκρίζο παρόν των κατασκευών δημιουργώντας συνθήκες πράσινης ανάκαμψης του κλάδου με έργα προσανατολισμένα στους άξονες του «Green deel», ήταν η κοινή πεποίθηση που εκφράστηκε από τους εκπροσώπους τ κατασκευαστικών ομίλων της χώρας, στο συνέδριο 3rd Athens Investment Forum.
Παράλληλα υπογραμμίστηκε η αναγκαιότητα ο κατασκευαστικός κλάδος να κάνει βήματα μπροστά ξεπερνώντας την κακοδαιμονία των συστηματικών δικαστικών προσφυγών που βαλτώνουν τα έργα, οι οποίες , συνδυασμό με το χαμηλό ποσοστό δημοπρατήσεων, τις υψηλές εκπτώσεις και τις αγκυλώσεις που δημιουργεί στην απρόσκοπτη εκτέλεση των δημοσίων έργων η ισχύουσα νομοθεσία, δημιούργησαν συνθήκες ασφυξίας, σε ένα ούτως ή άλλως, όπως αναφέρθηκε, ασφυκτικό δημοσιονομικό χώρο για επενδύσεις. Για την ένδεια που χαρακτηρίζει τις δημοπρατήσεις νέων έργων ο Διευθύνων Σύμβουλος της κατασκευαστικής εταιρείας «ΑΚΤΩΡ», κ Αλέξανδρος Εξάρχου ανέφερε χαρακτηριστικά, ότι πρόκειται για έργα : «Πολύ μικρά, πολύ φθηνά, πολύ αργά. Για το νέο ευνοϊκό οικονομικό περιβάλλον που δημιουργεί η Ευρώπη μέσω και του ταμείου ανάκαμψης, ο Διευθύνων Σύμβουλος, AVAX S.A. κ Κωνσταντίνος Μιτζάλης υπογράμμισε ως μεγάλη αναγκαιότητα τη δημοπράτηση νέων έργων, με ορθές διαδικασίες ωρίμανσης, σφιχτά χρονοδιαγράμματα και επάρκεια πόρων για τους μελετητές. Το γεγονός ότι ο κατασκευαστικός κλάδος βρίσκεται στον πυρήνα του ταμείου ανάκαμψης, υπογράμμισε το μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της ΤΕΡΝΑ κ. Γιώργος Περδικάρης. Όπως είπε τα κεφάλαια άνω των 60 δις που θα εισρεύσουν στη χώρα από την Ε.Ε με τη μόχλευση και τη συμμετοχή των ιδιωτικών κεφαλαίων μπορούν να γίνουν πολύ περισσότερα, και είναι η μεγάλη πρόκληση που γεννάται για τον κατασκευαστικό κλάδο. Ο Διευθύνων Σύμβουλος, ΙΝΤΡΑΚΑΤ κ. Πέτρος Σουρέτης υποστήριξε τον κρίσιμο ρόλο των κατασκευών στον ανάκαμψη της χώρας, αναφορικά με τις προτεραιότητες του μηχανισμού ανάκαμψης και ανθεκτικότητας των 671 δις που όπως είπε αναπτύσσεται σε τρεις πυλώνες: Την ενίσχυση των δημοσίων επενδύσεων, την παροχή πόρων για ιδιωτικές επενδύσεις και την ενίσχυση προγραμμάτων μεγάλης αποτελεσματικότητας με τα έργα που αφορούν την καθαρή πράσινη ενέργεια, την ενεργειακή αποδοτικότητα των κτιρίων τις έξυπνες μεταφορές κτλ να έχουν προτεραιότητα.
Αναλυτικότερα στις παρεμβάσεις των εκπροσώπων του κατασκευαστικού κλάδου καταγράφηκαν μεταξύ άλλων και τα εξής:
Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Κατασκευαστικής Εταιρείας «ΑΚΤΩΡ», κ Αλέξανδρος Εξάρχου: αναφέρθηκε στην απουσία δημοπράτησης έργων και επεσήμανε την αναγκαιότητα να θεσμοθετηθούν ταχύτερες και αξιόπιστες διαδικασίες όσον αφορά στην εκτέλεση δημοσίων συμβάσεων. Αναφέρθηκε στο δύσκολο οικονομικό περιβάλλον των κατασκευών τονίζοντας,, ότι η αγορά υποφέρει από την έλλειψη δημοσιονομικού χώρου για επενδύσεις. Οσον αφορά στην ένδεια που χαρακτηρίζει τις δημοπρατήσεις νέων έργων, είπε ότι το τοπίο των έργων που μπήκαν σε τροχιά δημοπράτησης περιγράφονται με τρεις χαρακτηρισμούς: «Πολύ μικρά, πολύ φθηνά, πολύ αργά». Ανέφερε ακόμη, ότι η προσπάθεια που κάνει η κυβέρνηση να ξεβαλτώσει εμβληματικά έργα δεν περνάει απαρατήρητη από τους επενδυτές. Ωστόσο σχολίασε ότι για να έχουν νόημα αυτές οι προσπάθειες της κυβέρνησης, θα πρέπει να υπάρχουν συγκεκριμένες προϋποθέσεις: ώριμες μελέτες, αλλαγή στον τρόπο σύνταξης των τευχών δημοπράτησης και να δοθεί τέλος στη μανία των προσφυγών που κατατρύχει τον κατασκευαστικό κλάδο, όπως χαρακτηριστικά ανέφερε.
Ο Διευθύνων Σύμβουλος, AVAX S.A. κ. Κωνσταντίνος Μιτζάλης στην παρέμβασή του ανέφερε ότι ο όρος βιωσιμότητα δεν είναι άγνωστη λέξη για τις κατασκευές, αντιθέτως, συνδέεται κατεξοχήν με τον κλάδο. Ανέφερε επί τούτου, ότι τόσο το ευρωπαϊκό χρηματοπιστωτικό σύστημα όσο και τα χρηματοδοτικά εργαλεία που προωθούνται από την Ευρώπη θα ενισχύουν περιβαλλοντικά βιώσιμες επενδύσεις, καθώς δάνεια και επιδοτήσεις θα συνδέονται με περιβαλλοντικά κριτήρια. Στο νέο ευνοϊκό οικονομικό περιβάλλον που δημιουργεί η Ευρώπη μέσω και του ταμείου ανάκαμψης, υπογράμμισε ως μεγάλη αναγκαιότητα τη δημοπράτηση νέων έργων, με ορθές διαδικασίες ωρίμανσης, σφιχτά χρονοδιαγράμματα και επάρκεια πόρων για τους μελετητές. Τόνισε επίσης την ανάγκη να υλοποιηθούν έργα που αναδεικνύουν τα φυσικά προτερήματα τη χώρας μας. Αρκεί όπως σημείωσε, και ο κατασκευαστικός κλάδος, ως κατεξοχήν συμμέτοχος σ’ αυτή τη διαδικασία να περιορίσει από την πλευρά του τις ενστάσεις και τις προσφυγές, που κάποιες φορές γίνονται για την τιμή των όπλων όπως είπε.
Το μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της ΤΕΡΝΑ κ. Γιώργος Περδικάρης τόνισε ότι η πανδημική κρίση δημιουργεί μία μοναδική ευκαιρία στη χώρα να αλλάξει πορεία. Όπως είπε τα κεφάλαια άνω των 60 δις που θα εισρεύσουν στη χώρα από τη νέα προγραμματική περίοδο (ΕΣΠΑ) και το Ταμείο Ανάκαμψης τα οποία ανέφερε ότι με τη μόχλευση και τη συμμετοχή των ιδιωτικών κεφαλαίων μπορούν να γίνουν πολύ περισσότερα, είναι η μεγάλη πρόκληση που γεννάται. Αρκεί όπως τόνισε, να ξεπεραστούν οι παθογένειες και αγκυλώσεις: «Οφείλουμε όλοι μας να αφήσουμε πίσω τις συνήθεις του παρελθόντος» Ο χρόνος για τη απορρόφηση των 60 δις ότι είναι πολύ λίγος. Θα είμαστε, όπως είπε, ασυγχώρητοι δεν πετύχουμε, ανέφερε. Κατά τον κ. Περδικάρη, η πρόκληση είναι ακόμη μεγαλύτερη ακόμη κι από αυτή των Ολυμπιακών Αγώνων. Υπογράμμισε ακόμη, ότι εκτός από την εξάλειψη των παθογενειών που οφείλει να αφήσει πίσω του ο κατασκευαστικός κλάδος, (μεγάλες εκπτώσεις & δικαστικές αντιπαραθέσεις) πρέπει και η Ελληνική Διοίκηση από την πλευρά της να αλλάξει. «Να υπάρξει ακόμη και outsourcing εκεί που το Δημόσιο αργεί να ανταποκριθεί», ανέφερε, ούτως ώστε να συνδράμουν την πολιτεία στην ωρίμανση των μελετών. Στην κατακλείδα της παρέμβασής του, υπογράμμισε ότι ο κατασκευαστικός κλάδος βρίσκεται στον πυρήνα του ταμείου ανάκαμψης. Χαρακτήρισε τον όμιλο που εκπροσωπεί «μπροστάρη» στα βιώσιμα έργα πράσινου προσανατολισμού ενώ δήλωσε ότι η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ είναι στη διάθεση της πολιτείας να συμβάλλει όπου μπορεί, στην αντιμετώπιση των νέων προκλήσεων.
Ο Διευθύνων Σύμβουλος, ΙΝΤΡΑΚΑΤ κ. Πέτρος Σουρέτης υπενθυμίζοντας την προφητική φράση του Μπιλ Γκέιτς που το 2015 σε δημόσια παρέμβασή του είχε πει ότι είναι πιθανότερο ένας ιός να σκοτώσει δέκα εκατομμύρια ανθρώπους παρά ένας πόλεμος, ο κ. Σουρέτης θέλησε να αναδείξει την τρομακτική επιβράδυνση της παγκόσμιας οικονομίας λόγω της πανδημίας, η οποία όπως είπε ευτυχώς δεν σκότωσε δέκα εκατομμύρια ανθρώπους. Ανέφερε ακόμη, ότι η αρνητική επίδραση της πανδημίας για την Ελλάδα θα αποφέρει ακόμη πιο βαριές επιπτώσεις, με δεδομένο ότι η χώρα έβγαινε από μία δεκαετή κρίση. Υποστήριξε, ότι η ανάκαμψη της χώρας θα είναι σταδιακή καθώς οι προβλέψεις για την ελληνική οικονομία αποτυπώνουν μία δύσκολη κατάσταση. Αναφέρθηκε στις προτεραιότητες του μηχανισμού ανάκαμψης και ανθεκτικότητας των 671 δις που αναπτύσσεται σε τρεις πυλώνες: Την ενίσχυση των δημοσίων επενδύσεων, την παροχή πόρων για ιδιωτικές επενδύσεις και την ενίσχυση προγραμμάτων μεγάλης αποτελεσματικότητας. Όπως είπε τα έργα που έχουν προτεραιότητα αφορούν την καθαρή πράσινη ενέργεια, την ενεργειακή αποδοτικότητα των κτιρίων τις έξυπνες μεταφορές κτλ. Στην ίδια κατεύθυνση όπως τόνισε είναι και η κατεύθυνση των πόρων της νέας Προγραμματικής Περιόδου. Υπό αυτές τις συνθήκες, ο κ. Σουρέτης τόνισε τη δυναμική που αναπτύσσεται στον κατασκευαστικό κλάδο με έργα υψηλών προϋπολογισμών, που είτε βρίσκονται σε φάση σχεδιασμού είτε φάση τελικής δημοπράτησης. Στην κατακλείδα της παρέμβασής του, κατέγραψε μία σειρά εμβληματικών έργων στη χώρα (μετρό, Flyover, Ελληνικό κτλ), υπογραμμίζοντας ότι ο μακρύς κατάλογος αυτών των έργων δίνουν απάντηση σε οποιαδήποτε αμφιβολία για τον κρίσιμο ρόλο που θα παίξει ο κατασκευαστικός κλάδος στην ανάκαμψη της χώρας.
Σχετικά Άρθρα
- Υποδομών: διπλό μήνυμα στους εκπροσώπους του κατασκευαστικού κλάδου
- Ταμείο ανάκαμψης: 27,8 εκ. ευρώ για έρευνα-καινοτομία
- ΥΠΕΘΟ: 400 εκατ. ευρώ στα Δημόσια Έργα, μένει πίσω η απαλλαγή ΦΠΑ οικοδομών
- Υποδομών: «αναγέννηση του κατασκευαστικού κλάδου τα τελευταία χρόνια»
- «Εξοικονομώ» για επιχειρήσεις και 800 εκατ. ευρώ πράσινες επενδύσεις
- ΙΟΒΕ: ισχυρές προοπτικές ανάπτυξης για τις κατασκευές στην Ελλάδα