ecopress
Συνολικά 14 αλλαγές επιφέρει το σχέδιο τροποποίησης του Εθνικού Σχεδίου Διαχείρισης Αποβλήτων (ΕΣΔΑ), που έθεσε σε δημόσια διαβούλευση το ΥΠΕΝ, προκειμένου να προσαρμοστεί στις νέες... ΕΣΔΑ: μονάδες ανακύκλωσης, ενεργειακή αξιοποίηση, δομικά υλικά στις 14 αλλαγές

Συνολικά 14 αλλαγές επιφέρει το σχέδιο τροποποίησης του Εθνικού Σχεδίου Διαχείρισης Αποβλήτων (ΕΣΔΑ), που έθεσε σε δημόσια διαβούλευση το ΥΠΕΝ, προκειμένου να προσαρμοστεί στις νέες εξελίξεις της κυκλικής οικονομίας, καθώς και στις πρόσφατες αλλαγές των κριτηρίων χρηματοδότησης των υποδομών διαχείρισης αποβλήτων, με σκοπό τη διασφάλιση της χρηματοδότησης των υποδομών από το ΕΣΠΑ 2021 – 2027.

anakyklosi

Ο Γενικός Γραμματέας Συντονισμού Διαχείρισης Αποβλήτων του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Μανώλης Γραφάκος, που έθεσε σε δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση την τροποποίηση του Εθνικού Σχεδίου Διαχείρισης Αποβλήτων (ΕΣΔΑ) σημειώνει ότι: «το ΕΣΔΑ καθορίζει τη στρατηγική, τις πολιτικές και τους στόχους για τη διαχείριση των αποβλήτων σε εθνικό επίπεδο. Η σύνταξή του αποτελεί υποχρέωση της χώρας μας που προκύπτει από την οδηγία 2008/98/ΕΚ και εγκρίθηκε με την Πράξη Υπουργικού Συμβουλίου υπ’ αριθ. 39/31.8.2020 (Α’ 185)».

Η διαβούλευση ξεκίνησε από τις 7 Οκτωβρίου 2022, ημέρα Παρασκευή και θα διαρκέσει δεκατέσσερις (14) ημέρες, μέχρι τις 21 Οκτωβρίου 2022, ημέρα Παρασκευή, διάστημα κατά το οποίο, καλείται να συμμετάσχει στη δημόσια διαβούλευση κάθε ενδιαφερόμενος, καταθέτοντας τις προτάσεις του.

Βασικές αλλαγές

Στις βασικές αλλαγές που επέρχονται με την τροποποίηση του Εθνικού Σχεδίου Διαχείρισης Αποβλήτων (ΕΣΔΑ) είναι ότι:

-Για τη δημιουργία επαρκούς εθνικού δικτύου μονάδων επεξεργασίας αποβλήτων (ΜΕΑ) σε όλη τη χώρα, από τις οποίες σήμερα λειτουργούν μόλις 5 μονάδες και προβλέπονται άλλες 30-38 μονάδες μέχρι το τέλος του 2023 θα συμπεριλαμβάνονται με το νέο ΕΣΔΑ και οι Μονάδες Ανάκτησης Ανακύκλωσης (ΜΑΑ) των υφιστάμενων ή/και δρομολογημένων ΜΕΑ, που θα μετεξελιχθούν σε ΜΑΑ σύμφωνα με τα Περιφερειακά Σχέδια Διαχείρισης Αποβλήτων (ΠΕΣΔΑ).

-Προβλέπεται η σοβαρή αναβάθμιση των Κέντρων Διαλογής Ανακυκλώσιμων Υλικών (ΚΔΑΥ) και στο πλαίσιο αυτό την αξιοποίηση των Μονάδων Επεξεργασίας Αποβλήτων (ΜΕΑ) και των Μονάδων Ανάκτησης Ανακύκλωσης (ΜΑΑ) για τη διαλογή των ανακυκλώσιμων υλικών, τον υπολογισμό ανά Δήμο της ποσότητας των ανακυκλώσιμων υλικών και των αντίστοιχων προσμίξεων που του αναλογούν και την ενεργειακή αξιοποίηση εναλλακτικών (δευτερογενών/απορριμματογενών) καυσίμων και των υπολειμμάτων της επεξεργασίας.

Οι αποφάσεις για τη χωροθέτηση και λειτουργία μονάδων ενεργειακής αξιοποίησης των απορριμμάτων από ιδιώτες επιχειρηματίες η ΦΟΣΔΑ, θα λαμβάνονται σε κάθε περίπτωση κεντρικά από το ΥΠΕΝ.

-Στη διαχείριση των συσσωρευτών οχημάτων περιλαμβάνοντας μεταξύ άλλων νέες κατηγορίες για τις μπαταρίες ηλεκτρικών οχημάτων, πρόβλεψη για δεύτερο κύκλο ζωής, νέο σύστημα υποβολής στοιχείων, αυξημένες αποδόσεις ανακύκλωσης μπαταριών για το 2025 και για το 2030.

Στο «Σχέδιο Διαχείρισης για τα Απόβλητα Εκσκαφών, Κατασκευών και Κατεδαφίσεων (ΑΕΚΚ)», προβλέπεται ότι  «στις 31 Μαρτίου του 2022 δημοσιεύτηκε η πρόταση για τον νέο Κανονισμό για τα δομικά προϊόντα, ο οποίος αναμένεται ότι θα ενισχύσει και θα εκσυγχρονίσει τους κανόνες που ισχύουν από το 2011, δημιουργώντας ένα εναρμονισμένο πλαίσιο για την αξιολόγηση και τη γνωστοποίηση των περιβαλλοντικών και κλιματικών επιδόσεων των δομικών προϊόντων. Οι νέες απαιτήσεις για τα προϊόντα θα διασφαλίσουν ότι ο σχεδιασμός και η κατασκευή των δομικών προϊόντων βασίζονται στην πλέον σύγχρονη τεχνολογία, ώστε να καθίστανται τα προϊόντα αυτά πιο ανθεκτικά, επισκευάσιμα, ανακυκλώσιμα και ευκολότερα στην ανακατασκευή τους.».

ΟΙ ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΕΘΝΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΑΠΟΒΛΗΤΩΝ (ΕΣΔΑ) 2020-2030

1. Στα «ΑΚΡΩΝΥΜΙΑ – ΣΥΝΤΜΗΣΕΙΣ» των περιεχομένων, μετά τα παραρτήματα, προστίθεται κάτω από το ακρωνύμιο «ΚΥΑ Κοινή Υπουργική Απόφαση» το ακόλουθο ακρωνύμιο:

ΜΑΑ Μονάδα Ανάκτησης Ανακύκλωσης

2.Στην «ΕΙΣΑΓΩΓΗ – ΣΥΝΟΠΤΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ» του ΕΣΔΑ και στη δεύτερη παράγραφο της ενότητας «ΟΙ ΚΥΡΙΕΣ ΑΛΛΑΓΕΣ ΠΟΥ ΦΕΡΝΕΙ ΤΟ ΝΕΟ ΕΘΝΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΑΠΟΒΛΗΤΩΝ», η φράση:

«τη σοβαρή αναβάθμιση των ΚΔΑΥ και αύξηση του αριθμού τους» αντικαθίσταται από τη φράση:

«τη σοβαρή αναβάθμιση των Κέντρων Διαλογής Ανακυκλώσιμων Υλικών (ΚΔΑΥ) και στο πλαίσιο αυτό την αξιοποίηση των Μονάδων Επεξεργασίας Αποβλήτων (ΜΕΑ) και των Μονάδων Ανάκτησης Ανακύκλωσης (ΜΑΑ) για τη διαλογή των ανακυκλώσιμων υλικών, τον υπολογισμό ανά Δήμο της ποσότητας των ανακυκλώσιμων υλικών και των αντίστοιχων προσμίξεων που του αναλογούν» και η παράγραφος διαμορφώνεται ως εξής:

«Η επίτευξη του ανωτέρω στόχου θα πραγματοποιηθεί με σειρά μέτρων πρόληψης δημιουργίας αποβλήτων, την εισαγωγή νέων και την ενίσχυση υφιστάμενων διακριτών ρευμάτων αποβλήτων, την προώθηση της επαναχρησιμοποίησης, την ενίσχυση των ποσοστών ανακύκλωσης, την προώθηση της αγοράς δευτερογενών υλικών, την ενημέρωση και την ευαισθητοποίηση των πολιτών, τη γρήγορη ανάπτυξη δικτύων συλλογής βιοαποβλήτων και ανακυκλώσιμων υλικών, τη δημιουργία σύγχρονων εγκαταστάσεων διαχείρισης αποβλήτων και βιοαποβλήτων (ΜΕΑ και ΜΕΒΑ), τη σοβαρή αναβάθμιση των Κέντρων Διαλογής Ανακυκλώσιμων Υλικών (ΚΔΑΥ) και στο πλαίσιο αυτό την αξιοποίηση των Μονάδων Επεξεργασίας Αποβλήτων (ΜΕΑ) και των Μονάδων Ανάκτησης Ανακύκλωσης (ΜΑΑ) για τη διαλογή των ανακυκλώσιμων υλικών, τον υπολογισμό ανά Δήμο της ποσότητας των ανακυκλώσιμων υλικών και των αντίστοιχων προσμίξεων που του αναλογούν και την ενεργειακή αξιοποίηση εναλλακτικών (δευτερογενών/απορριμματογενών) καυσίμων και των υπολειμμάτων της επεξεργασίας.».

3.Στην «ΕΙΣΑΓΩΓΗ – ΣΥΝΟΠΤΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ» του ΕΣΔΑ το δεύτερο εδάφιο της τέταρτης παραγράφου της ενότητας «ΤΑ ΒΑΣΙΚΑ ΜΕΤΡΑ ΠΟΥ ΠΡΟΤΕΙΝΕΙ ΤΟ ΝΕΟ ΕΘΝΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΑΠΟΒΛΗΤΩΝ»:

«Αυτό μπορεί να επιτευχθεί με αύξηση του αριθμού ή/και της δυναμικότητας των ΚΔΑΥ, αλλά και με τεχνολογική αναβάθμισή τους.»

αντικαθίσταται με το εδάφιο:

«Αυτό μπορεί να επιτευχθεί με αύξηση του αριθμού ή/και της δυναμικότητας των ΚΔΑΥ, με τεχνολογική αναβάθμισή τους αλλά και με την αξιοποίηση των Μονάδων Επεξεργασίας Αποβλήτων (ΜΕΑ) και των Μονάδων Ανάκτησης Ανακύκλωσης (ΜΑΑ) για τη διαλογή των ανακυκλώσιμων υλικών.» και η παράγραφος διαμορφώνεται ως εξής:

«Ενίσχυση και αναβάθμιση των Κέντρων Διαλογής Ανακυκλώσιμων Υλικών (ΚΔΑΥ). Η αναμενόμενη αύξηση των ποσοτήτων των αποβλήτων που διακριτά συλλέγονται για ανακύκλωση, θα δημιουργήσει αυξημένες ανάγκες στη λειτουργία των ΚΔΑΥ, τόσο ποιοτικές όσο και ποσοτικές. Αυτό μπορεί να επιτευχθεί με αύξηση του αριθμού ή/και της δυναμικότητας των ΚΔΑΥ, με τεχνολογική αναβάθμισή τους αλλά και με την αξιοποίηση των Μονάδων Επεξεργασίας Αποβλήτων (ΜΕΑ) και των Μονάδων Ανάκτησης Ανακύκλωσης (ΜΑΑ) για τη διαλογή των ανακυκλώσιμων υλικών. Παράλληλα, τα ΚΔΑΥ θα μπορούσαν να αναβαθμιστούν, ώστε από τα μη αξιοποιήσιμα υλικά να μπορούν να παράγουν εναλλακτικό (δευτερογενές) καύσιμο, κάτι όμως που μπορεί να επιτυγχάνεται και μέσω τροφοδότησης των υπολειμμάτων των ΚΔΑ Υ στις αντίστοιχες ΜΕΑ.».

4. Στην «ΕΙΣΑΓΩΓΗ – ΣΥΝΟΠΤΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ» του ΕΣΔΑ η πέμπτη παράγραφος της ενότητας «ΤΑ ΒΑΣΙΚΑ ΜΕΤΡΑ ΠΟΥ ΠΡΟΤΕΙΝΕΙ ΤΟ ΝΕΟ ΕΘΝΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΑΠΟΒΛΗΤΩΝ»: «Δημιουργία επαρκούς εθνικού δικτύου μονάδων επεξεργασίας αποβλήτων (ΜΕΑ) σε όλη τη χώρα. Σήμερα λειτουργούν μόλις 5 μονάδες. Προβλέπονται άλλες 30-38 μονάδες μέχρι το τέλος του 2023, σύμφωνα με το Παράρτημα ΙΙΙ.» τροποποιείται και διαμορφώνεται ως εξής:

«Δημιουργία επαρκούς εθνικού δικτύου Μονάδων Ανάκτησης, Ανακύκλωσης (ΜΑΑ) σε όλη τη χώρα, συμπεριλαμβανομένων των υφιστάμενων ή/και δρομολογημένων ΜΕΑ, που θα μετεξελιχθούν σε ΜΑΑ σύμφωνα με το οικείο ΠΕΣΔΑ.».

5. Α) Στην ενότητα 1.4.3. «Κύριοι στόχοι για το 2030 – Πού θέλουμε να πάμε» του υποκεφαλαίου 1.4. «Εθνική Πολιτική για τη Μετάβαση στην Κυκλική Οικονομία» του κεφαλαίου 1. «ΠΟΛΙΤΙΚΗ- ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΕΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΑΠΟΒΛΗΤΩΝ», το πρώτο εδάφιο της περίπτωσης (δ) του κειμένου υπό τον τίτλο «Διαχείριση ΑΣΑ»:

«(δ) Επεξεργασία των υπολειπόμενων σύμμεικτων αποβλήτων σε σύγχρονες μονάδες επεξεργασίας αποβλήτων (ΜΕΑ).» αντικαθίσταται ως εξής:

«(δ) Επεξεργασία των υπολειπόμενων σύμμεικτων αποβλήτων σε σύγχρονες Μονάδες Ανάκτησης, Ανακύκλωσης (ΜΑΑ) και Μονάδες Επεξεργασίας Αποβλήτων (ΜΕΑ).».

Β) Μετά το δεύτερο εδάφιο της περίπτωσης (δ) προστίθεται τρίτο εδάφιο ως εξής:

«Μεταβατικά, έως την ολοκλήρωση του συνόλου του δικτύου των ΜΕΑ/ΜΑΑ σε μια Περιφέρεια που προβλέπονται στο οικείο ΠΕΣΔΑ, είναι δυνατή η επεξεργασία των υπολειπόμενων σύμμεικτων αποβλήτων σε ΜΕΑ/ΜΑΑ οι οποίες έχουν υλοποιηθεί με επιχειρηματική πρωτοβουλία και στις οποίες τηρείται η ιεράρχηση των αποβλήτων, υπό την προϋπόθεση συνεργασίας αυτών με τον οικείο ΦΟΔΣΑ.» και η περίπτωση (δ) διαμορφώνεται ως εξής:

«(δ) Επεξεργασία των υπολειπόμενων σύμμεικτων αποβλήτων σε σύγχρονες Μονάδες Ανάκτησης, Ανακύκλωσης (ΜΑΑ) και Μονάδες Επεξεργασίας Αποβλήτων (ΜΕΑ). Στις μονάδες αυτές τηρείται η ιεράρχηση των αποβλήτων και στόχος είναι αφενός η ανάκτηση ανακυκλώσιμων υλικών, η ενδεχόμενη ανάκτηση ενέργειας μέσω της αναερόβιας χώνευσης, και εν τέλει η δραστική μείωση του υπολείμματος προς διάθεση σε ΧΥΤ με την παραγωγή εναλλακτικού καυσίμου ή/και την ενεργειακή αξιοποίηση των υπολειμμάτων σε άλλες μονάδες. Στο πλαίσιο αυτό, μέχρι το 2030, το σύνολο των μονάδων για τις οποίες κρίνεται τεχνικοοικονομικά εφικτό, δύνανται να παράγουν και δευτερογενές καύσιμο, εφόσον είναι σε συμφωνία με τους στόχους των οικείων ΠΕΣΔΑ.

Μεταβατικά, έως την ολοκλήρωση του συνόλου του δικτύου των ΜΕΑ/ΜΑΑ σε μια Περιφέρεια που προβλέπονται στο οικείο ΠΕΣΔΑ, είναι δυνατή η επεξεργασία των υπολειπόμενων σύμμεικτων αποβλήτων σε ΜΕΑ/ΜΑΑ οι οποίες έχουν υλοποιηθεί με επιχειρηματική πρωτοβουλία και στις οποίες τηρείται η ιεράρχηση των αποβλήτων, υπό την προϋπόθεσή συνεργασίας αυτών με τον οικείο ΦΟΔΣΑ.

Συνεπώς προβλέπεται η δημιουργία ενός ολοκληρωμένου, συνεκτικού και σύγχρονου δικτύου υποδομών διαχείρισης αποβλήτων, στη βάση των αρχών της εγγύτητας και της αυτάρκειας, με χρήση των βέλτιστων διαθέσιμων τεχνικών για την επίτευξη υψηλών ποσοστών ανάκτησης και ανακύκλωσης, μέσω της έγκαιρης και αποτελεσματικής απορρόφησης όλων των διαθέσιμων πόρων του τρέχοντος χρηματοδοτικού πλαισίου 2014-2020, καθώς και μέσω της αξιοποίησης των πόρων του νέου χρηματοδοτικού πλαισίου 2021-2027 σε στοχευμένες επιλέξιμες δράσεις και υποδομές που θα διασφαλίσουν τη μετάβαση σε μια αειφόρο και κυκλική οικονομία (βλ. Κεφ. 2.1.5).».

6.Στο τέλος της υποενότητας «Σχέδια και Προγράμματα» της ενότητας 1.4.5. «Άξονες Πολιτικής – Πώς θα φτάσουμε στον Στόχο» του υποκεφαλαίου 1.4. «Εθνική Πολιτική για τη Μετάβαση στην Κυκλική Οικονομία» του κεφαλαίου 1. «ΠΟΛΙΤΙΚΗ-ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΕΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΑΠΟΒΛΗΤΩΝ», προστίθεται δωδέκατη παράγραφος ως εξής:

«Εκπόνηση και Υιοθέτηση Εθνικής Στρατηγικής για τα κλωστοϋφαντουργικά προϊόντα. Η Εθνική Στρατηγική θα είναι εναρμονισμένη με την Στρατηγική της ΕΕ για βιώσιμα και κυκλικά κλωστοϋφαντουργικά προϊόντα (COM (2022) 141 final/30.03.2022), η οποία καθορίζει το όραμα και συγκεκριμένες δράσεις που διασφαλίζουν ότι, έως το 2030, τα κλωστοϋφαντουργικά προϊόντα που διατίθενται στην ενωσιακή αγορά θα είναι μεγάλης διάρκειας ζωής, ανακυκλώσιμα, από όσο το δυνατόν περισσότερο ανακυκλωμένες ίνες και απαλλαγμένα από επικίνδυνες ουσίες, καθώς και ότι θα παράγονται με σεβασμό προς τα κοινωνικά δικαιώματα και το περιβάλλον.».

7. Στην υποενότητα 2.1.5.2 «Ανάπτυξη δικτύου χωριστής συλλογής», της ενότητας 2.1.5. «Κεντρικό ισοζύγιο και δίκτυο υποδομών ΑΣΑ» του υποκεφαλαίου 2.1. «Αστικά Στερεά Απόβλητα (ΑΣΑ)» του κεφαλαίου 2. «ΣΧΕΔΙΟ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΓΙΑ ΤΑ ΑΠΟΒΛΗΤΑ ΑΣΤΙΚΟΥ ΤΥΠΟΥ», το τελευταίο εδάφιο του σημείου 3:

«Ως ΚΔΑΥ θα μπορούσαν να λειτουργήσουν και οι ΜΕΑ, υπό την προϋπόθεση ότι θα είναι αδειοδοτημένες να λειτουργούν γραμμή ΚΔΑΥ.», τροποποιείται ως εξής:

«Ως ΚΔΑΥ λειτουργούν οι ΜΑΑ και δύνανται να λειτουργήσουν και οι ΜΕΑ, υπό την προϋπόθεση ότι θα είναι αδειοδοτημένες να λειτουργούν γραμμή ΚΔΑΥ.» και μετά από αυτό το εδάφιο προστίθεται νέο (τελευταίο) εδάφιο ως εξής:

«Ειδικότερα, όσον αφορά τα πλαστικά ή κάποιες συγκεκριμένες κατηγορίες αυτών, είτε χωριστά συλλεγέντων, είτε ανακτηθέντων μετά από επεξεργασία σε ΚΔΑΥ/ΜΕΑ/ΜΑΑ, υπάρχει δυνατότητα για περαιτέρω αξιοποίησή τους, μέσω και χημικής ανακύκλωσης σε κατάλληλα αδειοδοτημένες εγκαταστάσεις.».

8. Α) Στην υποενότητα 2.1.5.3 «Ανάπτυξη δικτύου βασικών υποδομών επεξεργασίας και διάθεσης» της ενότητας 2.1.5. «Κεντρικό ισοζύγιο και δίκτυο υποδομών ΑΣΑ» του υποκεφαλαίου 2.1. «Αστικά Στερεά Απόβλητα (ΑΣΑ)» του κεφαλαίου 2. «ΣΧΕΔΙΟ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΓΙΑ ΤΑ ΑΠΟΒΛΗΤΑ ΑΣΤΙΚΟΥ ΤΥΠΟΥ», μετά την παράγραφο 3, γίνεται η ακόλουθη προσθήκη:

«4. Μονάδες Ανάκτησης Ανακύκλωσης (ΜΑΑ): Είναι μονάδες στις οποίες πραγματοποιείται μηχανική διαλογή των χωριστά συλλεγέντων ανακυκλώσιμων υλικών και βιολογική επεξεργασία του χωριστά συλλεγέντος οργανικού κλάσματος των αστικών αποβλήτων είτε με αερόβια διεργασία είτε με αναερόβια χώνευση. Οι ΜΑΑ θα παραλαμβάνουν επίσης ποσότητες υπολειμματικών συμμείκτων ΑΣΑ, οι οποίες θα βαίνουν διαχρονικά μειούμενες και οι οποίες θα υπόκεινται σε μηχανική και βιολογική επεξεργασία.».

Β) Ακολουθεί αναρίθμηση των παραγράφων 4, 5 και 6 σε 5, 6 και 7, αντιστοίχως και η νέα παράγραφος 6:

«6. Μονάδες Ενεργειακής Αξιοποίησης, στις οποίες μπορεί να γίνεται ανάκτηση ενέργειας με θερμική επεξεργασία των Υπολειμμάτων των ΜΕΑ ή/και των εναλλακτικών καυσίμων για τη δραστική ελαχιστοποίηση του τελικού υπολείμματος προς υγειονομική ταφή (απαραίτητες για την επίτευξη του στόχου ταφής έως 10% μέχρι το 2030).»

τροποποιείται και διαμορφώνεται ως εξής:

«6. Μονάδες Ενεργειακής Αξιοποίησης, στις οποίες μπορεί να γίνεται ανάκτηση ενέργειας με θερμική επεξεργασία των Υπολειμμάτων των ΜΕΑ/ΜΑΑ ή/και των εναλλακτικών καυσίμων για τη δραστική ελαχιστοποίηση του τελικού υπολείμματος προς υγειονομική ταφή (απαραίτητες για την επίτευξη του στόχου ταφής κάτω από 10% μέχρι το 2030). Μεταβατικά, έως την ολοκλήρωση του συνόλου του δικτύου των ΜΕΑ/ΜΑΑ σε μια Περιφέρεια που προβλέπονται στο οικείο ΠΕΣΔΑ, σε μονάδες ενεργειακής αξιοποίησης εντός ή εκτός της Περιφέρειας είναι επιτρεπτή η θερμική επεξεργασία και υπολειμματικών σύμμεικτων ΑΣΑ.».

Γ) Στο τέλος της τρίτης υποπαραγράφου της αναριθμημένης, πλέον, παραγράφου 7, προστίθεται το ακόλουθο εδάφιο:

«Επίσης είναι επιτρεπτή η δημιουργία μονάδων ενεργειακής αξιοποίησης με επιχειρηματική πρωτοβουλία.» και η παράγραφος 7 διαμορφώνεται ως εξής:

«Τονίζεται ιδιαίτερα η δυνατότητα διαπεριφερειακής συνεργασίας για την ανάπτυξη ή/και τη χρήση και την αξιοποίηση του παραπάνω δικτύου βασικών υποδομών, εφόσον οι κατά περίπτωση συνθήκες το ευνοούν ή το επιβάλλουν. Η υλοποίηση της δυνατότητας διαπεριφερειακής συνεργασίας εναπόκειται στα οικεία ΠΕΣΔΑ ή/και στους οικείους ΦΟΔΣΑ, όμως μπορεί αυτό να γίνει και με πρωτοβουλία του ΥΠΕΝ, εφόσον κριθεί απαραίτητο. Οι αποφάσεις του ΥΠΕΝ στην περίπτωση αυτή θα κατισχύουν έναντι όλων των υπολοίπων. Στην περίπτωση αυτή το ΥΠΕΝ μπορεί να προχωρήσει τόσο στη λήψη της σχετικής απόφασης, όσο και σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες για την υλοποίησή της, όπως -ενδεικτικά- η ωρίμανση σχετικών έργων. Η συγκεκριμένη πρόβλεψη αφορά κάθε είδος και κατηγορία υποδομών, ακόμα και αυτών που δεν αναφέρονται ανωτέρω, έχει όμως αυξημένη σημασία αναφορικά με τις Μονάδες Ενεργειακής Αξιοποίησης υπολειμμάτων ή/και εναλλακτικών καυσίμων. Ειδικότερα μάλιστα όσον αφορά τις Μονάδες Ενεργειακής Αξιοποίησης, το ΥΠΕΝ διατηρεί τις ίδιες με τις προαναφερθείσες δυνατότητες και αρμοδιότητες ακόμη και στην περίπτωση που τελικώς επιλεγεί η υλοποίηση κάποιων μονάδων που δεν θα αφορούν διαπεριφερειακή συνεργασία, αλλά θα περιορίζονται ενδεχομένως σε επίπεδο περιφέρειας ή μέρους αυτής. Σε κάθε περίπτωση το ΥΠΕΝ θα είναι αρμόδιο για να αποφασίσει σχετικά με τον καθορισμό του αριθμού αυτών των Μονάδων Ενεργειακής Αξιοποίησης, των περιοχών εξυπηρέτησης ανά μονάδα και της χωροθέτησης (προσδιορισμού θέσης) των μονάδων αυτών. Δεν αποκλείεται η δυνατότητα πρωτοβουλίας των ΦΟΔΣΑ για τα ανωτέρω, όμως ακόμη και στην περίπτωση αυτή οι τελικές αποφάσεις θα ληφθούν από το ΥΠΕΝ. Επίσης είναι επιτρεπτή η δημιουργία μονάδων ενεργειακής αξιοποίησης με επιχειρηματική πρωτοβουλία.».

9. Στην υποενότητα 2.1.5.4.5 «ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΟΛΟΚΛΗΡΩΜΕΝΗΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΑΣΑ» της ενότητας 2.1.5. «Κεντρικό ισοζύγιο και δίκτυο υποδομών ΑΣΑ» του υποκεφαλαίου 2.1. «Αστικά Στερεά Απόβλητα (ΑΣΑ)» του κεφαλαίου 2. «ΣΧΕΔΙΟ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΓΙΑ ΤΑ ΑΠΟΒΛΗΤΑ ΑΣΤΙΚΟΥ ΤΥΠΟΥ», μετά το υπό στοιχείο (Β) κείμενο με τίτλο «(Β) Συνολικός και επιμέρους στόχοι υλικών συσκευασίας», γίνεται προσθήκη νέου στοιχείου (Γ) υπό τον τίτλο «(Γ) Στόχος εκτροπής ΒΑΑ από υγειονομική ταφή», ως εξής:

«(Γ) Στόχος εκτροπής ΒΑΑ από υγειονομική ταφή [Μείωση των ΒΑΑ που οδηγούνται για υγειονομική ταφή στο 35% κ.β. σε σχέση με τα επίπεδα παραγωγής ΒΑΑ του 1997, σε εφαρμογή της οδηγίας ΕΚ 99/31, όπως τροποποιήθηκε με την οδηγία ΕΕ 2018/850, και του άρθρου 5 της ΚΥΑ 90439/1846 (ΦΕΚ Β’ 4514/2021)].

Η μέγιστη επιτρεπόμενη ποσότητα ΒΑΑ σε χώρους υγειονομικής ταφής ανέρχεται από το 2020, σε 910.000 τόνους, σε επίπεδο χώρας. Προκειμένου να εκτιμηθεί η ποσότητα που διαχρονικά θα πρέπει να εκτρέπεται από τους ΧΥΤ λαμβάνεται υπόψη ότι η παραγωγή ΒΑΑ αποτελεί το 66,8% της συνολικής παραγωγής ΑΣΑ (Οργανικά: 42,6% και χαρτί – χαρτόνι: 24,2%).

Λαμβάνοντας υπ’ όψιν τα ανωτέρω, στον πίνακα που ακολουθεί, παρουσιάζονται τα αποτελέσματα της προτεινόμενης διαχείρισης ως προς την επίτευξη του συγκεκριμένου στόχου για το δυσμενέστερο σενάριο κατά το οποίο το σύνολο του παραγόμενου CLO οδηγείται ως υλικό επικάλυψης σε ΧΥΤ.

1Από τη συνολικά παραγόμενη ποσότητα SRF/RDF θεωρείται ότι το 60% περίπου κατά μέσο όρο αποτελεί ΒΑΑ.
2Γίνεται η παραδοχή ότι εκτρέπεται το 90% του παραγόμενου CLO.

Όπως φαίνεται, ο στόχος εκτροπής επιτυγχάνεται από το 2025.»

και το κείμενο υπό το στοιχείο «(Γ) Μείωση, έως το 2030, της ποσότητας των αστικών αποβλήτων που καταλήγουν σε χώρους υγειονομικής ταφής στο 10% ή λιγότερο της συνολικής ποσότητας των αστικών αποβλήτων που παράγονται (κατά βάρος).» γίνεται στοιχείο (Δ) με τον ίδιο τίτλο: «(Δ) Μείωση, έως το 2030, της ποσότητας των αστικών αποβλήτων που καταλήγουν σε χώρους υγειονομικής ταφής στο 10% ή λιγότερο της συνολικής ποσότητας των αστικών αποβλήτων που παράγονται (κατά βάρος).».

10. Στην ίδια ως άνω υποενότητα 2.1.5.4.5 «ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΟΛΟΚΛΗΡΩΜΕΝΗΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΑΣΑ», στο σενάριο 2 του υπό τον τίτλο κειμένου «ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΑ ΣΕΝΑΡΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΜΟΝΑΔΩΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗΣ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗΣ» και συγκεκριμένα στο τέλος της τέταρτης παραγράφου προστίθεται το εδάφιο:

«Επίσης είναι επιτρεπτή η δημιουργία μονάδων ενεργειακής αξιοποίησης με επιχειρηματική πρωτοβουλία.» και η τέταρτη παράγραφος διαμορφώνεται ως εξής:

«Επισημαίνεται κατ’ αρχάς, ότι τα παραπάνω δύο (2) σενάρια είναι εντελώς ενδεικτικά από πλευράς γεωγραφικής ενοποίησης των διαφόρων Περιφερειών, και το αποτέλεσμα παραμένει το ίδιο, ανεξάρτητα με το αν θα κατασκευαστούν μονάδες είτε περισσότερες είτε διαφοροποιημένης γεωγραφικής κατανομής. Όπως έχει προαναφερθεί, ο αριθμός των μονάδων ενεργειακής αξιοποίησης είναι ενδεικτικός και χρησιμοποιείται στο πλαίσιο του παρόντος ΕΣΔΑ για την κοστολόγηση των έργων, ενώ τυχόν διαφοροποίηση του αριθμού των μονάδων δεν θα επηρεάσει το αποτέλεσμα ως προς τον στόχο του υπολείμματος. Κατά συνέπεια ο αριθμός των μονάδων ενεργειακής αξιοποίησης θα προκύψει με συνεκτίμηση όλων των σχετικών κριτηρίων μέσω των ΠΕΣΔΑ ή/και ΦΟΔΣΑ και μέσω των κάθε είδους αρμοδίως λαμβανομένων αποφάσεων για τον καθορισμό τέτοιων μονάδων σε περιφερειακό ή /και διαπεριφερειακό επίπεδο. Επαναλαμβάνεται κι εδώ, ότι ειδικά όσον αφορά τις μονάδες ενεργειακής αξιοποίησης είτε διαπεριφερειακού επιπέδου είτε περιφερειακού είτε τμήματος περιφέρειας, οι αποφάσεις του ΥΠΕΝ κατισχύουν έναντι όλων των υπολοίπων εμπλεκομένων. Ενδεικτικά και ουδόλως περιοριστικά, μεταξύ άλλων, το ΥΠΕΝ θα διατηρεί την αποφασιστική αρμοδιότητα στον καθορισμό του αριθμού των εγκαταστάσεων σε επίπεδο χώρας, των περιοχών εξυπηρέτησης ανά μονάδα και της χωροθέτησης των μονάδων, ενώ μπορεί περαιτέρω να προβεί σε όλες τις επιπρόσθετες αποφάσεις και ενέργειες για τη δρομολόγηση και υλοποίηση των έργων αυτών. Ενδεχόμενη πρωτοβουλία των ΦΟΔΣΑ για τα ανωτέρω είναι επιτρεπτή, όμως σε κάθε περίπτωση οι τελικές αποφάσεις θα λαμβάνονται από το ΥΠΕΝ. Επίσης είναι επιτρεπτή η δημιουργία μονάδων ενεργειακής αξιοποίησης με επιχειρηματική πρωτοβουλία.».

11. Στην ενότητα 2.1.8. «Αξιολόγηση επάρκειας κεφαλαίων – Χρηματοδοτικά εργαλεία/Χρηματοπιστωτικά μέσα» του υποκεφαλαίου 2.1. «Αστικά Στερεά Απόβλητα (ΑΣΑ)» του κεφαλαίου 2. «ΣΧΕΔΙΟ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΓΙΑ ΤΑ ΑΠΟΒΛΗΤΑ ΑΣΤΙΚΟΥ ΤΥΠΟΥ», η τελευταία παράγραφος της υποενότητας (i) ΕΣΠΑ 2014-2020: «Όσον αφορά την νέα Προγραμματική Περίοδο 2021-2027 σύμφωνα με την πρόταση Κανονισμού του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου για το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης και το Ταμείο Συνοχής[(COM)372/29.05.2018], εξαιρούνται από το πεδίο εφαρμογής του ΕΤΠΑ και του Ταμείου Συνοχής επενδύσεις που αφορούν (α) σε χώρους υγειονομικής ταφής αποβλήτων και (β) επενδύσεις που αφορούν σε εγκαταστάσεις για την επεξεργασία υπολειμματικών αποβλήτων. Επομένως, τέτοιου είδους έργα δεν θα είναι επιλέξιμα για συγχρηματοδότηση κατά την Προγραμματική Περίοδο 2021-2027.» διαμορφώνεται ως εξής:

«Όσον αφορά στη νέα Προγραμματική Περίοδο 2021-2027, σύμφωνα με τον Κανονισμό (ΕΕ) 2021/1058 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 24ης Ιουνίου 2021 για το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης (ΕΤΠΑ) και το Ταμείο Συνοχής (ΤΣ), δεν θα στηριχθούν:

-Επενδύσεις σε χώρους υγειονομικής ταφής αποβλήτων, με εξαίρεση:

– τις εξόχως απόκεντρες περιοχές, μόνο σε δεόντως αιτιολογημένες περιπτώσεις ή

– τις επενδύσεις που αφορούν τον παροπλισμό, τη μετατροπή ή την ασφάλεια των υφιστάμενων χώρων υγειονομικής ταφής υπό την προϋπόθεση ότι οι εν λόγω επενδύσεις δεν αυξάνουν την δυναμικότητά τους.

Τη νέα Προγραμματική Περίοδο θα στηριχθούν επενδύσεις για ΜΑΑ ύψους 600 εκατομ. ευρώ.».

12. Στο τέλος του υποκεφαλαίου 6.4. «Στόχοι διαχείρισης» του κεφαλαίου 6. «ΣΧΕΔΙΟ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΓΙΑ ΤΑ ΑΠΟΒΛΗΤΑ ΕΚΣΚΑΦΩΝ, ΚΑΤΑΣΚΕΥΩΝ ΚΑΙ ΚΑΤΕΔΑΦΙΣΕΩΝ (ΑΕΚΚ)», προστίθεται η ακόλουθη παράγραφος:

«Τέλος, επισημαίνεται, ότι στις 31 Μαρτίου του 2022 δημοσιεύτηκε η πρόταση για τον νέο Κανονισμό για τα δομικά προϊόντα, ο οποίος αναμένεται ότι θα ενισχύσει και θα εκσυγχρονίσει τους κανόνες που ισχύουν από το 2011, δημιουργώντας ένα εναρμονισμένο πλαίσιο για την αξιολόγηση και τη γνωστοποίηση των περιβαλλοντικών και κλιματικών επιδόσεων των δομικών προϊόντων. Οι νέες απαιτήσεις για τα προϊόντα θα διασφαλίσουν ότι ο σχεδιασμός και η κατασκευή των δομικών προϊόντων βασίζονται στην πλέον σύγχρονη τεχνολογία, ώστε να καθίστανται τα προϊόντα αυτά πιο ανθεκτικά, επισκευάσιμα, ανακυκλώσιμα και ευκολότερα στην ανακατασκευή τους.».

13. Στην ενότητα 7.3.4. «Στόχοι διαχείρισης» του υποκεφαλαίου 7.3. «Απόβλητα Συσσωρευτών Οχημάτων και Βιομηχανίας (ΑΣΟΒ)» του κεφαλαίου 7. «ΣΧΕΔΙΟ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΓΙΑ ΤΑ ΛΟΙΠΑ ΡΕΥΜΑΤΑ ΑΠΟΒΛΗΤΩΝ ΠΟΥ ΕΜΠΙΠΤΟΥΝ ΣΤΗΝ ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ» και συγκεκριμένα στο τέλος του πίνακα 80 «Στόχοι διαχείρισης για τα ΑΣΟΒ» προστίθεται νέα γραμμή-στόχος 16.6, ως εξής:

ΣΤΟΧΟΙ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ

16.6

Προσαρμογή στις διατάξεις του νέου Κανονισμού (COM (2020) 798 final) σχετικά με τις μπαταρίες και τα απόβλητα μπαταριών, για την κατάργηση της οδηγίας 2006/66/ΕΚ και την τροποποίηση του κανονισμού (ΕΕ) 2019/1020.

και μετά τον πίνακα 80 προστίθεται η ακόλουθη παράγραφος:

 «Τέλος, επισημαίνεται, ότι στις 10 Δεκεμβρίου του 2020 η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δημοσιοποίησε πρόταση για τον νέο Κανονισμό για τις Μπαταρίες προς αντικατάσταση της Οδηγίας 2006/66/ΕΕ. Ο νέος Κανονισμός αλλάζει δομικά το τοπίο στη διαχείριση των ΑΣΟΒ, περιλαμβάνοντας μεταξύ άλλων νέες κατηγορίες για τις μπαταρίες ηλεκτρικών οχημάτων, πρόβλεψη για δεύτερο κύκλο ζωής, νέο σύστημα υποβολής στοιχείων, αυξημένες αποδόσεις ανακύκλωσης μπαταριών για το 2025 και για το 2030, απαιτήσεις ενημέρωσης σχετικά με την απόδοση, την ανθεκτικότητα και το ανθρακικό τους αποτύπωμα, ελάχιστο ανακυκλωμένο περιεχόμενο για όλους τους τύπους μπαταριών και συσσωρευτών, ελάχιστες υποχρεώσεις για τα συστήματα διευρυμένης ευθύνης παραγωγού και τέλος εισαγωγή υποχρέωσης «ψηφιακού διαβατηρίου μπαταρίας» που θα συνοδεύει κάθε ΑΣΟΒ.».

14. Στην ενότητα 7.3.5. «Προτεινόμενα μέτρα και δράσεις για την υλοποίηση του σχεδίου – Δείκτες παρακολούθησης» του υποκεφαλαίου 7.3. «Απόβλητα Συσσωρευτών Οχημάτων και Βιομηχανίας (ΑΣΟΒ)» του κεφαλαίου 7. «ΣΧΕΔΙΟ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΓΙΑ ΤΑ ΛΟΙΠΑ ΡΕΥΜΑΤΑ ΑΠΟΒΛΗΤΩΝ ΠΟΥ ΕΜΠΙΠΤΟΥΝ ΣΤΗΝ ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ» και συγκεκριμένα στο τέλος του πίνακα 81 «Ενδεικτικά προτεινόμενα μέτρα και δράσεις για τα ΑΣΟΒ – Δείκτες Παρακολούθησης», προστίθεται νέα γραμμή που αφορά σε νέο μέτρο (ΑΣΟΒ.10), ως εξής:

Μέτρο Στόχος Δείκτης Χρονοδιάγραμμα Φορέας Σχόλια
ΑΣΟΒ.10 Προσαρμογή στις διατάξεις του νέου Σχεδίου Κανονισμού για τις μπαταρίες και τα απόβλητα μπαταριών 16.5. Υιοθέτηση του νομικού πλαισίου όπου απαιτείται για την προσαρμογή στις διατάξεις του νέου Κανονισμού. 2023 ΥΠΕΝ – ΥΠΑΝΕ – ΕΟΑΝ – ΣΕΔ

 

ΚΛΗΡΩΣΗ ΜΕ ΔΩΡΟ

Εγγραφείτε στο Newsletter και εξασφαλείστε την συμμετοχή σας