Ενεργειακός σχεδιασμός: Ηλεκτρικό 1 στα 10 αυτοκίνητα έως το 2030
ΕιδήσειςΕνέργειαΜεταφορέςΟικονομίαΠεριβάλλον 14 Νοεμβρίου 2018 Αργύρης
Του Κώστα Βουτσαδάκη/
Ένα στα δέκα αυτοκίνητα θα κινείται με ηλεκτρική ενέργεια, σύμφωνα με τις προβλέψεις του ενεργειακού σχεδιασμού ως το 2030 (” Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα”), που τέθηκε σε διαβούλευση από το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
Στα μέτρα πολιτικής που περιλαμβάνει ο ενεργειακός σχεδιασμός, εντάσσεται ακόμη η θέσπιση φορολογικών κινήτρων για την προώθηση εναλλακτικών καυσίμων στις μεταφορές (βιοκαύσιμα, υβριδικά, ηλεκτρικά, φυσικό αέριο, υγραέριο), καθώς και η εφαρμογή μέτρων “απόσυρσης” με δάνεια και επιχορηγήσεις για οχήματα δημόσιας χρήσης και φορτηγά.
Τονίζεται συγκεκριμένα ότι “το ιδιαίτερα επιτυχημένο πρόγραμμα αντικατάστασης των επιβατικών οχημάτων και ελαφρών φορτηγών με νέα υψηλής ενεργειακής απόδοσης θα επαναληφθεί μέσω ενός ευρύτερου προγράμματος χρηματοδότησης με μικτό τρόπο (δάνειο και επιχορήγηση) για την αντικατάσταση οχημάτων δημόσιας χρήσης και εμπορευματικών οχημάτων”.
Στα μέτρα πολιτικής που περιλαμβάνει ο ενεργειακός σχεδιασμός εντάσσεται ακόμη η θέσπιση φορολογικών κινήτρων για την προώθηση εναλλακτικών καυσίμων στις μεταφορές (βιοκαύσιμα, υβριδικά, ηλεκτρικά, φυσικό αέριο, υγραέριο) καθώς και η εφαρμογή μέτρων “απόσυρσης” με δάνεια και επιχορηγήσεις για οχήματα δημόσιας χρήσης και φορτηγά. Τονίζεται συγκεκριμένα ότι “το ιδιαίτερα επιτυχημένο πρόγραμμα αντικατάστασης των επιβατικών οχημάτων και ελαφρών φορτηγών με νέα υψηλής ενεργειακής απόδοσης θα επαναληφθεί μέσω ενός ευρύτερου προγράμματος χρηματοδότησης με μικτό τρόπο (δάνειο και επιχορήγηση) για την αντικατάσταση οχημάτων δημόσιας χρήσης και εμπορευματικών οχημάτων”.
Για την καταπολέμηση της ενεργειακής φτώχειας προβλέπεται η εισαγωγή του θεσμού της ενεργειακής κάρτας που θα αντικαταστήσει τα υπόλοιπα μέτρα ενίσχυσης για κατανάλωση ενεργειακών προϊόντων και θα δώσει στους καταναλωτές να επιλέξουν εκείνοι τον τρόπο με τον οποίο θα καλύπτουν τις ενεργειακές τους ανάγκες.
Σύμφωνα με το βασικό σενάριο για τις ενεργειακές εξελίξεις μέχρι το 2030 η χώρα μας θα υπερκαλύψει τους στόχους που θέτει η ευρωπαϊκή νομοθεσία για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής. Συγκεκριμένα :
-το μερίδιο των ανανεώσιμων πηγών στην τελική κατανάλωση ενέργειας το 2030 θα διαμορφωθεί σε 32% έναντι στόχου 30%. Αυτό σημαίνει ότι στον τομέα της Ηλεκτρικής Ενέργειας το μερίδιο των ανανεώσιμων πηγών θα ξεπεράσει το 55%.
-η τελική κατανάλωση ενέργειας θα είναι μειωμένη κατά 32% σε σχέση με την πρόβλεψη που είχε τεθεί το 2007, έναντι στόχου 30%.
-οι εκπομπές αερίων θερμοκηπίου θα μειωθούν κατά 31% σε σύγκριση με το 2005 έναντι στόχου 16%. Για τους τομείς που εντάσσονται στο σύστημα εμπορίας δικαιωμάτων εκπομπών ρύπων (ηλεκτροπαραγωγή, βιομηχανία, κ.α.) η μείωση θα φτάσει στο 63%.
Ηλεκτροπαραγωγή
Στον τομέα της ηλεκτροπαραγωγής προβλέπεται μείωση της εγκατεστημένης ισχύος των λιγνιτικών σταθμών κατά 1.600 μεγαβάτ το 2030 σε σχέση με το 2016 ενώ στο ίδιο διάστημα οι ανανεώσιμες πηγές θα αυξηθούν κατά 9.100 μεγαβάτ. Η ηλεκτροπαραγωγή από λιγνίτη θα περιοριστεί στο 17% από 33% περίπου σήμερα ενώ το μερίδιο των πετρελαιοειδών στην ηλεκτροπαραγωγή μειώνεται δραστικά κατά 74% λόγω της απόσυρσης των πετρελαϊκών σταθμών που είναι εγκατεστημένοι σε μη διασυνδεδεμένα νησιά τα οποία πρόκειται να διασυνδεθούν με το ηπειρωτικό σύστημα. Το μερίδιο του φυσικού αερίου στην ηλεκτροπαραγωγή αναμένεται επίσης να μειωθεί από 26% το 2016 σε 17% το 2030. Τη μεγαλύτερη αύξηση στην παραγωγή Ηλεκτρικής Ενέργειας προβλέπεται να σημειώσουν οι αιολικοί και φωτοβολταϊκοί σταθμοί με ποσοστά 190 και 168% αντίστοιχα το 2030 σε σχέση με το 2016.
Αύξηση της κατανάλωσης ενέργειας αναμένεται στη βιομηχανία κυρίως λόγω της αναμενόμενης ανάπτυξης, αλλά με μετατόπιση της κατανάλωσης από πετρελαϊκά προϊόντα προς το φυσικό αέριο και τον ηλεκτρισμό.
Το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα εκτιμά ότι σε περίοδο 2020 – 2030 θα πραγματοποιηθούν επενδύσεις συνολικού ύψους 32,7 δισεκατομμυρίων ευρώ στην ενέργεια.
Σχετικά Άρθρα
- Νέος ενεργειακός σχεδιασμός για ΑΠΕ, αποθήκευση, εξοικονόμηση
- Κλιματικός νόμος: οι προθεσμίες απαγόρευσης κυκλοφορίας για τα αυτοκίνητα
- Ηλεκτροκίνηση: 14.000 νέα σημεία φόρτισης χρειάζεται κάθε εβδομάδα η Ε.Ε
- ΕΕ: κινητήρες εσωτερικής καύσης με κλιματικά ουδέτερα καύσιμα
- Δακτύλιος στην Αθήνα: οι απαγορεύσεις, το πρόστιμο και οι εξαιρέσεις
- ΥΠΕΝ σε ΕΕ: «καθαρά» αυτοκίνητα και απαγόρευση καυστήρων θέρμανσης