ecopress
Την ερχόμενη Τρίτη εισάγεται για συζήτηση και ψήφιση στην Ολομέλεια της Βουλής το σχέδιο νόμου του υπουργείου Οικονομικών «Κίνητρα ανάπτυξης επιχειρήσεων, μέσω συνεργασιών και... Φορολογικό μπόνους έως μισό δις ευρώ για συγχώνευση επιχειρήσεων

Την ερχόμενη Τρίτη εισάγεται για συζήτηση και ψήφιση στην Ολομέλεια της Βουλής το σχέδιο νόμου του υπουργείου Οικονομικών «Κίνητρα ανάπτυξης επιχειρήσεων, μέσω συνεργασιών και εταιρικών μετασχηματισμών».

Στο μεταξύ το σχέδιο νόμου του υπουργείου Οικονομικών μετά τη δεύτερη ανάγνωσή του ψηφίστηκε κατά πλειοψηφία, στην Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής.

Ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών, Θόδωρος Σκυλακάκης, ολοκληρώνοντας τη διαδικασία, υπογράμμισε  στην Επιτροπή της Βουλής ότι το συγκεκριμένο νομοσχέδιο δεν αφορά στις μεγάλες επιχειρήσεις, αλλά στις πολύ μικρές, τις μικρές και τις μεσαίες επιχειρήσεις.

Όπως εξήγησε, το όριο του φορολογικού κινήτρου των 500.000 ευρώ, σε χρονικό διάστημα 9 ετών, για μια μεγάλη επιχείρηση είναι, ουσιαστικά, αδιάφορο για να συγχωνευτεί με μια επιχείρηση που θα έχει τουλάχιστον το 50% του δικού της τζίρου. Αντιθέτως, είπε, κατά κύριο λόγο αφορά στις πολύ μικρές και μικρές επιχειρήσεις και ενδεχομένως σε κάποιες μεσαίες επιχειρήσεις, διότι η οργάνωση συγχώνευσης εταιρειών είναι μια δύσκολη προσπάθεια, που δεν την κάνει εύκολα κανείς για να έχει όφελος 500.000 ευρώ αν έχει τζίρο π.χ. 40 εκατ. ευρώ. «Γι’ αυτό λέμε ότι συντριπτικά τα κίνητρα αυτά “δουλεύουν” για τις πολύ μικρές και μικρές επιχειρήσεις, δηλαδή για τρεις επιχειρήσεις τζίρου ενός εκατομμυρίου που θα γίνουν μια των τριών εκατομμυρίων και εκεί το κίνητρο των 500.000 ευρώ πραγματικά “δουλεύει”», επισήμανε, χαρακτηριστικά, ο κ. Σκυλακάκης.

Επιπρόσθετα, τόνισε, ότι αυτό που, για πρώτη φορά, εισάγεται με το παρόν νομοσχέδιο είναι ότι ορίζεται στο Δίκαιο και τίθενται κανόνες για το τί είναι η «συνεργασία» επιχειρήσεων. «Λέμε ότι μπορούν οι συνεργαζόμενες επιχειρήσεις να έχουν ένα φορολογικό κίνητρο μέχρι 125.000 ευρώ ανά επιχείρηση -άρα αφορά μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις- για μια τριετία, με την προϋπόθεση ότι κάνουν συμβολαιακή γεωργία ή είναι μικρές επιχειρήσεις που κάνουν franchise ή δημιουργούν ένα νέο νομικό πρόσωπο με τουλάχιστον 125.000 ευρώ κεφάλαιο», υπογράμμισε.

Ο αναπληρωτής υπουργός, υπογράμμισε, πως τα κίνητρα που δίνονται έχουν ως στόχο τις οικονομίες κλίμακος, «ανοίγοντας ένα παράθυρο στην επιχείρηση, προκειμένου να γίνει πιο ανταγωνιστική και σύγχρονη», λέγοντας πως υπάρχουν πολλά παραδείγματα τέτοιων επιτυχημένων συνεργασιών ανά κλάδους. Παρατήρησε δε, πως η μεγέθυνση των επιχειρήσεων επιδρά κατά της φοροδιαφυγής, η οποία εκτός των άλλων, όχι μόνο λειτουργεί ως παράγοντας αθέμιτου ανταγωνισμού μεταξύ των επιχειρήσεων, αλλά και ως «παγίδα» για την πρόσβαση των επιχειρήσεων στο τραπεζικό σύστημα, καθώς όταν έχουν αδήλωτα έσοδα δεν μπορούν να χτίσουν το κατάλληλο τραπεζικό προφίλ. Με το νομοσχέδιο αυτό «παρέχουμε ένα εργαλείο, μέσω της συνεργασιών ή συνενώσεων, για να σπάσουν αυτό τον φαύλο κύκλο στον οποίο έχουν βρεθεί» είπε ο κ. Σκυλακάκης.

Ο υφυπουργός Οικονομικών Απόστολος Βεσυρόπουλος, τόνισε πως το παρόν σχέδιο νόμου «αποτελεί τομή καθώς θεσπίζει γενναία φορολογικά κίνητρα για την μεγέθυνση των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεις καθώς και για την ανάπτυξη συνεργασιών στον αγροτικό τομέα, σε μια εξαιρετικά δύσκολη συγκυρία». Σημείωσε πως τα κίνητρα αφορούν τον κάθε μετασχηματισμό, συμπεριλαμβανόμενες και τις ατομικές επιχειρήσεις, σε κάθε μορφής εταιρεία και συνεργασίας προσώπων. Ο υφυπουργός αναλύοντας τα κίνητρα που θεσπίζονται είπε πως το σύνολο των άρθρων του νομοσχεδίου πληρούν τις προϋποθέσεις για να υπερψηφιστούν στην Ολομέλεια.

Η εισηγήτρια του ΣΥΡΙΖΑ Κατερίνα Παπανάτσιου επέμεινε ότι το νομοσχέδιο ευθυγραμμίζεται πλήρως με τις επιταγές της Έκθεσης Πισσαρίδη. Το βασικό επιχείρημα της κυβέρνησης, όπως είπε, εστιάζει ότι στην Ευρωπαϊκή Ένωση δεν υπάρχουν μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Προτάσσεται η δίχως συγκεκριμένο πλάνο και σχεδιασμό μετατροπή της μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας σε σύνθετα σχήματα μοντέλα της νεοφιλελεύθερης πολιτικής. Πρόκειται, προσέθεσε, για ένα μοτίβο που απαράλλακτο το διακρίνουμε σε όλες σας τις παρεμβάσεις. Πιστεύετε, είπε, βαθιά ότι μοχλός ανάπτυξης μπορούν να αποτελέσουν μόνο οι αγορές και οι μεγάλες επιχειρήσεις και δεν διστάζετε να προσφέρετε γη και ύδωρ, ώστε να επιβεβαιώσετε τις ιδεολογικές εμμονές σας. Οι μικρομεσαία επιχειρήσεις αποδεδειγμένα αποτελούν τον πυλώνα της ελληνικής οικονομίας και κοινωνίας αλλά δεν βλέπουμε να τις στηρίζετε πραγματικά και αυτή είναι η διαφορά μας. Δεν ενεργοποιείται η Δομή στήριξης, των μικρομεσαίων επιχειρήσεων που δημιουργήθηκε από την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ. Δεν αντιλαμβάνεστε, ότι οποιαδήποτε παρέμβασή σας σε αυτό το παραγωγικό πυλώνα, αν δεν είναι ζυγισμένη θα έχει πολύ σημαντικές αρνητικές επιπτώσεις. Δεν διασφαλίζεται καμία θέση εργασίας στα υπό μετατροπή σχήματα.

Η κ. Παπανάτσιου αναρωτήθηκε πώς μια επιχείρηση που δεν έχει φορολογική και ασφαλιστική ενημερότητα θα μπορεί να προβεί σε μία συγχώνευση, ενώ για τις διατάξεις που αφορούν τη συμβολαιακή γεωργία είπε εξισώνεται ο συνεταιριστικός θεσμός με τις συμβάσεις εταιρειών, στερώντας μια μεγάλη δυνατότητα για ενδυνάμωση των συνεταιρισμών στη χώρα μας.

Ο ειδικός αγορητής του ΠΑΣΟΚ- ΚΙΝΑΛ Κώστας Σκανδαλίδης ανέφερε πως το κόμμα του θέλει συγχωνεύσεις, θέλει να αυξηθεί το μέγεθος της παραγωγικής μονάδας, να διατηρηθούν και να ενισχύυθούν οι συλλογικές μορφές οργάνωσης της παραγωγής, οι πρωτοβουλίες των Ελλήνων επιχειρηματιών που μπορούν να κάνουν τέτοιες συγχωνεύσεις, και να ενισχυθούν με κριτήρια και με κίνητρα, όχι μόνο φορολογικά, αλλά και ευρύτερα παραγωγικά και επενδυτικά. Είναι η βασική μας θέση, είπε ο κ. Σκανδαλίδης, καθώς δεν πιστεύουμε ούτε ότι πρόκειται ξαφνικά η ελληνική οικονομία να γίνει μια οικονομία εύρωστη με μόνο μεγάλες επιχειρήσεις, ούτε αν προχωρήσουμε σε ένα ξεπούλημα των ελληνικών επιχειρήσεων ή σε ένα κλείσιμο εκατοντάδων χιλιάδων μικρών επιχειρήσεων, θα είναι η λύση για τη χώρα. Αντίθετα, συνέχισε, το κοινωνικό πρόβλημα θα οξυνθεί και θα γίνει τεράστιο.

Παρατήρησε πως το παρόν σχέδιο νόμου, «όπως και όλα τα νομοσχέδια της κυβέρνησης», δεν επεμβαίνουν στη δομή της ελληνικής οικονομίας, δεν κάνουν μια παραγωγική αναδιάρθρωση, δεν υπακούουν σε μια ιδέα ή μια στρατηγική αλλαγής του μοντέλου ανάπτυξης. «Είναι απλά στην ίδια περπατημένη πολιτική που παίρνει μέτρα και δίνει παροχές που πέφτουν σε ένα τρύπιο κουβά. Και έτσι έχουμε μια κυβέρνηση που έχει δώσει πραγματικά πολλά χρήματα που όμως δεν πιάνουν τόπο».

Ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ Γιάννης Δελής υποστήριξε πως παρά τις γκρίνιες των βιομηχάνων και των μεγαλοεξαγωγέων σχετικά με τα χαμηλά πλαφόν που έχουν τεθεί στο νομοσχέδιο, τελικά αυτό λειτουργεί υπέρ τους «γι’ αυτό και με δυσκολία προσπάθησαν να κρύψουν τον ενθουσιασμό τους». Επισήμανε ότι όπως παρατήρησε και η ΓΣΕΒΕΕ, οι περισσότερες από τις πολύ μικρές επιχειρήσεις δεν θα καταφέρουν να επωφεληθούν από τις διατάξεις αυτού του νόμου. Τόνισε πως έτσι, δεν απαιτούνται τα σημερινά οξυμένα προβλήματα των αυτοαπασχολούμενων και των οικογενειών τους. Και υποστήριξε την πρόταση νόμου που έχει καταθέσει τον Ιανουάριο του 2021 το ΚΚΕ όπου έθετε τις 12.000 ευρώ ως το αφορολόγητο όριο για όλους τους αυτοαπασχολούμενους και ως όριο εισοδήματος, εντός του οποίου όσοι βρίσκονται θα πρέπει να δουν να διαγράφονται κάθε είδους τόκοι προς τις τράπεζες. Διαγραφή του 30% για χρέη ενεργών ελεύθερων επαγγελματιών σε τράπεζες έως 300.000 ευρώ και 50% εάν οι επιχειρήσεις τους έχουν κλείσει.

Ο ειδικός αγορητής της Ελληνικής Λύσης Βασίλης Βιλιάρδος διατήρησε σειρά επιφυλάξεων για σειρά άρθρων του σχεδίου νόμου και εκτίμησε ότι τελικά θα αποδειχθεί αναποτελεσματικό στην πράξη.

Ο ειδικός αγορητής του ΜέΡΑ25 Γιώργος Λογιάδης ανέφερε πως οι συνενώσεις και οι συγχωνεύσεις δεν είναι μόνο ένα θέμα οικονομικό που αφορά ανταγωνιστικότητα και οικονομίες κλίμακος αλλά έχει κοινωνικές και πολίτικές αναφορές και προσέθεσε, μεταξύ άλλων: Η ελληνική οικονομία μετασχηματίζεται και εξελίσσεται αυτόματα από μόνη της όλο και προς το χειρότερο όσο είμαστε δεσμευμένοι στα αβάσταχτα πρωτογενή πλεονάσματα και όσο δεν επιτυγχάνεται το ευρωομόλογο. Όλο θα χειροτερεύει και θα δυσκολεύει περισσότερο τόσο η κατεστραμμένη η ελληνική οικονομία αλλά και η ευρωπαϊκή παράλληλα.

Εκτίμησε πως το σχέδιο νόμου δεν συμβάλλει σε συνεργασίες στον τουρισμό όπως και σε άλλους κλάδους. Είναι αντιπαραγωγικό, βλάπτει αντί να ωφελεί, η ρήτρα απασχόλησης έχει το αντίθετο αποτέλεσμα από αυτό του σκοπού του σχεδίου νόμου. Θα μπορούσε, είπε, να προβλέπονται περισσότερο γενναία κίνητρα για συνέργειες σε επίπεδο συγκεκριμένων περιοχών.

ΚΛΗΡΩΣΗ ΜΕ ΔΩΡΟ

Εγγραφείτε στο Newsletter και εξασφαλείστε την συμμετοχή σας