ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ Γ. Βακόνδιος: το λιμάνι του Λαυρίου σε νέα αναπτυξιακή πορεία
ΕπιχειρήσειςΈργαΟικονομίαΠεριβάλλονΠολεοδομίαΥποδομέςΦυσικοί πόροι 7 Οκτωβρίου 2020 Αργύρης
Του Αργύρη Δεμερτζή/
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΣΤΟ ECOPRESS: ΓΙΩΡΓΟΣ ΒΑΚΟΝΔΙΟΣ ΔΙΕΥΘΥΝΩΝ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥ ΛΙΜΕΝΟΣ ΛΑΥΡΙΟΥ
Με νέα έργα κατασκευαστικού, ενεργειακού, περιβαλλοντικού αλλά και αρχιτεκτονικού ενδιαφέροντος, όπως η ανάδειξη του εμβληματικού μνημείου της Γαλλικής Σκάλας το λιμάνι του Λαυρίου ακολουθεί νέα αναπτυξιακή πορεία.
Πρόκειται για έργα, που αντίστοιχα εξυπηρετούν αναπτυξιακούς στόχους σε δυναμικούς τομείς του τουρισμού, των εμπορευματικών μεταφορών και της ακτοπλοΐας και ταυτοχρόνως αναδεικνύουν την ισχυρή ιστορική, αρχιτεκτονική και πολιτιστική αξία των εγκαταστάσεων του.
Ο Γιώργος Βακόνδιος, ο οποίος μετά από μακρά και επιτυχημένη πορεία στον ιδιωτικό τομέα της ναυτιλίας και των επιχειρήσεων έχει αναλάβει το «τιμόνι» του Οργανισμού Λιμένος Λαυρίου (ΟΛΛ), με συνέντευξη του στο ecopress παρουσιάζει το ολοκληρωμένο σχεδιασμό, που ακολουθείται σε συνεργασία με την κυβέρνηση, τα υπουργεία Οικονομικών και Ναυτιλίας, και τον μέτοχο, που για τα λιμάνια της χώρας είναι το ΤΑΙΠΕΔ, και μιλάει για την επόμενη ημέρα του Λιμένος Λαυρίου.
Στρατηγικός σχεδιασμός
Όπως εξηγεί ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΛ Γιώργος Βακόνδιος «στους στρατηγικούς στόχους του ακολουθούμενου σχεδιασμού είναι αφενός μεν η υλοποίηση κυρίως μικρών απαραίτητων και αποδοτικών έργων, που αποσβένουν αμέσως το κόστος τους, αφετέρου δε η δημιουργία υπεραξιών για το λιμάνι του Λαυρίου αλλά και για την εθνική οικονομία και την τοπική κοινωνία, ώστε να είναι πιο ενδιαφέρουσα η ιδιωτικοποίησή του».
Τα έργα που προωθούνται και οι συμφωνίες που ήδη έχουν συναφθεί, όπως εξηγεί ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΛ έχουν εξαιρετικά φιλόδοξους στόχους, όπως:
– «O Λιμένας Λαυρίου να πρωτοστατήσει δημιουργώντας νέα αγορά, για πολύ μικρότερα πλοία κρουαζιέρας, αυτά που ονομάζουμε mega yacht, τα οποία γίνονται ελκυστική επιλογή στις νέες υγειονομικές συνθήκες του κορονοϊού».
-«Η λειτουργία κρουαζιέρας, η αξιοποίηση του εγκαταλειμμένου κτιρίου «Κοράλι», και των άλλων κτιριακών εγκαταστάσεων, μετά από επίλυση αρχαιολογικών και πολεοδομικών θεμάτων, υπολογίζουμε ότι θα προσθέσουν 200 επιπλέον θέσεις εργασίας και 15 εκατομμύρια ευρώ πρόσθετο τζίρο στην τοπική αγορά ετησίως». Επίσης o ίδιος τονίζει ότι:
-«Στον εμπορευματικό τομέα το λιμάνι του Λαυρίου ετοιμάζεται ώστε να διεκδικήσουμε μεγάλο μέρος των φορτίων, που θα δημιουργηθούν από τα έργα υποδομής, που θα γίνουν στο λεκανοπέδιο Αττικής, με πρώτο και κυρίαρχο έργο την ανάπλαση του Ελληνικού», καθώς όπως υπογραμμίζει «το Λαύριο είναι το πλησιέστερο λιμάνι στο νέο μητροπολιτικό έργο και προσφέρει οικονομίες κλίμακας στους κατασκευαστές και επενδυτές για την μεταφορά υλικών και εξοπλισμού».
Η στρατηγική θέση του λιμένα Λαυρίου
Ο διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού Λιμένος Λαυρίου αναφέρει ότι ο αναπτυξιακός σχεδιασμός, που ακολουθείται αναγνωρίζει τα μειονεκτήματα και αξιοποιεί τα πλεονεκτήματα, που έχει το λιμάνι του Λαυρίου, σημειώνοντας ότι:
-«Το λιμάνι του Λαυρίου έχει ορισμένα πλεονεκτήματα, έχει όμως και ορισμένα μειονεκτήματα. Το μεγαλύτερο πλεονέκτημα είναι η χωροθεσία του. Είναι το εγγύτερο λιμάνι στο διεθνή αερολιμένα Ελ. Βενιζέλος, ένα από τα μεγαλύτερα περιφερειακά αεροδρόμια της Ευρώπης. Το δεύτερο πλεονέκτημα του είναι ότι έχει μία πολύ καλή οδική σύνδεση με το διεθνές οδικό δίκτυο της χώρας μέσω της λ. Λαυρίου και της Αττικής οδού. Το τρίτο είναι ότι βρισκόμενο στο νοτιοανατολικό άκρο της Αττικής είναι το κοντινότερο λιμάνι στο νησιωτικό σύμπλεγμα του Αιγαίου και κυρίως των Κυκλάδων.
Το πρόβλημα που υπάρχει είναι ότι έχει ένα συγκεκριμένο μέγεθος και ότι δεν είναι διασυνδεδεμένο με μέσο σταθερής τροχιάς. Να ξεκαθαρίσουμε επίσης ότι για τα προσεχή χρόνια δεν έχει ενδιαφέρον η ακτοπλοΐα για το λιμάνι του Λαυρίου παρά τις ελευθέριες αντίθετες απόψεις ανθρώπων που δεν γνωρίζουν».
Λαύριο, Πειραιάς και ακτοπλοΐα
Σχετικά με τη μεταφορά δραστηριοτήτων από τον Πειραιά στο Λαύριο ο Γιώργος Βακόνδιος επισημαίνει ότι: «Η ακτοπλοΐα δεν μπορεί να έρθει στο Λαύριο γιατί θα πρέπει στην ουσία να ανοίξει μια καινούργια αγορά . Για να γίνει αυτό και να φύγει ένα μέρος της ακτοπλοΐας από το λιμάνι του Πειραιά, θα πρέπει στο πλαίσιο του ελεύθερου ανταγωνισμού ουσιαστικά να συμφωνήσουν όλες οι εταιρείες να μεταφέρουν τη δραστηριότητά τους εδώ για κάποια γραμμή. Ας πούμε, μία γραμμή των Κυκλάδων ή του Β. Αιγαίου. Διότι εάν μείνει κάποιος από τους ανταγωνιστές στον Πειραιά για μεγάλο χρονικό διάστημα θα έχει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα κι επομένως κανείς δεν το αποτολμά. Άλλος λόγος που λειτουργεί αποτρεπτικά είναι οι μεταφορικές εταιρείες. Παρά το γεγονός ότι φεύγοντας φορτία από τον Πειραιά θα ήταν μία περιβαλλοντική αναβάθμιση ενός άλλου μέρους της Αττικής, δηλαδή ο κυκλοφοριακός φόρτος και η ρύπανση θα μειώνονταν, οι μεταφορικές εταιρείες που έχουν βάσει της νομοθεσίας το δικαίωμα με λίγους τράκτορες να βάζουν και να βγάζουν πολλά φορτία στα πλοία και καθώς έχουν εξελιχθεί σε κρίσιμο παράγοντα για την επιβίωση της ακτοπλοΐας, δεν έχουν κανένα ενδιαφέρον, προς το παρόν τουλάχιστον, για άλλο ένα κέντρο μεταφοράς φορτίων, πολύ περισσότερο που οι εγκαταστάσεις τους έχουν πάει στη Δυτική Αττική, στο Θριάσιο. Άρα λοιπόν ξεκαθαρίσαμε ότι η ακτοπλοΐα δεν έχει καμία δυνατότητα σημαντικής επιτυχίας στο λιμάνι του Λαυρίου».
Νέα αγορά κρουαζιέρας
«Ενώ οι εταιρείες είχαν φθάσει να κατασκευάζουν πλοία των 5000 επιβατών και μήκος 400 μέτρων, πλέον φαίνεται κάποιες από αυτές να προσανατολίζονται σε μικρότερα πλοία. Μετά τον κορονοϊό φαίνεται να υπάρχει μία καινούργια τάση στην κρουαζιέρα, για πολύ μικρότερα πλοία κρουαζιέρας, αυτά που ονομάζουμε mega yacht τα οποία προσφέρουν ποιοτικότερο και πολύ ακριβότερο τουρισμό και τα οποία επίσης το Λαύριο θα μπορούσε να εξυπηρετήσει άριστα» αναφέρει ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΛ και εξηγεί:
-«Ας δούμε τώρα το θέμα από το πρίσμα της εγγύτητας στο διεθνές αεροδρόμιο. Θα μπορούσε λοιπόν το Λαύριο να είναι ιδανικός τόπος για την κρουαζιέρα, σε συνεργασία με το αεροδρόμιο. Εκεί έρχεται το μέγεθος του λιμανιού. Στο Λαύριο μπορούν να φιλοξενηθούν πλοία μέχρι 220 μέτρα. Μέχρι και προ κορονοϊού η παγκόσμια τάση στην αγορά της κρουαζιέρας ήταν να μεγαλώνουμε τα πλοία της κρουαζιέρας –πολλά είναι πια στα 350, στα 400 μ. των 5-6000 επιβατών- τα οποία βεβαίως εμείς δεν θα μπορούσαμε με κανέναν τρόπο να φιλοξενήσουμε σε αυτό εδώ το λιμάνι. Όμως υπάρχουν κάποια λίγα πλοία στο μέγεθος των 220 μ. και λιγότερο τα οποία δραστηριοποιούνται στη Μεσόγειο και αυτά προσπαθούμε να προσελκύσουμε. Είμαστε πολύ αισιόδοξοι, βρισκόμαστε σε τελικό στάδιο συμφωνίας για να ελλιμενιστούν 2-3 τέτοια πλοία στο Λαύριο. Ονόματα δεν μπορώ να αναφέρω γιατί είναι και επιχειρηματικά μυστικά. Αλλά ο σχεδιασμός είναι αυτό να λειτουργήσει από τον προσεχή Μάρτιο.
Νέα έργα άμεσης απόδοσης για την κρουαζιέρα
Με βάση τον στρατηγικό σχεδιασμό που υλοποιεί ο ΟΛΛ για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας μικρών πλοίων ο κ Βακόνδιος παρουσιάζει τα αναγκαία έργα, που προωθούνται σημειώνοντας ότι:
-«Για να γίνει αυτό κάνουμε το πρώτο έργο για το οποίο έχουν γίνει όλες οι μελέτες και προχωράμε στις εγκρίσεις από τα υπουργεία Οικονομικών και Ναυτιλίας και βεβαίως από το μέτοχό μας, το ΤΑΙΠΕΔ. Πρόκειται για τη βελτίωση-διαπλάτυνση ενός προβλήτα που σήμερα υπάρχει, αλλά δεν μπορεί να εξυπηρετήσει κρουαζιερόπλοια. Σε πρώτη φάση με το έργο αυτό θα έχουμε 2 θέσεις κρουαζιερόπλοιων. Είμαστε πάρα πολύ αισιόδοξοι ότι όλα αυτά θα λειτουργούν το 2021. Δεν είναι τεράστιο έργο, είναι ένα μικρό έργο με προϋπολογισμό υποθέτω της τάξης του 1,2 εκατομμυρίων ευρώ. Θα φύγει μία πεζογέφυρα που λειτουργεί σήμερα για τους καβοδέτες και πάνω στα ήδη υπάρχοντα σκυροδετημένα θεμέλια θα στηθεί μία σιδηροκατασκευή για την επιβίβαση και αποβίβαση της κρουαζιέρας. Το κόστος του έργου θα αποσβεστεί από τα έσοδα της πρώτης χρονιάς από την κρουαζιέρα. Το κατασκευαστικό ενδιαφέρον του συγκεκριμένου έργου εστιάζεται στην καλή αντιδιαβρωτική προστασία της σιδηροκατασκευής, γιατί θα στηθεί πάνω από την επιφάνεια της θάλασσας. Αυτό είναι το ποιοτικό κλειδί του έργου. Όλα τα άλλα είναι πολύ απλό να κατασκευαστούν».
Αξιοποίηση των εγκαταστάσεων του λιμανιού
Ανοίγοντας το κεφάλαιο της αξιοποίησης των υφιστάμενων εγκαταστάσεων του λιμένος Λαυρίου ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΛ αναφέρει ότι:
-«Φέρνοντας την κρουαζιέρα αξιοποιείται και περιουσία του λιμανιού του Λαυρίου που σήμερα είναι αναξιοποίητη. Σε αυτό εδώ το λιμάνι έχει κατασκευαστεί ένας σύγχρονος επιβατικός σταθμός κρουαζιέρας, αλλά χωρίς την κρουαζιέρα παρήγαγε μόνο έξοδα και δεν έφερνε κανένα έσοδο. Κι όχι μόνον αυτό, θα υπάρχουν και παράπλευρα οφέλη. Θα μπορέσουμε να ενοικιάσουμε καντίνες κλπ, τα καταστήματα του λιμανιού θα αποκτήσουν περισσότερη ζωή, θα εργαστεί πολύ περισσότερος κόσμος».
–Υπάρχει εκτίμηση για τον αριθμό των επιβατών που μπορούν να φθάσουν στο Λαύριο μέσω κρουαζιέρας;
-«Ναι, με τον πρώτο πελάτη που έχουμε βρει υπάρχει εκτίμηση για 80.000 επιβάτες από τον πρώτο χρόνο. Η συμφωνία με τον πρώτο πελάτη είναι για 3 χρόνια, από 1 έως 3 πλοία με μίνιμουμ μέσο όρο επιβατών 80.000 τον χρόνο, αλλά δεν θα μείνουμε σε αυτό. Κάνοντας αυτό το έργο θα αναζητήσουμε περισσότερους πελάτες».
–Είναι ώριμη αυτή η συμφωνία;
-«Υπάρχει γραπτή. Για να επικυρωθεί πρέπει τα αρμόδια υπουργεία να αδειοδοτήσουν το έργο. Αμέσως μετά το ΔΣ του Οργανισμού Λιμένος Λαυρίου θα πρέπει να εγκρίνει την κατασκευή του έργου. Το έργο θα χρειαστεί περίπου 3-4 μήνες για να ολοκληρωθεί».
-Είναι δηλαδή ένα φιλόδοξο έργο;
-«Για μένα είναι ένα αυτονόητο έργο, όχι φιλόδοξο. Για μένα φιλόδοξο έργο θα ήταν να μεγαλώσει η λιμενολεκάνη».
-Υπάρχει κάτι τέτοιο στον ορίζοντα;
-«Όχι, αυτό είναι ένα πανάκριβο έργο, πολύ χρονοβόρο και μην ξεχνάμε ότι οι Οργανισμοί Λιμένων υπό την ιδιοκτησία του ΤΑΙΠΕΔ ουσιαστικά είναι προς ιδιωτικοποίηση και τα έργα που προκηρύσσουμε φροντίζουμε να είναι μικρά και να αποσβένουν αμέσως το κόστος τους, άρα στην ουσία κοιτάμε να δημιουργήσουμε υπεραξίες για το λιμάνι ώστε να είναι πιο ενδιαφέρουσα η ιδιωτικοποίησή τους όποτε αποφασίσουν η κυβέρνηση και το ΤΑΙΠΕΔ να την κάνουν».
-Υπάρχουν άλλα αναπτυξιακά έργα στον άμεσο ορίζοντα για το λιμάνι του Λαυρίου;
-«Ναι. Το Λαύριο είναι ιδανικό λιμάνι για φιλοξενία τουριστικών σκαφών. Και πάλι λόγω γειτνίασης με το διεθνές αεροδρόμιο και την εύκολη οδική πρόσβαση. Αυτή τη στιγμή έχουμε περίπου 200 θέσεις ελλιμενισμού σκαφών και είναι όλες οι μελέτες έτοιμες, εκτός από μία περιβαλλοντική αδειοδότητηση, διότι ατυχώς και χωρίς εγώ να μπορώ να κατανοήσω τους λόγους, μέρος του λιμανιού του Λαυρίου χαρακτηρίστηκε το 2018-19 περιοχή Natura και χρειάζεται μια μελέτη που τρέχει τώρα. Σύντομα θα είμαστε έτοιμοι να πάμε στο υπουργείο και στο μέτοχό μας για να προχωρήσουμε στην κατασκευή πλωτών προβλητών που θα έχουν δύο χρήσεις: Η μία χρήση θα είναι να προστατευθούν από τους νότιους ανέμους οι υπάρχουσες 200 θέσεις ελλιμενισμού και η δεύτερη να μεγεθυνθεί και ο αριθμός των θέσεων ελλιμενισμού. Και αυτό είναι έργο του ίδιου μεγέθους με την σιδηροκατασκευή, το υπολογίσουμε γύρω στο 1 με 1,2 εκατ. ευρώ που επίσης θα αποσβεστεί σε 1-1,5 χρόνο και ταυτοχρόνως θα δώσει τη δυνατότητα στο λιμάνι να αποκτήσει παράπλευρα έσοδα από την πώληση νερού και ρεύματος κλπ. Και αυτό το έργο φιλοδοξούμε ότι θα έχει ολοκληρωθεί το 2021».
-Η περιβαλλοντική μελέτη σε ποιο στάδιο είναι;
-«Στο τελικό στάδιο. Μας παραδίδεται 15-18 Οκτωβρίου».
Αρχαιολογικά και πολεοδομικά θέματα
-«Στον Οργανισμό Λιμένος ανήκουν ορισμένα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος. Εντός της χερσαίας ζώνης. Το ένα και σημαντικότερο από αυτά είναι εκτός λειτουργίας εδώ και μερικά χρόνια. Υπήρχαν θέματα με την Εφορία Νεωτέρων Μνημείων…» αναφέρει ο Γιώργος Βακόνδιος και ξετυλίγει τις εμπλοκές του κτιριοδομικού πλούτου του λιμανιού με την αρχαιολογική και πολεοδομική νομοθεσία ως εξής:
-« Πολλά από τα κτίρια έχουν αυθαιρεσίες. Το συγκεκριμένο κτίριο είχε αυθαιρεσίες και είχε σταματήσει και να λειτουργεί. Κάναμε όλες τις μελέτες και συνεργαστήκαμε με την Εφορία Νεωτέρων Μνημείων, φιλοδοξούμε να εγκριθούν οι μελέτες από το ΚΑΣ και μετά να προχωρήσουμε σε άδεια οικοδομής. Πρόκειται για κατάστημα εστίασης, τεράστιου ενδιαφέροντος από την αγορά που βρίσκεται πάνω από τον αλιευτικό τομέα. Όταν έγινε η παραχώρηση της χερσαίας ζώνης στον Οργανισμό Λιμένος υπήρχε μέσα και αυτό. Κανείς δεν ξέρει πότε χτίστηκε και πώς.
Ταυτόχρονα ξεκινάμε και τη διαδικασία νομιμοποίησης σύμφωνα με τις επιταγές της Εφορίας Νεωτέρων Μνημείων σε ένα άλλο κατάστημα υγειονομικού ενδιαφέροντος που μας ανήκει και είναι το Πέτρινο. Είναι ένα ιστορικό κτίριο, εν λειτουργία, το οποίο πρέπει για να το νομιμοποιήσουμε, να το αποκαταστήσουμε.
Και το τελευταίο αλλά σημαντικό και εμβληματικό για το λιμάνι του Λαυρίου είναι το Μνημείο της Γαλλικής Σκάλας, εκεί που γινόταν η φορτοεκφόρτωση μεταλλευμάτων τα παλιά χρόνια, το οποίο είναι ένα ιστορικό μνημείο για την περιοχή. Έχουμε κάνει προγραμματική σύμβαση με το Δήμο Λαυρεωτικής ώστε να γίνουν οι μελέτες και να χρηματοδοτηθεί με ευθύνη του Δήμου, η αποκατάσταση του μνημείου. Ο Δήμος έχει αναθέσει τη μελέτη σε μία ομάδα καθηγητών του ΕΜΠ και προχωράει η διαδικασία».
-Ποιες είναι οι δράσεις του ΟΛΛ για να βελτιωθεί το ενεργειακό αποτύπωμα του λιμανιού.
-« Εδώ κατασκευάστηκε ένα σύγχρονο έργο, ο επιβατικός σταθμός κρουαζιέρας, πριν από 14 χρόνια και στο οποίο προβλεπόταν να αξιοποιηθεί η στέγη του για ένα μεγάλο φωτοβολταϊκό, που καταλαβαίνουμε όλοι ότι θα μείωνε και το περιβαλλοντικό αποτύπωμα του λιμανιού και το κόστος ενέργειας. Δυστυχώς αναλαμβάνοντας τη διοίκηση του λιμανιού διαπίστωσα ότι όχι μόνο αυτό το έργο δεν μπορούσε να γίνει, αλλά και ότι δεν μπορούσαμε να συνδεθούμε ούτε με τη μέση τάση της ΔΕΗ. Επί της ουσίας δηλαδή δεν έχει παραληφθεί ο ηλεκτρομηχανολογικός εξοπλισμός αυτού του κτιρίου που ξαναλέω ότι κατασκευάστηκε πριν από 14 χρόνια. Διότι είχε χαθεί η άδεια οικοδομής. Βρήκαμε τρόπο και την ανακτήσαμε. Είμαστε στη φάση της εγκατάστασης των απαραίτητων μετασχηματιστών τους οποίους και έχουμε αγοράσει ως λιμάνι ώστε να συνδεθούμε πρώτα με τη μέση τάση της ΔΕΗ και να λειτουργήσει το κτίριο κανονικά. Το επόμενο πλάνο είναι να δούμε με μία διαδικασία συμψηφισμού ή τύπου ΣΔΙΤ την κατασκευή κι εγκατάσταση του φωτοβολταϊκού και, δεύτερον, να μελετήσουμε τον τρόπο καλύτερου φωτισμού του λιμανιού στο οποίο υστερούμε, με σύγχρονες διαδικασίες που θα μειώσουν και το κόστος ενέργειας. Δεν έχουμε ακόμη τη μελέτη γιατί πρώτο μέλημά μας είναι να μπούμε στο δίκτυο».
Ανάπτυξη του εμπορικού τομέα του λιμανιού
-«Στις προτεραιότητες του ΟΛΛ είναι επίσης η μεγαλύτερη αξιοποίηση του εμπορικού τομέα. Δηλαδή της μεταφοράς φορτίων με φορτηγά πλοία της ποντοπόρου ναυτιλίας. Έχει γίνει μία καλή προσπάθεια. Είναι πολύ κερδοφόρα προς το παρόν λειτουργία του λιμανιού που όμως θεωρούμε ότι μπορεί να αναπτυχθεί ακόμη πολύ περισσότερο» λέει ο Γιώργος Βακόνδιος και σημειώνει:
-«Θέλουμε λοιπόν να κάνουμε τα εξής: Να διεκδικήσουμε μεγάλο μέρος των φορτίων που θα δημιουργηθούν από τα έργα υποδομής που θα γίνουν στο λεκανοπέδιο. Με πρώτο και κυρίαρχο την ανάπλαση του Ελληνικού. Θεωρούμε ότι θα διακινηθούν τεράστια φορτία και το λιμάνι του Λαυρίου υπερέχει ως θέση για την εξυπηρέτηση κυρίως ξηρού φορτίου. Δηλαδή ξυλεία, σίδερα, συσκευασμένα προϊόντα. Δεν μιλάμε για χύδην φορτίο, αμμοχάλικα, χύμα τσιμέντο. Μιλάμε για κάθε είδους φορτίο που μεταφέρεται με φορτηγά. Είμαστε το πλησιέστερο λιμάνι στο Ελληνικό, άρα θα υπάρχουν και οικονομίες κλίμακας για τους κατασκευαστές κλπ. Έχοντας αυτό κατά νου πρέπει να οργανώσουμε καλύτερα τη λειτουργία εκείνου του κομματιού που λέμε εμείς εμπορικό λιμάνι. Εκεί υπάρχει ένας χώρος διαχείμασης τουριστικών σκαφών. Είναι ένας χώρος εναπόθεσης σκαφών. Πρέπει πρώτον γεωγραφικά να το διαχειριστούμε λίγο καλύτερα και αυτό είναι το εύκολο κομμάτι, το δεύτερο όμως που μας απασχολεί είναι το εξής: Η διαχείμαση των σκαφών συνεπάγεται και κάποιες μικρές εργασίες στα σκάφη. Κάποιες από αυτές απαγορεύεται να γίνονται αν δεν υπάρχουν κάποιες υποδομές και κυρίως περιβαλλοντολογικές υποδομές. Ήδη λοιπόν έχουμε υποβάλει για χρηματοδότηση στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων τις μελέτες για την περιβαλλοντολογική συμμόρφωση του χώρου εναπόθεσης σκαφών ώστε να είναι πιο ελκυστικός, με την έννοια ότι θα μπορούν να γίνονται εργασίες που σήμερα απαγορεύονται».
Για παράδειγμα ο κ. Βακόνδιος αναφέρει ότι:
-«Σήμερα ας πούμε απαγορεύεται η χρήση φλόγας, το τρίψιμο της μουράβιας που δεν είναι εύκολο κάποιος να μεταφέρει το σκάφος του αλλού για να κάνει τις εργασίες αυτές. Χρειάζονται κάποιες υποδομές με τις ανάλογες περιβαλλοντολογικές συμμορφώσεις. Εμείς στο ΠΔΕ έχουμε υποβάλει δύο δουλειές, πρώτον, αυτές τις μελέτες και δεύτερον, χρηματοδότηση κατασκευής μέρους των πλωτών προβλητών για την προστασία από τους νότιους ανέμους που είπαμε πριν. Όμως ακόμη κι αν δεν χρηματοδοτηθούμε από το ΠΔΕ, αισθανόμαστε ότι έχουμε κάνει τέτοια βελτίωση στα οικονομικά του λιμανιού που θα μπορούσαμε να τα χρηματοδοτήσουμε και μόνοι μας».
Οικονομική πορεία του Οργανισμού Λιμένος Λαυρίου
Στο ερώτημα «ποια είναι η οικονομική εικόνα του λιμανιού;» ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΛ απαντά ως εξής:
-«Θεωρούμε ότι το Λαύριο μάλλον πρέπει να είναι ένα από τα δύο τρία υγιέστερα οικονομικά λιμάνια. Εν μέσω κορονοϊού έχουμε διπλασιάσει την κερδοφορία του σε σχέση με την προβλεπόμενη στον εγκεκριμένο προϋπολογισμό. Το σημαντικότερο είναι ότι αυτή η υγιής θέση θα συνεχιστεί και τα επόμενα χρόνια, δεν είναι κάτι τυχαίο και πρόσκαιρο.
Ταυτόχρονα ξεκινήσαμε μία διαδικασία ανάκτησης παλαιών οφειλών προς τον ΟΛΛ και συνεχίζουμε εντατικά με αποτέλεσμα να μειώσουμε δραματικά τις επισφάλειες και να βελτιώσουμε πολύ σημαντικά το cash flow της εταιρείας. Θεωρούμε ότι είμαστε οικονομικά αυτάρκεις, ότι μπορούμε να προγραμματίζουμε το μέλλον με ή χωρίς βοήθεια από το ελληνικό Δημόσιο».
-Η σχέση εσόδων και λειτουργικών δαπανών του λιμανιού ποια είναι;
-«Αν υπολογίσουμε ότι σε 2,5 εκατομμύρια έσοδα το 8μηνο τα κέρδη μας ήταν 1.051 εκατομμύρια, έχουμε κερδοφορία 42% του εσόδου. Αυτό σπανίως απαντάται για εμπορική δραστηριότητα».
-Με τις σταθερές ακτοπλοϊκές γραμμές τι γίνεται;
-«Επί της ουσίας στο Λαύριο δεν έχουμε ακτοπλοΐα. Έχουμε ακτοπλοΐα μικρών αποστάσεων, δηλαδή σύνδεση της Αττικής με την Κέα και την Κύθνο και that’s all. Από κει και πέρα έχουμε και κάποιες μικρές γραμμές επιδοτούμενες από το υπουργείο Ναυτιλίας, αυτές που λέγονται δημοσίου ενδιαφέροντος».
-«Εδώ λοιπόν έχουμε κάτι που θα αλλάξει;»
-Όχι
-Η γραμμή με Λαύρίου- Τσεσμέ που είχε δρομολογηθεί;
-«Αυτή η γραμμή λειτούργησε για 15 μέρες. Απ’ ότι είδα στα έγγραφα όταν ανέλαβα την ευθύνη του λιμανιού ήταν μια επιλογή της τότε κυβέρνησης, κακά σχεδιασμένη, δεν είχε κανένα σοβαρό επιχειρηματικό υπόβαθρο και ως ήταν φυσικό, καταποντίστηκε 15 μέρες μετά την έναρξη της λειτουργίας της. Αφήνοντας και χρέος στο λιμάνι».
Τα οφέλη για την τοπική κοινωνία
-Ποια θα είναι τα άμεσα οφέλη για την τοπική κοινωνία από το σχέδιο σας για την ανάπτυξη του λιμανιού;
-«Μπορώ να σας πω το εξής γιατί το έχω υπολογίσει και είναι νούμερα. Οι 3 δραστηριότητες, πλωτές, λειτουργία κρουαζιέρας και «Κοράλι», το εστιατόριο που λέγαμε ότι είναι ερείπιο, υπολογίζουμε ότι θα προσθέσουν 200 επιπλέον θέσεις εργασίας και 15 εκατομμύρια ευρώ πρόσθετο τζίρο στην τοπική αγορά ετησίως».
-Ποια θα λέγατε ότι είναι τα μεγαλύτερα προβλήματα που αντιμετωπίζετε και θα θέλατε να σας λυθούν τα χέρια;
-Εγώ θεωρώ ότι το μεγαλύτερό μας θέμα είναι οι δημόσιες υπηρεσίες. Να μην μας καθυστερούν λειτουργώντας ταχύτερα και αποτελεσματικότερα. Από αδειοδοτήσεις μέχρι εγκρίσεις έργων κλπ».
Το «στοίχημα» του Λαυρίου
Στο επίλογο της συνέντευξης ο Γιώργος Βακόνδιος δέχεται το ερώτημα «τι σημαίνει για αυτόν η ευθύνη που έχει αναλάβει στη θέση του διευθύνοντος συμβούλου του ΟΛΛ» και απαντά:
-«Για μένα το Λαύριο είναι ένα στοίχημα για το πώς μία εταιρεία που είναι φορέας γενικής κυβέρνησης μπορεί να κάνει τη διαφορά για την ίδια την εταιρεία και το μέτοχό της αλλά και για την πόλη και την περιοχή που φιλοξενεί το λιμάνι. Είμαι Συριανός. Τα Λαύριο και η Σύρος ήταν πόλεις που ήκμασαν βιομηχανικά, παρήκμασαν και οι σημαντικότερη πηγή ζωής για τις περιοχές αυτές είναι το λιμάνι».
Βιογραφικό
Παρουσιάζοντας ένα σύντομο βιογραφικό, ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΛ αναφέρει ότι:
-«Εργάστηκα από πρωτοετής φοιτητής το 1974 έως τον Ιούνιο του 2019 στον ιδιωτικό τομέα, σε σημαντικές θέσεις ευθύνης. Τα τελευταία 23 χρόνια ήμουν γενικός διευθυντής μίας μεγάλης πολυεθνικής εταιρείας . Έχω σπουδάσει οικονομικά και θεωρώ ότι για να σε εμπιστεύονται οι ιδιώτες τόσα χρόνια κάτι καλό έχεις κάνει στη ζωή σου. Από κει και πέρα η τύχη να συνεργαστώ για πάρα πολλά χρόνια με την Attica Group από την εποχή του Περικλή Παναγόπουλου μέχρι τον Ιούνιο του 2019 εμπλούτισε τις γνώσεις μου στον τομέα της ναυτιλίας για να μπορώ σήμερα να αντιλαμβάνομαι πώς πρέπει να διοικηθεί ένα λιμάνι».
Σχετικά Άρθρα
- Έξι «μνηστήρες» στο διαγωνισμό για το λιμάνι του Λαυρίου
- Το λιμάνι Αλεξανδρούπολης στο επίκεντρο του αμερικανικού ενδιαφέροντος
- Προαστιακός: προχωρά ο διαγωνισμός για τη γραμμή Κορωπί-Λαύριο
- ΤΑΙΠΕΔ: προς πώληση λιμάνια, ακίνητα, Αττική Οδός και «Ελ. Βενιζέλος»
- Μνημόνιο συνεργασίας ΕΜΠ και Ψηφιακής Διακυβέρνησης
- Υποδομών: πότε θα ολοκληρωθεί η σιδηροδρομική σύνδεση του 6ου προβλήτα ΟΛΘ