Γέφυρα επικοινωνίας και διαλόγου ecopress και 1ου Λυκείου Καλύμνου για τη δημοσιογραφία και το περιβάλλον – Έρευνα για το νερό- Ανταπόκριση των μαθητών
ΕιδήσειςΠεριβάλλονΦυσικοί πόροι 26 Δεκεμβρίου 2017 Αργύρης
Το Νικηφόρειο 1ο Λύκειο Καλύμνου, υπό την καθοδήγηση της διεύθυνσης, με την άοκνη προσφορά γνώσης των εθελοντών καθηγητών του σχολείου και τη δημιουργική συμμετοχή των μαθητών του πρωτοστατεί στα θέματα της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης.
Με αξιοθαύμαστο τρόπο καταργεί κάθε άλλοθι απομόνωσης ενός ελληνικού ακριτικού νησιού, υπερκαλύπτει τις αποστάσεις από τα εγχώρια και ευρωπαϊκά κέντρα εξελίξεων και παρεμβαίνει στον πυρήνα των εκπαιδευτικών και περιβαλλοντικών θεμάτων, εντός και εκτός συνόρων.
Με σημείο αναφοράς την περιβαλλοντική δραστηριότητα της συγκεκριμένης μαθητικής κοινότητας της Δωδεκανήσου, στο πλαίσιο του Διεθνούς Θεματικού Δικτύου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης «Νέοι Δημοσιογράφοι για το Περιβάλλον, εθνικός χειριστής του οποίου είναι η Ελληνική Εταιρία Προστασίας της Φύσης (ΕΕΠΦ) άνοιξε μία γέφυρα επικοινωνίας και διαλόγου, μεταξύ του ecopress και των καθηγητών και μαθητών του Νικηφορείου 1ο Λυκείου Καλύμνου, που αναπτύσσουν το πρόγραμμα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης, με την ονομασία: «το νεαρόν ύδωρ: πηγή ζωής.-Αποστολή».
Το νερό! Ιδίως το πόσιμο νερό, ο πολύτιμος αυτός φυσικός πόρος στην Κάλυμνο, όπως και στα περισσότερα νησιά των Δωδεκανήσων και ευρύτερα του Αιγαίου είναι είδος σε ανεπάρκεια. Πράγμα που έχει επιπτώσεις στην ποιότητα της ζωής των κατοίκων, στη γεωργία, στον τουρισμό και σε ολόκληρο το φάσμα της οικονομικής και κοινωνικής ζωής του νησιού.
Το νερό λοιπόν και η ιδιότυπη λειψυδρία, που αντιμετωπίζει η Κάλυμνος είναι το αντικείμενο της ολοκληρωμένης εργασίας, με τη μορφή δημοσιογραφικής έρευνας, που έχει αναλάβει να υλοποιήσει η ομάδα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης του 1ου Λυκείου Καλύμνου, προκειμένου να καταγράψει σε βάθος το πρόβλημα και τις αιτίες του και να αναδείξει προτάσεις για την επίλυση του.
Η γέφυρα επικοινωνίας και διαλόγου μεταξύ του δημοσιογράφου Αργύρη Δεμερτζή, εκ μέρους του ecopress και των καθηγητών και μαθητών του Νικηφορείου 1ο Λυκείου Καλύμνου στήθηκε εύκολα και γρήγορα με τη βοήθεια της τεχνολογίας, μέσω skype και το αποτέλεσμα ήταν μία πολύ ενδιαφέρουσα συζήτηση αμφίδρομής εκπαιδευτικής επίδρασης, διάρκειας περίπου μίας ώρας.
Με αφορμή και αφετηρία την εργασία που έχουν αναλάβει να υλοποιήσουν, οι μαθητές του Λυκείου Καλύμνου θέλησαν να κάνουν ένα ξεχωριστό ρεπορτάζ, αναζητώντας από έναν επαγγελματία δημοσιογράφο απαντήσεις σε ερωτήματα που έθεσαν για τον ρόλο και τα «μυστικά» της δημοσιογραφίας και τον τρόπο οργάνωσης και παρουσίασης της δημοσιογραφικής εργασίας. Και ταυτοχρόνως έδωσαν το δικό τους μάθημα, ως υπεύθυνοι και ανήσυχοι πολίτες, θέτοντας στο επίκεντρο της συζήτησης θέματα δεοντολογίας και προστασίας του δημοκρατικού αγαθού της ενημέρωσης, από τις τρέχουσες παθογένειες της παραπληροφόρησης και τις μορφές χειραγώγησης της κοινής γνώμης.
Το ρεπορτάζ των μαθητών
Οι υπεύθυνες καθηγήτριες του προγράμματος Πλάτση Ευδοκία και Πάου Άννα
Οι μαθητές ανέλαβαν να οργανώσουν τις πληροφορίες και να μεταδώσουν τη δική τους ανταπόκριση για αυτή τη συνάντηση, η οποία έχει ως εξής:
-«Κυριακή 26 Νοεμβρίου. Συγκεντρωθήκαμε, όπως κάθε Κυριακή, στο σχολείο στα πλαίσια του προγράμματος “το νεαρόν ύδωρ: πηγή ζωής.-Αποστολή”. Μόνο που αυτή τη φορά οι καθηγήτριές μας μάς επιφύλαξαν κάτι διαφορετικό: μια συνομιλία με τον κύριο Αργύρη Δεμερτζή. Θέμα είχε βέβαια τη δημοσιογραφία. Οι συνδέσεις έγιναν και η συνομιλία ξεκίνησε».
Το ρεπορτάζ δίνει το περιεχόμενο της δημοσιογραφικής παρουσίασης και του διαλόγου, που ακολούθησε ως εξής:
-«Τη συζήτηση την ξεκίνησε ο κύριος Δεμερτζής. Αρχικά, μάθαμε για τον ίδιο κάποια στοιχεία βιογραφικού χαρακτήρα. Σειρά είχε μια γενική περιγραφή του ρόλου του δημοσιογράφου, του στόχου του και των υποχρεώσεών του, τόσο απέναντι στον εργοδότη του όσο και στο επάγγελμά του. Τονίστηκε δε η σημασία της τιτλογραφίας, η οποία αποτελεί ένα εργασιακό πόστο από μόνο της, και παρουσιάστηκαν τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα που καθιστούν έναν δημοσιογράφο κατάλληλο για αυτή τη θέση. Κάθε άρθρο έχει συγκεκριμένη δομή και σκοπό και αυτά παρουσιάσαμε, καθώς και τις διαφορές του από το ρεπορτάζ.
Στη συνέχεια, ακολούθησε μια περίοδος διαλόγου μεταξύ των μαθητών και του κυρίου Δεμερτζή. Πολλές ερωτήσεις απαντήθηκαν. Έγινε λόγος για την ευστάθεια του όρου ”τέταρτη εξουσία” όσον αφορά τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης, για τον ρόλο του σχολίου στην είδηση και κατά πόσο είναι σημαντικό και πολλά άλλα. Μάλιστα ένας συμμαθητής έκανε τη σημαντική ερώτηση: Πώς είναι δυνατόν σήμερα ο άνθρωπος να ενημερωθεί έγκυρα και έγκαιρα χωρίς να πέσει θύμα της παραπληροφόρησης;»
-«Η ώρα περνούσε και αποφασίσαμε να λήξουμε τη διασύνδεση. Αποχαιρετιστήκαμε με υποσχέσεις για μελλοντικές επαφές και συνεργασία, όσον αφορά το έργο που έχουμε αναλάβει να πραγματοποιήσουμε ως περιβαλλοντικό πρόγραμμα. Θερμές ήταν οι ευχαριστίες των καθηγητριών και των μαθητών. Δεν έλειψαν βέβαια και οι αναμνηστικές φωτογραφίες», σημειώνεται στο ρεπορτάζ των μαθητών, οι οποίοι ταυτοχρόνως μεταδίδουν ότι αμέσως μετά το τέλος της διαδικτυακής σύνδεσης «όλοι οι μαθητές και οι καθηγητές συζητήσαμε για τις εντυπώσεις μας».
Επισημαίνουν ιδιαίτερα ότι στο λίγο χρόνο, περίπου μίας ώρας, που διήρκεσε η συζήτηση συμπυκνώθηκαν πολλές πληροφορίες, απαντήσεις σε ερωτήματα και δόθηκαν ερεθίσματα για τη δημοσιογραφία, την οργάνωση της έρευνας για το νερό, με προτάσεις και κατευθύνσεις για τη συγκέντρωση στοιχείων και υλικού από επίσημες πηγές, ειδικούς και ενδιαφέροντα πρόσωπα, που θα μπορούσαν να δώσουν συνεντεύξεις.
Το ρεπορτάζ των μαθητών του 1ου Λυκείου Καλύμνου καταλήγει επισημαίνοντας:
-«Όλοι οι μαθητές θεώρησαν τη διασύνδεση πολύ ενδιαφέρουσα. Απαντήθηκαν κατά κοινή ομολογία ερωτήσεις που είχαμε σχετικά με την εργασία του δημοσιογράφου, το σχόλιο, την παραπληροφόρηση, το άρθρο και το ρεπορτάζ. Νιώσαμε ιδιαίτερη τιμή από αυτή τη συνομιλία με έναν έμπειρο δημοσιογράφο, ο οποίος μάλιστα επέδειξε μεγάλη προθυμία να μας βοηθήσει και να μας καθοδηγήσει».
Τα πρόσωπα της ομάδας
Τίτλος περιβαλλοντικού προγράμματος” Νεαρόν ύδωρ :Πηγή ζωής….”
Υπεύθυνη προγράμματος :
Πλάτση Ευδοκία (φιλόλογος).
Συμμετέχοντες Καθηγητές:
Πάου Άννα (φιλόλογος ),
Κορφιάς Νικόλας(διευθυντής ).
Επιμέλεια άρθρου:
Μιχάλης Μαγκλής,
Χαραμής Αλέξανδρος,
Καρβέλης Βαγγέλης ,
Σάββας Καραγεωργίου.
Εκτός αυτών στην ομάδα ανήκουν:
Μουσελλή Μαρία,
Γλυνάτση Διαμάντω,
Καβουκλή Σαββίνα,
ΚοκκίνουΧριστίνα ,
Κουλιανού Αγγελική,
Κυπραίος Γιώργος,
Καρβέλης Μιχάλης,
ΚαρδούλιαΚαλλιόπη,
Κωνσταντοπούλου Κατερίνα,
Λουλουδιά Ευδοκία ,
Μαμμουζέλου Καλλιόπη,
Μαγκούλια Ειρήνη,
Σεργίου Μιχάλης,
Θέμη Ματθαίου,
Ηλιού Άννα,
Ατσά Μαρία,
Βλάμου Δήμητρα,
Γεωργαρά Μαρία,
Γερακιού Εμμανουέλα,
Δελατόλα Κατερίνα,
Τρικοίλης Σακελλάρης,
Κοκόνη Ευαγγελία,
Κουλιανού Καλλιόπη,
Μαγκλή Πετρούλα,
Κουκουβά Ματούλα,
Κουτσουράη Μαρία,
Ιωάννα Ζιγομήτρου ,
Σαρούκου Άννα ,
Μαγκούλια Γραμματούλα,
Μάγκος Νικόλας.
Σχετικά Άρθρα
- Δήμος Αθήνας: στη σύμπραξη για την πράσινη εκπαίδευση της UNESCO
- ΥΠΕΝ: τα δημοτικά σχολεία πρωταθλητές στην ανακύκλωση
- ΥΠΕΝ: με επιτυχία το πρόγραμμα «πρωταθλητές ανακύκλωσης» στα σχολεία
- ECOMOBILITY: συμμετοχή 216 μαθητών 27 σχολείων από 21 πόλεις
- Re-Battery: περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση σε σχολεία δυσπρόσιτων περιοχών
- GREENFUTURE: ΔΕΗ και WE4ALL επενδύουν σε ένα μέλλον πιο «πράσινο»